Flitsen bij zonlicht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Flitsen bij zonlicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:21

Even een inzichtsvraag.

Net bij BNTM was Janice Dickinson bezig met foto's maken, tijdens een stralende dag met veel zon met een enorme telelens EN een externe flitser erop. Nu reageerde ik hier op op Twitter dat dat in mijn ogen nogal overbodig leek, gezien de zon genoeg licht afgaf en inflitsen bij zo'n situatie in mijn ogen pure onzin is [Een simpel rekensommetje leert ons dat licht+licht=teveel licht].

Maar nu kreeg ik meteen een klasgenoot over me heen, dat ze dit zelf nog nooit had gewerkt met de sarcastische benaming 'Miss Pro' naar m'n hoofd.
Mijn denkwijze lijkt mij niet zo heel raar?
Laatst bijgewerkt door Mireille op 18-11-10 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag is niet nodig bij een vraag

Anoniem

Re: [FOTO] Flitsen bij zonlicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:36

Je denkwijze is inderdaad verkeerd :)

Met het gebruik van flitslicht pas je niet per definitie de hoeveelheid licht aan (en indien toch compenseer je die met ISO, diafragma en sluitertijd), maar de kwaliteit van het licht. Zeker bij fel zonlicht is het zeer gewenst om ook gebruik te maken van flitslicht, dit ivm uitgebeten haar, harde schaduwen en meer van dat soort onnodige onzin :)

Flitsen doe je (als het goed is!!) zelden om de *hoeveelheid* licht, maar altijd vanwege het *soort* licht en de uitwerking daarvan. Kwantiteit versus kwaliteit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:37

Juist door de aanwezige zon kan je harde schaduwen krijgen, wat dus op te lossen is met een flitser.

Nouks was mij voor, en uitgebreider :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:10

Inflitsen kan inderdaad hartstikke handig zijn in zulke situaties, je krijgt gauw van die harde lelijke schaduwen met fel zonlicht.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:12

Buiten dat kan je nog veel meer door in te flitsen. Je kan bijvoorbeeld de achtergrond onderbelichten en de voorgrond goed belicht inflitsen, gevolg is dat je de verhouding voorgrond/achtergrondlicht zelf kan bepalen ipv dat je afhankelijk bent van hoe het licht is.

Om even iemand te pesten zonder dat ze het weet: Amateurs worry about light, pros utilize it :+

Leuk voorbeeldje van spelen met licht:
Afbeelding