Hoi,
Naar aanleiding van een sitiuatie waar ik mij afgelopen weekeind in bevond, wil ik toch even jullie mening/informatie weten.
Een oud klasgenoot van mij moest voor een opdracht voor school een team aansturen, dus model/fotograaf/eventuele andere vrijwilligers.
Hier zat ook een opdracht aan vast en uiteindelijk heeft zij besloten om het model te laten bodypainten.
Toevalligerwijs was de (amateur) bodypainter ook een hobby fotograaf die volgens eigen zeggen al ruim 30 jaar in het vak zit.
De foto's zouden dan ook meteen in zijn studio aan huis gemaakt kunnen worden.
Nu ben ik dus de 'fotograaf' in dit geval, hiervoor heb ik nog nooit opdrachten van andere ontvangen en heb hier dus ook geen ervaring mee.
Uiteindelijk werd mij 2 dagen voor de fotoshoot een contract toegestuurd, waarvan ik in eerste instantie dacht dat het voor het model zou zijn.
Er stond inderdaad een hoop in over het model, maar ook een deel over de fotograaf, ik dus.
In het contract stond dat ik de foto's op hoge resolutie naar de bodypainter toe zou moeten sturen(digitaal), wat ik eigenlijk toch een beetje een vreemde gang van zaken vind. Eigenlijk wilde ik er niet mee akkoord gaan, maar de oudklasgenoot kon op zo'n kort termijn natuurlijk geen andere fotograaf meer vinden, dus ben ik er
voor haar maar mee ingestemd. De bodypainter/fotograaf heeft uiteindelijk zelf ook nog foto's gemaakt.
Ik heb nog geprobeerd om te overleggen met de bodypainter, maar dit was wel een pre anders zou de shoot niet doorgaan.
Is dit inderdaad de normale gang van zaken? Geven jullie ook gratis foto's weg in zulk soort gevallen?
Ik ben geen steengoede fotograaf, dus ik hoef niet bang te zijn dat hij er met mijn foto's vandoor gaat, maar ik vind het toch een beetje onplezierig.
alvast bedankt voor het lezen.