Hoe werkt mijn lijmpistool?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Hoe werkt mijn lijmpistool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:13

Ik ben momenteel aan het knutselen voor mijn taartenbakkerij. Om mijn cake-pops mooi te presenteren heb ik een schoendoos mishandeld met een priem en rietjes. Maar, die rietjes blijven natuurlijk niet uit zichzelf recht staan/zitten. Dus pik ik straks bij mijn moeder haar lijmpistool op. Dat ding heeft ze jaaaaaren geleden ooit gekocht om mee te knutselen en na een paar mislukte pogingen weer in de kast gegooid. En nou ga ik het dus met dan ding proberen :=

Ik heb geen flauw idee wat voor lijmpistool het is, wat voor patronen erbij zitten en wat hij wel en niet kan. Het enige wat ik me van dat ding kan herinneren is dat de lijm vleoibaar werd door hitte en dat wanneer hij eenmaal warm genoeg was dat ding leeg bleef lopen. Ook al stond hij op z'n standaard niks te doen.

En in dat laatste zit hem dus het euvel. Hoe krijg ik mijn rietjes mooi in mijn schoendoos gelijmd zonder dat heel de boel onder de lijm komt te zitten? Wat zou er aan de hand kunnen zijn met dat lijmpistool dat hij leeg blijft lopen ook al staat hij in de rust stand?

Keet

Re: Hoe werkt mijn lijmpistool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:14

Misschien de lijm eerst ergens anders op laten lopen en dan met een stokje oid op de goede plaats plakken?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:15

Je snapt het probleem niet ;)
Het aanbrengen van de lijm op waar het moet zijn gaat wel lukken. Maar hoe voorkom ik dat er lijm uit het pistool loopt op het moment dat ik geen lijm nodig heb?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:16

Je moet de pistool met de punt "omhoog" zetten, je hebt daar speciale houders voor.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:21

Thx! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :+

Dan zal ik een houder moeten fabriceren, want om last-minute voor een vooralsnog eenmalig gebruik op zoek te gaan naar een houder gaat hem niet worden. Misschien is de bijbehorende houder ook al wel geschikt om hem met de punt omhoog te zetten, maar hebben wij daar gewoon nooit naar gekeken. Hij is ook wel heel erg snel in de kast verdwenen toen hij niet helemaal deed wat mijn moeder verwachtte ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:29

Falona schreef:
Hoe krijg ik mijn rietjes mooi in mijn schoendoos gelijmd zonder dat heel de boel onder de lijm komt te zitten?

Ik reageerde op deze zin in je verhaal :) Begrijp je probleem goed hoor :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:34

Die zin is slechts een deel van de vraag. Je moet die wel in de juiste contex lezen. De hele alinea dus.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:37

Ik heb mijn lijmpistool altijd met de neus in een platte oude asbak staan! :D Hij zal altijd wel iets lekken, dus voor ik thuis alles vastgeplakt heb staan, doe ik het zo! :D

Hou er rekening mee dat de lijm echt gloeiend, knallend heet word! Voorzichtig aan doen dus ;)

BTW, die cake pops zien er wel jummie uit zeg!! :9

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:43

Tallie1979 schreef:
Hou er rekening mee dat de lijm echt gloeiend, knallend heet word!

Daar was ik al bang voor. Ik hoop dus dat de rietjes daar tegen kunnen en niet helemaal inkrimpen als die hete lijm er tegenaan komt. Eerst even de reactie van de rietjes testen dus voordat ik volop aan de slag ga. Anders heeft manlief pech en pak ik wel gewoon een bus van zijn kit :Y)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:51

Bedankt allemaal voor de tips, mijn cake-pop doos/houder is gelukt :D

Ik had de rietjes al goed in de doos staan dus uiteindelijk heb ik ze allemaal tegelijk in een moeite door kunnen lijmen. Leverde me wel een prachtig tafereel aan lijmsliertjes op die best wel eens heel goed voor spinnenrag door zouden kunnen gaan. Helaas moest ik dat deel er samen met het uitstekende deel van de rietjes vanaf knippen.

Het leeglopen viel eigenlijk ook nog wel mee, maar misschien dat dat anders is wanneer het lijmpistool langere tijd aan het wachten is totdat hij weer gebruikt wordt.

Alleen nu hebben we nog een ander probleem, de gaatjes zitten toch net iets te dicht op elkaar. Niet om te presenteren, maar wel tijdens het maken. De chocolade is dan nog vloeibaar en gaat aan elkaar plakken. Dus we moeten een paar rietjes nog aan de onderkant inkorten/dicht maken zodat die cake-pops niet zo diep zakken. Maar dat is voor de volgende keer.

Rietjes vast gelijmd
Afbeelding

De lijm zat echt overal
Afbeelding

Maar loslaten doen ze niet meer
Afbeelding

En klaar voor de cake pops
Dat stokje is voor de contrast voor de foto, mijn camera weigerde dienst op dat grote zwarte vlak ^)
Afbeelding

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:48

Gelukkig is het gelukt en die ene foto waarbij je tussen de rietjes door kijkt met al die lijm geeft een erg leuk effect!! :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:08

Dat vond ik ook. Zeker als je bedenkt dat hij voor het eerste met Halloween gebruikt gaat worden. Maar helaas moest ik dat deel eraf knippen. Ik had het bovenste deel van de rietjes er bewust aan laten zitten omdat dat makkelijker was met lijmen (minder risico dat ze er doorheen zakken), maar die zijn er dus later af gehaald.