[ART]zelf glaskralen maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

[ART]zelf glaskralen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 15:33

Ik heb weer eens 1 van mijn hobbies opgepakt namelijk het zelf glaskralen maken.
Ik heb af en toe eens wat gemaakt bij mijn tante in de glasshop, maar nu wilde ik dus ook eens wat meer dan alleen maar simpele kraaltjes maken in 1 of 2 kleurtjes.
Zo zijn we (ik en mijn tante) zaterdag naar een workshop geweest. Erg leuk allemaal en erg leerzaam. We hebben veel geleerd en kunnen dus nu thuis aan de slag met oefenen. Ik ben dus nu maar hard aan het sparen voor een eigen glasbrander, want ik moet nog veel oefenen :D

Dit zijn dus mijn eerste glaskraaltjes tijdens de workshop.

een eenvoudig bloemetje
Afbeelding

Hier werd ons geleerd hoe we kralen konden maken met luchtbelletjes erin
Afbeelding

Afbeelding

voor zoiets was ook weer een speciale techniek
Afbeelding

Dit waren al mijn eerste kraaltjes, de rest hoop ik van de week te kunnen showen :D
Afbeelding

De rest van de kralen waren nog niet genoeg afgekoeld en krijg ik als het goed is van de week met de post toegestuurd

Pluttersput

Re: [ART]zelf glaskralen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:57

Wauw Melanie, wat prachtig zeg! Hoe doe je zoiets nou? Je zegt een glasbrander, maar hoe werkt dat? Is dat een oventje ofzo?

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:13

Dit is zo'n brander
http://www.jocks-glas.com/contents/medi ... actual.jpg

Hier komt voor een vlam uit en daar smelt je dus je glas mee. Verder heb je mandrellen (ijzeren staafjes) nodig waar je de kraal op gaat maken.
Die heb je in verschillende diktes varierend van 2mm tot 5mm,zo dik als je zelf je gat wil hebben van je kraal.
Beadseperator heb je nodig voor op je mandrel zodat het glas niet op het staafje vastsmelt. En dan kun je beginnen met glasstaven en die moet je dan smelten en om je mandrel draaien en dan kun je beginnen met het draaien en rond maken van je kraal. :D
Als de kraal klaar is laat je hem even een beetje afkoelen en vervolgens gaat hij het koelgranulaat in waar hij een aantal uren in moet blijven zitten om goed af te koelen en dan kun je hem van je mandrel afhalen, van binnen even uitvijlen zodat het stof van de beadseperator eruit is en klaar is je kraal :D