[FOTO] Creepy crawlies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

[FOTO] Creepy crawlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 19:05

Sinds afgelopen zomer ben ik wat actiever bezig met foto's maken. Ik heb nu bijna 2 jaar mijn eigen camera (Canon Eos 1000D) en begin het langzaam aan toch wel leuk te vinden om ook mijn techniek wat op te krikken. Ik heb een kitlens (EF-S 18-55mm) en een zoomlens (EF 80-200mm). Deze zomer heb ik ook tussenringen gekocht (geheel handmatig, ik ga nu nog geen dure tussenringen kopen).
Omdat ik dit deel van bokt nog niet eerder had gezien zet ik hier foto's van mijn eerste poging om macro's te maken neer. Op een vlekje na zijn de foto's overigens niet bewerkt. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Alvast bedankt!

fabienne

Re: [FOTO] Creepy crawlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:13

Deze heb je denk ik met de tussenringen gemaakt? Niks mis met ringen waarbij je handmatig moet scherpstellen, vaak werkt dat beter dan de AF gebruiken.
Helaas mis ik de exif in je foto's dus waar het aan ligt weet ik niet, maar deze foto's zijn gewoon niet echt lekker scherp....

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:22

Um.... wat is de exif?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:24

Ik vind ze ook niet echt lekker scherp. In een aantal gevallen komt dat omdat het focus nét voor of na het insekt ligt (bloem is dan wel scherp verderop, bv)

Verder zie ik op foto 3 een coloradokever := Ik hoop dat je 'm na de foto z'n nek hebt omgedraaid. Volgens mij is er nog steeds meldplicht voor die dingen...

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:36

De exif bevat de gegeven over de foto: sluitertijd, diafragma, ISO-waarde; aantal mm enz enz...

Als je bv uit de hand fotografeert bij een sluitertijd onder de 1/60 krijg je al gauw bewegingsonscherpte...

Maar ook het aantal mm brandpuntsafstand/diafragma/afstand tot je onderwerp bepalen hoeveel scherptediepte je in je foto krijgt; als dat niet met elkaar klopt krijg je ook geen scherpe foto.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:49

(ja, nee... die heeft het niet overleefd... maar ze zijn wel super mooi! )
Mijn scherpte diepte op deze foto's is niet zo groot dat ik het hele insect scherp op de foto krijg (bij foto 1 was dat ook niet de bedoeling om die zweefvlieg scherp te hebben). Maar waar moet ik dan mijn focus leggen?

Dit zijn dan de waardes van deze foto's:
1. Iso 200, 1/320 sec
2. Iso 800, 1/250 sec
3. Iso 500 (huh? hmm... dat kan niet kloppen), 1/640 sec
4. Iso 400, 1/640 sec
5. Iso 800, 1/640 sec
6. Iso 800, 1/640 sec

De brandpuntsafstand en diafragma laat hij met deze tussenringen dus niet zien, omdat er geen verbinding zit tussen de lens en de body om dat door te geven. Het diafragma kan alleen maar ingesteld worden als ik dus de tussenringen er eerst weer tussen uit haal. (Wordt nog een tijd sparen voor ik wat nieuws aan kan schaffen). Ik geloof dat diafragma bij deze foto's rond de 5.0 liggen, dat had dus wel hoger gekund. Brandpuntsafstand heb ik ook helmaal geen idee van, ook omdat die informatie niet van mn lens naar mn camera gestuurd kan worden. Onder tussen ben ik wel zo ver dat ik dat een beetje kan bepalen maar van de zomer dus niet. Zo weet ik nu ook dat de iso het beste zo laag mogelijk moet zijn, alleen wist ik dat toen niet :P

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:30

Als je in AV stand schiet bepaal je gewoon zelf je diafragma!

Als de scherptediepte erg weinig is, is het meestal handig om op de ogen van een insect scherp te stellen!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:58

Met mijn tussen ringen werkt dat dus niet. Dan is de verbining van mn body naar mn lens afwezig. als ik de tussenringen niet lukt dat wel. Wil ik ze instellen, zal ik eerst de tussenringen er tussen weg moeten halen, diafragma van de lens instellen en de tussenringen er weer tussen te plaatsen. Erg onpraktisch, maar daar zal ik het nu mee moeten doen ;)
Die ogen ga ik volgende keer proberen!