Hierbij wil ik dus graag wat 'schetsen' (beter gezegd: Lijntekeningen die ik niet ingekleurd heb) met jullie delen die ik tussendoor even heb gemaakt. Ze zijn allemaal met een balpen op A4 printpapier gemaakt. Punten waar ik altijd op hamer en bij mijzelf mis: Een herkenbare stijl aanhouden, constant werken, en correcte anatomie.
Omdat dit laatste mij het meest in de weg zit, plaats ik hier een aantal werken om de indruk te geven hoe het ervoor staat. Alle werken zijn zonder voorbeeld gemaakt. Met een voorbeeldje komt het er (helaas) een stuk beter uit. Maargoed, daarom plaats ik ook deze werken die IMO minder zijn dan wat ik normaal teken, daar kan ik enkel van leren.

Punten die gewoon consistent fout blijven gaan:
-De overgang nek/boeg/voorbeen.
-De overgang achterhand/achterbeen (met name deze.)
-De plaatsing van de croupe
-Aanhechting hoofd/nek
-Een been waar veel kracht op gezet wordt en doorbuigt, en dan het stuk tussen hoef en kogel
-De grootte van de achterhand t.o.v. de voorhand.
-Totale afmetingen (verschillen vaak van ineens een hoofd te groot, of benen te kort, etc.)
-Het tekenen van een paard dat zich van voren of van 3/4 aanzicht toont.
Op volgorde:

Draver in galop. Extra gelet op de lange lijnen in het lichaam, relatief lange benen, een smal en recht profiel. Je ziet vaag nog wat schetslijnen op de achtergrond, omdat die ook met pen zijn gemaakt.

Welsh mountain in galop. Extra gelet op de pony uitstraling: Groot hoofd, grote ogen. Rastypisch geprobeerd te maken door de dish en de afgeronde vormen in het lichaam. Hier zie je duidelijk het probleem (zie: punten die vaak fout gaan) van het doorbuigende been achter en het te grote hoofd.

Andalusiër in piaffe. Extra gelet op de compactheid van het paard. Vrij breed uitgevallen, wilde een rastypische dikke nek, maar deze klopt momenteel van geen kanten. Ook hier zien we het probleem van de aansluiting boeg en wederom de doorbuigende benen die niet wilden lukken.
Volgende platen zijn eerst met een potlood geschetst, en daarna met pen omlijnd, deze ogen dus wat meer 'clean'.

Bokkende pony. Het 3/4e probleem. Extra gelet op een strakke mond en opgetrokken neusgaten, iaw de uitdrukking op het hoofd. Gehele achterhand te klein t.o.v. voorhand en pony is te slank. Boeg zit niet lekker.

Arabisch getint paardje in galop.
Ben benieuwd naar jullie aanmerkingen en welke jullie het mooist of het best gelukt vinden.

Heel goed dat je extra aandacht besteedt aan de punten die fout gaan, mooie vooruitgang!