[FOTO] Finn, de whippet. Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

[FOTO] Finn, de whippet. Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:04

Ik heb zojuist deze foto's gemaakt echter ontbreekt me de Wowfactor, Ik hoop dat jullie me eventueel tips kunnen geven hoe ik dit in mijn foto's kan verbeteren ;)

Welke iso, diafragma en sluitertijd moet ik gebruiken? of juist iets anders dat ik nog niet ontdekt heb met mijn camera :+
Ook krijg ik hem niet fijn genoeg scherp gesteld (bijvoordbeeld alleen een gedeelte van het hoofd, De laatste foto is hier een voorbeeld van.

-edit- De foto's zijn nog onbewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anneliesdj

Re: [FOTO] Finn, de whippet. Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:09

Bij de laatste foto zit je wss te dichtbij, dan krijg je niet alles scherp.

Ik denk dat de WOW factor in dit geval vooral wordt bepaald door de hond zelf en de omgeving/compositie.
Misschien kun je proberen de hond nog wat attenter te krijgen? En de achtergrond stoort ook, vooral bij de middelste 2 foto's, misschien kun je hem ergens neerzetten in een weiland ofzo, dat je alleen sneeuw hebt of evt een boom op de achtergrond?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:16

dan loopt ie weg :')
nee even zonder gekheid. Dit zou inderdaad beter zijn maar had voor het moment niet meer als mijn achtertuin de hond en niemand om hem bezig te houden.

-edit-
Ik heb een Canon 400D met een Sigma lens 28-300 1:3.5-6.3 (wat het laatste betekend weet ik eigenlijk niet :+)
Ik denk dat ik bij die laatste foto op zo'n 3 meter afstand zat. Zou dit dan nog te weinig zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:19

Kan hij niet op commando blijven? Dan kun je hem met een geluidje of brokje attenter maken.
Heb je in je tuin niet wat anders dan die struiken als achtergrond?
Bijvoorbeeld de 3e foto, als je hem een paar meter naar voren zet kun je je wellicht zo draaien dat je de struiken niet meer ziet?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:27

mijn tuin is omringd met giga bomen/struiken en de andere kant muur.. had het eventueel kunnen proberen.
Zal eens kijken of me dit (misschien morgen) binnenkort lukt.

Blijven vinden ze hier nog lastig.. ze zitten nog in opvoedbootcamp. honden zijn altijd slecht opgevoed geweest en woon nu sinds april samen en dus de honden erbij, en kunnen gelukkig al een stuk beter luisteren.

Met geluid of een brokje door iemand anders zal vast en zeker lukken, doe ik het zelf komt 'ie voor me zitten :+

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:27

ik zal nog eens wat andere foto's plaatsen

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn dus enkele voorbeelden van foto's waar ik wel heel blij mee ben.. maar toch iets aan mis ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:40

De eersten zijn niet helemaal scherp en de achtergrond stoort wat, bovendien had hij wel krapper gekund, voor het mooie zou je eigenlijk aan de andere kant van het paard moeten staan, dan heb je voordeel van de zon.

De vlinder is erg mooi maar persoonlijk zou ik op het kopje hebben scherpgesteld.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:56

Danique die eerste vind ik erg mooi,misschien dat je hem nog wat na kunt versherpen?
Ik denk dat dat al kan schelen.En misshien het ontrast wat omhoog trekken?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:53

anneliesdj schreef:
Bij de laatste foto zit je wss te dichtbij, dan krijg je niet alles scherp.

da's niet de enige reden waarom het maar deels scherp kan zijn ;)
Je diafragma instelling gaat samen met de scherptediepte,; het vlak wat scherp is in je foto.
Simpel gezegd: sneeuw is veel licht, dus je kan met een korte sluitertijd toch een hoog diafragmagetal kiezen waarmee je scherptediepte "vlak" groter wordt (F16 geeft dus een groter scherp vlak dan F4.5)

Zelf fotografeer ik graag op de handmatige stand, dan kan ik makkelijk kiezen of ik iets over of onderbelicht en hoeveel scherptediepte ik wil ;)
En natuurlijk doet je achtergrond er toe, zet hem eens naast een stel planten of een muur o.i.d. in combinatie met de sneeuw, dan is niet alles "saai" wit.. (als ie niet op de plek kan blijven zitten eventueel iemand uit zicht hem vast laten houden?)

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:08

Ben even zo vrij geweest om een van de foto's klein beetje te bewerken.
Belichting, contrast en verscherping wat bijgewerkt, zodat de foto wat sprekender wordt.

Afbeelding

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:03

je scherpte ligt op elke foto eigelijk op de verkeerde plek zorg dat de ogen altijd haarscherp zijn

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:56

Prachtige hond, maak gebruik van je mooie halsband door de sluiting zo te draaien dat je die niet ziet, maar wel de mooie bewerking, de kwast hangt dan ook mooier langs de zijkant naar beneden en geeft meteen een rustiger beeld

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 11:09

pinkie87 schreef:
je scherpte ligt op elke foto eigelijk op de verkeerde plek zorg dat de ogen altijd haarscherp zijn

Dit is een van de dingen die ik dus ook bedoel. Heb de stand van mijn camera altijd op M staan. Maar krijg hem vaak niet naar mijn zin scherpgesteld.

Hoe kan ik dit wel doen?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 11:10

elmo1 schreef:
Prachtige hond, maak gebruik van je mooie halsband door de sluiting zo te draaien dat je die niet ziet, maar wel de mooie bewerking, de kwast hangt dan ook mooier langs de zijkant naar beneden en geeft meteen een rustiger beeld

Dat zou inderdaad een idee zijn! bedankt voor je tips!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:33

MissBambi schreef:
Dit is een van de dingen die ik dus ook bedoel. Heb de stand van mijn camera altijd op M staan. Maar krijg hem vaak niet naar mijn zin scherpgesteld.

Hoe kan ik dit wel doen?

Je moet ff kijken waar je je scherpstelpunt op hebt ingesteld. Als je de ontspanknop half indrukt, waar stelt deze dan scherp? In het midden, rechts in het midden, links in het midden, beneden, boven, etcetera.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:41

tis al uitgelegd ;)
als je hem scherpstelt door wat ze hier boven zegt. en half ingedrukt houd dan kun je nog met je camera de compositie zoeken.