[DIGI] Arabier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xjenniifer94

[DIGI] Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:27

Hallo allemaal,

In het topic [CENTRAAL] aanvraag voor paarden tekenen #5 zag ik dat verschillende mensen digitale tekeningen maakten van foto's. Ik gebruik PSP X2 en wilde dit ook wel eens proberen. Ik ben in dit topic bezig met de een foto van de arabier van Shanna_ en zal hier verschillende updates plaatsen.

Even voor de duidelijkheid: Dit is mijn eerste digitale tekening. En tips en commentaar zijn natuurlijk welkom, graag zelfs.

De originele foto
Afbeelding

De Line-art (sorry van de zwarte vegen, maar die beïnvloeden de digitale tekening toch niet)
Afbeelding

Met de neus begonnen
Afbeelding

Zonder de lijntjes en iets meer getekend
Afbeelding

Groetjes,
Jennifer :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:22

Ik vind dat je al erg de goeie kant op gaat. Ik mag zelf natuurlijk niet teveel commentaar leveren omdat ik het ook pas net doe, maar in je laatste stap zie je wel erg veel 'vegen' zeg maar. het is mooier als je de overgangen iets vloeiender maakt, en bijvoorbeeld het stukje roze vlak boven het rechter neusgat (voor ons) heeft dan op de foto juist weer een heel scherp lijntje.

edit2: stomme vraag even weggehaald. xD

Fenrir

Re: [DIGI] Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:48

Mag ik vragen waarom je niet eerst lekker gaat schetsen ipv een foto overtrekken en meteen met het inkleuren gaat beginnen? Van schetsen leer je veel meer. :)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:05

Wow, gaaf zeg :D!

Ben zelf totaal niet thuis op het digitale tekenen, maar vind het er al mooi uit zien!

En Fiffill, iedereen heeft natuurlijk andere manieren van aanpak, en misschien vind de TS het fijner om als eerste digi gewoon te oefenen met inkleuren etc. Ik weet niet hoe de TS er zelf over denkt hoor, maar ik zou zelf ook eerst op deze manier te werk gaan denk ik om er zo een beetje achter te komen hoe het werkt :).

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 08:59

peacehorses schreef:
Ik vind dat je al erg de goeie kant op gaat. Ik mag zelf natuurlijk niet teveel commentaar leveren omdat ik het ook pas net doe, maar in je laatste stap zie je wel erg veel 'vegen' zeg maar. het is mooier als je de overgangen iets vloeiender maakt, en bijvoorbeeld het stukje roze vlak boven het rechter neusgat (voor ons) heeft dan op de foto juist weer een heel scherp lijntje.

edit2: stomme vraag even weggehaald. xD

Dankjewel! Tja, ik ben nog veel aan het vegen en alles omdat ik eigenlijk nog niet helemaal door heb hoe het allemaal werkt. Ik ben in ieder geval nog niet klaar met het hoofd en de neus, en ga die steeds wat meer aanpassen. Bedankt voor je tip.

Fiffill schreef:
Mag ik vragen waarom je niet eerst lekker gaat schetsen ipv een foto overtrekken en meteen met het inkleuren gaat beginnen? Van schetsen leer je veel meer. :)

Tuurlijk mag je dat vragen. Ik ben er eigenlijk totaal niet mee bekend, en had eigenlijk ook geen idee hoe dit eigenlijk moest. Bedoel je met schetsen wel op de computer of bedoel je dat dan gewoon met potlood en papier?

Shanna_ schreef:

Ben zelf totaal niet thuis op het digitale tekenen, maar vind het er al mooi uit zien!

En Fiffill, iedereen heeft natuurlijk andere manieren van aanpak, en misschien vind de TS het fijner om als eerste digi gewoon te oefenen met inkleuren etc. Ik weet niet hoe de TS er zelf over denkt hoor, maar ik zou zelf ook eerst op deze manier te werk gaan denk ik om er zo een beetje achter te komen hoe het werkt :).

Dankjewel! Inderdaad ik ben gewoon wat dingetjes gaan proberen. Heb namelijk geen idee hoe dit normaal in zijn werk gaat, en vond het wel leuk om hiermee te starten.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:09

Als ik jou was, zou ik dat tablet aan de kant gooien en beginnen te schetsen met potlood en papier. Dit is zoo makkelijk, je trekt de foto over.. noemt het lineart.. mensen denken goh wat knap en je kleurt de foto met exact de kleurtjes van de foto, ja het ziet er realistisch uit, ja mensen vinden het mooi, maar heb je wat geleerd? Nee, denk het niet..

Begin bij de basis, kijk hoe een paard inelkaar zit.. Ik zag gister toevallig een topic van Denise met allemaal oefeningen om een paardenhoofd raskenmerkend te maken en haar zwakkere dingetjes te verbeteren. Zo leer je tekenen! Koop een schetsboekje en verplicht jezelf elke dag een schetsje te maken, aan het einde van het schetsboek zul je zien dat je daar al een stuk beter bent. Succes!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:33

Shanna_ schreef:

Maar als je niet schetst, sla je de basis over. Je schets is je basis, en van daaruit ga je tekenen. Dit is inkleuren, dat is niet het maken van een tekening, maar van een kleurplaat. ;)

Zelfde wat janique zegt dus :) meid, leer eerst goed schetsen - en begin dan pas aan het kleuren. Hoe leuk dat ook is, dit kun je geen echte tekening noemen - dit blijft een overgetrokken foto. Sla de basis dus niet over maar ga eens lekker schetsen, gewoon op papier. En als je dat kan kun je aan digitaal werk beginnen. Eigenlijk kun je beter pas aan digitaal werk beginnen als je ook op papier kunt tekenen.

Als ik digitaal werk schets ik eigenlijk nooit in Photoshop. Ik schets op papier en scan mijn schets in, en vanuit daar ga ik beginnen met kleuren. Ik vind schetsen op papier nog steeds het fijnst werken. ;)

Pak gewoon eens wat verschillende foto's, ga eens lekker krabbelen in een tekenblok. Het hoeft niet per se perfect te zijn, maar al doende leert men. Zo leer je tekenen, niet gewoon een foto overtrekken. Dat is geen tekenen. :)

Ga gewoon eens lekker aan de slag, het is toch ook veel leuker als je uiteindelijk een mooie tekening hebt die je zelf vanaf de schets hebt opgebouwd, ipv dat je gewoon een foto overtrekt? Succes!

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:07

janique schreef:
Als ik jou was, zou ik dat tablet aan de kant gooien en beginnen te schetsen met potlood en papier. Dit is zoo makkelijk, je trekt de foto over.. noemt het lineart.. mensen denken goh wat knap en je kleurt de foto met exact de kleurtjes van de foto, ja het ziet er realistisch uit, ja mensen vinden het mooi, maar heb je wat geleerd? Nee, denk het niet..

Begin bij de basis, kijk hoe een paard inelkaar zit.. Ik zag gister toevallig een topic van Denise met allemaal oefeningen om een paardenhoofd raskenmerkend te maken en haar zwakkere dingetjes te verbeteren. Zo leer je tekenen! Koop een schetsboekje en verplicht jezelf elke dag een schetsje te maken, aan het einde van het schetsboek zul je zien dat je daar al een stuk beter bent. Succes!

Welk tablet? Ik heb niet gezegd dat ik nu met een tablet heb werk, ik heb alleen mijn muis gebruikt. Maar mag ik misschien vragen hoe jullie er dan bij komen dat ik geen paarden schets? Dit is de eerste keer dat ik zo iets maak van een foto. En ik dacht dat het altijd zo ging, en niet dat je het in het echt schets en vanuit daar de line-art en alles mee maakt. Ik wist niet hoe anderen dit deden, maar nu ik het hoor, moet je vooral kunnen tekenen. Maar dit doe ik vaak, en vaak genoeg denk ik. Ik snap niet echt dat jullie er meteen mee beginnen dat ik bij de basis moet beginnen. Ik teken al een hele tijd, vooral paarden, en dat gaat mij meestal redelijk goed af.
Maar toch enorm bedankt voor de tips. Ik denk dat het er gewoon aan ligt dat ik niet wist hoe mensen digitaal werkten. En dat weet ik nu, en ik ga er zeker mee aan de slag.

Bedankt ;)

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:08

Citaat:
Maar als je niet schetst, sla je de basis over. Je schets is je basis, en van daaruit ga je tekenen. Dit is inkleuren, dat is niet het maken van een tekening, maar van een kleurplaat.

Zelfde wat janique zegt dus meid, leer eerst goed schetsen - en begin dan pas aan het kleuren. Hoe leuk dat ook is, dit kun je geen echte tekening noemen - dit blijft een overgetrokken foto. Sla de basis dus niet over maar ga eens lekker schetsen, gewoon op papier. En als je dat kan kun je aan digitaal werk beginnen. Eigenlijk kun je beter pas aan digitaal werk beginnen als je ook op papier kunt tekenen.

Als ik digitaal werk schets ik eigenlijk nooit in Photoshop. Ik schets op papier en scan mijn schets in, en vanuit daar ga ik beginnen met kleuren. Ik vind schetsen op papier nog steeds het fijnst werken.

Pak gewoon eens wat verschillende foto's, ga eens lekker krabbelen in een tekenblok. Het hoeft niet per se perfect te zijn, maar al doende leert men. Zo leer je tekenen, niet gewoon een foto overtrekken. Dat is geen tekenen.

Ga gewoon eens lekker aan de slag, het is toch ook veel leuker als je uiteindelijk een mooie tekening hebt die je zelf vanaf de schets hebt opgebouwd, ipv dat je gewoon een foto overtrekt? Succes!

Dankjewel voor de tips. Maar zoals ik hierboven al had gereageerd, ik schets al een tijd paarden, alleen wist ik dus niet dat vanuit die schets je line-arts en digitale tekeningen maakt. In ieder geval bedankt voor de uitleg en ik zal eens kijken wat ik kan doen :D

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:10

Jammer dat je het zelf hebt overgetrokken, daar leer je niet veel van.
En dan vervolgens claimed het zelf in te kleuren terweil je heel goed ziet dat de foto gewoon gesmudged word..

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:14

kiwi1990 schreef:
Jammer dat je het zelf hebt overgetrokken, daar leer je niet veel van.
En dan vervolgens claimed het zelf in te kleuren terweil je heel goed ziet dat de foto gewoon gesmudged word..

De foto is dus ook echt níet gesmudged! Ik heb verschillende kleuren uit de foto 'gepipet' en heb die kleuren vervolgens gebruikt, en alleen díe kleuren gesmudged. Jammer dat mensen zo reageren .. Ik doe dit voor de eerste keer, ben hier gisteren de hele avond mee bezig geweest, en dan word míj verteld dat ik de foto heb gesmudged? :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:18

Ah, nou het is dus niet de gewoonte dat mensen overtrekken en kleuren "pikken" uit een foto met een pipetje. :) Ik zie dat je geen foto gesmudged hebt, maar je hebt wel de kleuren eruit gepikt (ik weet er even geen beter woord voor :+ ), en zo werkt het niet - kleuren is veel meer dan wat er op een foto te zien is. Gebruik je fantasie, gebruik eens andere kleuren - groen, blauw, rood, geel, om maar wat te noemen en je zult zien dat je werk al meteen een stuk levendiger en mooier wordt! Gebruik sowieso nooit echt zwart, maar meng bijv. donkerblauw met donkergroen (ligt aan de tinten van je werk, het kan ook meer rood zijn bijv). Kijk welke kleuren er nu eigenlijk écht in een foto zitten - dit zal nooit gewoon maar telkens saai bruin zijn, om maar wat te noemen. :)

De meeste digitale tekenaars schetsen gewoon hun schets zelf. Dat kan op papier (vind ik zelf het fijnste) of direct in Photoshop. Een foto overtrekken is geen tekenen ;) dat is gewoon valsspelen en vaak doen mensen dan ook nog net alsof ze 't zelf getekend hebben... helemaal eerlijk is dat dus niet (laatste gaat niet op in jouw geval).

Ik zeg overigens niet dat je nooit paarden schetst, maar daar zou ik zeker eerst mee doorgaan :j als je dat echt in de vingers hebt kun je aan digitaal werk beginnen. Altijd eerst beginnen met de basis, daarna begint de rest. :) Ik bedoelde dus meer dat ook je digitale werk gebaseerd moet zijn op een goede schets, en dat vergt inderdaad veel oefening. Tekenen is niet zomaar een kwestie van overtrekken en inkleuren, er gaat veel meer aan vooraf! Digitaal tekenen is net als gewoon tekenen en schilderen, alleen gebruik je in plaats van potloden of verf digitale penselen.
Als ik jou was zou ik dus eerst lekker doorgaan met schetsen, en daarna kun je ook digitaal aan de slag. Succes ermee. :)

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:21

Fiffill schreef:
Ah, nou het is dus niet de gewoonte dat mensen overtrekken en kleuren "pikken" uit een foto met een pipetje. :) Ik zie dat je geen foto gesmudged hebt, maar je hebt wel de kleuren eruit gepikt (ik weet er even geen beter woord voor :+ ), en zo werkt het niet - kleuren is veel meer dan wat er op een foto te zien is. Gebruik je fantasie, gebruik eens andere kleuren - groen, blauw, rood, geel, om maar wat te noemen en je zult zien dat je werk al meteen een stuk levendiger en mooier wordt! Gebruik sowieso nooit echt zwart, maar meng bijv. donkerblauw met donkergroen (ligt aan de tinten van je werk, het kan ook meer rood zijn bijv). Kijk welke kleuren er nu eigenlijk écht in een foto zitten - dit zal nooit gewoon maar telkens saai bruin zijn, om maar wat te noemen. :)

De meeste digitale tekenaars schetsen gewoon hun schets zelf. Dat kan op papier (vind ik zelf het fijnste) of direct in Photoshop. Een foto overtrekken is geen tekenen ;) dat is gewoon valsspelen en vaak doen mensen dan ook nog net alsof ze 't zelf getekend hebben... helemaal eerlijk is dat dus niet (laatste gaat niet op in jouw geval).

Ik zeg overigens niet dat je nooit paarden schetst, maar daar zou ik zeker eerst mee doorgaan :j als je dat echt in de vingers hebt kun je aan digitaal werk beginnen. Altijd eerst beginnen met de basis, daarna begint de rest. :) Ik bedoelde dus meer dat ook je digitale werk gebaseerd moet zijn op een goede schets, en dat vergt inderdaad veel oefening. Tekenen is niet zomaar een kwestie van overtrekken en inkleuren, er gaat veel meer aan vooraf! Als ik jou was zou ik dus eerst lekker doorgaan met schetsen, en daarna kun je ook digitaal aan de slag. Succes ermee. :)

Ik ben enorm blij met je commentaar. Het blijkt dus gewoon dat ik het allemaal eigenlijk verkeerd heb begrepen. Met schetsen ga ik inderdaad gewoon door, en zal dit nog lang blijven oefenen. Enorm bedankt voor je duidelijke uitleg! :)
Ik wist trouwens ook niet dat een line-art nooit werd overgetrokken uit een foto, mijn excuses hiervoor als mensen dachten dat ik dit zelf had nagetekend. Dit was zeker niet de bedoeling. Ik heb het gewoon verkeerd begrepen. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:25

Geeft ook helemaal niet hoor! Je kunt niet alles weten. ;)
Er zijn ook wel mensen die het doen (overtrekken), maar ik geef de voorkeur aan gewoon zelf tekenen, dat zou mij ook veel meer voldoening geven. :)
Het jammere is dat er mensen zijn die overtrekken en vol blijven houden dat ze het zelf hebben getekend, die verpesten het voor mensen zoals jij en anderen die wel de moeite in een goede schets steken...
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat maken, laat tegen die tijd maar weer even een topic zien! :)

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:27

Fiffill schreef:
Geeft ook helemaal niet hoor! Je kunt niet alles weten. ;)
Er zijn ook wel mensen die het doen (overtrekken), maar ik geef de voorkeur aan gewoon zelf tekenen, dat zou mij ook veel meer voldoening geven. :)
Het jammere is dat er mensen zijn die overtrekken en vol blijven houden dat ze het zelf hebben getekend, die verpesten het voor mensen zoals jij en anderen die wel de moeite in een goede schets steken...
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat maken, laat tegen die tijd maar weer even een topic zien! :)

Haha, ja, zal ik zeker doen! Dankjewel :)

______
Hier kan dus een slotje op.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:22

Zo, dat ziet er goed uit zeg!! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :j