Vraagje over klei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

Vraagje over klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:31

Ik heb via school een pak klei op de kop weten te tikken.
Niet van die DAS-klei die aan de lucht droogt, maar klei die gebakken moet worden.
Ik wou graag een soort van vaasje maken, maar ben eigenlijk helemaal niet bekend met klei.
Een vaas moet hol zijn, want anders kan er natuurlijk niets in. }:0 Maar hoe krijg ik een nette, gelijkmatige binnenkant.
Nu had ik wel een idee, maar eigenlijk geen idee of het een goed idee is.

Als ik nou om een kaars heen klei. En hem vervolgens ondersteboven laat afbakken zodat het kaarsvet eruit kan lopen.
Zou dit dan willen?

Ik zat er ook al aan te denken om om een fles heen te gaan kleien. Maargoed, volgens mij krijg je die fles er nooit en te nimmer meer uit.

Hoe dan ook. Als jullie tips en tricks hebben. Schroom dan niet, maar laat gerust een reactie achter :D

Alvast bedankt *\o/*

Patriciavt

Re: Vraagje over klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:47

Als je een vaas wil maken moet je eigenlijk zo'n pottebakkers-schijf hebben :P

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:49

Interessant. Ik denk dat je idee met de kaars en die er dan uit laten druipen niet echt gaat werken. Er blijft altijd kaarsvet in de vaas, en je oven zit ook helemaal onder!! Misschien kún je wel om een kaars / fles heen kleien, maar die zou ik dan eerst in een plastic zak doen zodat je die eruit kan trekken voordat je gaat bakken oid.

Wat voor soort klei is het? Hoeveel heb je ervan? welke kleur heeft het, en kun je het verven als het gebakken is? Als het een fijne structuur heeft kun je er natuurlijk ook kralen van maken en leuk verven, of je maakt een fruitschaal of iets kunstigs voor in je woon / slaapkamer??

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:03

Nou, mijn idee is dus om een poppetje wat ik ooit heb geschilderd als vaas te gaan maken.
Meet Mr. Flowercup:
Afbeelding

Ik heb een pak klei van 10 kilo.
Baktemperatuur is 1000-1280 graden
Bakkleur is wit
Gechamotteerd 25% 0 - 0,5mm (Geen idee wat het betekend)

Misschien dat ik het ga glazuren op school, of dat ik het na het bakken verf met acryl.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:34

Woow... TIEN KILO!! Vind je idee wel erg leuk! Schattig bloempotmannetje heb je geschilderd! ohnee, Mr flowecup heet ie.. Je moet trouwens wel een flinke oven hebben om dat te bakken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:38

Zou je niet beter om een "paaltje" van wat voor dikte dan ook kunnen kleien waar je een papiertje omheen gewikkeld hebt? Paaltje kun je er dan na het kleien gewoon rustig uithalen, en dat papiertje (voor zover je dat er niet uit kunt trekken) verbrandt wel. Geeft denk ik veel minder troep dan kaars oid.
Bovendien weet ik niet wat kaarsvet met je klei doet aan je binnenkant, want je moet je vaasje natuurlijk nog wel kunnen vernissen om 'm waterdicht te maken, dus de vernis moet nog wel pakken.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 15:43

wiebke schreef:
Woow... TIEN KILO!! Vind je idee wel erg leuk! Schattig bloempotmannetje heb je geschilderd! ohnee, Mr flowecup heet ie.. Je moet trouwens wel een flinke oven hebben om dat te bakken denk ik.

Hahahah dankjewel :)
Voor de vaas gebruik ik niet de volle tien kilo hoor.
Ik neem er gewoon een klein stukje van en maak daar de vaas van.
Maar eigenlijk maakt het qua grote niet zoveel uit, want we hebben zo'n groot bakbeest op school :)

Sonja schreef:
Zou je niet beter om een "paaltje" van wat voor dikte dan ook kunnen kleien waar je een papiertje omheen gewikkeld hebt? Paaltje kun je er dan na het kleien gewoon rustig uithalen, en dat papiertje (voor zover je dat er niet uit kunt trekken) verbrandt wel. Geeft denk ik veel minder troep dan kaars oid.
Bovendien weet ik niet wat kaarsvet met je klei doet aan je binnenkant, want je moet je vaasje natuurlijk nog wel kunnen vernissen om 'm waterdicht te maken, dus de vernis moet nog wel pakken.

Yes :D Dit vind ik best wel een goede tip!
Ik denk dat ik hiermee maar eens aan de slag ga :)

Andere tips zijn natuurlijk welkom

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:46

Ik heb geleerd dat je opbouwend moet werken. Vanuit laagjes moet werken. En zo omhoog werken.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:46

Moon schreef:
Gechamotteerd 25% 0 - 0,5mm (Geen idee wat het betekend)

chamotte is al gebakken klei die als gruis door de boetseerklei wordt gemengd, als versteviging ervan ;)
(in jouw klei dus een kwart van stukjes t/m een halve millimeter)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:49

Ik ben niet heel erg bekend met klei.... wat voor type klei is het? Heel plakkerige?

Misschien kun je het beste het lijfje met hoofd maken. En dan een los vaasje als hoed, die je later met lijm bevestigd. Ik denk namelijk dat het bovenstuk een beetje te zwaar is en om zal kiepen of in elkaar zal zakken.

Een kaars geeft veel troep. Want die gaat helemaal smelten. Dan zit je werkstuk van binnen helemaal onder. En de oven misschien ook wel. :D
Een pv buis met daaromheen bakpapier misschien? Ik weet niet bakpapier het met klei doet... de klei zal niet te plakkerig moeten zijn denk ik.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:55

Dit doet me enorm denken aan mijn DAS project van enkele weken geleden, waarbij ik probeerde rond twee eieren heen te kleien, zodat er een mooi gat zou overblijven in het midden. Kan je nagaan wat er nu in de vuilnisbak ligt te stinken omdat ik te laat was met de eieren eruit te halen. Ik denk dat kaars ook te veel blijft plakken. Is een ballon een optie? (daar dacht ik in eerste instantie ook aan voor mijn brilliante ei-idee).

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:57

als die klei zo heet gebakken meot worden, waar wil je dat dan doen? Je eigen oven kan dat nooit aan (1000 graden..)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:57

KylaLover.. ze heeft een Gigantische oven op haar school :) Daar bakt ze hem in.. Ik wil echt foto's zien als ie klaar is hoor!
En het idee van zunzuncito vind ik ook erg goed.. met de ballon.. slim hoor! :D

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:01

Cursus pottenbakken?
Lijkt me hardstikke leuk en je bent creatief genoeg!

Succes!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:13

0 tot 0,5 betekend dat het fijne klei is, hier zitten kleinere kiezeltjes in dan in grove charmotte.
Toevallig heb ik vorige periode op school les gehad in het boetseren. ;) Dit was ook met charmotte klei.

Mijn stilleven wat ik moest maken op school, met grove charmotte:

AfbeeldingAfbeelding
Helaas kreeg ik een 6.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:53

Waarom maar een 6? Ik vind het mooi :j

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:38

Een 6? het ziet er echt mooi uit! :O

Ik had trouwens nog een vraagje O:)
Als ik ijzerdraad als frame gebruik, kan het dan gewoon gebakken worden?

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:49

Dankjewel, je kunt geen ijzerdraad in het werk stoppen als je het wilt afbakken, het ijzer gaat namelijk verkolen. Tenminste dat werd ons verteld.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:34

Oeh.. nee dan ga ik dat ook maar niet proberen :oo

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:42

zo Moon.. wat is jou profiel lastig te lezen trouwens! Kwam er bijna niet aan uit :P

Misschien kun je eens op je school vragen wat je het beste kunt gebruiken voor je kunstwerk.. of bij een hobbywinkel??

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 15:51

Hahah xD ik hoop dat je door hebt dat mijn profiel niet echt waarheidsgetrouw is O:)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:46

Hopelijk leest iemand dit nog:

De klei moet nu uitharden.
Is het verstandig om het werkje in de vensterbank boven de verwarming te zetten?
Of moet hij gewoon aan de lucht drogen?