Acryl 140 x 100 canvas
Mijn broer wil heel graag een mooi, groot schilderij van Rossi aan de muur boven z'n bank. En aangezien hij ook altijd voor mij klaarstaat en me veel helpt, ben ik aan de slag gegaan. Het is voor mij een fikse uitdaging. Normaal schilder ik veel beesten en die hebben geen rechte lijnen, felle kleuren en strakke letters... Ik zag het al met foto's uitzoeken, dit wordt een monsterklus. Al die kleurtjes, lettertjes en rechte lijnen. Dan nog de plooien van het pak...
En mijn broer wilde persé deze helm (Rossi heeft veel helmen ook met een simpelere opdruk...). Maar goed, deze helm dus...
Deze foto moest het gaan worden: http://www.mijnalbum.nl/Foto-IM3GXDMZ.jpg
Stap 1
Begin maar gelijk met het lastigste: de helm. Omdat ik nogal wat kleurtjes op m'n bordje had gekwakt, maar ook gelijk wat grotere vlakken meenemen (ook ter afwisseling van het gepriegel van de helm). Het voorbeeld erbij is A4-formaat, dus gelijk een referentie van hoe groot dit doek is.

Stap 2
Weer wat verder met de helm, maar ook begonnen met andere delen, zoals de staart. Wilde weten of ik het met die letters wel goed kon oppakken.

Stap 3
De helm laat ik even voor wat het is. Als ik alleen daar mee verder zou gaan, raakt m'n motivatie kwijt. Moet beetje afwisselen in wat ik doe: grote vlakken, kleine vlakken, letters, etc.

Stap 4
Tussendoor moet ik details verder intekenen. Het lukt niet om dat uit de losse hand te schilderen. Te veel risico als het uit verhouding blijkt. Vooral op zo'n groot doek gebeurt dat snel. Het zwarte vlak achter het schermpje, is pas een basislaag. Dit ga ik nog verder uitwerken (dashboard).

Er zal nog genoeg op- en aanmerkingen te maken zijn. Dit onderwerp is nieuw voor mij, zeker op zo'n groot vlak. Met dit schilderij is het vooral belangrijk dat ik strak wil werken. Ik ben er nog lang niet. Het is echt een monsterklus en betaalde opdrachten van derden gaan voor, dus het kan zijn dat deze WIP niet zo snel gaat als mijn anderen. Ik probeer tussendoor zoveel te doen. Alleen als het eenmaal lekker loopt, probeer je al snel zo vaak mogelijk te schilderen.
Eigen commentaar tot nu toe:
- De reflectiestrepen op het vizier van de helm lopen te schuin. Dus dat ga ik nog aanpassen.