Sinds kort heb ik mijn 1e spiegelreflexcamera, namelijk de Nikon D3000 + 18-55 en 55-200. Er is nog héél veel te verbeteren aan mijn foto's, dus tips zijn heel erg welkom.
1. 2. 3. 4. 5. 6.
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 06-11-10 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:[TAG] toegevoegd.
Mooie fotos, ik vind ze alleen allemaal te licht. Bij de eerste foto stoort dat niet zo, maar de rest is echt heel fel. Misschien kun je het nog iets bewerken?
Ik vind alle foto's overbelicht behalve die waar de hertjes? opstaan die valt nog mee en vind ik ook de mooiste foto. Verder vind ik de compositie van de laatste foto een beetje saai, ook omdat de vogel er maar tot zn knie op staat.
SanderD
Geplaatst: 05-11-10 21:49
Ik ga mee met mijn twee voorgangers in hetgeen zij opmerken over je belichting: je hebt op een fletse, felle dag foto's gemaakt, en hebt dat niet opgevangen met je instellingen waardoor er uitgebeten plekken inzitten. Probeer dit te verhelpen door een gunstigere positie te kiezen, zodat je betere lichtomstandigheden hebt, en bovendien een beter samenspel tussen sluitertijd en diafragma-grootte. Wat hierbij een goede tip is, is om regelmatig naar het histogram van een foto te kijken. Niet alle SLR-camera's hebben deze functie (instapreflexen meestal niet denk ik), maar in fotobewerkingsprogramma's kun je ook histogrammen bekijken. Het histogram moet eruit zien als een regelmatige berg, met een top in het midden. Bij de uiteinden aan beide zijdes mogen geen pieken zitten, dit duidt op over- of onderbelichting. De linkerkant geeft de donkere tinten weer. Op Google is hier vast ook veel over te vinden.
Ik vind tenslotte dat je wel een fijn gevoel voor compositie hebt. De hertenfoto is bijvoorbeeld mooi geschoten (sowieso ook prachtig licht, mag je trots op zijn) en ook de positie van de meeuw in de foto vind ik mooi gekozen. Veel succes met je camera!