[SCH] Freak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

[SCH] Freak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:00

Ik ben heel erg aan het experimenteren, aangezien mijn portfolio sterk moet verbeteren. Nu ben ik eens wat meer richting het expressionisme gegaan. Iets wat ik opzich sowieso al deed, aangezien ik veel waarde hecht aan het kleurgebruik. Maar dit ben ik dus wat extremer gaan doen. Ik wilde gevoel uitdrukken door middel van van agressiever kleur gebruik, contrast, en het de manier waarop ik mijn kwast gebruik. Dus mijn gevoel zit ook in mijn manier waarop ik de kwast heb gebruikt. (in dit geval o.a. dikke ruwe penseel streken, tegenover wat zachter en fijner). Ik heb geprobeerd om gevoel en sfeer te creeren zonder al te veel detail, maar door het schilderij expressiever te maken door de manier opzich hoe het gemaakt is.

Misschien ook wel een leuk detail:
Ik schilder zelf eigenlijk altijd op muziek. Bij elk werk hoort wel een bepaald lied wat goed bij mijn gevoel past, en wat dit goed tot uiting brengt. Bij dit schilderij hoort het lied Freak van Gothminister.

You're such a freak
So I fall apart
In times of faith
You turn back the tide
You stopped pretending
That the dream wasn't meant to die

You're such a freak,
So I fall apart.

Misschien herkennen jullie de songtekst terug in het schilderij, niet letterlijk natuurlijk, maar eens kijk of jullie gevoel er ook bij klopt.

Afbeelding

Detail:
Afbeelding

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:21

Ik herkende het schilderij meteen als zijnde een expressionistisch schilderij. Heel gedurfd, maar je emoties komen er des te meer in naar voren. Persoonlijk had ik de figuur op de grond net iets meer ruimte gegeven aan de onderkant, al is het maar een centimeter. Hij komt dan iets meer in het middelpunt te staan zonder dat het een centrale compositie wordt.
Je kleurkeuze voor wat betreft de figuur vind ik goed gekozen, hij springt er nu heel goed uit ten opzichte van de achtergrond.

Of ik de songtekst ook terugzie in het schilderij... Nee, maar dat komt voornamelijk door je de net iets te vrolijke kleuren. Ondanks dat je een vrij lugubere voorstelling hebt neergezet, halen de kleuren dat gevoel weer wat naar beneden. Aan de andere kant is dit jouw schilderij, het zijn jouw gevoelens, dus wat dat betreft is het schilderij sowieso geslaagd.

Red_Savage

Re: [SCH] Freak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 04:31

Bedankt voor je reactie. Ben blij om te horen dat het als expressionistisch werd herkend! Ik had hem inderdaad wat meer naar boven moeten plaatsen, nu staat hij inderdaad wel erg laag.
De kleuren zijn inderdaad persoonlijk gekozen. Dat zal wel moeilijk tips geven zijn. :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:39

hij is inderdaar freaky :+
juist door het kleur gebruikt spreekt het me erg aan :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:50

hij roept direct weer gevoelens op wat aljou schilderijen doen, het beeld is donker en toch zo fel erg fasinerend.

ik heb er weer een verhaal bij in mn hoofd, verstoten en alleen achter een hek, huilt zei haar zonden weg :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:59

Goed dat de kleuren jullie wat doen! Ik ben blij om te horen dat er emotie on word gezien.
Vagolijntje, dat verhaal heb je er mooi bij gezet. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:40

Hm... ik ben niet zo weg van deze. :)
Ik vind het idee leuk, maar de uitwerking wat minder - ik krijg bij jouw werken wel vaker het gevoel dat ze wat gehaast en slordig zijn, dat vind ik zonde. Ik vind een losse stijl heerlijk om te zien, maar hier krijg ik een beetje kriebels van het - in mijn ogen - snelle en onafgewerkte.
Ik vind de strepen op de achtergrond geslaagd, maar de stippen doen imo afbreuk daaraan; ik vind ze net wat te slordig en de plaatsing kijkt niet helemaal fijn weg.
De figuur springt er goed uit, al had ik liever wat meer ruimte aan de onderkant gezien.

Ik herken de songtekst er ook niet echt in terug. Al met al vind ik het een leuk schilderij, maar de afwerking doet er wat mij betreft wat afbreuk aan en dat is zonde.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 08:02

Oeh, ik heb ook altijd haast. Verschrikkelijk, hehe. Je hebt wel gelijk hoor, ik moet er meer aandacht aan besteden. Ik zit mezelf altijd waanzinnig op te fokken omdat ik altijd deadlines voor mezelf stel. Maar dat kom tmijn werk helaas niet ten goede. :+
Handig dat je nog even wat achterlaat over de stippen, aangezien ik daar zelf ook lang over heb getwijfeld. Uiteindelijk zijn het stippen geworden vanwege het contrast. Niet geslaagd dus. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:25

Op zich is er niks mis met stippen, maar ze zijn het hier nét niet. Het is zonde om zo gehaast te werken want dat doet echt afbreuk aan je schilderijen :j ik denk dat je als je er wat meer aandacht aan besteed het net wat netter uit de verf komt. :)
Deadlines heb je toch niet per se nodig dacht ik? Probeer gewoon eens zonder te werken...

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:23

Nou ja, ik haast me altijd helemaal kapot omdat ik een bepaald aantal schilderijen af moet hebben, en het is nogal lastig combineren met werk etc. :+ Heel slecht van me ja, maar dan ga ik dus afraffelen.
Ik moet mezelf maar eens gaan dwingen om geduldig te blijven :D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:28

Ik heb er niet erg veel verstand van, maar het schilderij spreekt me erg aan. :j Goed gedaan. :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 11:22

Dankje! :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:20

Haha, ik zag de titel van het schilderij en ik wist meteen al dat het van jou was ^^
Ik vind de kleuren toch nog wel erg licht voor mijn gevoel, maar expressionistisch is het zeker.
Vind zoals hierboven ook al gezegd de stippen een beetje misplaatst in het geheel, maar het effect als je van boven naar beneden scrollt is zeker dat je steeds minder vrolijk wordt, haha xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:23

Met freak denk ik juist ook meer chaos, al zie ik het wel aardig terug in dit schilderij. Maar hoe je chaos uitbeeld, tja dat vind ik moelijk :P

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 10:49

Chaos is altijd wel leuk om uit te beelden vind ik. Dat kan je zo lekker met kleur aan de gang :D

@peacehorses: Hahah, de stippen werken niet echt nee. De lichtheid van de kleuren is overigens wel bewust gekozen omdat ik de kleuren zo zuiver mogelijk wilde laten. Alleen de hoofdpersoon heb ik een zachte kleur gegeven om hem er meer buiten te laten vallen. :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:12

Ik vind al jouw schilderijen zoveel emotie oproepen, eng bijna.
Prachtig _/-\o_

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:43

Goh, dat is echt een lief compliment, dankje!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:53

Ik keek niet eens naar de auteur, of de tekst, ik ging gelijk naar het schilderij en wíst gewoon dat die van jou moest zijn :) .
Het is echt weer typisch jouw stijl ! :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 19:54

Grappig om te horen, ik heb juist totaal iets anders uitgeprobeerd. Erg leuk dat je het toch nog herkende! :)