scherpteprobleem bij bewegende objecten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

milo

scherpteprobleem bij bewegende objecten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 20:08

Ik schiet met een fuji Finepix FS100 en heb een probleem met het scherp krijgen van bewegende foto's. Zoals je kunt zien stelt dee camera tot op een zekere hoogte de achtergrond scherp en neemt daarbij het bewegende object (hond) niet mee.
Ik heb alles geprobeerd: sportstand, oneindig foto's maken stand (ultra snelle sluitertijd), en alle andere standen. Ik doe iets verkeerd maar kom er niet uit, uitermate frustrerend,..

Imenad een oplossing voor mijn probleem?
Over een maand ga ik naar Australië en ik wil niet terugkomen met wazige kangaroos en krokodillen..

Eerst een bloemetje:

Afbeelding

Afbeelding
Hier ging al iets mis gezien hij geel bleef aangeven, belichting niet optimaal..

Afbeelding
Zie hier mijn probleem.

Afbeelding
Hier ook..

Afbeelding
Deze gaat dan weer wel goed. Minder snelle beweging of wat? Ik snap er niks van.

Heb je een dure camera, heb je er nog niks aan :eusashhh:

Anoniem

Re: scherpteprobleem bij bewegende objecten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:15

Even de specs van je camera opgezocht: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms100fs/

Citaat:
Focus

• TTL contrast-type autofocus
• Single / Continuous AF
• Manual focus
• Center / Moveable area / Multi

Stond je focus op Continuous AF? Zo niet, probeer dat eens :j

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 20:21

Dan je!

Ja hij staat op Caf, gezien hij dan een snellere sluitertijd heeft dan bij Saf, zo begreep ik uit het boekje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:22

Dat zou niet zo moeten zijn, wat wél zo zou moeten zijn: Single zou de focus op één punt moeten blokkeren terwijl Continuous de beweging volgt en de focus constant corrigeert...

Maar als CAF het niet oplost zou ik 't ook zo niet weten... Misschien beweegt je hond gewoon te hard voor CAF..? :\

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 20:28

Haha, dat zal het zijn :)
Oh, misschien heb ik het verkeerd onthouden hoor, dat kan :) Ik heb hem altijd op Caf staan, tenzij ik Manual fotografeer, wat ik bij stil zittende foto's doe :)

En je AE-L? Daar kan ik kiezen uit knopjes en die heb ik op het vierkantje staan, zonder het bolletje in het midden. Ik dacht dat die ervoor was dat de scherptefocus op het gehele beeld lag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:38

Nee, scherpte over het hele beeld doe je met het diafragma (F-getal). Je maakt het diafragma kleiner (groter getal) voor meer scherptediepte (van voor tot achter groter gebied scherp) en omgekeerd. "Vierkantje met bolletje in het midden" klinkt voor mij als lichtmeting, oftewel: hoe bepaalt je camera hoe licht of donker de foto moet zijn.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:34

Ik ga het proberen morgenochtend, bedankt!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:40

Ik had inderdaad ook dit probleem met deze camera. Heb nu wel een andere maar ga dit even volgen voor als ik mijn oude nog is ga gebruiken!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 22:53

Ik vond een instelling scherptestelling AF veldkeuze, die ga ik morgen eens uitproberen. Na een hele avond internet ben ik nog geen steek verder, het is gewoon echt ingewikkeld..

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:50