ik heb raw converter die bij de canon camera bijgeleverd zat, de digital photo professional. als ik een bestand bewerkt heb in raw, en ik doe het "convert en save" dan is de foto wel van kleur veranderd in het jpg bestand, alleen als ik de foto iets verscherpt heb, slaat hij dit niet op in een jpg bestand.. heb nu 2 foto,s naast elkaar staan en het bestand in raw is veel scherper.. hoe kan dit?
RAW is altijd scherper. JPG is een comprimering, daar verlies je altijd data bij. Net als mp3 'slechter' is dan .wav, de bestandsvorm van een originele CD.
unicumW
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-10 16:39
oke, dis ik krijg hem nooi zo scherp als in raw.. jammer haha
Anoniem
Geplaatst: 18-11-10 16:45
Heeft te maken met de bestands typen, zoals Ibbel al uitlegd.
.flac gebruiken de studios om geluid op te nemen, zeer hoge kwaliteit, echter ook absurd groot. Zo groot dat je er niks mee kan eigenlijk qua verkopen. Ze zetten de .flac om naar bijvoorbeeld .wav en zetten dit op een cd. Zo heb je iets mindere kwaliteit dan de .flac, maar nog steeds genoeg om jou veel plezier te geven in je surround sound op je dvd speler. Wil jij echter op de fiets luisteren dan is ook .wav te groot voor je mp3. Zet je het om naar .mp3 verlies je weer gegevens en kwaliteit, maar kan je er wel veel meer op je mp3 kwijt.
Zo gaat het ook met .raw naar .jpg Je kan vaak wel de kwaliteit van .jpg instellen, hoeveel hij eruit gooit en hoeveel hij bewaard, maar nog verlies je altijd kwaliteit.