[SCH][WIP]Cartoonschilderijen, tips nodig mbt uitwerking!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Wat lijkt jou het mooist?

Digitaal overtrekken en inkleuren (evt met aquarel achtergrond)
16 (47%)
Acryl/olieverf
2 (5%)
Aquarelverf
5 (14%)
Pastelkrijt
4 (11%)
Derwents op gekleurd papier
6 (17%)
Ik heb nog een leuker idee!
1 (2%)
Ik weet het niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 34

8nnemiek

[SCH][WIP]Cartoonschilderijen, tips nodig mbt uitwerking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 10:10

Eerst even een korte uitleg:
Ik krijg de kans om wat van mijn werk te exposeren in een fitnessruimte waar dagelijks veel mensen over de vloer komen. De enige voorwaarde was dat de schilderijen sportgerelateerd moeten zijn. Nu vond die jongen mijn cartoontekeningen zo leuk, dus hebben we besloten om wat schilderijen in Hey Arnold-stijl te maken en op te hangen.
Maargoed, ik wil er dus wel echt iets moois en aparts van maken zodat er ook daadwerkelijk mensen mijn site gaan bezoeken. De schetsjes zijn zo goed als klaar. Maar hoe ga ik dit op een creatieve en aparte manier uitwerken, zodat mensen echt zoiets hebben van, WAAW! :Y)

Ik zal eerst een paar van de schetsen plaatsen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ik ze wel op de normale manier uitwerken; op de computer overtrekken en inkleuren, maar ik vind dat persoonlijk niet zo mooi staan in een lijst met passe-partout. (het worden vrij grote, vierkante lijstjes met een passe-partout van 30x30 cm)
Dan krijg je zoiets:
Afbeelding

(nu ziet zoiets al wel beter uit met een aquarel achtergrond, zoals dit: http://fc08.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... 364lsa.jpg ...maar toch blijft een digitaal printje altijd wat minder uitstralen dan een écht schilderij met échte verf of pastelkrijt of aquarel of whatever)

Ik heb een blok canvasvellen gehaald, maat 30,5 x 40,5, ideale maat dus, en op canvas kun je bijna alles gebruiken, en de textuur vind ik mooier dan een gewoon, glad velletje papier. Dus daar wil ik eens wat mee gaan proberen..
Maar ik heb ook nog donkere vellen papier, en met Derwents ziet dat natuurlijk ook niet onaardig uit..
http://abcreatief.deviantart.com/art/Sm ... -153830028
Maar toch ook niet apart genoeg denk ik..

Help :Y)

Edit, ik wil er een poll bij 8-)

minka

Re: [SCH][WIP]Cartoonschilderijen, tips nodig mbt uitwerking!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:16

Wow wat gaaf zeg, vind eigenlijk je eerste optie het leukst. De poppetjes inkleuren en de achtergrond als potloodschets :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 10:41

Bedankt!

Op zich vind ik dat ook wel gaaf :j Maar toen dacht ik, als er uiteindelijk een grote, witte passe-partout omheen zit dan is dat misschien helemaal niet zo mooi meer met dat wit-op-wit..

Wat misschien wel nog een leuke optie is (maar ik weet niet of dat wel te doen is); de poppetjes op tshirt-tranfer-papier printen, uitknippen en dan op het canvas strijken, en dan gewoon op het canvas de achtergrond tekenen/schilderen.. Dan houd ik wel de canvas-structuur maar wel met de strak gekleurde figuren.. oew, moeilijk!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:53

Persoonlijk ben ik érg gecharmeerd van de combinatie van OI-inkt (watervaste lijnen) met aquarel(potlood)! Denk dat die gecombineerd met Derwents ook best heel mooi kan zijn :j

Je laatste idee spreekt me ook erg aan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:06

Dank je!

Bij traditionele media had ik sowieso al met oostindische inkt willen werken voor de lijnen :j Dat vind ik inderdaad prachtig, die diepzwarte kleur!
En aquarelpotlood, wordt dat niet al snel te licht? Omdat cartoons toch meestal het beste uit de verf komen (hihi) met een hoog contrast en een hoge kleurverzadiging? Als ik met cartoons en aquarel werk, dan gebruik ik meestal aquareltubes die ik dan niet te zwaar verdun met water. Maar in combinatie met derwents lijkt me dan wel weer mooi, zodat je toch een beetje zo'n korrel erin krijgt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:08

Het zijn idd behoorlijke schilderijen, maar opzich ervaar ik aquarelpotloden niet als dat het heel licht wordt :n

Maar moet je eerlijk zeggen, dat ik nog nooit in m'n leven een cartoon heb gemaakt O:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:28

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:29

gaaf! ik ben digi-verslaafd, en hou van meer "harde" kleuren zoals je met digitaal mooi kan maken, dus vind de eerste optie het leukst :')
Vind het er ook niet opgeplat uitzien hoor, vooral niet met zo'n aquarel achtergrond! Erg leuke combi :j
Kun je ze niet "gewoon" met die achtergrond en het digiplaatje op canvas laten drukken? IK heb een redelijk goedkope site gevonden laatst en daar laat ik mijn digi's voor eigen gebruik drukken, vind het er niet verkeerd uitzien! ;)
(ik zou zeggen, probeer dr es een, dan kun je erover oordelen of het de moeite waard is..)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:34

Je zou ze iets kleiner een keer met aquarel uitkunnen werken??

Ben sowiezo erg benieuwd naar je uiteindelijke resultaat!! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:37

Bedankt amanda :D
En ik heb er ook aan gedacht om het te laten drukken, maar het moeten uiteindelijk toch een stuk of 8 schilderijtjes worden, dan zit je al snel aan de 100 euro.. En dan vind ik het toch weer zonde om dan in zo'n doek te moeten gaan snijden omdat de schilderijtjes in lijstjes moeten en dus niet gewoon als canvas doek kunnen worden opgehangen. Sowieso, als die gespannen zijn geweest, vraag ik me af of ze niet zouden gaan opbollen ofzo als je ze losjes in een lijst doet..

En ik kan er inderdaad eentje (of een deel van een tekening) op klein formaat uitwerken op verschillende manieren :j Goed idee!

Ik ben zelf ook benieuwd naar het resultaat :+

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:42

Ik vind digitaal het meest passend bij een cartoon, maar een aquarel achtergrond past er zeker wel bij. Dat geeft naar mijn mening net wat meer dynamiek aan je tekening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:25

Ja precies
Ik denk dat ik ze dan toch inderdaad digitaal ga maken met aquarel achtergrond. En misschien eens proberen of ik ze niet net zo straks kan schilderen met acrylverf, want das een stuk minder werk :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 17:30

He bah, had ik de afgelopen jaren nog maar wat geoefend met aquarelleren :+ Lastig hoor!
Hoe zorg je er voor dat kleuren niet in elkaar overlopen? En als je de lucht hebt geschilderd, en dan met een droge kwast wat blauw weg haalt voor de wolken, hoe voorkom je dan dat de verf alsnog uitloopt naar de wolken in?
pfoew :Y)
verf sneller laten drogen met een föhn misschien?

Edit, dit was het eerste testje :')
Wel met van die goedkope waterverf tubes (dus slechte, grauwe kleuren) en allemaal met een grote kwast..
Afbeelding
Alle verf helemaal uitgelopen enzo :+

Nu maar eens proberen met aquarelpotloden voor wat meer detail in de huisjes..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:52

Leuk dat je ze toch met aquarel achtergrond gaat doen, dat hoort gewoon bij de stijl vind ik. :j

Wat betreft de wolken: als je met je kwast de verf eraf trekt, dan trek je soms inderdaad de verf ook een beetje naar binnen toe (en da wil je dus juist niet). Probeer eens om, nadat je wat verf met je kwast van het papier hebt afgetrokken, een paar druppels helder water op die plek te laten vallen. Daardoor 'verdrijf' je de verf als het ware weg van de plek waar je de wolk wilt hebben, dan loopt het er als het goed is niet meer in. :)

En over het uitlopen van de verf: als je een 'harde' scheiding wilt, moet je nadat je een stuk hebt gedaan dat eerst even drogen voordat je met het naastgelegen stuk verdergaat. ;)

En investeren in goede verf, natuurlijk. :P :D

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:30

Ik vind aquarel ook het gaafst :j

Heb je wel eens de achtergrond uitgewerkt op de computer (of heb ik daar over heen gelezen?)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 09:41

Bedankt voor de tips Elanor! Ik ga het proberen.
Goede verf heb ik ook nog liggen, ik heb zo'n van Gogh kistje met aquarelblokjes :)

Achtergrond uitwerken op de computer heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dan worden de kleuren toch TE fel waardoor het hele plaatje te druk wordt en de aandacht niet meer naar t hoofdonderwerp wordt getrokken. Aquarel is dan toch wat zachter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 14:46

Hoe kan ik er voor zorgen dat t canvas/papier niet bobbelig droogt? Heb geprobeerd om het vel vast te zetten met crepetape, maar ten eerste laat de tape los en daarnaast droogt het nog steeds bobbelig op, zelfs in het midden van het vel.
Tussen twee vlakke platen met wat druk laten drogen misschien een idee? Minder water gebruiken gaat niet lukken met t schilderen van de lucht..

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:51

8nnemiek schreef:
Bedankt voor de tips Elanor! Ik ga het proberen.
Goede verf heb ik ook nog liggen, ik heb zo'n van Gogh kistje met aquarelblokjes :)

Achtergrond uitwerken op de computer heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dan worden de kleuren toch TE fel waardoor het hele plaatje te druk wordt en de aandacht niet meer naar t hoofdonderwerp wordt getrokken. Aquarel is dan toch wat zachter.

Dan zou ik voor aquarel gaan :j

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:52

8nnemiek schreef:
Hoe kan ik er voor zorgen dat t canvas/papier niet bobbelig droogt? Heb geprobeerd om het vel vast te zetten met crepetape, maar ten eerste laat de tape los en daarnaast droogt het nog steeds bobbelig op, zelfs in het midden van het vel.
Tussen twee vlakke platen met wat druk laten drogen misschien een idee? Minder water gebruiken gaat niet lukken met t schilderen van de lucht..

http://mrkj.stuurhut.nl/index.php?menuid=3&pageid=46
Hier staat heel duidelijk hoe je het best je papier kan voor bereiden :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 12:24

Poging 3 is al een stuk beter gelukt :D
Alleen nog de ramen in de huisjes schilderen, en dan kunnen de personages erop worden geplakt of geschilderd met acrylverf, even zien wat t mooiste resultaat geeft.

Ik heb voor een makkelijkere optie gekozen dan opspannen, want mijn vellen waren net te klein en ik had de goede tape niet bij de hand, dus dan gebruik ik maar gewoon goedkope canvas doeken van de xenos :D Werkt prima tot nu toe! Nu alleen hopen dat ze niet kapot gaan of alsnog gaan kromtrekken als ik ze van t hout af haal op t einde :=
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 14:11

Ik heb ondertussen ook te horen gekregen wat de andere 4 schetsen zijn die ik kan gaan uitwerken:
(let niet op de kleine poppetjes die ik erbij heb gekliederd, die horen er niet bij) :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De eerste aquarel achtergrond is klaar.. Niet helemaal perfect, maar als de cartoons straks erop staan dan valt dat toch niet meer zo erg op. (hier komen de fietsers op trouwens)
Afbeelding

En toen heb ik even geprobeerd hoe het er uit ziet als ik ze met acrylverf erop schilder (op een mislukte aquarel achtergrond), en ik moet zeggen dat dat niet slecht uit ziet. Nog een extra laagje acryl erop en dan is t volgens mij mooi dekkend. En een stuk makkelijker en sneller dan wanneer ik ze via de computer moet maken.
Afbeelding

Wat vinden jullie er van?
Nog tips, iemand?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 17:49

Help :Y)
Ik moet em eigenlijk vandaag af maken. Dus heb even snel jullie mening nodig!! Zou t mooi worden, als ik de fietsers er straks met acrylverf op schilder? Of zou ik het toch op de computer overtrekken en inkleuren, en erop plakken? :=
Zoooo lastig!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:51

Ik vind met de computer mooier. :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 18:05

Ik ook wel eigenlijk, maar ik heb dus geen idee hoe ik dat moet gaan uitwerken :+
Ik kan de aquarel niet inscannen, en een foto er van maken lukt ook niet super goed. Dus dan zou ik de figuuertjes op de computer moeten maken, dan uitprinten en óp de aquarel plakken/strijken of wat dan ook, en ik weet niet of dat wel mooi wordt :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 08:59

Ik heb ondertussen een ideetje :D
Ik ga nu bij daglicht even een mooie foto maken van de aquarel schildering, dan kan ik die nog altijd gebruiken om achter een digitaal plaatje te plakken.. En dan ga ik daarna de personages erop schilderen..

Hoe vinden jullie de aquarel trouwens? Is ie te licht, te veel detail, of juist te weinig? Ik kan wel wat tips gebruiken :j Heb niet veel ervaring met aquarelleren.