[TEK][WIP] Dressuurpaard met ruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

roosjelove

[TEK][WIP] Dressuurpaard met ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:04

Nu een goede wip:(met nieuwe stappen
schets:
Afbeelding
Manen en staart:
Afbeelding
Heb ook wat van de invulling gedaan, hoor graag of jullie het een goed en mooi vinden of niet natuurlijk
:
Afbeelding
Detail:(let niet op de kinderachtige gum maar is de enige goede die ik heb :')
http://img199.imageshack.us/img199/1482/05022011303800x450.jpg
Moet nog wel meer contrast komen

kjoetie

Re: [TEK][WIP] Dressuurpaard met ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:06

niet gummen!!! dat is zo zonde, daarmee haal je alle diepte eruit en wordt een tekening dof. probeer in lagen te werken, let op licht en donker en durf ook wit te laten!

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:07

dankje, moet nog veel contrast komen

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:08

Ik vind je schets echt heel mooi gelukt,

Hoewel ik van het inkleuren niet echt fan ben.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:10

inderdaad raad ik je ook aan niet teveel te gummen..
dat haalt inderdaad de diepte weg.

verder wil ik je 1 tip mee geven:
alles wat wit is moet ook wit blijven, als je er eenmaal met potlood overheen bent gegaan, dan wordt het nooit weer mooi wit.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:10

Ik vind de schets ook super mooi, inkleuren wat minder.. Knap gedaan! :D

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:12

hebben jullie nog tips hoe ik het inkleuren beter/anders kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:18

Mooie schets inderdaad! Inkleuren heb je gedaan door het potlood uit te vegen, of lijkt dat zo? Je kunt het contrast wat vergroten door echt alleen te tekenen en niet te poetsen. Met een zacht B-potlood heb je minder kans dat hij krasserig lijkt. Nu wordt 'ie een beetje vaal terwijl je waarschijnlijk een mooi glanzend dressuurpaard probeert te tekenen :) . Kijk goed naar de anatomie van het paard om te zien waar pezen, botten en spieren zitten, zodat je daar goed vorm aan kan geven met schaduw en licht. Durf maar contrast te tekenen; schaduw duidelijk donkerder dan glanzende plekken :)
Verder zou ik de staart nog een stukje langer doen en iets meer ruimte tussen de verschillende plukjes laten, zodat het echt een staart wordt die uit haren bestaat. Niet banketstaaf bedoeld, maar nu lijkt 'ie een beetje op de staart van een otter als je begrijpt wat ik bedoel :) . Ik vind wel dat je de plukjes in de staart erg mooi hebt getekend. Knap gedaan, ik vind 'm nu al erg mooi!

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:23

dankje, ik ga even wat met de invulling spelen, en zal daarna weer even een wip zetten

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 13:29

Heb even geprobeerd zonder vegen te tekenen maar dat wordt helaas heel krasserig en komt erg hard en harig over :') :Afbeelding
Heb nu weer iets met vegen gedaan maar nu met witte vlakken:(moet nog veel contrast en details maar is alleen om te kijken of het zo beter is)
Afbeelding

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 13:30

zie nu dat op de foto de witte vlakken wat donkerder lijken, deze zijn in het echt lichter :D

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:09

Ik krijg sterk het idee dat de 'schets' niet uit eigen hand is, aangezien de verhoudingen exact goed liggen en op een heel ander niveau staan dan het inkleurwerk. Is niet erg, maar het contrast tussen deze twee vind ik storend. Als je buitenlijnen zo kloppend zijn, vind ik dat daar een gepaste schaduwwerking bij hoort, en genoeg detail om spieren, botten en aders te kunnen weergeven. Daarvoor raad ik je aan om niet te grof in te willen kleuren om vervolgens te vegen, het wordt een grijze hap op die manier.
Probeer anders alvorens licht aan te geven waar je je schaduw en highlights wilt plaatsen, en kleur deze vlak voor vlak in. Daarmee bedoel ik dus dat je de lijntekening uitgebreider kunt maken, en dan met name tussen de lijnen zelf.

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:01

heb al vanaf mijn eerste paardentekeningen een soort van inkleur handicap, heb nooit goed kunnen inkleuren maar ik zal proberen te tekenen met meer detail/zonder te vegen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:17

Ik ben wel benieuwd naar de voorbeeld foto :)

Inderdaad, niet vegen, gewoon heel rustig dunne laagjes over elkaar.

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 19:21

Ik heb het na veel wanhopige pogingen met potlood toch anders aangepakt,
Het contrast moet nog opgevoerd worden maar hij is ook nog lang niet af
hier is ie:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:49

Oeh, hele verbetering zo in kleur! Maar probeer wat preciezer te tekenen en niet te snel. Je schets was zó mooi gedetailleerd terwijl je manier van inkleuren toch vrij grof is. Probeer in ieder geval zo dicht mogelijk bij je oorspronkelijke schets te blijven. Als je dingen niet goed kunt zien op je voorbeeldfoto, pak er dan even een andere foto bij (google) met een vergelijkbare afbeelding. Ik vind de benen bijvoorbeeld een beetje vormeloos geworden, vooral de voorbenen. Kijk maar eens van een afstandje of door je wimpers naar je tekening; bij de schets klopten de verhoudingen perfect, nu lijken de hoeven te klein. Ook mis ik de kootholtes; die zijn normaal gesproken van de zijkant gezien wat minder breed dan de rest van het been en dat zie ik niet op jouw tekening terug. Bij het linkerachterbeen heb je dat wel goed gedaan :) Mooi dat je de staart een stukje langer hebt gedaan.
Inkleuren vergt geduld, je bent al goed in het diepte creeeren, maar nu nog binnen de lijntjes! :Y) :)

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:59

_Denise_ schreef:
Ik krijg sterk het idee dat de 'schets' niet uit eigen hand is, aangezien de verhoudingen exact goed liggen en op een heel ander niveau staan dan het inkleurwerk.

ik heb een paarden teken boek en daar staat volgens mij dezelfde tekening in..

Je kan inderdaad kwa inkleuren nog een hoop leren, kijk goed naar de echte kleuren van het paard, en welke kleuren daarin voorkomen (een paard is nooit één kleur bruin). :)
en probeer zoals al eerder gezegd is netjes binnen de lijnen te kleuren. Misschien kan je voor de randen een smal puntje aan je potlood (of ander gereedschap) maken zodat het wat makkelijker gaat?

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:43

dankjullie voor de reactie

Binnen de lijntjes kleuren gaat inderdaad niet echt goed, maar is erg moeilijk aangezien ik met wattenstaafjes over het krijtje ga en het daarna op het papier aanbreng aangezien mijn krijtjes (Daler Rowney oil pastels) gruwelijk dik zijn.
Loveshadow: Moeten ook nog meer details komen maar hij is nog niet klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:57

Dat snap ik :j . Maar ik bedoelde dus meer details alleen al in de vorm, niet eens zozeer in het inkleuren wat dat ziet er al erg mooi uit :) . Maar gewoon alleen al in de contouren, het been dus niet als een soort 'worstje' maar met de vormen die het been heeft, dus met kootholte e.d. waar ik het al over had. Maar ik snap dat het lastig is als je krijtjes zo dik zijn! Dat lijkt me vooral lastig met het hoofd, waar je veel kleine prutsdingetjes in moet doen met het hoofdstel en zo. Misschien helpt het om je krijtjes meer in een punt te 'slijpen'/vegen/dingesen :P .

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:32

dankje, Ik ga voor het hoofd zeker proberen om het krijtje te slijpen
heb je misschien nog tips om de vorm in de benen terug te krijgen, want gummen gaat helaas niet en ik weet eigenlijk niet hoe ik dat moet oplossen

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:38

Ziet er veelbelovend uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:11

roosjelove schreef:
dankje, Ik ga voor het hoofd zeker proberen om het krijtje te slijpen
heb je misschien nog tips om de vorm in de benen terug te krijgen, want gummen gaat helaas niet en ik weet eigenlijk niet hoe ik dat moet oplossen

Geen idee eigenlijk, ik heb nog nooit met oliepastel gewerkt. Misschien kun je even op een apart stukje papier uittesten of je met een lichtere kleur er overheen kan. Dan zou je het gewoon op kunnen lossen door een achtergrond (zand, gras, ik noem maar wat) te tekenen die de 'uitgeschoten' dingen overlapt :)

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 09:28

Ik heb bedacht dat ik inderdaad als hij af is een achtergrond ga maken die overlapt, ik plaats vrijdag een nieuwe WIP

roosjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 17:24

Wipje
hoofd en jasje van de ruiter zijn nog niet helemaal af
Afbeelding
Alles achter de streep bij het hoedje wordt overlapt door achtergrond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:13

Jasje is mooi gelukt! Ben benieuwd hoe hij wordt als 'ie af is :)