[DIG][WIP]Lady in Photoshop CS5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[DIG][WIP]Lady in Photoshop CS5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:33

Mijn eerste projectje, dus wees een beetje lief voor me. :D

Alleen de basis:
Afbeelding

Grondkleur en schaduw:
Afbeelding

Manen en kolletje gedaan:
Afbeelding

Tips?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:35

Waarom maak je een kleurplaat ipv een tekening?
Erg zonde om over te trekken. Ga eerst eens lekker schetsen. :)

Begin bij de basis, zorg voor een goede schets en ga dan pas beginnen aan het inkleuren.
Dat geldt niet alleen voor werken met potlood, maar ook voor werken digitaal. Een foto overtrekken is geen tekenen. :n
Je kunt ook je schets op papier maken en inscannen, als je schetsen in Photoshop nog wat lastig vindt. Ikzelf vind dat ook een erg fijne methode, simpelweg omdat ik graag op papier schets.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-11-10 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Re: [DIG][WIP]Lady in Photoshop CS5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:41

inderdaad erg jammer dat je gaat overtrekken, kleurplaten zijn geen tekenkunsten :)
oefen eerst eens goed met schetsen, pas als dat redelijk goed gaat, kun je een stapje verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:42

Ik dacht, laat ik eerst eenst beginnen met overtrekken zodat ik een beetje de vorm van haar hoofd en oren ect onder de knie heb, en het is nogal moeilijk schetsen met een muis.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:43

dat kan ik je ook vertellen. Als je echt verder wilt komen met digitaal tekenen zou ik gewoon een (goedkoop) tekentablet aanschaffen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:44

Manegepaard schreef:
Ik dacht, laat ik eerst eenst beginnen met overtrekken zodat ik een beetje de vorm van haar hoofd en oren ect onder de knie heb, en het is nogal moeilijk schetsen met een muis.

Overtrekken is geen tekenen :) en digitaal tekenen kun je beter doen met een tekentablet. Ik zou dus of een tekentablet aanschaffen, of niet meer digitaal werken. ;) Met een muis digitaal werken is erg lastig en niet zo fijn... je zou ook een schets op papier kunnen maken en die inscannen, maar ook inkleuren werkt niet fijn met een muis.
De vorm van een hoofd onder de knie krijgen doe je niet door over te trekken, maar door heel veel te schetsen en te kijken waardoor je de anatomie van een paard goed leert kennen. Oefening baart kunst! :)

Je schets is de basis, en die is erg belangrijk. Zoals met alles kun je het beste bij het begin beginnen, dus bij het schetsen. Dan volgt vanzelf de rest. Tekenen leer je niet in een dag, en digitaal tekenen krijg je ook niet direct onder de knie.

Een tekentablet hoeft niet heel duur te zijn, er zijn ook goedkopere te vinden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:12

Overtrekken werkt voor mij prima, en ik ben echt niet zo artestiek aangelegd. En er komt binnenkort een tekentablet, heb nu geld voor andere dingen nodig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:06

Manegepaard schreef:
Overtrekken werkt voor mij prima, en ik ben echt niet zo artestiek aangelegd. En er komt binnenkort een tekentablet, heb nu geld voor andere dingen nodig.

Maar dan mag je het geen echte tekening noemen :) overtrekken heeft helemaal niks met tekenen te maken... leuke kleurplaat wordt het dan, maar wil je echt digitaal tekenen dan bouw je ook gewoon zelf je schets op.
Helaas zijn er nog vaak zat mensen die een foto overtrekken (en soms zelfs smudgen) en dat noemen ze dan een tekening, terwijl ze er zelf amper aan getekend hebben.... is natuurlijk niks knaps aan en alleen maar ten nadele van de mensen die wel tijd en zorg in hun schets en kleurwerk steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:13

Dit is alleen maar eventjes oefenen, en ook oefenen met schaduwen ect. Dit is de áller-áller eerste keer dat ik hiermee werk, dus ik hoopte op een beetje advies, maar ik krijg alleen maar reacties op dat ik niet moet overtrekken--

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:34

Ja, en daarbij wordt er toch ook advies gegeven? :)
Het is niet dat we alleen maar zeggen "je kunt beter niet overtrekken", nee, er worden toch ook gewoon tips gegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:50

Dat weet ik, maar na 1x weet ik het ook wel weer.
Alsnog bedankt voor de tips!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:38

digitale tekeningen zijn toch altijd overtreksels? meestal dan? of..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:29

pinuts schreef:

Gelukkig niet, maar dergelijke overtrek- (en kleurtjes met pipetje jatten-) werken schaden wel het imago van zij die het wel gewoon uit de hand tekenen. Digitaal tekenen is niet veel anders dan traditioneel (potlood + papier/schilderen): Als je niet op papier kunt tekenen, zul je dit digitaal ook niet kunnen.

Over het werk, ik zal als ik jou was niet te snel naar diepzwart als dit pakken. Het is te overheersend en onnatuurlijk. Kijk ook uit naar een kleinere brush met een grotere dichtheid. Ik zie dat je een vrij grote, ronde brush gebruikt waarvan de lijnen erg zacht zijn. Dat is niet erg fijn tekenen voor details, dus ik raad je aan die hardheid een beetje aan te passen als je in detail gaat. Het is nog een W.I.P., dat snap ik, maar zorg wel voor voldoende kleur+contrast. Het beetje schaduw dat je gebruikt is maar een paar tinten donkerder dan de basislaag, dat mag meer. Wees ook niet bang om naar complementaire kleuren te pakken, zodat je werk minder vlak wordt. In een bruin paard zit meer kleur dan je denkt. Succes!

P.s. met de muis kun je ook prima uit de hand digitaal tekenen. Het vergt wat oefening, maar is absoluut niet onmogelijk. Het is in mijn opinie wel zo dat als je eenmaal aan een tablet gaat, je ook niet meer terug wil. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:29

pinuts schreef:

Op Bokt wel vaker, aangezien er nog zat mensen zijn die denken lekker makkelijk een "tekening" te maken door over te trekken. Helaas, zo werkt het niet ;) iemand die digitaal tekent werkt gewoon hetzelfde als met potlood en papier, alleen dan op de computer. Overtrekken is uiteraard geen tekenen te noemen. :)
Een echte digitale tekening is ook gewoon uit de hand geschetst, in Photoshop of op papier en daarna ingescand. ;)
Ik zou persoonlijk ook nooit aan digitaal tekenen beginnen als je de basis met potlood nog niet onder de knie hebt. Digitaal vind ik lastiger :) dit zal per persoon wel verschillen, maar digitaal tekenen is niet makkelijker dan gewoon tekenen (tenzij je gaat valsspelen door over te trekken, een foto te smudgen of kleurtjes uit de foto te pikken met het pipetje ;) ). Alhoewel Ctrl+Z heerlijk is :D maar schetsen doe ik nog steeds liever op papier (ik scan mijn schetsen 9 vd 10 keer in ipv dat ik ze in Photoshop teken).

Wat _Denise_ aangeeft is idd wel een goed punt, je kunt beter geen zwart gebruiken :) stel je donkere kleuren samen uit andere kleuren (maak zwart bijv. met donkerblauw en donkerrood, of wat groen) dan zal je zien dat je tekening al meteen een stuk levendiger en echter wordt. :j Hetzelfde geldt voor de andere kleuren die je gebruikt.

Wat zijn trouwens de afmetingen van je plaatje? :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:14

pinuts schreef:

Gelukkig niet ;)
Als je als digitaal tekenaar daarvan "beschuldigt" wordt en je hebt het niet gedaan, zie ik het altijd maar als compliment :D maar er zijn natuurlijk wel mensen die beweren van niet, maar het toch doen :Z

We leggen de foto's naast elkaar in het scherm, maar that's it.
t'is niet meer overtrekken dan een "gewone" tekening!
Ook de kleuren niet ff gauw met het pipetje overnemen, maar zelf zoeken leer je veel van :j
(soms gebruik ik het pipetje even om te kijken hoe ver ik ernaast zit, maar verder niet :') )

Maar TS: als jij denkt dat je ervan leert: gewoon doen!
Als je gewoon wil oefenen om de vormen een beetje "in de vingers" te krijgen, waarom niet?
Of het de titel "digitale tekening" mag hebben, is weer een ander verhaal...
Maar ik denk dat je beter tips kunt vragen voor een (al dan niet gelukte) zelfgetekende tekening, dan van zoiets als dit, aangezien je nu weet dat mensen er over doorgaan dat het is overgetrokken...
(Je hoeft natuurlijk ook niet meteen al je eerste digi's op Bokt te zetten. )
Gewoon blijven oefenen, en een tekentablet is echt een aanbeveling! Ik heb de simpelste, Wacom Bamboo Fun, 40 euro oid voor betaald, lekker klein en werkt perfect voor wat ik wil!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:18

pinuts schreef:

Nee!! Zeer zeker niet! Het is net als eerder gezegd - zoals traditioneel tekenen, maar dan met een tekentablet!!

@ TS: Pak een wit vel papier uit de printer en een potlood en ga eens kijken naar je paard. Vaak DENK je dat een lijn een bepaalde richting uit loopt, maar kijk eens ECHT hoe hij loopt. Door veel te oefenen kun je zo inzicht krijgen in hoe een paardenhoofd er eigenlijk uitziet. En als je dat bevalt zou ik zeker een tekentablet kopen, dat is een fijn medium om mee te werken. Maar dan moet je daar wel in willen investeren. Succes, ik ben erg benieuwd!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:36

Ja ik snap het nu:P Ik snap het wel, tekenen met een tablet inscannen.. maar ik weet gewoon dat er veel overgetrokken word. Ik vind dit voor ts een goede oefening. Als je voor het eerst bezig gaat met digitaal tekenen, probeer dan even wat, hoe werkt photoshop, hoe gebruik je kleuren..Gaat erom dat je er wat van leert toch? En wat maakt het uit dat het volgens fiffil dan geen echte tekening is? Ga lekker wat proberen met kleuren overtrekken etc. Als je echt ECHT wil leren tekenen zou ik terug gaan naar het papier, wil je photoshop leren kennen, probeer zoveel mogelijk uit:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:43

Het maakt in principe ook niet uit, als je gewoon toegeeft dat het is overgetrokken en dus geen echte tekening is, nu doet de TS dat dus dat is verder ook geen probleem :) maar er zijn zat mensen die het niet toegeven en zeggen dat ze het zelf hebben getekend, dat is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Maar ik zie liever gewoon 'n echte schets, daarmee kan je ook Photoshop prima verkennen hoor. ;) En je leert er natuurlijk meer van. Daarnaast lijkt me dat het ook veel meer voldoening geeft om echt zelf iets te tekenen dan een kleurplaatje te maken, maar dat vind ik. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:45

Allereerst...lekker doen waar je zelf zin in hebt ;)

Wil je wat tips geven:

Je kleurenpalet is nogal beperkt en dat is jammer,er zijn nog veel meer kleurenpaletten aanwezig.
In het kader waar je palet zit,zit rechts bovenin een klein icoontje...(net onder het kruisje om hem weg te klikken).Als je daarop klikt met je rechter muisknop dan krijg je een hele lijst met paletten.

Je kunt bv "PANTONE solid to process Euro" aanklikken,dit is een mooi en uitgebreid palet met prachtige kleuren waar je uit kunt kiezen :)

Vergeet ook niet in lagen te werken,neem een doorzichtige laag om op te werken...daaronder een bv witte laag zodat het goed zichtbaar is.Als toplaag gebruik je je schets,ik maak daar een kopie van...zet het origineel op slot en maak hem onzichtbaar.Werken doe je met de kopie zodat je langzamerhand de schets weg kunt halen.

Gebruik je kleuren niet op 100% maar ergens tussen de 25-35% als basis lagen...voor mengen zit je meestal tussen de 1-7% ;)

Ook kun je aan diverse andere brushes gaan denken...

Werken met een muis kun je doen,sommigen zijn er enorm handig mee.Ikzelf vind het waardeloos en werk uitsluitend met een tablet :o

Wat voor tablet je wilt hebben hangt af van je budget en wat je ermee wilt...ze zijn er nieuw al vanaf een Eurie of 50 maar je kunt ook kijken voor een 2e hands.
TRUST raad ik af...die zijn zo stuk (persoonlijk vind ik alles van TRUST waardeloos...goedkoop maar dan heb je ook niets :P :o )

Ga voor een WACOM,dit merk heeft een enorme selectie aan tablets voor de amateur en de professional in vele prijsklassen.