[FOTO] Bruiloft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Jettie

[FOTO] Bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 15:16

In oktober heb ik voor het eerst een bruiloft mogen fotograferen :) Een superleuke ervaring, ik hoop het vaker te gaan doen!

Ik wil een paar foto's hier showen. Dit zijn foto's die mij aanspreken of die ik goed vind voor internet/website, dus je moet het niet zien als een verslag van de dag. Overzichtjes en familiefoto's zijn uiteraard ook gemaakt, maar IMO niet zo interessant voor op bokt ;)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Graag hoor ik van jullie welke foto's het meest aanspreken en tips/opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. :)

Courses

Re: [FOTO] Bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:27

Ow, die laatste foto. Wat ontzettend zonde van die schaduw!

Ik vind de foto's goed gelukt, mooie kleuren, nette foto's, leuke compositie's :)
Verder doe ik vrij weinig aan bruidreportage's dus verder kan ik er niet veel over vertellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:37

Mooi Jet! Mooie momenten en composities inderdaad.
Ik vind ze allemaal wel te hard, te contrastrijk. Als je daar iets uit haalt vind ik ze helemaal top!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:50

Mooi Jet!
Ik vind vooral de laatste een eennalaatste het mooist. Daar spat de liefde er echt van af. :j

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:26

dit zijn super foto`s
hoe vaak kom je wel niet tegen bruilof foto`s waar van de jurk overbelicht is.
was er al bang voor toen ik op dit topic reageerde. maar nee geen overbelichte jurken.
dus vind het erg mooi.
alleen de laatste vind ik jammer dat het toch te veel ruis en de schaduw.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:21

Ik ga ook voor de enalaatste.. daar zie je liefde, vreugde, spontaniteit.. niks gefaked :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:48

ik stoor me ontzettend aan de 2e foto, dat de jurk niet scherp is en alleen het bruidsboeket
en de laatste foto de ruis.. maar voor de rest zeker geen slechte foto's!

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:29

heb je bij foto 2 en 3 expres de arm er niet helemaal op? dat stoort mij een beetje...
verder mooie foto's!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:24

Bedankt allemaal :)

@ student & LisaDijk, dat zijn inderdaad dingen die ik bewust doe. Ik heb zelf niet zo veel met 'regeltjes', dat alles er volledig of scherp op moet staan. Je ontwikkelt in de loop der jaren toch een eigen smaak/stijl en dit is wel onderdeel van die van mij. :) Maar daarmee hoeft 't natuurlijk niet jouw smaak te zijn!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:36

Jettie schreef:
Bedankt allemaal :)

@ student & LisaDijk, dat zijn inderdaad dingen die ik bewust doe. Ik heb zelf niet zo veel met 'regeltjes', dat alles er volledig of scherp op moet staan. Je ontwikkelt in de loop der jaren toch een eigen smaak/stijl en dit is wel onderdeel van die van mij. :) Maar daarmee hoeft 't natuurlijk niet jouw smaak te zijn!

dit is niet echt een kwestie van smaak, de ketting en de bovenkant van de jurk trekt gewoon veel meer aandacht dan het boeket, gewoon omdat het heel licht is allemaal, en als dan de jurk niet scherp is, is de foto eigenlijk al een stuk minder! en wat student al zei, die armen is ook niet echt bepaald kwestie van smaak :+ heeft gewoon met de compositie te maken en in dit geval is die gewoon niet zo goed, en natuurlijk zijn er mensen die dit mooi vinden :j maar het is echt niet alleen een kwestie van smaak hoor..

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:04

"Gewoon niet zo goed" ben ik niet met je eens.. op de tweede foto ligt de nadruk IMO genoeg op het boeket, en een compositie met de bruid precies in het midden vind ik te saai.

Wat ik al zei: je hoeft het zeker niet mooi te vinden, maar fotografie is voor een heel groot deel toch echt smaak. Ik ben inmiddels geen fotografe meer die per ongeluk onscherpte- of compositiefouten maakt. ;)

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:51

Prachtige foto's! Mooie momenten, veel spontaan ook!

Ik ga er wel een beetje in mee dat het contrast te hard is, maar dit komt weer wel mooi tot zijn recht in de zwart/wit foto!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:22

Jettie schreef:
"Gewoon niet zo goed" ben ik niet met je eens.. op de tweede foto ligt de nadruk IMO genoeg op het boeket, en een compositie met de bruid precies in het midden vind ik te saai.

Wat ik al zei: je hoeft het zeker niet mooi te vinden, maar fotografie is voor een heel groot deel toch echt smaak. Ik ben inmiddels geen fotografe meer die per ongeluk onscherpte- of compositiefouten maakt. ;)

waarom zet je je foto's dan op FK als je je foto's zo geweldig vind en toch alles maar een kwestie van smaak is? :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:26

Als je dan toch niet gecentreerd wilt werken, maak het dan écht scheef. Nu lijkt het i.i.g. of het per ongeluk mis is gegaan ;)

Bij foto 2 had ik ook nog meer ingezoomd op het boeket mooier gevonden, als dat je focus is. Nu is de bruid onthoofd en dat staat gewoon vreemd.

Bij foto 4 is het onderwerp de bruid + het meisje. Nu is het meisje onscherp en de man is scherp. Dat klopt m.i. niet..

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:09

1) Vind dit geen bijzondere foto, ik denk dat je er meer uit had kunnen halen.

2) Vind de gekozen compositie niet echt lekker kijken, de aandacht gaat teveel naar het kettinkje. Ik denk dat je hier een hele mooie symmetrische compositie van had kunnen maken.

3) Zelfde commentaar als bij foto 2.

4) De bewegingsonscherpte vind ik erg jammer, ook iets teveel contrast.

5) Vind dit de beste foto. Vind dat de ruis hier ook wel een toegevoegde waarde heeft.

^^

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:05

Jettie schreef:

Daar hoef je geen amateur fotograaf voor te zijn wil dat gebeuren :) Zowel amateur, semi-prof als professioneel hebben hier last van, dus hiermee sla je de plank een beetje mis.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:25

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil trouwens nog even zeggen dat ik absoluut open sta voor commentaar! Als mijn vorige post arrogant over is gekomen: dat was zeker niet mijn bedoeling. Met Lisa heb ik pb-contact gehad en het is duidelijk dat het om een communicatiefoutje ging, dus daar hoeft hier verder niet op in gegaan te worden. :)

@ Courses, ik bedoel ook niet dat het mij helemaal nooit gebeurt hoor :) maar voor een selectie die ik op internet plaats geldt dat niet.

@ Chubby, over foto 4, ik vind het zelf wel dynamiek geven dat het meisje onscherp is, ze rent vol blijdschap op de bruid af. Ik kan me voorstellen dat je het liever scherp had gezien. En de trotse opa in beeld vond ik wel mooi :)

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:56

Ik vind het wel gave foto's. Zo zou ik ze ook maken, ik hou van een kleine scherptediepte. Bij foto 3 zou ik persoonlijk iets door mijn knieën gegaan zijn. bij foto twee is het ontzettend jammer dat de bloemen wit zijn eigenlijk, waardoor de bovenkant heel licht wegvalt in de jurk. Ik vind niet dat de ketting alle aandacht wegpakt. De laatste foto is heerlijk, wat een sfeer!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:25

Hele mooie foto's, zit veel gevoel in de foto's en dat maakt het mooi! :D
Vind de laatste foto echt geweldig, alleen jammer dat deze technisch slecht is.. ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:29

Leverage schreef:
1) Vind dit geen bijzondere foto, ik denk dat je er meer uit had kunnen halen.

2) Vind de gekozen compositie niet echt lekker kijken, de aandacht gaat teveel naar het kettinkje. Ik denk dat je hier een hele mooie symmetrische compositie van had kunnen maken.

3) Zelfde commentaar als bij foto 2.

4) De bewegingsonscherpte vind ik erg jammer, ook iets teveel contrast.

5) Vind dit de beste foto. Vind dat de ruis hier ook wel een toegevoegde waarde heeft.

^^

Hier kan ik me wel bij aansluiten.

Laat ik het zo stellen als dit de selectie van mijn bruidsfoto's zijn (waar ik goed voor betaalt had) dan zou ik niet blij zijn.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:26

Ik vind alleen de eerste foto echt een mooie! De rest vind ik allemaal minder. Bij de enelaatste vind ik het ontzettend storen dat het meisje onscherp is, en dan bedoel ik niet dat er geen beweging in mag zitten maar die beweging was beter tot zijn recht gekomen als het meisje scherp was. De man links is wel scherp en daardoor lijkt hij belangrijker in het beeld omdat hij meer aandacht trekt dan het meisje. Laatste foto vind ik helaas de slechtste foto door de schaduw in haar gezicht waardoor ik dit een foto vind die je niet hoeft te leveren. ;)

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 10:35

Weer bedankt voor de reacties!

Zonnetje81 schreef:
Laat ik het zo stellen als dit de selectie van mijn bruidsfoto's zijn (waar ik goed voor betaalt had) dan zou ik niet blij zijn.

Het bruidspaar is gelukkig heel tevreden :) en omdat het mijn eerste keer was valt dat goed betaald ook wel mee haha. ;) Maar zoals ik al in mijn openingspost heb aangegeven: dit is mijn 'creatieve selectie'. De gehele reportage is wat meer basic denk ik. Op mijn website is een iets ruimere selectie te zien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:43

Oke dus het is niet op basis van professionaliteit??? Dan heb je het goed gedaan je 1e keer :D

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:24

Lekkere sfeer heb je in je foto's!

Bij de foto van het bruidsboeket zou ik 'm wel even anders croppen, ik vind het bij zo'n foto wel het fijnst kijken als het echt symmetrisch is, dus linkerstukje wat meer van het groen af.
Dat de jurk niet scherp is is toch hartstikke bewust? Ken veel fotografen die dit doen, doe het zelf ook vaak. Misschien is het net iets mooier als je een volgende keer vraagt het boeket net iets verder van het lichaam te houden, dan krijgt je scherptediepte net wat meer dynamiek.

Ik heb even de selectie op je website bekeken; er zitten mooie platen bij joh! En je hebt oog voor detail, bij die foto van de zakdoekjes op de grond;) Ga hier lekker mee door, denk dat het zeker goedkomt!
Je hebt wat betreft portretfotografie ook echt heerlijke platen op je site staan, top! :)