[SCH] Verschillende schilderdingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

[SCH] Verschillende schilderdingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 10:35

Inmiddels is het even geleden dat ik wat werk plaatste :)
          Maar helemaal stilgezeten heb ik niet; vandaar een drietal werken die ik wil laten zien.
          Als eerste:

Afbeelding
          Kingfisher.
          Acrylverf en olieverf op doek.
          30x40 cm.

Afbeelding
          Zeegezicht.
          Acrylverf op doek; experiment met het paletmes :)
          15x30 cm.

En als laatste een portret waar ik enorm mee geworsteld heb, maar wat uiteindelijk naar tevredenheid is afgerond en opgehaald is :)

Afbeelding
          Met de eerste opzet was ik al tevreden; maar het was de bedoeling een gelijkend portret met wat wensen neer te zetten; dus doorgegaan tot een aantal verschillende punten...
          Om uit te komen bij:

Afbeelding
          Ik krijg het werk helaas niet gelijkend op de kiek; of dat te maken heeft met het medium waardoor het wat glimmend is weet ik niet? Er valt in ieder geval een hoop detail weg helaas.
          Olieverf op doek.
          30x40 cm :)

Alle commentaar mag, mits onderbouwd :)
          Ik probeer mezelf verder te ontwikkelen in het schilderen; dus alle tips zijn welkom.

ThreeFingers

Re: [SCH] Verschillende schilderdingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:39

Deze vind ik prachtig: Kingfisher.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:54

Je ijsvogeltje blijft toch het meesterwerk dat boven die anderen uitspringt door zijn bijzondere sfeer.
Ik zet mijn oliedoeken die door veel reliëf moeilijk te fotograveren zijn meestal op stal onder de lichtplaten op de foto. Dat is milder als buiten in het felle licht, maar toch beter als binnen. Zo krijg ik de beste gelijkende plaatjes, maar het blijft moeilijk. Verder zorgen dat je camera ingesteld staat op het meten van het licht op je doek en niet de hele omgeving. Bij mn niet-spiegelreflex camera gebruikte ik vaak het knopje `documentenfotografie`als het om een klein doek ging, die stand werkte best goed.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:39

Wauw! De Kingfisher is onwijs gaaf Fnanne! +:)+

Bij paard vind ik het bit wat onlogisch in de mond liggen, of er moet door ruiter teugeldruk gegeven worden, maar ik zie geen teugels :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:48

Leuk om weer werk van jou te zien. :D Van mij mag je blijven experimenteren.

Wat is die eerste gaaf zeg! Echt een plaatje dat sfeer utistraalt. Hoe heb je dat witte zo aangebracht?

Wat vond je zelf niet goed gelukt bij het paard in de eerste fase? Ik kan dat zo namelijk wat lastig zien. Zie niet echt veel verschil. Voor mij een leermoment om alle fases te zien die je doorlopen hebt. Bedankt :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:25

Het ijsvogeltje is echt prachtig! Wat een heerlijke winterse sfeer hangt er aan. De fijne kleuren werken daar ook heel goed aan mee. Het vogeltje zit perfect op zijn stokje en de compositie is gewoon top.

Het zeegezicht daarin tegen... dat is gewoon niet mijn ding. :+ De kleuren zijn fijn. De techniek is prettig omdat alles mooi samen smelt. Maar het doet me niets. Maar dat is denk ik echt het feit dat ik niet van dit soort dingen hou. :)

Het portet is dan weer super. Wat ik erg mooi vind is bijvoorbeeld de intens donkere neus en het donkere neusgat. Waar dan zo'n hele mooie strakke glans op zit van de binnenste rand van het neusgat. Deze sfeer/stijl heb je ook goed doorgezet over de rest van het werk. Het is een mooi totaal!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:50

Leuk Tineke, om je zo met verf bezig te zien.
Het gaat je goed af!

Je ijsvogel vind ik ook inderdaad erg spannend, vooral door de compositie en de achtergrond.
Helaas kan ik niet goed zien of er wit in verwerkt is, of dat het erg glimt.
Het vogeltje zou wat mij betreft nog wat minder gedetailleerd mogen zijn,
ook omdat de achtergrond zo abstract is.

Je zeegezicht vind ik ook fantastisch!
Misschien wordt het nog spannender als je er een klein rood elementje in plaatst.
Maar de kleuren en de verfstreken zijn erg gaaf.

Je portret vind ik de minste persoonlijk.
Doordat je je onderwerp er toch gelijkend op wilt/moet hebben ga je teveel "pielen"
en dat is jammer. Het beperkt je in je creativiteit.
De kleuren zijn schitterend.

Welk medium en verf gebruik je?

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:47

Die 1e springt er voor mij ook uit! Die heeft iets heel guurs... En tegelijkertijd toch gevoelig.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:10

Ik vind de onderste het mooist :D

In het echt is ie veel mooier. De ogen en de mond zijn echt prachtig, verder kan ik helaas weinig onderbouwend commentaar geven :o :+

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:34

He, die foto van de ijsvogel heb ik ook op mijn pc staan om nog een keer te schilderen, leuk :) . Ik vind dit ook meteen het mooiste werk, hele fijne sfeer heb je daarbij neergezet :) . Heb je daar een korrel door de verf heenzitten toevallig? Ik vind die soort stipjes in de achtergrond echt heel gaaf!
Ik heb niet zoveel met zeegezichten :P , dus misschien spreekt dit schilderij mij daarom minder aan, haha. Maar ik vind hem een beetje saai, weet niet waarom.
Paard vind ik ook gaaf, alleen lijken de spieren/pezen/aders wel erg opgezet.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:09

Geweldige stijl!!
De ijsvogel vind ik ook het beste en daarna het portret.
De tweede kan ik met beschrijving nog niet zien wat het is, maar ben ook niet zo van het abstracte :o
Super mooi hoe je met kleur werkt!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:13

Die ijsvogel vind ik echt fantastisch! Die zou ik zo hier willen ophangen in de huiskamer. Hele gave achtergrond (fijn dat er nog een heel klein beetje groen in zit, het was anders te blauw geweest maar het is zo precies goed :j ) en de vogel en tak zitten gewoon precies op de goede plaats. Hoewel de vogel natuurlijk wat meer is uitgewerkt, past hij toch prima in het geheel. Heerlijk wintergevoel! :)

Het zeezicht doet me eigenlijk niet zo heel erg veel. Ik zag ook niet direct dat het een zee met donkere lucht was. Dan aan mij liggen natuurlijk, maar zeker bij zo'n wat abstracter schilderij vind ik die eerste impressie wel heel belangrijk, hoe het 'binnenkomt' zeg maar. Ik weet niet zo goed waar het aan ligt, kan er niet de vinger op leggen. Misschien is hij gewoon iets te leeg, het mist een 'iets' om op te focussen.

Het eindresultaat van het portret vind ik mooi, maar zo naast de andere twee schilderijen mist hij de spontaniteit die de andere twee juist wél heel erg hebben, doet een beetje overwerkt aan. :) Wel heel interessant om de stappen zo te zien, je hebt er echt flink mee geworsteld!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 16:03

@ Lau: := ik heb verschillende dingen geprobeerd met het fotograferen van het werk. Buiten is nog het beste maar wordt vaak te hard :\ Lichtplaten heb ik hier niet helaas... Het blijft een beetje vogelen om het juist te krijgen.
@ Jeddah: het klopt wat je zegt, op de foto zaten teugels aan het bit :D ik had het bit al wat verlegd, maar nog niet afdoende zo blijkt :)
@ SxF: dat witte ontstond vanzelf na meerdere lagen met het paletmes opgebracht te hebben. Schijnbaar ontstond er toen zoveel reliëf dat de witte laag dus in deze vorm neergezet kon worden :+ (leuk hè? Dat experimenteren :) )
De eerste fase van het paard bevatte niet de kleur die erop moest komen, vandaar dat het wat strubbelingen opleverde om het zo te krijgen als het zou moeten zijn.
@ Mireille: dankjewel :)
@ Knoesje: olieverf is die op waterbasis, Cobra. Acrylverf is Galeria van Winsor en Newton. Het medium is van de bijbehorende merken :)
In de ijsvogel zit wit verwerk (in de achtergrond ;) )
@ Rinske: er zit niets door de verf heen; die 'korrel' ontstond door meerdere lagen die ik opgebracht heb met het paletmes. Wat betreft het paard; dat is ook heel hard aan het werk; de referentiefoto was genomen op een moment van volle arbeid, dus aderen etc waren volop aanwezig :j
@ Elanor: dankjewel :) het is ook inderdaad wel een flink werk geweest; vond ook wel dat dat eens getoond mag worden :j

Dank jullie allemaal, voor de uitgebreide commentaren :)

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:54

De ijsvogel is ook hier favoriet, geweldig gedaan.
Alles klopt, mooie kleuren en wat mij betreft is het abstracte tegenover het
realistischere super sterk gedaan en precies in evenwicht.
Bij het zeegezicht mis ik een focuspunt, ik vind de kleuren heel fijn maar het totaalbeeld
te onrustig omdat ik niet zo goed weet waar ik moet kijken.
Paard vind ik prachtig, heel expressief alleen het bit vind ik ook een beetje afbreuk doen aan het geheel.