[TEK] Oefenschetsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

[TEK] Oefenschetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:05

Op mijn werk kan het doordeweeks in het laagseizoen dodelijk rustig zijn (itt hoogseizoen). Ik werk als fotograaf in een pretpark en sta in de middag in de winkel. Soms is het publiek beperkt tot zo weinig mensen, dat ik vrijwel de hele dag niks te doen heb. Ik mag dus dan betaald lezen, leren, of bijvoorbeeld tekenen.
Hierbij wil ik dus graag wat 'schetsen' (beter gezegd: Lijntekeningen die ik niet ingekleurd heb) met jullie delen die ik tussendoor even heb gemaakt. Ze zijn allemaal met een balpen op A4 printpapier gemaakt. Punten waar ik altijd op hamer en bij mijzelf mis: Een herkenbare stijl aanhouden, constant werken, en correcte anatomie.

Omdat dit laatste mij het meest in de weg zit, plaats ik hier een aantal werken om de indruk te geven hoe het ervoor staat. Alle werken zijn zonder voorbeeld gemaakt. Met een voorbeeldje komt het er (helaas) een stuk beter uit. Maargoed, daarom plaats ik ook deze werken die IMO minder zijn dan wat ik normaal teken, daar kan ik enkel van leren. :)

Punten die gewoon consistent fout blijven gaan:
-De overgang nek/boeg/voorbeen.
-De overgang achterhand/achterbeen (met name deze.)
-De plaatsing van de croupe
-Aanhechting hoofd/nek
-Een been waar veel kracht op gezet wordt en doorbuigt, en dan het stuk tussen hoef en kogel
-De grootte van de achterhand t.o.v. de voorhand.
-Totale afmetingen (verschillen vaak van ineens een hoofd te groot, of benen te kort, etc.)
-Het tekenen van een paard dat zich van voren of van 3/4 aanzicht toont.

Op volgorde:

Afbeelding
Draver in galop. Extra gelet op de lange lijnen in het lichaam, relatief lange benen, een smal en recht profiel. Je ziet vaag nog wat schetslijnen op de achtergrond, omdat die ook met pen zijn gemaakt.

Afbeelding
Welsh mountain in galop. Extra gelet op de pony uitstraling: Groot hoofd, grote ogen. Rastypisch geprobeerd te maken door de dish en de afgeronde vormen in het lichaam. Hier zie je duidelijk het probleem (zie: punten die vaak fout gaan) van het doorbuigende been achter en het te grote hoofd.

Afbeelding
Andalusiër in piaffe. Extra gelet op de compactheid van het paard. Vrij breed uitgevallen, wilde een rastypische dikke nek, maar deze klopt momenteel van geen kanten. Ook hier zien we het probleem van de aansluiting boeg en wederom de doorbuigende benen die niet wilden lukken.

Volgende platen zijn eerst met een potlood geschetst, en daarna met pen omlijnd, deze ogen dus wat meer 'clean'.

Afbeelding
Bokkende pony. Het 3/4e probleem. Extra gelet op een strakke mond en opgetrokken neusgaten, iaw de uitdrukking op het hoofd. Gehele achterhand te klein t.o.v. voorhand en pony is te slank. Boeg zit niet lekker.

Afbeelding
Arabisch getint paardje in galop.

Ben benieuwd naar jullie aanmerkingen en welke jullie het mooist of het best gelukt vinden. :)
Laatst bijgewerkt door Mireille op 01-11-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vergeet je [TAG] niet!

Joanne1987

Re: Oefenschetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:09

ik vind ze echt wel mooi, het is dat jij probleem dingen aangeeft, ik haal ze er niet uit...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:10

Allemaal hele mooie tekeningen al zijn sommige een klein beetje uit verhouding, maar echt maar een klein beetje hoor.
Kun je mijn paardje niet een keer natekenen? :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:11

mooi joh :) Soms zie je het idd maar tis voor mij niet noemswaardig:P

SIEMxFUNNY

Re: Oefenschetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:45

Ik vind ze echt goed gelukt hoor!
Mooie stijl ook :)

TheaD

Re: [TEK] Oefenschetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:22

ik vind ze prachtig, vooral de gezichtsuitdrukkingen.. ik zou zeggen ga vooral zo door!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:00

Wauw, wat een gave tekeningen zeg! Ik zou die punten die jij benoemt er niet zo huppaté uithalen hoor! Erg knap.
Ik vind vooral de 'Welsh mountain in galop' en de Andalusiër heel mooi! :D

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:07

Fijn om eens wat echte schetsen(eigenlijk zeg ik liever tekeningen) van je te zien. :D Ik was altijd al onder de indruk van je digitale werk, maar tegenwoordig lijkt voor digitaal tekenen helemaal geen basiskwaliteiten te moeten/hoeven hebben(niet persoonlijk gericht hoor).
Gelukkig laat jij hier zien dat jij wél over die basiskwaliteiten beschikt, meer dan dat zelfs! Ik vind ze heel prettig om naar te kijken. :j Heel goed dat je extra aandacht besteedt aan de punten die fout gaan, mooie vooruitgang! +:)+

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:08

Andalusier heel netjes gedaan hoor, de 'arabier' ja het gaat maar de achterhand lijkt veels te groot icm de voorhand ook door de ontbrekende achterbenen en de nek wat te grof.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:12

Erg mooi! Goed dat je zelf kritisch bent, maar wees ook niet te hard, een 'perfect' plaatje kan juist saai worden.

Ik vind het schetsmatige dat je erdoorheen ziet prachtig, dan zie je een soort van dubbele lading, je zit een mooi paard maar ook het ontstaan ervan op papier, dat geeft het een extra spanning/beweging mee.

Hoop voor je dat je nog even weinig bezoekers hebt :+

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:13

Ben het helemaal eens met Evelijn, erg leuk om te zien! Ik ga zelf veel krassiger te werk je werkt al vrij 'strak' vind ik maar het ziet er super uit!
Mooi die verschillende koppen en uitdrukkingen, gaat je goed af hoor!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:46

Wow, ik vind ze helemaal niet verkeerd hoor!
Je ziet her en der inderdaad wat verhoudingen die niet helemaal kloppen, maar dat stoort me eigenlijk helemaal niet.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:22

denk dat je zelf de verbeterpunten al aangeeft, vind het erg knap dat je dit zo uit je hoofd kan tekenen!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:03

Geen tips, ik vind ze prachtig! Mag ik ze gebruiken om aan mijn eigen schetsen te werken? Vooral de gezichten van de paarden zijn super! :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:11

Nette schetsen! +:)+

Ik vind het helemaal niet zo storend dat ze hier en daar niet helemaal kloppen :) dit zal vooral komen door de uitdrukking die je de paarden geeft, ze spreken ontzettend.
Ik vind ook dat je een fijne stijl hebt :j ik houd wel van dat "cleane" schetsen (al werk ik zelf vaak veel krasseriger).

Bij de Welsh is het hoofd inderdaad wat aan de grote kant, juist die kleine Welsjes hebben in verhouding hele kleine koppies. ;)
Volgens mij gaat het doorbuigen van het been nog niet helemaal goed omdat de hoek van de koot tov de hoef daar nog niet helemaal klopt... Maar ik vind het hele nette schetsen hoor. Ga vooral zo door! :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:13

Hangt af van de welsh Fiffill, die van mij heeft een groot hoofd vergeleken haar lijf.
Maar idd, die verhouding stoor je je totaal niet aan! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:20

Volgens mij hebben de echt kleine rastypische Welsjes (Welsh A/B) kleine koppies. ;) Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen maar volgens mij is een klein hoofdje juist een raskenmerk. :) ("Ze hebben een edel en klein hoofd met mooi gevormde spitse oren, grote goedmoedige ogen en een breed voorhoofd.")

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:48

Bedankt voor de reacties! :) Ik ben zelf ook redelijk tevreden hoe ze allemaal een eigen 'persoonlijkheid' hebben. Ik kijk veel naar raskenmerken (lang leve raadjeplaatje :D ) en pas dit ook graag toe in verschillende werken.

@EvelijnS: Dank je! Het is inderdaad maar al te makkelijk om op alle fronten te cheaten met digitaal werk. Wat dat betreft vind ik traditioneel gemaakte werken dan al veel waardevoller. Ik beleef plezier in allebei, maar geef toch de voorkeur aan digitaal. Lang leve de controlZ en het selecteer knopje waar je zo makkelijk alles kunt veranderen. :D Maar zeker werken als deze (op papier met pen waar je niet terug kunt) houden je scherp, leer je veel van.

@ Fiffill: Klopt, het was een beetje afwegen tussen groot pony hoofd, en edele welsh met klein koppie. Uiteindelijk is het het allebei net even niet geworden. :P

En sorry Mireille voor de ontbrekende Tag. :D

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:50

De 2e van boven spreekt mij heel erg aan, leuk gedaan!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:53

2 en 3 vind ik erg mooi.
Je ziet duidelijk wat voor'n paard/ras het is..
Veel plezier met tekenen!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:29

Prachtig Denise. Echt wow <3 <3

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:31

Alle raspaardjes raadde ik en waren goed, dus je doet het zeker goed, vind het erg mooi beetje stripachtig/maar toch niet helemaal.
Tips heb ik niet echt :) Aangezien dit schetsen waren.

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:25

OMGGGGG jij kan goed tekenen...maar het grappige is dat jij de zelfde ''stijl heb als mij''......
ik kom niet veel mensen tegen die mijn stijl hebben.

maar echt die PRE in piaffe is echt supeerrr mooi.
(en die waarbij je had: slake achterlijf. heb je inderdaad wel gelijk in maar als je bedenkt dat hij schuin naar achter schopt klopt het redelijk)

heb je dit allemaal uit je hoofd getekend?

xxx

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:15

Haha, nu ben ik natuurlijk ook wel benieuwd naar werken van jouw hand. ;)
Alles is uit het hoofd gedaan.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:20

Ik hou van je Welsh <3