[TEK] Portret

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

[TEK] Portret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:28

Eigenlijk wilde ik hem niet op bokt plaatsen omdat het resultaat nou niet bepaald... gelukt is. :+
Maar ik moet en zal een goed en realistisch portret kunnen tekenen, voor ik me aanmeld bij de kunstacademie. Maar ik heb me veel te weinig op tekenen geconcentreerd, en al mijn aandacht is alleen maar naar het schilderen gegaan.
Dit is nu mijn 2e portret wat ik ook heb afgemaakt. Ik ben er wel eens eerder zo half aan begonnen, maar heb het werk altijd laten liggen. :=
Omdat ik verder wil komen, plaats ik dit hier want ik heb zeer dringend tips nodig. (dat is wel duidelijk := )

Nu wil ik vooral weten wat de truc is om van het krasserige af te komen. Hard potlood, of zacht? (ik heb HB, 4B en 6B gebruikt) Hoe krijg je het levens echt? Hoe krijg je de ogen sprekend, glimmend en 'waterig'?
En natuurlijk elke tip is welkom.

Afbeelding

En van een klein afstandje:
Afbeelding

Dus...HELP! :=

LeonieL

Re: [TEK] Portret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:50

Hoi.
Het hoofd lijkt niet op het lichaam te zittn. dat is eigenlijk het eerste wat me opviel :P
Ik ben sinds kort ook bezig met realistische portretten proberen te tekenen..
Ik heb veel gehad aan de filmpjes van Darrel Tank
Hij maakt online Demo's waarin hij een klein deel van zijn techniek uitlegd, sinds ik dat gezien heb lukt het mij om een egaal vlak te maken ,zonder dat je te veel strepen ziet.
xx Leonie (Als je YT' t moet je zeker ook evenzoeken naar zijn tapered stroke, dat is het belangrijkste!)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:52

??? niet gelukt...ik wou dat ik zo kon tekenen.
tips heb ik niet sorry....maarre sucses ermee...;)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:01

Dankje voor de reacties. Nou nee, gelukt is hij niet, want dit is verre van realistisch :)

Leonie, Dankje voor die tip. Dat zal ik dan ook eens opzoeken. Je hebt gelijk wat de nek betreft.
En nog iets over het streperige: vegen, of juist niet uitvegen?

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:11

toen ik nog creatieve inspiratie had... :P en zo nu en dan wat op papier zette
wilde ik zwart tekeningen nog welleens te lijf gaan met een wattenstaafje of een watje om
te vegen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:19

Een wattenstaafje is geen slecht idee. Zo maak je iig geen vlekken met je vingers.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:31

Allereerst; ziet er absoluut niet slecht uit, goed bezig +:)+

Maar dan nu mijn waslijst aan verbeteren en tips :P .
Als eerste de verhoudingen deze zitten nog niet helemaal lekker. De ogen en mond zijn meer vanaf de voorkant getekend en de neus juist weer meer vanaf de zijkant. Vanuit dit perspectief zou je nog iets van de andere neusvleugel moeten kunnen zien, mede daardoor lijkt hij nu erg lang en smal, de schaduw aan de rechterkant mag dan ook iets zachter en de neus in het totaal zou nog best een tikje groter mogen.
De neus lijkt nu er lang maar de plaatsing van de neus zelf is goed, alleen de ogen staan niet correct, het linkeroog mag iets lager en het rechteroog mag nog een stuk meer omlaag, en de binnenste ooghoekjes meer naar elkaar laten wijzen en niet naar beneden.
De mond is niet verkeerd, zou iets meer diepte in kunnen bij de onderlip en de bovenlip iets donkerder.
Het lichaam is verder een moeilijke, ik gok dat ze haar armen om haar knie"en heeft gevouwen maar dat komt in deze uitsnede niet duidelijk uit, daardoor lijken de vormen waarschijnlijk ook extra vreemd.

Wat betreft techniek, de strepen kun je op verschillende manier voorkomen, je hebt de veegtechniek, maar dit vergt erg veel oefening, wordt heel snel vlekkerig en lelijk maar je kunt het proberen, geeft wel een mooi zacht resultaat. Gebruik daarvoor alleen nooit je vingers maar probeer met zakdoekjes, doezelaars of watjes. (persoonlijk ben ik absoluut geen fan van vegen want het merendeel van de mensen die het doet kan het niet en dat vind ik altijd zo zonder van het werk :+ )
Wat je ook kunt doen is niet in strepen tekenen maar in ovaaltjes, hierdoor krijg je niet de punten waar je potlood keert en meer pigment achterlaat, probeer ook in verschillende richtingen over elkaar heen te kleuren. In lagen werken krijg je ook al snel minder strepen en zo kun je vaak ook makkelijker diepte en mooie verloopjes maken.
Maar dit is net zoals de potloden die je gebruikt heel persoonlijk wat fijner werkt, vooral een kwestie van heel veel uitproberen (gewoon verloopjes op papier proberen, niet meteen in tekeningen, gaat veel sneller en je verpest er geen werk mee ;) )

Om het totaal realistisch te krijgen moet je vooral met licht gaan spelen, duidelijke lichtbronnen gebruiken en met meer contrast werken. De ogen kun je bijvoorbeeld levendiger maken door het oogwit donkerder te maken naar de oogleden toe, echt een bolvorm ervan maken, en dan bij de bovenste oogleden mag het best flink donker worden, hierdoor kun je er weer een mooie lichte weerspiegeling erin maken (hoe gladder en glanzender het object hoe dichter je zwart en wit naast elkaar kunt zetten). Ook het onderste ooglid aan de binnenkant kun je donkerder maken en dan weer makkelijker het licht erin laten weerkaatsen zodat het er waterig uit ziet.

Ik denk dat je hier voorlopig wel mee vooruit kan :D .

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:38

Super, zo'n reactie! Hier heb ik echt wat aan. :j
Ja die verhoudingen kunnen ook 100 keer beter.
Vegen is dus wel riskant. Dat van in ovaaltjes tekenen klinkt wel interessant, ik kan het me alleen heel moeilijk voorstellen.
Met lichtbronnen werken heb ik veel moeite, maar dat is oefening. :D

Echt bedankt voor de tips, ik ga er snel verder mee werken. Ik baal ook wel dat dit zo'n enorm prutswerk is geworden, vooral vanwege de tijd die erin zit. Dus ik hoop dat het de volgende keer beter wordt. :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:09

Hier heb je waarschijnlijk niks aan, want je gaat voor realistisch, maar ik wil even kwijt dat ik dit een geweldige tekening vind, en je mooiste werk dat ik tot nu toe gezien heb, heel gaaf! Misschien nog meer van dit soort "figuratieve" tekeningen maken, en dan nog iets meer uit verhouding tekenen.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:34

Oh dankje, dus het slechte kan zelfs positief uitpakken. :))
Ik wil hier best meer van maken, al ben ik bang dat als ik alleen figuratief werk in mijn portfolio doe, dat de kunstacademie mij afwijst omdat het niet origineel genoeg is.
Maar ik wil sowieso doorgaan met realistisch tekeken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:24

RightOn schreef:
Hier heb je waarschijnlijk niks aan, want je gaat voor realistisch, maar ik wil even kwijt dat ik dit een geweldige tekening vind, en je mooiste werk dat ik tot nu toe gezien heb, heel gaaf! Misschien nog meer van dit soort "figuratieve" tekeningen maken, en dan nog iets meer uit verhouding tekenen.

Precies wat ik ook dacht!

Het 'krasserige' wat jij noemt vind ik juist gaaf. Dat past gewoon bij jouw stijl, en inderdaad misschien moet je wel helemaal niet realistisch willen tekenen, maar meer de figuratieve kant op gaan.
De enige tip die ik voor je heb is contrast, maar dat heeft IP ook al gezegd zie ik. :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 11:18

Contrast blijft een goeie. :j Ik heb me er aan geprobeerd te houden, maar dan mislukt het steeds als ik weer een lag doe..en weer een laag... en dan heb ik het weer verknoeid. :))
Ik denk dat als ik het krasserige wil laten omdat het bij mijn stijl past, dat ik het dan ook meteen wat extremere moet doen. Zo van, of helemaal glad, of echt krasserig. Anders zweeft het zo ergens tussen in, en is het zo'n net wel/net niet geval. dat ziet er zo slordig uit.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:27

Hallo,
Als eerste: Het ziet er goed uit, Mooi contrast en goed met schaduw gewerkt,

Maar de verhoudingen kloppen niet helemaal, maar ik denk wel dat dat bij jou wel goed komt.

Heel veel succes verder.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:13

Neeee niet realistischer proberen te tekenen Dit is een supersterk portret! Vind de harde lijnen juist enorm tof, met alles smoothen en realistisch maken krijg je weer zo'n standaard tekening. Maarja het is natuurlijk aan jou wat je wilt :))
Het hoofd is echt heel erg goed gedaan, bij de rest raak ik een beetje de weg kwijt met hoe alles zit. Wellicht kun je het nog aansterken met lijnen of meer contrast.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 11:06

Dankje allebei!

Het contrast versterken is zeker geen slecht plan, dat zal idd meer duidelijkheid geven :=
Opzich lijkt het me heel leuk om een grove stijl aan te houden (maar dan mag hij van mij grover, anders is het zo net niet/net wel). Als er wat persoonlijkheid in zit, kan dat het mooier maken.
Maar aan de andere kant vind ik het ook weer nodig om in ieder geval een echt realistisch portret te KUNNEN tekenen.
Normaal zou ik dus eerst zoveel oefenen tot ik een goed portret kan tekenen, en dan mijn eigen stijl gaan ontwikkelen. maar helaas zit de tijd niet mee.Het wordt dus even nadenken over wat het volgende wordt :))

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:02

Als ik jou was zou ik gewoon naar de kunstacademie gaan;) Daar zien ze niet graag perfecte portretten, maar diversiteit van werk en je visie erachter;) Op de kunstacademie leer je vanzelf wel beter worden. VInd je werk altijd erg mooi dus zeker doen!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:11

Je moet een eigen stijl creeëren en niet een hyperrealistisch werk maken volgens "standaarden". Ik vind het ten eerste een ontzettend sprekende tekening geworden. Het gezicht lijkt wat lang, dat maakt het voor mij dat het wat uit verhouding lijkt. Afstand tussen ogen en mond is te groot (dus ook neus te lang).

Buitendat vind ik dat je de mond waanzinnig mooi hebt uitgewerkt en dat je de ogen zeer sprekend hebt neergezet. Vind je uitwerking van de schaduw- en lichtpartijen erg goed.

Dat "krasserige" stoort mij totaal niet. Ik zou hier juist nog wat meer mee doen. Maak het een onderdeel van je tekening. Dat kan een erg mooi effect geven. Persoonlijk heb ik niet zoveel met die amerikaansachtig-gladgetrokken koppies. :D

Probeer je eigen stijl te behouden. Geef je tekeningen een "handtekening" (figuurlijk bedoeld).
En nog even wat betreft de opmerking die je als laatste plaatste: deze tekening IS hartstikke realistisch. Realistisch betekent niet automatisch dat het net een foto moet lijken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:16

Het krasserige kan je heel mooi bewerken met een doezelaar, die zijn in alle diktes te krijgen. Werkt erg fijn vind ik.
Maar ik vind je portret ook getuigen van talent hoor!!

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:57

uhm heet jij mischien minke W :$

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 18:20

Bedankt voor de reacties!

@Pinuts: Naar de kunstacademie wil ik sowieso gaan, alleen ik ben vorig jaar afgewezen. Dus het is de bedoeling dat ik nu een perfect portfolio inlever. Het is maar de vraag of ik goed genoeg ben voor die academie, maar proberen doe ik het zeker!

@Smeetjoew: neus is inderdaad te lang. Ik denk dat het sowieso veel verschil had gemaakt als die wat korter was geweest. Ik denk dat als ik doorga met het krasserige dat ik het ook direct veel duidelijker wil doen.Een eigen stijl vind ik ook het mooist :j Al heb ik voor mezelf gewoon al eis gesteld dat ik bepaalde dingen gewoon MOET kunnen. :=
De mond viel me nog mee trouwens. En grappig dat jij de ogen sprekend vindt. Die vind ik dus echt ontzettend tegen vallen, en hier was ik echt niet tevreden mee.

@aerdenhout1: Nou dankje :o Met een doezelaar heb ik geen ervaring. Als het geen/weinig vlekken achterlaat klinkt het wel erg handig!

@isha12: Minke wie? :=

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:44

gewoon blijven werken, en elke x gaan wanneer het kan;) Ik ben ook pas de 3e keer toegelaten. Achteraf ook beter, want daardoor kon ik gewoon mijn MBO afmaken;)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 18:48

Het punt is dat ik dit jaar echt een opleiding moet hebben. Maar ik 2 scholen op het oog. En vooral mijn nummer 1 heeft een waanzinnig strenge toelating.
Wat leuk dat jij kunstacademie doet! Op welke zit je?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:50

gewoon bij meerdere toelating doen.. ik ben 3e keer toegelaten in Zwolle en in Groningen, volg kunstacedemie in groningen nu. Dus zou zeggen, probeer bij zoveel mogelijk! Heb je wel voldoende vooropleiding? Vind dat het echt niet aan je werk kan liggen:( Mja dat ben ik:P

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:51

Ik vind de ogen echt prachtig.
Maar vind haar een beetje ja?! alien achtig zeg maar.
Het gezicht is te smal en ook vind ik de nek een beetje "eng" dun.
Ze moet wat meer "body" krijgen.

Maar vind het zeker een tekening op de goede weg.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 18:55

@pinuts: Gelukkig dat het bij jou toch goed is gegaan. :)
Ik heb vorig jaar alleen maar aan mijn portfolio gewerkt. Dit jaar nog meer, en daarnaast doe ik een voor opleiding (1 x in de week 4 uur) voor de kunstacademie. Ik hoop zo erg dat dit helpt.
Ik heb mijn oog heel erg op Frankfurt, en nummer 2 is Mainz. Als het allemaal niet lukt, dan probeer ik denk ik Maastricht. Dat wil ik eigenlijk helemaal niet, maar ik moet hoe dan ook een opleiding hebben dit jaar.

@irmalouise: Goh, toch leuk om te horen dat je haar ogen gelukt vind. Ik vind ze echt tegenvallen.
Haha, ik begrijp het alienachtige, Het hoofd sluit ook niet mooi aan op haar nek, en het is inderdaad wat...knokig allemaal, op een rare manier. :=