[FOTO] Oefening manuele witbalans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kayila

[FOTO] Oefening manuele witbalans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 17:27

Hallo!

De maand September bracht weer een opdracht mee voor de ex-cursisten van de digitale fotocursus Frankrijk! Via een Flickr communitie krijgen we van onze cursus leider elke maand ongeveer een opdracht of een thema en daar moegenw e dan foto's op insturen.
Eind van de maand kiest Patrick zijn persoonlijke top 5.

September opdracht:
Ga je witbalans manueel aanpassen en zo sfeer in je foto schieten.
dus geen 'perfecte witbalans' zoeken maar juist een afwijkende die een foto juist warmer, kouder, ouder whatever maakt.

En......September top 5: nr 2 was een van mij!!
Deze foto, genomen in het zuiderzee museum kreeg de 2e plaats:

Afbeelding

Verder nog ingezonden:
Afbeelding

Afbeelding

Niet ingezonden oefen foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je toch kijkt...laat je dan ook even wat achter??
Laatst bijgewerkt door Mireille op 08-10-10 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vergeet je [TAG] niet!

Anoniem

Re: Oefening manuele witbalans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:32

Mooi Kayila! Je 2e plaats foto is erg mooi! :j
Het engeltje vind ik echt een foto met emotie.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:34

ik vind de allerlaatste foto verreweg het mooist! waarom heb je die niet ingestuurd?

Verder vind ik het sowieso allemaal foto`s die wat hebben. Al zat ik wel even vies te kijken bij die vis-foto:P

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:43

Ohhh maar die eerste is dan ook wel errug mooi :j . Het engeltje is idd heel aangrijpend, maar die eerste is qua kleur- en lichtverdeling echt heel bijzonder!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:48

WOW Kayila!! Mooie foto waar je de tweede plaats mee hebt gehaald zeg!!!
Maar dat kerkraam die doet me toch ook wat!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:57

Ik vind 1, 2 en 6 erg sterk!! Super gebruik van je witbalans!
Heb je ook een statief gebruikt?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:09

Supermooie foto, die eerste! :j
Gaaf, met die slagschaduwen van de spullen op tafel en het zachtere van het licht door het gordijn +:)+

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:17

Die eerste en laatste zijn beslist erg mooi!!
Wat is onderwerp van de volgende opdracht? Verheug me er nu al op. *D

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:51

Wat een schitterende foto's Kayila; heel mooi om te zien hoe jij je ontwikkelt.
Ik vind de eerste en de laatste ook de mooiste van de reeks, al is die met de bladeren ook erg apart.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:25

Oke dan..leuk! :D De eerste vind ik het mooist, heel puur ofzo. De vissen vind ik ook gaaf, warmte! Ja leuk dus! :))
Geen idee verder of dit moeilijk is om zo te schieten hoor dus kritiek van belang kan ik niet geven denk ik :n

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:39

Kayila Het is moeilijk te zien of je door het wijzigen van de witbalans een sfeervollere foto gemaakt hebt zonder te zien wat de camera zelf zou hebben gekozen bij de stand AWB want je hebt de Exif gegevens weggehaald. Heb je de witbalans achteraf gewijzigd op de PC (RAW) of ter plaatse met de camera?

Ik vind de laatste foto wel mooi, die zou ik ingezonden hebben.........voor de rest wil ik wel eens weten waarom je de beeldvulling doet zoals je nu doet. Wellicht een beetje vaag dus daar praten we irl wel een keer over.

calemity_jane

Re: [FOTO] Oefening manuele witbalans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:54

Ja ik vind het mooi nog nooit van Witbalans gehoord wel een balansdag maar dat is weer anders!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:07

Wow, knappe plaatjes Kayila!! Je nr. 2 foto vind ik érg mooi qua sfeer maar ook qua compositie. Er spreekt een bepaald gevoel van 'stilte' uit de foto vind ik...
Het kerkraam vind ik ook heel mooi en die laatste is ook heel sterk vind ik. Toch weer een heel andere sfeer dan de eerste...
Goed hoor!

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:19

waauw die engel is echt super mooi

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:45

Bedankt allemaal ok hier gaan we:

ikenindi: Laatste is niet ingestuurd omdat hij me te weinig deed, keur was nog teveel met groenzweem ipv de beoogde warmte.
Bellatrix nope had wel beter geweest maar bij deze foto's is statief niet gebruikt.
Jottum wij zitten ook met smart te wachten op de volgende.....
PK ik heb de exif gegevens niet bewust weggehaald....op mijn flickr account kun je ze nog wel inzien. Denk dat photobucket dat dan doet? Geen idee eigenlijk...maar ik doe niets schieten in RAW en nabewerken. Dat is niet de bedoeling van de oefening. Ik wil het zo schieten niet nabewerken. De laatste vond ik ook gaaf maar zoals al bij ikenindy gezged, de kleuren waren niet wat ik voor ogen had vandaar niet ingezonden. Ook vind ik hem iets te veel...te druk. En ja we moeten mischien weer eens IRL bijbeppen :D
CJ _O- :')
Francis dank je dat gevoel had ik dus ook bij de nr 2 foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:05

O wow Kayila wat een prachtige foto's weer! Ik word nog een echte fan van jouw werk :j

Sereen. Dat is het woord dat past bij de eerste foto. De rust en zuiverheid die het uitstraalt, echt prachtig!
Ik heb dat ook bij de foto van het engeltje, die 'doet' me echt wat. En die van het kerkraam grijpt minder aan, maar is zéker zo mooi qua compositie en kleurgebruik. Echt ontzettend mooi!

De laatste vind ik mooi, maar heeft 'teveel kleur' naar mijn zin voor het strakke. Die had iets, tja, hoe moet je dat zeggen, 'harder' gemogen van mij denk ik. Of als het om de sfeer had gegaan dan had er iets meer rood (bruin) in gemogen van me.

De foto van het blad doet me niets.
Die van de vissen dan wel weer, maar de gedachte die daar bij me opkomt is 'wat jammer dat opa er niet meer is, die had 'm prachtig gevonden als kaartje'... En op die manier 'grijp' je me als fotograaf dus indirect toch nog met die foto.

Erg knap werk. Leuk dat je 't weer met ons wilde delen!

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:01

Ik heb een bijna fan ik heb een bijna fan....YEAH

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:09

Ik vind het allemaal ontzettende fijne platen om naar te kijken!
De eerste en vijfde zijn toch echt wel mijn favoriet.

De eerste omdat er gewoon een heel sterk gevoel vanaf komt. Vooral de lichtval spreekt me ontzettend aan ^^
De vijfde vanwege de ontzettende fijne kleuren! Ook de herhaling vind ik interessant waardoor ik blijf kijken.
Juist omdat ik ze allemaal op elkaar vind lijken, maar wanneer je verder kijkt je toch allemaal verschillen ziet.
Ontzettend leuk gedaan!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:17

Kayila schreef:
..............Laatste is niet ingestuurd omdat hij me te weinig deed, keur was nog teveel met groenzweem ipv de beoogde warmte.
Ah, dan wordt het duidelijk.............want ik zie geen groen! _O-

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 23:59

Pannenkoek schreef:
Kayila schreef:
..............Laatste is niet ingestuurd omdat hij me te weinig deed, keur was nog teveel met groenzweem ipv de beoogde warmte.
Ah, dan wordt het duidelijk.............want ik zie geen groen! _O-

Immers.....
lekker handig dan over zwemen maenta en groen praten...
eerlijk? Die Patrick ziet zie ik ook niet altijd hoor :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:06

Leuk leuk!! Zo leuk als je een opdracht hebt en dan laat zien wat je gedaan hebt :j (kunnen we niet een topic starten met opdrachten elke maand ofzo :? )

Ik ga wel mee met Pannenkoek dat ik het éxtra cool gevonden had om de foto's ook te zien op de auto stand, gewoon om het verschil te zien, dan uitleg met wat je gedaan hebt. Al zeg ik dat puur uit egoisme want dat zou ik leerzaam vinden voor mezelf ;)

Nou goed, de eerste foto: Briljant! Ik ben HEEL benieuwd naar wat Patrick op 1 had staan, wat ik vind dit toch wel een heel unieke foto, die, lijkt mij, ook écht voldoet aan de opdracht.

De tweede foto van de Engel vind ik super kwa licht en ik vind het beeld geweldig, maar kwa compositie vind ik hem iets minder geslaagd, al zit ik er naar te kijken en weet ik niet zo goed wat ik dat wél zou willen zien hoor! :D Ik denk dat ik hem liever gedraaid had gezien, dus rechtop/hoog en smal ipv breed, zoals de kerkraam.

Met de blaadjes heb ik niet zoveel, vind het bijna jammer dat ie ertussen zit, die andere zijn zoveel sfeervoller! :j

Kerkraam vind ik súper mooi kwa licht en sfeer, alleen, vraagje van een beginner, heb je exptress het topje eraf gelaten? Ik mis het toch wel een beetje.

Smokin! :):) My kind of pic! LOL! Nee, serieus, ten eerste vind ik het persoonlijk (niet iedereen is het daarmee eens weet ik) gaaf wanneer een foto een naam heeft :j En deze is geweldig! Ik moest wel twee keer kijken hoor! Vooralomdat ik van jou écht geen dode dieren verwacht had. Maar kwa kleur en licht, maar vooral van scherpte diepte (zo heet dat toch? :D ) vind ik hem subliem! +:)+

De laatste had een stilleven schilderij kunnen zijn! Prachtige foto, super om die "erbij" te zien, maar had de eerste er niet voor willen missen zeg maar! Dus deze kan niet zonder de eerste, maar de eerste wel zonder deze is wat ik probeer te zeggen geloof ik :D

Nou ja, das mijn bescheiden mening ;) Super gedaan! Onwijs leuk dat je het deelt!

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 17:51

Dank Jeddah voor je enthousiaste post!
Jeddah en PK ik heb de foto's wel met auto witbalans maar niet meer op puter.
Ik ben ook zelf strenger geworden met foto's die ik bewaar. En ik open dan dus alle foto's van het zelfde onderwerp en ga ze in photoshop naast elkaar zetten. Dan vallen er meestal alle extremen (0-metingen, veel te licht vanhet licht trapje en te veel te donkere uit het trapje) er al wel uit. Die delete ik ook direct. Ik blijf meestal met een stuk of 4 over die ik bewaar. Helaas zijn de AWB foto's van deze oefening dus meestal er al als 1e uit omdat je selecteerd op meer sfeer.

Jeddah: leef je uit meid! jou opdracht nu: Witbalans! en de vorige was spelen met licht dus zo daar heb je vast 2 opdrachten :D