[FOTO] Oefening baart kunst. Kunnen jullie tips geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

[FOTO] Oefening baart kunst. Kunnen jullie tips geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:07

Hoi,
Ik wil graag ook zulke mooie foto`s kunnen maken als ik soms hier voorbij zie komen :D
Nu zeggen ze altijd: oefening baart kunst, dus ik ben er even voor gaan zitten (haha, ja ik weet het) ;) en heb even wat geoefend. Zouden jullie tips kunnen geven?

Ik heb gefotografeerd met een Samsung WB600

Alle foto`s staan hier:
http://agnes-s.hyves.nl/album/54830724/ ... /ERRw3nu3/

Hieronder een aantal die ik er uitgepikt heb. Ze zijn niet bewerkt ofzo. (Dat komt hierna wel. Ook dat vraagt waarschijnlijk wat oefening ;) )

Konijn:
Afbeelding

Afbeelding

Euhm, wie het weet mag het zeggen. Geen idee wat het is ;)
Afbeelding

Spinnenweb:
Afbeelding

Als je de tijd hebt zou ik graag ook wel feedback willen op de rest van de foto`s die in de link staan :)

Bedankt alvast voor jullie reacties
Laatst bijgewerkt door Lontje op 23-09-10 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:51

Je groene beestje is een krekel.
Wat het spinnenweb betreft is het wel belangrijk dat de achtergrond, hoe vaag ook, geen storende elementen bevat. Het oog trekt onmiddelijk naar die blauwe "blob" rechts onder en het vogeleplankje en de tafel zijn ook niet echt prettig. Het is verder wel mooi in beeld gebracht zo.
Konijn is ook mooi, bij de foto's in het hooi zitten ook wel wat rake.
Er is uiteraard een verschil in dierfotografie en op een kunstzinnige manier een dier in beeld brengen. Dan kun je denken aan anders gaan snijden, zoals je al bij de foto doet waar de oog belangrijker is, maar daar klopt de belichting niet helemaal. Twee oortjes en een oog zou ik zelf dan weer wat leuker vinden trouwens. Of het neusje meer van onder af ofzo.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-09-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Re: [FOTO] Oefening baart kunst. Kunnen jullie tips geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:57

ja, dat had ik inderdaad gezien. nadeel was dat ik dat niet weg kon halen zonder het spinnenweb kapot te maken ;) misschien handig om voortaan de tuin netjes te laten zonder hondenspeelgoed ;) ik heb in de link ook wel een paar dusdanig ingezoemd dat alleen het gras op de achtergrond is, maar dan heb je maar een deel van het web...

kijk zoals deze:
Afbeelding

(maar ook deze zou bijgesneden moeten worden)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:59

Ja en dan verliest het dat centrum dat juist wel belangrijk is om er wat spanning aan te geven. Ik bedoel die a symetrie is juist zo mooi.
En ja, voortaan eerst de troep van je hond opruimen :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 19:48

Ik heb nog even een paar plaatjes geschoten in de tuin:

bloem
Afbeelding

bloem ingezoemd
Afbeelding

dauw op blad
Afbeelding
Afbeelding

bijtje op bloem
Afbeelding

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:54

WAUW! Die 1e met die spetters op dat blad is echt errug mooi!
het mooiste van allemaal persoonlijk :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:56

Ja super. Van dat bijtje op die bloem zou ik van onder en rechts nog iets meer wegsnijden, zodat de bij meer in de rechteronderhoek komt zeg maar en het groen rechts wegvalt.
Van onderen net dat die donkere spikkels van het blad zijn ongeveer. Of vierkant uitsnijden. Er zijn hele leuke dingen te doen met alleen anders uitsnijden. Maar dat had je ook al ontdekt.
Die spetters op het bald zijn idd schitterend.
Die ingezoomde bloem heeft het nét niet voor mij, maar ik kan zo niet zeggen waarom, en dat irriteert me :D . Misschien moet ik hem op groot formaat zien tegen een wand ofzo om hem beter te waarderen. Als behang lijkt het me heel intrigerend. Misschien is dat het gewoon, dat het groter mooier is. Met een off white bank eronder ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 08:01

Oja ik zie wat je bedoeld bij de bij. Dat zijn dingetjes die ik dus zelf (nog) niet zie. Dankjewel voor de tip!

Ik heb even in paint bijgesneden, maar ik vind vierkant niet mooi. Het wordt te roze dan ofzo. Wat vind jij? Hij zit ook niet mooi in het midden dan... En als ik dat wel doe heb je links onderin net een stukje groen... lijkt me ook niet heel mooi?

Afbeelding

deze vind ik wel mooier dan het origineel:
Afbeelding
Misschien dat bewerkt mooier is (wazig groen ofzo?) maar dat kan ik nog niet. Ik wil graag paint shop pro weer op mijn computer. Dat heb ik een tijdje gehad en dat snapte ik al bijna :o? Maar op de een of andere manier is die van mijn computer af (computer had kuren en moest opnieuw worden geïnstalleerd).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 12:21

Weten jullie toevallig ook een site om je foto`s mooi groot te laten? Liefst gewoon een mooie waar je het ook mooi kunt showen aan anderen (geen photobucket ofzo)
Oja, en er is ook een programma waarmee je tekst door de foto`s kunt zetten heel makkelijk toch? (coppyright) Welke is dat?

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:34

dat met tekst zijn vele programma's :P
Ik doe het altijd met photofiltre (is gratis te downloaden.)

Over je foto's: (ben zelf niet heel erg goed er in ofzo maar wat ik ervan vind)
-de 1e van het konijn vind ik leuk =)
-de tweede vind ik een beetje krap geschoten, omdat je net wat hoekjes achtergrond ziet en de rest van de achtergrond niet.
-de krekel is niet helemaal scherp volgens mij?
-het spinnenweb is mooi, maar de achtergrond idd heel druk.
-de 2e van het spinnenweb vind ik dan al wat beter =) maar daarbij vind ik het jammer dat je het middelpunt van het web niet ziet. (ik weet niet waarom maar het stoort me :o )
-de eerste van de bloem is leuk,
-de tweede van de bloem had denk ik beter op een ander punt scherp kunnen worden gesteld
-de eerste dauwdruppels vind ik ook heel leuk,
-de tweede is aan de onderkant een beetje krap genomen
-bij de bij viel in het begin de bij me niet echt op, maar vooral de bloem...
-de tweede is idd te roze :+
-de 3e vind ik al iets beter maar aan de rechterkant had er nog iets af gemogen van mij ;)

Nou, dat was het :Y)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 17:37

Wat bedoel je met te krap geschoten? te dicht bij? maar het konijn zou dan toch juist dichter bij moeten als je nog hoekjes ziet? (wat trouwens een lastige opgave is, want stil zitten doet ze niet ;) )

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:20

Wow, die van dat dauw op het blad is erg mooi! Mooi scherp!

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:57

Ja met te krap bedoel ik dat je te dichtbij / een te klein stuk van het konijn ziet.
& je zou laat maar zeggen dan juist een wat groter stuk van de achtergrond kunnen laten zien ;)
(vind ik.)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 11:19

het was juist de bedoeling alleen oog en neusje er op te zetten... maar zou je kunnen zeggen hoe ene groot stuk van de achtergrond er bij zou moeten? gewoon dat je het hele hoofd ziet? want dan ga ik dat ook eens proberen en kijken of dat leuker.mooier is ;)