[VER] Poging 2: Dragon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

[VER] Poging 2: Dragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 10:04

Mijn vorige topic bevatte niet genoeg woorden, dus hier poging twee. Ik hoop een beetje support te krijgen en tips. Ik zou het super vinden als je een reactie plaatst! :D
Het kan namelijk nooit helemaal perfect zijn.

Proloog
De fakkel verlichtte zijn kop. Bruin, blauw, grijs, zwart. Pure angst raasde door mijn lichaam, zenuwen verspreidt over mijn lichaam prikkelde pijnlijk bij iedere beweging. Houterig liep ik achteruit, een tak kraakte onder mijn gewicht. Het wezen snoof, een pluim rook sijpelde door zijn neus om vervolgens te verdampen in de snijdende wind die door het woud gierde. Op mijn hoede bekeek ik de zichtbare contouren, verder dan de bek kwam ik niet. Als een luciferstokje werd ik omvergeblazen en tegen de grond gegooid. Hijgend dook ik ineen, mijn groene ogen bleven strak op hem gericht. In een moment begon de grond te beven, trillingen vlogen over de bemoste grond. Vlakken die ik zonet nog voor aarde had aangezien kwamen schokkerig in beweging. Omhoog, opzij, omlaag. Hij gaf een brul en sloeg met zijn klauw tegen de grond. Mijn adem stokte bij het zien van de poot, minstens even groot als vijf werkpaarden op een rij. Ik kroop terug, langzaam, behoedzaam. Steeds verder de duisternis van het bos in, hij was inmiddels met zijn volle lengte omhoog gekomen. Boomstammen die stevig in de grond leken te staan, werden opzij geblazen door de ongekende stroom lucht die vrijkwam toen hij zijn vleugels volledig spreidde. Enkele malen graaide hij met zijn voorpoten in de lucht, waarna hij met een imposante sprong het aardoppervlak verliet, fier steeg hij op, ontkomen aan mijn ongelovige blik.

Hoofstuk 1
"Shít Cas, ik lijk je geen moment alleen te kunnen laten! Je bent onmogelijk!"
"Je snapt het niet pappa. Ik had gewoon wat vertraging door een stom hert."
"En vervolgens zonder een maaltijd thuiskomen zeker, maak dat een ander wijs. Ik verbied het je om deze maand je nog buiten onze nederzetting te bevinden, heb je dat gehoord? Ik ben je moeder al kwijt geraakt, ik ben niet van plan jou ook nog los te laten. Je moet dat begrijpen." Zijn ogen toonden milder. "Hoor je me Casacan, je mág me niet verlaten." Hij aaide mijn wang. "Ik snap je pap, maar je kan me niet als een klein kind bij je houden, ik ben vijftien, oud genoeg om te ontdekken." Zijn hand gleed weg, ik zag hoe hij een een brok wegslikte. "Ja, je hebt gelijk denk ik." Ik liep naar de kraan en vulde een glas water. "Hier", ik gaf hem het glas. "Voor je schorre stem." Hij glimlachte warm, ik verliet onze hut. Op een drafje baande ik me een weg richting het huis van een vriend, Jenai. Met zijn veertien jaar was hij nog mager, maar wijs genoeg om in zijn eentje een beer te doden, dat beweerde hij tenminste. Hun villa stak boven de rest uit, wat niet iets was waar je je als buitenstaander over moest verwonderen, hij was rijk. Heel rijk. Zijn bleke gezicht viel me het eerste op. Hij droeg een groene overal met houten klompen. "Hmm, wat zie je er weer aantrekkelijk uit." We grijnsde terwijl er een klodder modder vervaarlijk dicht langs mijn hoofd vloog. "Tuinieren, je weet hoe dat gaat." Verweerde hij zichzelf. "Nee. Hoog tijd dat je me dat gaat leren, ik heb er de komende maand toch genoeg tijd voor."
"En dan zeker dagen tegen je verveelde kop aan kijken, mij niet gezien. Vertel, wat heeft er voor gezorgd dat je je liefde voorlopig niet meer mag beoefenen?"
Ik haalde mijn schouders op en vertelde hem het verhaal, de ontmoeting liet ik weg, wat niet weet, wat niet deert. Zoals altijd werd ik gekalmeerd door zijn uitstraling; rustig, vastberaden en luisterend. Mán, hij mocht dan geen bink zijn, maar mijn respect groeide naarmate ik hem beter leerde kennen. "Ach, trek het je niet aan, over een week ben je al weer vertrokken en ren je als een poema door de bomen." Ik weifelde.
"Wat weet je over draken?" Jenai liet zijn lichaam op de schop steunen en keek bedenkelijk voor zich uit.
"Relatief weinig als ik er zo eens over nadenk. Ze zijn groot en leven vol met wraak jegens ons. Waarom precies zou ik niet kunnen verklaren. Hoezo?"

"Schiet op! Mijn vader mag niet weten dat ik weg ben." Ik keek grijnzend om toen ik een grote 'plof' hoorde. "Je moet wel blijven kijken waar je loopt, maffe." Ik begon weer op een drafje mijn weg te vervolgen, algauw vielen de voetstappen van Jenai me bij. Een plotselinge open plek dook spookachtig op en leek bezaaid met vreemde schaduwen door onze fakkels. "Hier is het. Ik verschool me achter deze Eik hi..." De prachtige boom was zwartgeblakerd, stukken schors waren weggevaagd. "Ik geloof dat hij je nog een aandenken mee wilde geven", grapte Jenai. Ik zag hem onderzoekend rond lopen. Ik kon aan zijn uitdrukking zien hoe verbaasd hij was. "Ik zal voorlopig hier maar even weg blijven. Je weet nooit hoe een tweede ontmoeting kan lopen."
"Ik denk ook niet dat ik andere keuzes heb dan het bos te vermijden, weet je nog?" Hij keek op toen de geïrriteerde naklank tussen de knoestige bomen bleef hangen. "Laten we gaan, ik vind het maar niets hier." Hij verlichtte het pad voor hem terwijl hij zich slungelig over de boomwortels werkte. Ik sprong hem behendig achterna. "Weet je zeker dat er geen... goede draken zijn, om het maar even zo te benoemen?"
"Goede draken? Laat me niet lachen. Die beesten zien het liefst al onze dorpen in brandt staan." Er trok een grimmige trek over zijn gezicht. "Maar we wonen onder het aardoppervlak, omgeven door gesteente. Ze komen ons dorp echt niet verbranden. Toch?"
"Dat we onder de grond wonen hoeft geen voordeel te zijn. Hoe langer ik er over nadenk, hoe nadeliger het voor ons kan zijn. Zodra ze zich in onze grot bevinden, kunnen wij nergens meer heen, terwijl zij vrij spel hebben." Ik rilde terwijl het beeld door mijn hoofd vloog. Jenai's klamme arm viel over mijn schouders. "Don't worry, ze komen niet."
De nachtelijke duisternis leek zelfs het licht van onze brandende fakkels te dimmen, waardoor we besloten onze terugreis op een drafje voort te zetten. Verrast keek ik achterom naar Jenai. Zijn gezicht lijkbleek, zijn ogen gespannen en nauw. "Casacan, we moeten hier zo snel mogelijk weg!" Hij raasde me voorbij, nog voordat ik hem om de rede kon vragen. Een hinderend gedreun kwam me om een onbekende reden bekend voor. Ik voelde hoe mijn adem stokte. Híj was terug. Nu ook ik begon te rennen verscheen al gauw de bosrand. De stenen vlaktes lagen voor ons open. "Sneller!" Ik keek om, mijn felgroene ogen vestigden zich op het magnifieke, fiere wezen. Mijn voet bleef haken achter een losse kei, ik klapte op de grond. "Cas, sta op, we mogen geen tijd verlie..." Zijn stem werd overtroffen door geronk achter me. Ik kneep haastig mijn ogen dicht op het moment dat er een wolk van stof en vermalen gesteente oprees toen de klauwen zich in de grond vestigde, de weg tussen mij en Jenai versperrend. Mijn instinct dwong me op mijn knieën, vervolgens stond ik trillend op de grond. "Cas? Loop rustig achteruit, draai je rug naar hem toe, en loop het bos in. Hoor je me?" Ik volgde Jenai's commando's niet op. Ik liep niet achteruit, ik draaide me niet om. Mijn blik werd naar de kop getrokken. Twee grijze ogen stonden er perfect op hun plaats, wijs, sprekend. Voet voor voet bewoog ik me vooruit. Van langzaam tot steeds sneller. Ik bereikte zijn sluwe nagels, die zich diep de grond in hadden geboord. Hij sloeg zijn vleugels in, de prachtig geschubde hals boog zich sierlijk naar mijn betoverde lichaam. Ik keerde mijn rug naar de poten en raakte de neus aan. Mijn eerste contact. Een stroomschok vloog van mijn hand naar mijn arm en gleed de rest van mijn lichaam in. Ik wist zeker dat ook de draak dit moest hebben gevoeld. Met een brul bracht hij zijn kop omhoog, in mijn ooghoek zag ik hoe hij het met alle kracht weer terug naar beneden sloeg, waar het direct in contact kwam met mijn zwakke lichaam. Een gewichtloosheid viel over mijn lichaam. Het volgende moment werd de zwaartekracht opnieuw bewezen, ik kwakte tegen de grond. De draak sprong een aantal maal van de grond, waarna het onder een luid protest de lucht in vloog, onbeheerst en geschrokken. Voorzichtig voelde ik aan mijn hand. Er schoot een heftige flashback door mijn hoofd, het gleed over mijn ooglid. Opnieuw verscheen ons eerste contact. Ik voelde hoe mijn droge lippen zich uitrekten tot een brede grijns. "Cas! Jij vreselijk, koppig wezen! Je had dood kunnen zijn, hoor je dat? Morsdood!" Jenai's slanke postuur verscheen negentig graden gedraaid voor mijn ogen op het moment dat de flashback weg ebte. Kreunend kwam ik overeind. "Ik voel me goed, dankjewel", verweet ik hem. Hij wierp beschaamd zijn blik weg. "Sorry, heb je je niet bezeert?"
"Niet als jij dit verborgen houd voor ieder van ons dorp." Hij zwoor het. Ik greep zijn hulp biedende hand en trok mezelf overeind. Onstabiel zoals de draak was weggevlogen. Weifelend keek ik naar mijn hand, er trok een verlangen in me op om opnieuw ons contact te beleven, Jenai weerhield me ervan door een ruk aan mijn tuniek te geven. "Blijf daar niet zo schaapachtig staan. Dat hij weg is betekent niet dat hij weg blijft." Ik verbeet mijn glimlach over Jenai's gezichtsuitdrukking, maar volgde hem. In een besloten stilte hervatten we onze weg richting ons dorp. Ik voelde hoe de buitentemperatuur aangenamer werd, zag hoe de eerste oranje gloed zich boven de horizon verstigde. Dankzij een versnelling in onze pas bereken we het dorp eerder dan dat de zon de ingang bescheen. Ongezien zeiden we elkaar gedag en sloop ik de hut binnen waar de vertrouwelijke geur van verse aarde mijn neus binnendrong. Gestommel veraadde de komst van mijn vader, ik wrong me door de kier van de ongesloten badkamerdeur, die ongetwijfeld kabaal zou maken wanneer ik hem verder open wilde duwen. Een hevige schok ging door me heen toen ik een zijwaartse blik in de spiegel wierp. Een blauw vlek bedekte de linkerkant van mijn gezicht, terwijl de rest van mijn huid bestrooid leek met zand, gesteente en modder. "Casacan?"

Ik heb de prehistorie-word en daardoor dus geen spellingscontrole. Daar gebruik ik een online site voor. Dit geeft geen garrantie dat alle fouten eruit zijn. Als je er eentje ziet vind ik het fijn als je hem even meld. Alles is meegenomen. :)
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 20-11-10 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

YMJArabians

Re: Poging 2: Dragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:30

Ziet er leuk uit. Ik ga vanmiddag later even verder lezen, heb alleen de proloog doorgelezen :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:01

Ik heb alleen nog even je proloog gelezen, maar deze zin bevat wat fouten:
Pure angst raasde door mijn lichaam, zenuwen verspreidt over mijn lichaam prikkelde pijnlijk bij iedere beweging.

moet zijn:
verspreid ipv verspreidt
prikkelden ipv prikkelde

[edit] Verder gelezen:
We grijnsde terwijl er een klodder modder vervaarlijk dicht langs mijn hoofd vloog.

moet zijn:
grijnsden ipv grijnsde

...en ren je als een poema door de bomen
Door de bomen rennen klinkt een beetje gek, net alsof hij door de boomtoppen heen rent. Misschien beter: ...ren je als een poema tussen de bomen door.

..algauw... zou ik los van elkaar schrijven: al gauw.

"Ik zal voorlopig hier maar even weg blijven." zou ik van maken:
Ik zou hier voorlopig maar even weg blijven."

Er schoot een heftige flashback door mijn hoofd, het gleed over mijn ooglid.
Ik vind het wat vreemd dat een flashback over je ooglid glijdt, ik zou hier even naar kijken.

"Sorry, heb je je niet bezeert?"
moet zijn:
bezeerd ipv bezeert

"Niet als jij dit verborgen houd voor ieder van ons dorp."
moet zijn:
houdt ipv houd

bereken we het dorp
moet zij:
bereikten ipv bereken

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :) .

Verder vind ik het een mooi verhaal, wel erg vaak lange zinnen, met veel beschrijvingen, waardoor niet alles even makkelijk weg leest. Maar een heel tof begin en ik ben benieuwd hoe het vervolg zal zijn :) .
Laatst bijgewerkt door Rinske op 20-11-10 13:19, in het totaal 4 keer bewerkt

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:08

Heel erg gaaf! Heb het allemaal al gelezen, Super ik ben fan :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 14:32

Rinske schreef:
Ik heb alleen nog even je proloog gelezen, maar deze zin bevat wat fouten:
Pure angst raasde door mijn lichaam, zenuwen verspreidt over mijn lichaam prikkelde pijnlijk bij iedere beweging.

moet zijn:
verspreid ipv verspreidt
prikkelden ipv prikkelde

[edit] Verder gelezen:
We grijnsde terwijl er een klodder modder vervaarlijk dicht langs mijn hoofd vloog.

moet zijn:
grijnsden ipv grijnsde

...en ren je als een poema door de bomen
Door de bomen rennen klinkt een beetje gek, net alsof hij door de boomtoppen heen rent. Misschien beter: ...ren je als een poema tussen de bomen door.

..algauw... zou ik los van elkaar schrijven: al gauw.

"Ik zal voorlopig hier maar even weg blijven." zou ik van maken:
Ik zou hier voorlopig maar even weg blijven."

Er schoot een heftige flashback door mijn hoofd, het gleed over mijn ooglid.
Ik vind het wat vreemd dat een flashback over je ooglid glijdt, ik zou hier even naar kijken.

"Sorry, heb je je niet bezeert?"
moet zijn:
bezeerd ipv bezeert

"Niet als jij dit verborgen houd voor ieder van ons dorp."
moet zijn:
houdt ipv houd

bereken we het dorp
moet zij:
bereikten ipv bereken

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :) .

Verder vind ik het een mooi verhaal, wel erg vaak lange zinnen, met veel beschrijvingen, waardoor niet alles even makkelijk weg leest. Maar een heel tof begin en ik ben benieuwd hoe het vervolg zal zijn :) .

Super bedankt voor al je moeite! Het is jammer dat het te laat is om mijn OP te wijzigen, anders had ik het direct veranderd. De lange zinnen is inderdaad een gewoonte van me geworden omdat ik dat persoonlijk fijner vind. Maar ik heb die opmerking al vaker gehoord,hier ga ik meer op letten.

hamsterfan: Super! Fijn dat je het leuk vind. :D

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 07:28

ik vind het echt heel leuk hoe je klompen en een overal met draken combineert:D
en de beschrijvingen zijn ook erg mooi, ik zie het helemaal voor me!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 18:54

Altobelli schreef:
ik vind het echt heel leuk hoe je klompen en een overal met draken combineert:D
en de beschrijvingen zijn ook erg mooi, ik zie het helemaal voor me!

Bedankt, altijd leuk om te horen. :D

Nieuw stuk:
Mijn aanzicht werd verergert door mijn wit wegtrekkende gezicht. Geruisloos draaide ik het watertoevoer open waarna ik een kommetje maakte van mijn bevuilde handen. Het verfrissende water zorgde al gauw voor een verzorgde uitstraling waarmee ik me buiten de kamer kon laten zien. Tevreden sloot ik de toevoer en opende de deur. Het was de beurt van mijn vader om een wit gezicht te krijgen. Zijn scheve, gele tanden werden blootgesteld aan de buitenlucht toen zijn mond langzaam open zakte terwijl zijn stem haperde. "Die wond, hoe kom je..." Ik negeerde hem en plaatste mezelf op een houten stoel. "Ik ben uit mijn slaapplaats gevallen." Gedwongen door mijn zwijgen nam hij plaats aan de andere kant, ongestoord smeerde ik een aparte vloeistof op mijn granenbrood. "De Gi is bijna op," merkte ik toen mijn lepel er leeg uit verscheen. "Stop met me negeren Cas, wat heb je vannacht gedaan?"
"Niets, vertrouw je me dan niet?" Er viel een drukkende stilte in de rommelige kamer. "Best, ik ga naar Jenai." Met een luid kabaal belandde mijn stoel op de platgestampte aarde. Pas toen de deur was dichtgevallen wijzigde ik mijn plannen. Zonder een moment van twijfel zette ik koers richting de oeroude bomen. Ze leken me te ontvangen met open armen. Er viel een angst in me op die anders aanvoelde dan wanneer er een spin tussen het aardewerk zat. Ik gruwelde bij de gedachte dat het een aanwijzing voor gevaar kon zijn. Hijgend plaatste ik mijn vinger toppen op mijn pols waarna er een schok door mijn aderen vloog. Pas toen de schemer viel verscheen er in de verte het verwachtte verschijnsel. Dankbaar bekeek ik de wolken stof die opnieuw oplaaiden, zijn massale aanzicht nam mijn hart in beslag. Een diepgelegen instinct dwong me om mijn lichaam opnieuw naar de glanzende schubben te bewegen, mijn voet op de uitsteeksels te plaatsen en vervolgens neer te zakken op het geharde, ruwe pantser. Zijn diepe, grijze ogen keken mijn postuur wijs aan, een zacht brommend geluid ontsnapte uit zijn neusgaten. Soepel draaide hij zich terug en vloog feilloos de lucht in. Van mijn adem bestolen keek ik naar de magische wereld onder me die er vanaf de grond zo vertrouwd had uit gezien. Het woud droeg mijlen ver. De felgroene kleur maakte plaats voor een grijsbruine tint. Vlaktes van gras veranderde in diepe geulen en hoge bergtoppen. Ondanks de dramatische veranderingen leek mijn gedachte volledig verdwenen, in bezit door de gelijke slagen van zijn vleugels. Zijn gehele spiermassa werkte moeizaam mee toen hij van hoogte wisselde, voorkomend dat we tegen de rotsen zouden slaan. De nachtelijke duisternis verslechterde mijn zicht, de ruisende wind nam het geruststellende geluid weg. Bevroren van de kou verplaatste ik mijn gewicht, angstig zoekend naar een vaag contour. Onbewust sloeg ik een gil uit nadat er een harde dreun de andere geluiden het zwijgen oplegde. Onvoorbereid voelde ik hoe ik de lucht in werd gegooid om vervolgens tegen de grond te slaan. Vage lichten speelde voor mijn ogen voordat de duisternis het weg nam.