[VER] Anna.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

[VER] Anna.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:23

Al tijden bezig met verhalen schrijven. Loop de hele tijd dood. Maar dit keer super veel inspiratie en wil het verhaal toch met jullie delen!

graag commentaar!

Citaat:
Hoofdstuk 1.

ROTTERDAM - 15 december 1940.
Zo hard als ik kon probeerde ik mijn ijssneeuwbal naar mijn twee minuten oudere broer Hajo te gooien, en dook zo snel mogelijk achter een muurtje. Dit was ook net op tijd of ik had een harde ijsbal tegen mijn gezicht gekregen. En voor Hajo moet je dan ook echt oppassen! Hij slaakte een kreet: ‘Aah jammer mis! Volgende keer heb ik jou Anna!’ Ik slaakte een gil. ‘Ik ben weg!’ En zo snel mogelijk als ik kon stormde ik naar huis en rende ik het huis binnen. Mijn ouders keken raar op en moesten lachen toen ik binnen kwam. ‘Er is sneeuw en jullie moeten gelijk weer een sneeuwballen gevecht doen. Jullie zijn toch geen kinderen meer van zes?’ Ik keek mijn zus en ouders lachend aan. Mijn zus was bezig met een heerlijke lekkere warme trui voor haar zelf aan het breien. Mijn moeder was met de aardappels bezig. En tja mijn vader was zoals vaak de laatste tijd bezig met de post. Hier bemoeide ik me niet mee: het interesseerde mij niet en het zijn mijn zaken niet. ‘Geniet nou van het weer! Het is zo mooi weer!’ probeerde ik hun voor de zoveelste keer uit te leggen, en ze keken me aan alsof ik gek was. ‘Oké. Oké ik hou al op met jullie overhalen dat het mooi weer is, want jullie overhalen lukt toch niet!’ Mijn moeder keek me lachend aan. ‘Je hebt helemaal gelijk! Het is veel te koud buiten.’ Hier was ik niet mee eens. Ik genoot gewoon zo van dit weer, het leven en alles eigenlijk wel. Het huis zag er super gezellig uit: het is bijna kerst, versieringen hangen voor de ramen en er is sneeuw! Met dat laatste was ik al helemaal tevreden, ik ben gek op sneeuw! Sneeuw gevechten, de gezelligheid op straat. Alles was er leuk aan! ‘Ik ga weer naar buiten’ zei ik tegen mijn ouders en weg was ik.

Hajo stond net schuin voor mij met zijn rug naar mij gekeerd. Dit was mijn kans. Ik pakte een sneeuwbal en net op dat moment dat ik naar hem toe gooide keerde hij zich om en kreeg hij de sneeuwbal vol op in zijn gezicht. ‘2-0!’ riep ik uit. Toen bekeek ik hem eens goed. O help dit was Hajo helemaal niet! Hij was iets langer, had de zelfde kleren aan maar leek voor de rest helemaal niet op mijn broer. Waarschijnlijk zag hij mijn geschrokken gezicht want hij begon te lachen. ‘Sorry het spijt me!’ probeerde ik er niet lachend uit te kramen. Hij begon nog harder te lachen. ‘Es geht wieder well.’ Nu schrok ik. Hij was Duits! Van mijn ouders mocht ik niet met Duitsers omgaan. Niet dat ik een moeders kindje ben. Ik ben zelf ook doodsbang voor hun. Maar ik durf toe te geven, hij is niet lelijk. Ik keek hem lachend aan. Op dat moment kwam Hajo er aan rennen. Blijkbaar had hij de Duitser al eerder gezien en wou hij mij hier weg hebben. ‘Anna we moeten gaan. Eten. Kom.’ Ik knikte naar Hajo. Ik kon niet goed Duits maar toch probeerde ik. ‘Ich muss gehen, essen.’ Ik gebaarde met mijn mond en handen dat ik moest eten want ik wist niet zeker of essen wel het goede woord was. Hij knikte en zwaaide.

Opgelucht haalde ik adem toen ik naast Hajo liep. Eigenlijk vond ik het jammer dat Hajo mij had geroepen en me weg wou halen van die Duitser. Want ik vond hem interessant. Wat raar eigenlijk. Ik heb nooit zo’n iemand interessant gevonden. Duitsers vond ik altijd eng en raar. Ik probeerde er juist zoveel mogelijk afstand van te nemen. Ik was zo in gedachten over die jongen dat ik niet door had dat Hajo wat sneeuw had gepakt en daar een sneeuwbal van had gemaakt, toen ik het pas merkte toen hij mijn naam zei: ‘Anna, ik moet je eigenlijk nog wat vertellen..’ Bam! Het was koud en wit. ‘Sorry ik moest je echt even terug pakken! 1-1, en die Duitser telde niet anders dan verlies ik.’ Ik keek hem lachend aan. ‘Gemeen broertje dat je bent!’ ‘Pardon? Ik ben ouder dan jou! Zeg broer tegen mij anders krijg je nog meer sneeuwballen tegen je hoofd!’ ‘Sorry, sorry, vergeef mij!’ en knielde in de sneeuw. ‘Oké, zo is wel weer goed dit is wel overdreven genoeg.’

Ik stapte samen met Hajo vrolijk en ingepeperd de huiskamer binnen. Misschien ietwat té vrolijk. De stemming van mijn ouders was erg gedaald. Dit is een keer eerder gebeurt, en toen was het niet zo goed nieuws. Mijn vader keek vragend naar mijn moeder en mijn moeder keek mijn vader starend en verdrietig terug. Oké, ik maakte me klaar. Dit was écht géén goed nieuws. Twee week terug keken mijn ouders ook zo raar en toen waren kennissen van mijn ouders samen met hun dochter, (mijn beste vriendin) Levi opgepakt. Levi is een joods meisje en de kennissen van mijn ouders zijn dus ook joods. Ze zijn waarschijnlijk meegenomen met een trein naar een concentratiekamp. Tenminste, dat gaat rond. Ik keek hun aan. Ik begon automatisch te huilen. Niet weer. Niet weer iemand kwijt. Mijn ouders keken elkaar nog een ogenblikkelijk moment heel even aan. ‘Oké ik zal het jullie eerlijk moeten vertellen, ga er maar even bij zitten.’ Besloot mijn vader om het woord te nemen. Ik begon nog harder te huilen, dit was niet goed! Malou was er niet bij. Ze was waarschijnlijk naar boven gevlucht want zei kan niet tegen twee keer het zelfde slechte - nieuws aanhoren. ‘Jullie oom is opgepakt wegens hulp voor de vluchtelingen. Ook hij is meegenomen en spoorloos verdwenen.’ Ik keek mijn ouders schokkend aan. Ook zij huilden. Wij hebben maar één oom in de familie en dat is oom Wim. Dé oom waar we altijd mee konden lachen, huilen en onze geheimpjes aan konden vertellen. Hij is er niet meer. Hij is weg. Hajo begon nu ook te huilen, hij huilt niet snel maar je kunt zien dat hem dit pijn doet. Mijn moeder besloot het over te nemen: ‘Je tante en nicht zullen bij ons moeten blijven tot dat zij een plek hebben. De Duitsers hebben het huis opgebrand en zij hebben geen huis meer.’ Ik begon het idee van een hyperventilatie te krijgen. Niet zij! Ik mocht mijn nicht echt niet! Ze was altijd beter dan mij, maakte altijd stomme opmerkingen over mij of Hajo, en Malou was dan haar beste vriendin. Ik mag haar zó niet. Ze moet altijd beter zijn, zoekt alle aandacht en dat is iets waar ik dus echt niet tegen kan. Ze is trouwens ook het lieverdje van de familie. Mijn moeder keek me aan en zei: ‘En zij slaapt bij jou.’

De volgende dag om een uur of tien in de avond stond Marjolein voor mijn neus. Iedereen was in een verdrietige stemming. En zelfs ik! Ik ben altijd vrolijk maar toen ik hoorde wat er met mijn oom was gebeurt kon ik niet meer vrolijk zijn. Er was één iemand vrolijk. Na ja is het een iemand? Na ja het is onze hond Tokkel dus. Tokkel is altijd vrolijk. Ik ben blij dat we hem nog hebben. Hij is mijn enige troost. Alleen hij kan me vrolijk maken. Alleen nu niet. Marjolein is er. Dan kan ik niet vrolijk zijn. ‘Zo dus.. ik hoor dat ik bij jou op de kamer kon? Wat aardig van je!’ En zo past boem lande ze op mijn bed en ik kreeg haar er niet meer af. ‘Dit bed is van mij? Ik bedoel al die verdriet tegenwoordig, ik kan er niet tegen.’ Ik stond met mijn mond vol tanden. Hoe durft zij! Als of ik geen verdriet heb? ‘Nou nee dit is mijn bed’ riep ik met woede uit. Ze begon me haast arrogant aan te kijken. ‘Sorry, maar snap je het niet? Mijn vader is meegenomen en die zien we waarschijnlijk nooit meer terug. je weet niet hoeveel verdriet dat mij kost!’ En ze begon keihard te huilen. Ik begon medelijden met haar te krijgen maar dit liet ik natuurlijk niet blijken. Het is wél mijn bed! ‘Je zou niet weten hoeveel verdriet het mij kost dat ik mijn oom nooit meer zie!’ Ik zei het een beetje aarzelend en ik wist dat ik hier een probleem mee krijg. Want alles wat Marjolein wil dat moet nu en dat zal gebeuren. Als je aarzelend tegen haar praat krijgt zij een punt want zij weet er op een hele goede manier op in te spelen. Op dat moment kwam mijn moeder met mijn tante binnen. ‘Wat is er?’ vroegen ze beiden bijna tegelijk. ‘Nou ze wil op mijn bed slapen maar dat kan niet want ik slaap hier.’ Ik keek Marjolein kort aan. Ze begon plots heel zielig te kijken en ze was net opgehouden met huilen, begint ze weer. En dit keer harder. Ik had geen medelijden meer met haar ze speelde gewoon toneel. Wat een rot kind! Ik keek mijn moeder weer aan met een smekend gezicht. ‘Anna, Marjolein heeft een zware dag en gisteren een zware nacht achter de deur gehad. Laat haar maar even. Haar vader is weg en spoorloos. Jij mag morgen of overmorgen wel weer in je eigen bed slapen.’ Bah, ik keek mijn moeder aan. Maar dit is mijn bed, niet die van dat rot kind! ‘Sorry Anna.’ En ze liep weer verder. Mijn tante liep ook verder en kwam in de kamer van Malou terecht. Daar zou zij dus slapen. Wat ik zo raar vond is dat ze gewoon door liep en niets over mij zij dat ik in mijn eigen bed moest slapen en zo. Normaal komt ze voor me op en is ze er meer voor mij dan voor haar dochter. Maar helaas dit keer dus niet. Ik keerde me naar haar toe. Ze zat met een rug naar me toe naar mijn kledingkast te kijken. ‘Wat een leuk rokje!’riep ze uit. Dit negeerde ik. Het was mijn lievelingsrok en dat kreeg ze now way aan! ‘Dat jij op mijn bed mag slapen, daar heb je geluk mee! Maar als dit nog langer gaat duren krijg je een probleem!’ En ik klapte mijn deur dicht en stampte naar beneden.
Laatst bijgewerkt door ismy op 10-12-10 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

TheHorseInn

Re: [VER] Anna.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:28

leuk verhaal!

verzieringen = Versieringen :)

Komt er nog een vervolg?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:30

OKe bedankt voor de typ fout! Ja ik ga bezig met een vervolg!

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:40

klinkt leuk ik had tot dat stuk van die duitser helemaal niet door dat dit een oorlog verhaal zou worden.
tot ik nog even goed naar de datum keek, je hebt een fijne schrijfstijl ik ga het zeker volgen.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 07:21

bedankt! ik ben al met een vervolg bezig! :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:32

Het volgende stuk. :D
Citaat:
HOOFDSTUK 2.
Marjolein had blijkbaar niet op mijn reactie gereageerd of ze deed alsof ze ‘m niet had gehoord want ze deed poeslief. Iets waar ik dus echt niet tegen kan: mensen die ik niet mag en poeslief tegen je gaan doen. Meestal zit hier wat achter. Tenminste dat lijkt mij zo. Toch? Ik liep naar buiten en keek naar de strak lichtblauwe lucht en begon weer een beetje te genieten. Dood gaan is niet erg. Wat hier na komt is nog veel mooier. Als ik daar aan denk geniet ik. De meesten worden er bang van maar ik niet. Altijd als ik bang ben, van klein meisje af aan, dan denk ik hier aan. Als ik me niet lekker in mijn vel voel, dan weet ik dat er iemand van me houd en dat stelt mij gerust. Mijn geloof is mijn rust. Marjolein kan doen wat ze wil. Ik heb rust. Misschien moet ik mijn boosheid wat minder tonen. Rust en boosheid gaan niet samen. Ik moet ophouden met die boosheid. Ik draaide een rondje en liep weer naar binnen. Ik begon weer een beetje zin in alles te krijgen. Ik keek mijn moeder vrolijk aan. Zo te zien genoot ze er van dat ik geniet. Dat was fijn. Mijn moeder geniet zo weinig de laatste tijd. Ze is zo angstig voor de dingen die de laatste tijd gebeuren. ‘Ah, Anna je begint weer een beetje kleur te krijgen, fijn!’ Ik knikte, ‘ja misschien komt het wel door het weer of zo.’ Ze glimlachte en er vloog een verdwaald traantje over haar wang. Ik gaf haar aan knuffel. ‘Het is goed mam, het is goed. Die oorlog dat gaat over en dan vinden we iedereen misschien wel weer terug.’ Ik wist dat dit niet zou gebeuren de oorlog is nog vol op gang. Maar ik wou mijn moeder nog zo in geruststelling brengen. Nou sprong er ook een traantje in mijn ogen en drupte over mijn wang. Ik gaf mijn moeder nog een knuffel. ‘Het is niet eerlijk, echt niet.’ Zei ze. ‘Het is goed, God zorgt voor ons.’ Dat gaf mijn moeder zienlijk troost en ze gaf me nog een knuffel. Ze streek met haar hand door mijn haren. ‘Anna, jou geloof houdt jou stand, wat er ook gebeurt denk aan God. Hij doet dit niet expres. Misschien is dit het einde van de wereld wel maar God houdt van jou en beschermt jou, hou dat vast! Jij bent een gezegend kind.’

Dat wat mijn moeder had gezegd, bleef in mijn hoofd spoken. Het was fijn dat ze dat mij had gezegd. Het gaf me een bemoediging. Die bemoediging die ik net nodig had. Ze had me gevraagd om boodschappen te doen. Lekker alleen in alle rust. Natuurlijk wou ik dit want het deed me goed. Het weer, alles deed me goed. Kinderen die op straat speelden en die nog zelfs niks met de oorlog te maken hadden, het deed me goed. Het waren niet alleen kinderen er was ook een oude dame bij. Ze zag er niet goed uit. Waarschijnlijk was ze haar kinderen kwijt geraakt. Ze huilde, haar rimpels waren dieper dan die van een normale oudere vrouw, haar haar leek bijna net zo wit als de sneeuw. Ze had ouderdomsvlekjes op haar gezicht. Ze staarde me strak aan. ‘Bid voor deze oorlog meisje, er gaat nog zoveel gebeuren, jij bent jong, jij kunt zorgen dat deze oorlog ophoud.’ Ik knikte. ‘Zeker bid ik mevrouw! Ik zal ook voor u bidden.’ Ik zag aan haar dat dit haar goed deed. En ik liep verder. De winkel is een heel klein mini super marktje en je moet met bonnen die je van de Duitsers krijgt je eten kopen. De bonnen geven je net genoeg om een klein beetje eten te kopen voor het hele gezin. De winter is vol op gang en daarom is iedereen zuinig. Thuis hebben we gelukkig wat voorraad maar de dingen die niet op voorraad kunnen en wat over datum kan raken koop ik dan met de bonnen in de supermarkt. De supermarkt ligt net buiten Rotterdam. Het is een kwartiertje lopen vanuit huis. Fietsen was zwaar in dit weer dus ik ging lopend. Weer zag ik een groep kinderen, dit keer anders. Ze waren een jaar of tien. Eentje werd flink buiten gesloten en soms een beetje uitgescholden. Ik hoorde één ding: ‘Vieze Nazi dat je bent, ga weg! Je hoort hier niet.’ Ik werd hier triest van. Ik liep door want ik kan hier niet tegen. Een straat verder zag ik opnieuw iets. Er werd een woning afgebrand en verwoest. Er stonden een paar Duitse soldaten voor het huis. Ik wou er niet naar kijken maar toch trok het mijn aandacht. Zo hard als ik kon probeerde ik ongemerkt te snelwandelen. Toen ik de straat uit was en op een hoek was aangekomen zette ik het op een rennen naar de super markt. Weg hier! Ik wil hier niet zijn!

Net toen ik de supermarkt uit was en ik mijn handen vol had met twee tassen vol met boodschappen hoorde ik een keiharde knal. Het waren meerdere achter elkaar aan. Mensen renden door alle paniek alle kanten op. Er kwam een vrouw aan rennen en sleurde me mee. Een boodschappen tas vloog uit mijn hand en ik kon het niet meer op pakken want ik werd al mee gesleurd de supermarkt in. ‘Zoek dekking, ga ergens onder liggen!’schreeuwde een man die hopeloos onder de kassa dook. Ik zag een tafel staan waar een aanbieding op lag. Er zaten drie hele bange en hulpeloze mensen waar nog net één plek over was. Ik besloot daar bij te gaan zitten. ‘BAM!!’ Nog een knal. Dit keer dichtbij. Ik wou net beginnen met tellen en er kwam een volgende. Dit keer velen achter elkaar aan. ‘BAM, BAMM, BAMM, BAM, BAM!’ Één bom kwam verschrikkelijk dicht bij en mensen begonnen te schreeuwen, te krijsen en te huilen. Een meisje van een jaar of acht zat met een jongen van een jaar of zes hand en hand voor over gebogen achter een kast met spullen. Ik kroop er naar toe. Hun waren niet veilig zo. ‘Hier is het veiliger.’ Ze gingen bij me zitten en begonnen zachtjes te huilen. Ik legde mijn armen om hun heen en vroeg niks. Helemaal niks. Nadat het vijf minuten helemaal dood stil was geweest besloot ik een kijkje te nemen. Ik zag Duitse vliegtuigen aan komen van de verte. ‘Vliegtuigen komen op ons af, ik ben hier weg!’schreeuwde ik naar de andere mensen. Ik nam de kinderen mee want ik kon het niet aan om hun in de steek te laten en met z’n drieën renden we zover mogelijk van de vliegtuigen vandaan. Ik had denk ik twee kilometer met die kinderen van de supermarkt gerend toen de kinderen niet verder meer konden. Het was veilig hier. Ik had nu pas door dat er nog een paar boodschappen in mijn tas lag. Een pak melk, brood en wortels. Verder was ik alles onderweg kwijtgeraakt want mijn tas was een stuk uitgescheurd. Ik keek naar de kinderen. ‘Hoe heten jullie eigenlijk?’ Allebei begonnen ze tegelijk gezamenlijk in koor te huilen. Zo in één keer, bam gingen ze huilen. Dit was een reden waarom ik niks met kleine kinderen had. ‘Jullie zijn veilig hoor, niks kan er meer gebeuren!’ Dit hielp waarschijnlijk want ze begonnen iets zachter te huilen. Langzaam aan hielden ze op. Ik keek naar mijn tas met mijn drie boodschappen en zuchtte diep in mijn hoofd. Stiekem zuchtte ik. Ik dacht nog even na en toen bood ik het aan: ‘Hebben jullie ook honger of dorst anders? Ik heb nog wel wat brood en wat melk.’ Ze knikten. Terwijl ik hun te eten en te drinken gaf begon het meisje te praten. ‘Ik heet Daphne en hij heet Klaas.’ Langzaam aan begon Klaas alweer te huilen. ‘Ik wil naar papa en mama toe snikte hij.’ ‘Ja ik wil ook naar mijn ouders terug maar dat moet nog even duren.’

Ik werd wakker in een warmtelijke grote slaapkamer. Even wist ik niet meer waar ik was maar toen ik even nadacht wist ik het weer. We kwamen gisteren laat in de avond een boerderij tegen waar wij konden overnachten. Aardig van die mensen. Je komt dit de laatste tijd niet meer tegen, we hebben geluk. Naja, Daphne en Klaas zijn eigenlijk familie van deze mensen en toen ze het slechte nieuws van hun ouders hadden gehoord mochten ze hier blijven. Gisteren zijn hun ouders overleden tijdens het bombardement. Zij waren toen in de bloemenwinkel vlak tegenover de supermarkt. Wij zijn net op tijd weggerend of wij zouden ook weg zijn geweest. God moge ons gezegend hebben. Heel even deed ik een schietgebedje naar God, dankte hem voor het feit dat wij nog leefden en om rest van de mensen die nog leefden. Schoot in mijn kleren en liep naar beneden. Er stond een vrouw voor de openhaard. Het was de oma van Daphne en Klaas. Ze draaide zich om. ‘Super bedankt dat je hun hebt gered!’ Tranen stroomden over haar wangen, hielden halt bij haar kin en daarna drupten ze één voor één op de houten vloer. Ik kon haar misschien niet goed en niet goed genoeg, maar toch gaf ik haar een knuffel. ‘Het is goed zo!’ ‘Als wij iets voor je kunnen doen dan moet je het zeggen! We weten niet wat we voor je terug kan doen.’ ‘Het is goed zo, het is goed.’suste ik haar in haar oren. ‘Ik ga terug naar Rotterdam en ga mijn familie op zoeken en kijken wat er over is.’ Ze gaf me een paar broodjes, wat melk in een tas en een briefje mee met haar adres en telefoon nummer mocht er iets zijn. ‘Voor onder weg, we staan altijd voor je klaar, doe de groeten aan je familie!’

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:12

mooi stuk weer, het is een wat moderner geschreven oorlog verhaal.
en makkelijker geschreven dan die oudere oorlog verhalen.
als je me snapt :)
mooi geschreven..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:19

haha ja ik snap het! Bedankt! :D

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:16

Wat een prachtig oorlogs verhaal! <3
Komt er een vervolg? :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:59

Bedankt! ja er komt zeker een vervolg! :D

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:55

wooh mooi geschreven, en netzoals kurida1 zegt over dat het iets makkelijker geschreven is klopt wel, dit is duidelijker

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:07

aah bedankt! vervolg komt zo snel mogelijk :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:59

bah me papa houd de pc vast waar mijn verhaal op zit en kan ik niet verder ..

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:46

;(

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:50

nog 80 woorden dan kan ik 'm plaatsen :D doe me best :D

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:03

Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je corrigeer.

Je moet meer op de kleine dingetjes letten zoals deze zin:

Mijn zus was bezig met een heerlijke lekkere warme trui voor haar zelf aan het breien

Je kunt het beter zo doen:

Mijn zus was bezig met een heerlijke, lekkere warme trui voor haarzelf/zichzelf te breien.
Of:
Mijn zus zat een heerlijk warme trui voor zichzelf te breien.

Maar verder +:)+

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 20:05

nou daar is ie dan eindelijk :D ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :D

Citaat:
Het was een uur of vier in de middag toen ik bij mijn wijk aankwam. Het was nog net niet donker en er scheen een half zonnetje over de horizon. Overal liepen mensen, Duitsers en daklozen. De Duitsers keken vernietigend, voldaan en zonder gevoel voor emoties naar anderen. Een enkele zittende dakloze probeerde een Duitser of soldaat vast te grijpen bij een broekspijp en om medelijden te smeken. Uiteraard hielp dit niet en kregen ze minimaal een schop. Ik keek naar de gebouwen. Een enkel huis heeft het gered en stond nog overeind. De supermarkt waar ik net langs liep was verwoest, huizen waren verwoest, kantoren, winkels en zelfs het bejaarden tehuis. Het zag er allemaal niet zo goed uit. Op sommige plekken zag je grote druppels bloed liggen in de sneeuw. Een stapel spullen waarvan je niet meer kon zien wat het was, lag op de brandstapel en was bezig om door de Duitsers afgebrand te worden. Ik liep verder en verder tot dat mijn ogen stop hielden waar eigenlijk mijn huis hoorde te staan. Het huis stond er niet meer. Een klein stuk van de garage stond nog een beetje recht op. Ik bleef staan. Wat net nog schemering was van de halve horizon werkte er nu op in dat het echt donker begon te worden. Er was geen licht want ook de lantaarnpalen waren verwoest. Een enkele was blijven staan en stond 200 meter verder op. Ik begon zachtjes te huilen. Zoeken door de puin durf ik niet, bang dat ik familie of iets dierbaars tegen kom.

Na een uur er bij te staan kijken en te janken werd mijn oude dierbare huis er echt niet beter op. Ik kreeg het koud en dus besloot ik ergens naar toe te gaan waar plek was om te overnachten en om eten. Na daarna ander half uur gelopen te hebben vond ik wat ik zocht. Een warenhuis stond vrij voor iedereen die dakloos, familie kwijt was geraakt, geen jood, homoseksueel of een zigeuner was. Ik was net op tijd en er was net genoeg eten om mijn honger een klein beetje te stillen. Ik kreeg een dunne deken mee die eigenlijk bedoeld was voor meubels tijdens hun transport om niet beschadigt te worden. Toch was ik hier blij en had ik een deken. Tien keer beter dan niks. We moesten slapen op laminaat. De laminaat was koud en hard. De mensen waren lawaaierig. Ik vouwde mijn deken dubbel en maakte er een soort slaapzak van, zo had ik geen last van de koude en harde vloer. Al snel viel ik in slaap door alle oververmoeidheid.

‘Anna, jou geloof houdt jou stand, wat er ook gebeurt denk aan God. Hij doet dit niet expres. Misschien is dit het einde van de wereld wel maar God houdt van jou en beschermt jou, houd dat vast! Jij bent een gezegend kind.’ Op dat moment braken Duitsers het huis binnen met als hoofd die ene Duitse jongen. Hij had een revolver in zijn hand en wees met zijn pistool op mijn moeder en mij. In eens kon hij Nederlands praten. Slangen door drongen het huis binnen. Iets waar ik bang voor ben als de dood. De slangen waren ongeveer een meter lang. Ik probeerde te gillen maar er kwam geen geluid uit mijn keel. Een heel Duits leger kwam binnen en staken ons huis in brand. Hajo, Tokkel en ik konden net op tijd het huis uitrennen. De rest, mijn ouders, Marjolein, Malou en mijn tante redden het niet. Ze werden verbrand of gevoerd aan de slangen.

HOOFDSTUK 3.
Ik schrok wakker van een oude vrouw die me wakker schudde. ‘Meisje, je hebt naar gedroomd. Kom maar, dan halen we even een glas water voor je.’ Ik knikte en begon op slag te huilen. De oude mevrouw suste en vroeg niks, waarschijnlijk uit respect. Samen probeerden we zo stilletjes mogelijk een weg te banen door de slapende mensen. Soms perongelijk stootten of stapten we iemand wakker en kregen we boos commentaar. De vrouw sloeg een arm om me heen. ‘Hannie.’ Dat was alleen wat ze zei. Haar naam. Het was fijn om dit te weten. ‘Anna,’ snikte ik.

Uitgehuild van angst en denkend over mijn familie en vrienden viel ik een half uur later weer in slaap.

Ik keek Marjolein half lachend aan. We zijn de beste vriendinnen die we wensen kunnen. We hebben alles goed gemaakt en gaan blij naar een leuk feest. Alles is leuk, leuke jongens dansen om ons heen, we hebben stiekem een beetje drank op en het is gewoon super gezellig. Als het feest is afgelopen om een uur of vier lopen we gierend van het lachen Rotterdam verder in. Het is super leuk en gezellig, we krijgen zelfs nog sjans met twee hele leuke Duitse jongens. Ze kunnen allebei Nederlands en dat is fijn want we kunnen absoluut geen Duits. Langzaam droom ik een maand verder. Marjolein gaat helemaal op in haar nu Duitse vriend Berend. Ik ook maar minder. De mijne heet Peter en ik ken hem al langer. Hij is van die sneeuwbal. Na dat Marjolein uit eindelijk te ver met hem is gegaan gaat alles over in een nacht merrie. Ze zijn Nazi’s en proberen iedereen die niet aan hun kant staan af te maken of naar een concentratie kamp te sturen. Natuurlijk kan Marjolein haar mond weer niet houden en verteld alles. ‘Ik en Anna gaan later alle mensen helpen die in de nood zitten.’ Berend kijkt hem lachend aan en haalt zijn pistool uit zijn jas zak. Hij houdt hem voor haar slaap. ‘Jij kiest voor mij of voor de mensen in nood.’ Op dat moment komen er leeuwen aan lopen en verslinten Berend.

Weer werd ik wakker maar dit keer van het felle zonlicht die weerkaatste van een oude antieken spiegel. Meerdere mensen waren wakker en mensen begonnen lawaai te maken. Andere mensen werden wakker en ouders begonnen hun kinderen gehaast wakker te schudden. Ik zag nu pas naast wie ik lag. Ik lag naast een meisje van rond de achttien jaar. Niemand lag naast haar. Aan de andere kant van mij, Lagen een jongstel met een kind van ik schat zes jaar. Zo stilletjes mogelijk als hulp mensen konden slopen ze naar de mensen die wakker waren en gaven ze een leeg broodje zonder beleg met een glas water. Ook ik kreeg dit. Een man van rond de 35 jaar liep naar mij toe en gaf het broodje en het glas water. ‘Jij zou zo snel mogelijk een andere plek moeten zoeken, we kunnen niet iedereen hier houden en je hebt vast wel familie of vrienden waar je onderdak kunt krijgen.’ Boos keek ik hem aan. ‘Pardon?’ ‘U heeft me verstaan mevrouw, u bent jong, u kunt vast nog plek vinden.’ Even keek ik hem aan maar toen ik tranen aan voelde komen keek ik de andere kant op. Dat kon niet waar zijn. Even kreeg ik een doodswens voor hem maar dat haalde ik zo snel mogelijk uit mijn gedachten. Ik keek nog steeds die kant op toen het meisje naast me wakker werd. Ze zag er moe en hulpeloos uit. Ik huilde nog steeds. Ze keek me nog een beetje moe aan. ‘Gaat het meisje?’ Ze sloeg een arm over me heen en ik voelde rust en warmte over mij heen komen. Nou begon zij ook zachtjes te huilen. Daar zaten we dan. In ons ‘bed’ met armen over elkaar heen om elkaar te troostten terwijl we elkaar niet kenden. Weer kwam die zelfde man onze kant aanlopen. Dit keer liep ze naar het meisje naast me die met mij omarmt was en waar samen met heel veel verdriet zaten waar ik niks van haar verdriet wist, en zij niet van de mijne. ‘Mevrouw, u bent jong, we verzoeken u samen met die mevrouw naast u een andere overnachting en andere onderdak te nemen. U bent jong en u kunt makkelijk weer iets nieuws vinden. Ook het meisje keek die man vraagvol aan. ‘U hebt me verstaan, hier hebt u een broodje en wat water.’ En weg was die man weer. ‘Wat een harteloze man’ schold ze hem uit. Ik knikte, ‘heb jij nog familie die NIET dakloos is?’ Ze schudde haar hoofd. ‘Mijn hele familie woonde samen in één wijk.’ Ik keek op. ‘Ik heb nog familie, mijn tante woont net buiten Rotterdam maar is ernstig ziek. We kunnen die kant wel opgaan maar dan moeten we nu weg want anders is het donker voor we aankomen.’ Ze knikte, ‘fijn dat doen we.’ ‘Schrik alsjeblieft niet, mijn tante is ernstig ziek en is vorig jaar haar zoon verloren door een gevecht met de Duitsers. Ze is erg gesjokt.’ Ze knikte weer en gaf me dit keer een hand. ‘Ik heet Ellen trouwens, en jij bent ..?’ ‘Ik ben Anna.’ ‘Leuk je te ontmoeten Anna.’ We huilden samen nog steeds. We gaven elkaar een knuffel voor de troost. Tegelijk begonnen we te lachen. ‘Wat zijn we toch een stelletje aanstellers.’

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 20:06

PayAttention schreef:
Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je corrigeer.

Je moet meer op de kleine dingetjes letten zoals deze zin:

Mijn zus was bezig met een heerlijke lekkere warme trui voor haar zelf aan het breien

Je kunt het beter zo doen:

Mijn zus was bezig met een heerlijke, lekkere warme trui voor haarzelf/zichzelf te breien.
Of:
Mijn zus zat een heerlijk warme trui voor zichzelf te breien.

Maar verder +:)+

nee is niet erg! bedankt! Fijn dat je dit doet :D

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:36

mooi stuk dat je hbet bijgeschreven, ik ga niet op spellings fouten controlleren ben zelf erg slecht in duss xd

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 10:50

haha dankje haha maakt niet uit :p

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 10:41

Weer een super mooi stuk! <3

Nog 1 nog 1! :=

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 14:47

Dankje :D
Ja ik ga vandaag weer bezig :D

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:29

Graag gedaan! :o

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:02

wow echt super mooi!!
ik zat echt met tranen in mijn ogen bij sommige stukken!!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:11

haha bedankt :D