Ah, nou het is dus niet de gewoonte dat mensen overtrekken en kleuren "pikken" uit een foto met een pipetje.

Ik zie dat je geen foto gesmudged hebt, maar je hebt wel de kleuren eruit gepikt (ik weet er even geen beter woord voor

), en zo werkt het niet - kleuren is veel meer dan wat er op een foto te zien is. Gebruik je fantasie, gebruik eens andere kleuren - groen, blauw, rood, geel, om maar wat te noemen en je zult zien dat je werk al meteen een stuk levendiger en mooier wordt! Gebruik sowieso nooit echt zwart, maar meng bijv. donkerblauw met donkergroen (ligt aan de tinten van je werk, het kan ook meer rood zijn bijv). Kijk welke kleuren er nu eigenlijk écht in een foto zitten - dit zal nooit gewoon maar telkens saai bruin zijn, om maar wat te noemen.

De meeste digitale tekenaars schetsen gewoon hun schets zelf. Dat kan op papier (vind ik zelf het fijnste) of direct in Photoshop. Een foto overtrekken is geen tekenen

dat is gewoon valsspelen en vaak doen mensen dan ook nog net alsof ze 't zelf getekend hebben... helemaal eerlijk is dat dus niet (laatste gaat niet op in jouw geval).
Ik zeg overigens niet dat je nooit paarden schetst, maar daar zou ik zeker eerst mee doorgaan

als je dat echt in de vingers hebt kun je aan digitaal werk beginnen. Altijd eerst beginnen met de basis, daarna begint de rest.

Ik bedoelde dus meer dat ook je digitale werk gebaseerd moet zijn op een goede schets, en dat vergt inderdaad veel oefening. Tekenen is niet zomaar een kwestie van overtrekken en inkleuren, er gaat veel meer aan vooraf! Als ik jou was zou ik dus eerst lekker doorgaan met schetsen, en daarna kun je ook digitaal aan de slag. Succes ermee.