[SCH] aquarel, paard van smeetjoew

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

[SCH] aquarel, paard van smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 16:44

Ik ben, net als vele anderen, ook begonnen aan het paard van Smeetjoew @ bokt.
Het ging mij vooral om de kleur, omdat ik vrij weinig geaquarelt heb nog.
Ik ben dan ook veelste vroeg begonnen met inkleren, want van de schets klopt niet veel, helaas.
Ik heb geprobeert geen waterkringetjes te laten ontstaan, en dat is aardig gelukt geloof ik.
Ik zo graag tips kriijgen hoe ik betere techniek kan krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In de bles is veel kleur weggevallen, maar toch hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen

Xx LEonie
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 13-11-10 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] correct in titel gezet.

marjoke

Re: [sch] aquarel, paard van smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:57

De scheidingslijn tussen het bruin en wit op zijn hoofd vind ik veel te opvallend. Aquarel heeft als eigenschap naar de kant te trekken en dus centraal lichter te worden dan aan de kant. Dat is bij je 'streep' gebeurd.
Je zegt dat je hebt geprobeert geen waterkringen te laten onstaan.. Maar dat is juist een prachtige eigenschap van aquarel. Speel met je verf, en durf er water opzetten. Laat je kleuren dus gerust wat in elkaar lopen en kringetjes vormen. Zo komt je geheel juist te leven.
Ik vind het schilderij verder heel plat en flets van kleur. Er had veel meer diepte en contrast in gemogen. En hoewel aquarel een verf is waarbij je zeker genoeg water moet gebruiken, vergeet ook je verf niet. Je mag er gerust meer op zetten en met verschillende kleuren experimenteren.
Ook kan aan het oog nog wel iets gedaan worden denk ik :)

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 17:35

marjoke schreef:
De scheidingslijn tussen het bruin en wit op zijn hoofd vind ik veel te opvallend. Aquarel heeft als eigenschap naar de kant te trekken en dus centraal lichter te worden dan aan de kant. Dat is bij je 'streep' gebeurd.
Je zegt dat je hebt geprobeert geen waterkringen te laten onstaan.. Maar dat is juist een prachtige eigenschap van aquarel. Speel met je verf, en durf er water opzetten. Laat je kleuren dus gerust wat in elkaar lopen en kringetjes vormen. Zo komt je geheel juist te leven.
Ik vind het schilderij verder heel plat en flets van kleur. Er had veel meer diepte en contrast in gemogen. En hoewel aquarel een verf is waarbij je zeker genoeg water moet gebruiken, vergeet ook je verf niet. Je mag er gerust meer op zetten en met verschillende kleuren experimenteren.
Ook kan aan het oog nog wel iets gedaan worden denk ik :)

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg :)

Ik ben blij met je commentaar :D Daar heb je véél meer aan dan alleen 'mooi' of 'lelijk' of 'de verhoudingen kloppen niet..' Water heb ik zeker wel gebruikt.. Ik moet idd wel leren verf te gebruiken!
Ik heb idd geprobeert geen echte waterkringen te laten ontstaan,.. misschien was ik ook wel te voorzichtig. Ik heb iig met veel laagjes gewerkt. daar is het ook niet echt voor geschikt.. maar ik blijf het maar doen. (niet alleen met aquarel, ook met pastel,grafiet,acryl doe ik het..)

edit: Dat van te weinig kleur.. er valt veel weg, maar je hebt wel gelijk. op het moment dat ik écht kleur op het papier hebstaan, veeg ik het vaak weer uit.. ook dat doe ik bij alle materialen.. en of dat een goede eigenschap is.. Ben bang van niet xD

marjoke

Re: [sch] aquarel, paard van smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:15

Ja dat is bij iedereen in het begin hoor, dat getwijfel. Je moet gewoon durven iets op papier zetten en dat ook af te werken.
Acryl en pastel zijn materialen waar je wel met laagjes kan werken. Dat geeft ook vaak het beste effect. Bij aquarel gaat dat veel moeilijker. Vermits je je highlight moet uitsparen, en die niet achteraf met witte kleur kan aanbrengen zoals bij die andere materialen. Aquarel is een verf waar je dus veel voorzichtiger moet mee omspringen. Want voor je het weet is je papier dicht geschilderd en krijg je er geen licht meer in. Tegenover bij acryl kan je, als je iets niet goed vind, er gewoon weer overheen schilderen als het droog is.
Hoewel.. Je hebt nu een hele lichte tint op je papier staan. Hier kan je nu gerust nog wat verf overheen gooien op de plaatsen waar je schaduw moet zitten. Tot zover kan je natuurlijk wel met laagjes werken.
Je moet gewoon even je balans vinden tussen hoeveel verf, hoeveel water en wat mag blijven staan en wat was je weer weg. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat wel komt! :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:48

*topic gevonden* :D
leuk! Ben het wel met marjoke eens, het eerste werkje hoeft niet perfect he, gewoon lekker doen, uitproberen!
Het geheel mag wat meer contrast hebben vind ik, maar dat kan natuurlijk vaal lijken door de flits?
Vind de schets wel aardig gelukt hoor, het neusje is echt super! *\o/*