Hoe fotocamera (SLR) meenemen in vliegtuig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Hoe fotocamera (SLR) meenemen in vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 11:46

Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik deze vraag wel hier moet stellen, maar zou niet weten waar anders :+

In mei ga ik een weekje naar de Kanaaleilanden.
Een fantastische locatie om foto's te maken.
Maar we gaan dus vliegen.

Hoe kan ik nou mijn camera meenemen in het vliegtuig?
Het gaat om een body + 70-200mm F2.8 + 24-70mm F2.8 en 50mm F2.8.
Ik heb hier een grote rugzak van LowePro voor, maar ik vraag me af hoe of ik dat als handbagage mee kan nemen. Hij is best groot :+
Maar in het laadruim is geen optie, veel te groot risico.

Iemand tips hoe ik dit het makkelijkst kan doen, zodat het ook allemaal nog heel blijft?
Ik heb zelf al zitten denken om te kijken of ik een kleinere tas van iemand kan lenen en die als handbagage inpakken. Maar moet ik dan nog extra voorzorgsmaatregelen meenemen?

Patriciavt

Re: Hoe fotocamera (SLR) meenemen in vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:51

Ik heb m'n camera wel gewoon als handbagage meegenomen in t vliegtuig, was geen probleem :)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:53

De handbagage mag de grootte van een rolkoffertje hebben, dus dat is best groot. Ik had mijn SLR, objectieve, externe harde schijf én laptop allemaal mee. Geen probleem.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:53

Ik had m meegenomen als handbagage. (carry-on item ;) dus gewoon je handbagage koffertje(had ik mn laptop nog ingedaan) en dan je fototas. even goed kijken op de site van airline waarmee je gaat ;)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:54

Idd ik ook, naast mijn gewone handbagage gewoon mijn cameratas :j Volgens mij mag je naast je gewone tas ook een laptoptas of bijvoorbeeld een cameratas mee.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:54

Hoe groot is je rugzak? Ik denk dat het best mee mag.
55x40x23cm ongeveer wordt er gehanteerd.

Als je met een duurdere maatschappij vliegt (dus niet lowbudget zoals EasyJet, Ryanair o.i.d) lukt het vaak ook wel om 2 stuks handbagage mee te nemen. 1 grote tas + een rugzak o.i.d.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:55

xSiep schreef:
Idd ik ook, naast mijn gewone handbagage gewoon mijn cameratas :j Volgens mij mag je naast je gewone tas ook een laptoptas of bijvoorbeeld een cameratas mee.

Let op: dit geldt niet voor lowbudget vliegmaatschappijen. Daar mag je echt maar 1 stuk handbagage hebben. (dus ook geen handtasjes erbij o.i.d).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:56

Met welke maatschappij vlieg je?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 11:56

Maatschappij weet ik eigenlijk niet :+
Zal ik eens navragen. Die grote rugzak zou ideaal zijn, want dan kan ik er ook nog gewoon mijn portemonnee en dergelijke mee doen.
Ik zal hem eens opmeten.

En hebben jullie dan nog extra bescherming in de tas gedaan? Of is gewoon de rugzak voldoende?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:00

Aangezien je je handbagage zelf mag/moet vervoeren, zou ik geen extra bescherming in doen. Tenzij jij zelf heel erg onvoorzichtig bent :D :D :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 12:08

Ik geloof trouwens dat we Transavia vliegen. En we vliegen vanaf Rotterdam, dus is maar 2 uurtjes vliegen dan. :+
En nee, ben niet onvoorzichtig :D
Camera is heilig :D
Maar daarom wilde ik het wel even weten. Dat ik straks niet met kapotte apparatuur zit :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:12

http://www.transavia.com/hv/nl-NL/bagage

Dus je mag maar 1 stuk handbagage hebben. In jou geval dus een rugzak, verder dus geen handtasjes o.i.d. Ik weet alleen niet hoe streng transavia is. Is wel een lowbudget maatschappij, geloof ik, dus waarschijnlijk ook streng met hoeveelheden bagage.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:15

Ik neem hem ook altijd mee als handbagage, no way dat ik hem in m'n koffer laat. Als je kijkt hoe de mensen die de bagage inladen daarmee gooien...
Dus gewoon als handbagage meenemen, maar ik hield hem wel altijd bij me (aan mijn voeten). Sommige mensen zijn nogal hardhandig en willen vaak nog een tas bij in de handbagagecompartimenten wringen door even lekker hard de meppen of duwen op andermans tassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:45

Ik zou inderdaad zeggen: óf handbagage, óf flightcase. In ieder ander geval (dan flightcase) wil je je apparatuur echt niet in de laadruimte gesmeten hebben.

Volgens mij kun je op de website van Lowepro precies zien welke tassen wel en niet mee mogen als handbagage. Ik heb behoorlijk meer gear, en een rugzak van Lowepro, en de mijne mag mee als handbagage. Dus de jouwe waarschijnlijk ook?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:59

Goed topic dit. Eind april vlieg ik met KLM naar Barcelona. Ik zet meteen op m'n to-do list dat ik even moet uitzoeken of ik daar 1 of 2 stuks handbagage mag meenemen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:28

Ik vlieg meestal met easyjet oid, en dan mag je inderdaad maar 1 stuk handbagage mee. Ik probeer er altijd tussendoor te glippen (ik heb meestal een volle rugzak en een cameratas bij me). Als dat niet lukt maakt ik m'n cameratas aan m'n rugzak vast met de straps en een elastiekje et voila, dan mogen ze niet meer zeuren :=

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:31

Ik heb mijn camera tas altijd gewoon meegenomen het vliegtuig in als handbagage, toen had ik ook nog wel een iets kleinere tas (en 1 tas met mijn laptop dus 2 hand bagage.. ging naar amerika en dan schijnen ze juist streng te zijn)
ik zou het eigenlijk altijd gewoon als handbagage meenemen, veel veiliger, moet er niet aan denken dat je camera tas, in het verkeerde vliegtuig is gegooid, en dat je in spanning 3 tot 7 dagen moet wachten tot je camera tas weer is gearriveerd :=
(oh en ze gaan naar mijn idee altijd erg onvoorzichtig met al die bagage om, ze "smijten" het altijd het vliegtuig in)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:38

Wat je ook doet; niet in het laadruim. De luchtdruk verschillen en temperatuur (-60) zorgt ervoor dat je glas/spiegel kan breken. Niet doen dus. ;)

Transavia is heel streng, helemaal met het oog op veiligheid dus 1 stuk bagage is ook maar 1 stuk. Voor de zekerheid even de site van Transavia checken!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:39

Bij mij hebben ze ook nog nooit moeilijk gedaan, terwijl ik voor een congres in Kroatie toch wel rugzak én cameratas én laptoptas als handbagage had. Naar rusland had ik ook én rugzak én cameratas (wel niet zo'n grote als jij, maar hé, twee stuks zijn twee stuks) bij, niemand die daar problemen uit gemaakt heeft.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:40

MoonChloe schreef:
http://www.transavia.com/hv/nl-NL/bagage

Dus je mag maar 1 stuk handbagage hebben. In jou geval dus een rugzak, verder dus geen handtasjes o.i.d. Ik weet alleen niet hoe streng transavia is. Is wel een lowbudget maatschappij, geloof ik, dus waarschijnlijk ook streng met hoeveelheden bagage.

Nee transavia valt mee hoor, als jij vertelt dat er een dure camera in zit hebben ze daar respect voor ;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:54

Okee da's mooi, ga ik onthouden voor als ik ooit met hun vlieg. Iig bij Easyjet en Ryanair gaat je zeer waarschijnlijk niet lukken. (of je moet heeeeel veel geluk hebben)

@Georgette: Je vliegt met KLM dus ik zou geen problemen verwachten als je 1 grote (55x40x23) tas/trolley hebt en daarbij nog een rugzak/schoudertas mee hebt. Heb pas nog met AirFrance (Daar hoort KLM dus bij) gevlogen en heb 0,0 gezeik gehad.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:08

Amanda schreef:
.
Ik heb hier een grote rugzak van LowePro voor, maar ik vraag me af hoe of ik dat als handbagage mee kan nemen. Hij is best groot :+
Maar in het laadruim is geen optie, veel te groot risico.

welke rugzak heb je?
de mijne is ook best groot, maar ik heb er in het vliegtuig nog nooit problemen mee gehad *zelfs al past hij niet in dat mandding waar je in kunt meten of je tas de goede maat is, hij is dus eigenlijk te groot XD*

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 07:37

Ik heb mijn LowePro gewoon bovenin het draagvaak gemikt. Ik heb zo'n extreem grote slingshot, de Slingshot 300W [waar jou combinatie ook inpast! :) ] en die mocht ik gewoon als handbagage meenemen. Ik ben er extreem zuinig op geweest, maar ze hebben niks gezegd over de grote van mijn tas dus :) Bij de controle hebben ze alleen even gekeken zeg maar, maar verder ook niet. Laadruimte is sowieso geen optie, daar word veeeeeeeeeel te ruw mee omgegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:32

Bij Easyjet had ik mijn cameratas eerst apart als handbagage.. ,moest ik voor ik het vliegtuig in ging alles nog in 1 tas proppen.. was ik niet blij mee :n

Normaal reis ik met KLM en dan kan mijn gear ook gewoon mee als aparte handbagage.
Dit is wel echt per maatschappij verschillend.. kans is ook zeer aanneemlijk dat je je camera uit elkaar moet halen bij de douane.. of je er geen drugs in hebt zitten.. dat heb ik tot nu toe in Engeland en Griekenland al moeten doen :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:46

We vliegen met Sunair hoor ik net. Zal zo even op de site kijken.
Camera uit elkaar halen? Helemaal uit elkaar??