Ik heb een aantal doeken, waar een laag vernis opzit (hoogglans, niet op waterbasis). Is er een manier om deze doeken weer bruikbaar te maken/krijgen om er met Acrylverf op te werken?
Of moet ik dan echt met olieverf aan de gang..
Ik hoor het graag!
Gr P
lau4lau
Geplaatst: 25-01-11 19:46
ik werk eigenlijk nooit met vernis nog niet maar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, ik denk alleen dat het niet heel mooi wordt..?
ik zou denken dat je juist wel met acryl erop kan want acryl kan wel op olie en olie kan niet op acryl aangezien de vernis NIET op waterbasis is DENK ik dan dat je er met acryl op kan
CaPrIoLe`79
Geplaatst: 25-01-11 20:02
Wat bedoel je nu? Volgeschilderde en afgelakte doeken? Veel schilders gebruiken ook tussen verschillende lagen een dun laagje (spuit)vernis, om de kleuren niet in elkaar te laten lopen en voor stevigheid bij dikke lagen. Meestal lees je overal de regel dat olie of acryl wel kan, maar andersom niet. Normaal staat er op de flesjes van je vernis of ze eventueel weer af te nemen zijn met terpentine of iets anders. Je zou dan vervolgens met een doorzichtig gelmedium voor acryl kunnen werken, om een fijne ondergrond te krijgen. maar ik betwijfel of dat allemaal wel mooi wordt.
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst: 25-01-11 20:32
Misschien de vernislaag opschuren, nooit geprobeerd dus geen idee hoe dat uitpakt.
Dat is ook wat ik gehoord heb, olieverf kan over acrylverf, acryl niet over olie.
Misschien proberen er een laag gesso overheen te zetten? Mijn vader schildert zijn doeken ook wel eens over volgens mij, die schildert alleen met olieverf. Weet alleen niet wat voor vernis hij eroverheen zet.
Ik heb wel af en toe een nog niet afgelakt, maar wel volgeschilderd doek in de gesso gezet en daarna weer opnieuw beschilderd. Deze was bijvoorbeeld eerst een giraffe: [UK] [SCH][WIP] Hannoveraanse hengst Maar dan merk je wel dat het doek goed opgespannen moet worden, omdat het door al die lagen verf sneller wat slap gaat hangen. Zeker als je linnen doek gebruikt. En door al die lagen eronder heb je niet meer dat de verf `werkt`met de ondergrond, wat soms wel mooie effecten geeft.
Sall
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-11 13:49
Als het op olieverf opgebracht kan worden, dan zou het wel moeten lukken denk ik. Ik werk op zware kwaliteit linnen en deze zijn op brede spierramen, 3D vastgezet dus qua 'doorhangen' moet dat wel gaan meevallen. Hmmm nu nog even goednadenken of ik de bestaande doeken wil 'opofferen'
Ik had dat probleem ook met een goede kwaliteit linnen op 3D. Katoen is wat dat betreft iets steviger.Op klein formaat is dat probleem er trouwens amper.