[TEK]Encaustic Art - bijenwas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

[TEK]Encaustic Art - bijenwas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:03

Hallo,

Ik heb hier nog nooit een topic geopend, maar dacht, laat ik het ook eens doen.
Ik schrijf, ik teken, ik fotografeer en ik knutsel. Eigenlijk doe ik heel veel.
Maar het liefst ben ik bezig met Encaustic Art.
Dat is 'tekenen/schilderen' met bijenwas.
Voor degene die het niet kennen. Je werkt met een kleine strijkbout of soort soldeerbout waar de was dan op smelt en die breng je dan op (een speciale) kaart, waar hij vervolgens weer stolt.

Hieronder een recente creatie die ik heb gemaakt met de 'tekenpen'.

Afbeelding

Eerste opzet ... grove tekening met fijnschrijver gemaakt, en alvast de lichte kleuren aangebracht.

Afbeelding

Mijn hand met de pen ... daar werk ik zelf het liefst mee.

Afbeelding

Klaar. Nog even zachte tissue erover om de glans aan te brengen en hij kan worden opgeplakt om verstuurd te worden.

Afbeelding

Op die manier ben ik nu ook aan de kerstkaarten begonnen:

Afbeelding

Een voorbeeld van werken met strijkbout en pen is onderstaande (al langer geleden zelf gemaakt):

Afbeelding

Zijn er meer mensen hier die met encaustic art bezig zijn?

Captain

Re: [TEK]Encaustic Art - bijenwas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:06

Oh wat grappig zeg, nog nooit van gehoord/gezien. :D

Ziet er mooi uit, vind die poes op het paaltje erg leuk!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:17

Wat ontzettend leuk zeg! Wist niet dat je met bijenwas ook kon tekenen. Zijn hier ook workshops voor en enig idee waar je meer informatie hierover kan vinden (wat zijn dé sites).

Erg mooi gedaan en je hebt ook echt een eigen stijl. Alleen lijkt het net of die twee poezen in een plas water staan. Kan natuurlijk ook liggen aan de foto.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:06

Nog noooit van gehoord... wat leuk en apart! Maar hoe krijg je die verschillende kleuren bijenwas? Wat zijn die blokjes op de eerste foto's? Is dat die bijenwas? En wat een schattige plaatjes!

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:03

nog nooit van gehoord..
ziet er wel leuk uit.. hoe ben je er op gekomen?
dat kerstkaartje ziet er leuk uit :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:07

ziet er erg leuk uit zeg! Doe je ook dieren natekenen enzo of dat niet? En waar haal je die bijenwas en toebehoren???? Hoop vragen :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 09:42

Weet niet of er workshops voor zijn. Heb het zelf eens gezien tijdens een kleine demonstratie in de hobbyzaak hier en vond het zo leuk dat ik besloot de beginnersset te kopen. Maar daar kwam alleen wat artistiek geklieder uit omdat je met strijkbout niet echt kunt tekenen en dat doe ik het liefste. Dus de pen kwam er al vrij snel. Inmiddels heb ik een tweede tekenpen met meerdere 'opschroef'stukjes.
Misschien dat ik zelf eens een soort van workshop ga geven als er interesse voor zou zijn.

Ik had voorheen ook alleen de basiskleuren, maar nu ook veel meer. Zowel pastel als fell neon, en zelfs met geur om bloemen te tekenen. Toch blijft (goed) kleurmengen lastig, vandaar dat kleuren soms wat anders uitpakken. De poezen staan niet in het water, dat had schaduw moeten zijn. Was paarsachtig, maar inderdaad het lijkt zo wel blauw :D.
De spullen koop ik hier bij de hobbyzaak. Het heet dus Encaustic art.

Hieronder nog een creatie van mij, maar dan bijna vnl. met de strijkbout gemaakt. Ziet er gelijk anders uit, maar vindt hem zelf ook wel apart (foto is wat wazig zag ik net).

Afbeelding

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:43

Met een strijkbout? Wow! Die is wel heeeel gaaf! Mooi zeg!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:33

Het is een kleine, soort reisstrijkbout (die kun je er ook voor gebruiken, hij moet een 'gladde' zool hebben).
De strijkbout maak je warm, dan breng je wat was aan (die smelt en wordt dus zacht op de bout) en dat 'smeer' je uit over een kaart (speciale kaart die tegen warmte kan). Door op en neer te gaan krijg je het eerste effect als op de kaart van de dolfijn goed zichtbaar is in de lucht rechtsboven. als je de bout alleen maar even snel erop zet en weer eraf (van boven naar beneden krijg je het effect als linksonder (bij de dolfijn).
De rode kaart met het kasteel is een combinatie van die 2 dingen en dan met een kraspen heb ik de was weer weggekrast, om het witte pad te maken. De fijnere lijnen zijn met de pen weer gemaakt.

Het is erg leuk werk.
Ik ben ongeveer een uur met een kaart bezig als ik het goed wil doen (10x15 cm).
Heb nog nooit geprobeerd om van een foto na te maken. Alleen vrij tekenen of van een voorbeeld uit een plaatjesboek.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:12

Wat leuk!
Met een panty kan je was nog mooier laten glimmen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:15

Ik ben vooral heel benieuwd hoe het er IRL uitziet en voelt. Het zal wel veel relief bevatten en glimmen enzo. Lijkt me heel mooi!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:45

Jeetje hoe gaaf is dat!!! Dat lijkt me nou echt eens leuk om te doen :j .
Je hebt ze ook mooi gemaakt, ziet er allemaal hardstikke mooi uit!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:47

Dank allemaal.
Het is echt ook leuk om te doen :j
Panty ga ik eens proberen, hoewel ik bang ben dat je toch de was wat beschadigd. Je krast het wel vrij snel weer weg. Wat ook zo zijn voordelen heeft om dingen als bijv. zo'n pad aan te leggen.
En inderdaad, het voelt ruw/bobbelig aan, behalve de stukken van de strijkbout, die zijn juist superglad.
Er is ook was met een geurtje, vooral leuk bij het maken van een vaas met bloemen.

Hieronder nog een voorbeeld van de strijkbout, wegkrabben van was (het midden) en de pen (de vogel):

Afbeelding

Omdat de was altijd anders over het papier vloeit, kan ik dit soort kaarten nooit 2x hetzelfde maken.
Dat vind ik zelf altijd al bijzonder; iedere kaart is uniek :D