[VER] Leuk verhaaltje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nicoletjee

[VER] Leuk verhaaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:00

Penny verhaaltje:D

Nicole is een meisje van 6 jaar oud en mag dit jaar op paardrijden. Nicole is heel erg blij en gaat samen met haar moeder paardrijdkleren kopen. Nicole ziet allemaal prachtige roze kleren en kiest een mooie roze paardrijbroek, mooie roze T-shirt en roze sokken. En een zwarte helm en laarzen. Haar moeder zij dat ze ook een bodyprotector om moest voor de zekerheid omdat ze toch wel een beetje bang was dat ze zou vallen. Dus kreeg ze een zwarte bodyprotector.

Toen ze thuis kwamen ging Nicole gelijk haar kleren aan doen. 'Ze vroeg gelijk aan haar moeder wanneer ze naar de manege gingen ze wou heel graag paardrijden'. De moeder van Nicole zei sorry Nicole we moeten eerst een manege zoeken. Toen zagen ze een stal namelijk Manege den toom dit was een hele luxe en dure manege waar veel kwaliteit en zorg werd besteed. De moeder ging samen met Nicole op manege den toom kijken. Nicole was helemaal blij “yeeeeeeeeeeeehhh ik ga bij de paardjes kijken, toen ze daar aankwamen ging Nicole gelijk naar de stallen. Daar zag ze allemaal prachtige paarden staan. En Nicole aaide ze allemaal.

‘Nicole “riep de moeder. “kom je we gaan even kijken waar ik je kan inschrijven”. Nicole liep netjes mee met der moeder toen kwamen ze een vrouw tegen die daar werkte ze zei “dan moet u even door lopen en bij de bak vragen om brenda”. De moeder liep met Nicole naar de bak en vroeg om brenda. Brenda kwam er aan en zei 'wat kan ik voor u doen', 'ik wou graag mijn dochter inschrijven voor paardrijlessen'. 'Natuurlijk dat kan als u 1 momentje heeft dan maak ik deze les even af'. Na 10 minuutjes kwam brenda er aan. 'Ze zei loopt u maar even mee'. Ze liepen naar het kantoor. Brenda zei tegen 'Nicole ga jij maar bij de paarden kijken dan ga ik even met je moeder praten'. Nicole ging kijken bij alle mooie paardjes en pony’s 1 vond ze er wel heel mooi daar was een meisje mee bezig en dat meisje vroeg ‘wil je helpen met poetsen kom maar dan doen we het samen Blacky is heel lief en doet niks” zo waren ze samen aan het poetsen. Nicole haar moeder had een gesprek met Brenda er werd besproken wat nicole al kon, wat de moeder van nicole wilde en ook wat het karakter van nicole was. Nicole haar moeder zei’nicole kent nog helemaal niks van paarden dit moet ze allemaal nog leren ze houd van ze en vind ze allemaal prachtig en is ook zeker niet bang voor paarden, voor de rest wil ik wel erg graag dat nicole leert om op een nette menier om te gaan met de paarden en netjes leert rijden. maar dan wel zo dat ze wedstrijden enzo gaat rijden. Het karakter van nicole is wat minder ze is heel koppig en luisterd dan ook niet altijd even goed. ‘daarop antwoorde brenda maar dat maakt niet uit hoor daar kunnen wij hier wel mee om gaan. Dit gaat helemaal goed komen’. Ze kan morgen al beginnen met haar eerste privé lesje. De moeder van Nicole ging gauw naar nicole toe om het grote nieuws te vertellen dat ze morgen al mocht gaan paardrijden. Nicole was zo blij dat ze achter het paard liep en de moeder van Nicole erg schrok. Het meisje sprak Nicole ook gelijk aan en zei je mag nooit achter een paard lopen. Toen gingen ze naar huis. Eenmaal thuis gekomen gingen ze gelijk eten en om 8 uur ging nicole slapen. Nicole droomde er van om op die mooie blacky te rijden en samen de mooiste avonturen te ontdekken. Al snel viel nicole in slaap.

De volgende ochtend werd nicole om 8 uur wakker gemaakt door haar moeder. Nicole deed gelijk haar paardrijdkleren aan, deed haar mooie krullen in een staart en zette haar cap op. Binnen tien minuten stond nicole al bij de voordeur. De moeder zij vergeet je niet iets nicole je moet nog eten. Nicole ging snel haar broodje met kaas en melk eten en drinken. De moeder vond het erg grappig en at ook wat sneller dan normaal. Toen gingen ze op weg naar de manege. Nicole was al de grootste verhalen aan het vertellen wat ze zou leren en zou doen. Ze wou gelijk in de grote groep tussen de beste rijders want dat kan ze dat wist ze zeker. Toen ze daar aan kwamen stond nely voor haar klaar een prachtige witte pony. Nicole zei maar maar ik wil op blacky mag ik niet op blacky nee zei Brenda blacky rijd al iemand op dus mag jij vandaag op Nely. Brenda vertelde nicole alles over hoe je moest opzadelen, poetsen en opstijgen. Ze vertelde ook wat ze niet mocht doen zoals achter een paard langs lopen, slaan en schreeuwen. Toen mocht Nicole er op , ‘nicole was zo blij dat ze voor het eerst er op zat dat ze gelijk begon te schreeuwen van blijdschap “yeeeeeeeeeeeeeeeeehhhh ik zit op een paard whiehoeeeeee”. Brenda zei gelijk nicole wat zei ik net niet schreeuwen doe dit dan ook niet een paard kan er van schrikken. Nicole was gelijk stil en ze gingen naar de binnenbak. Daar aangekomen zag nicole niemand anders en stelde gelijk de vraag”waar zijn alle andere goede ruiters want ik hoor daar bij”. Brenda zei ja maar bij je eerste les moet je altijd in je eentje rijden, nicole vond het prima. Brenda pakte de longeerlijn en longeerzweep. “en zei “oke nicole we gaan nou stappen. prrr nely stap, nely stapte netjes rond’. Brenda zei vaak oke nicole “laat het zadel maar los naar voren kijken recht op zitten.’ja goed zo. Nicole vroeg”mag ik in galop’waar brenda op zei nee mischien de volgende keer maar eerst gaan we stappen. ‘nicole werd boos en zei gelijk stomme juffrouw ik wil galoperen niet stom stappen. ‘ook wil ik op blacky niet op nely’ Toen zei Brenda Nicole je houd nu je mond en we gaan eerst stappen. Nicole werd boos en gaf Nely een hele harde trap waardoor nely in gelop aansprong. Toen viel nicole van Nely af. Nicole was zo boos en zei “stomme rot pony ik wil nooit meer op jou jij bent zo gemeen. En was helemaal bang geworden voor Nely. Renda zei’nicole kom hun op Nely dan gaan we even uit stappen. Nely was erg geschrokken en schrok van elke beweging die Nicole maakte richting Nely. Brenda hielp Nicole weer in het zadel en liet haar nog een paar rondjes lopen, Toen zei brenda ‘Nicole je bent klaar wil je helpen met afzadelen en poetsen. Nicole wilde het niet ze was harstikke bang voor Nely geworden.

Toen kwam nicole bij haar moeder haar moeder zei wat doe jij hier. Moet je niet helpen met afzadelen en poetsen. Nicole zei o wow ‘in gedachte wou ze zeggen ik ben bang voor nely maar dat zei ze maar niet’. Ze ging naar brenda toe en hielp haar met afzadelen. Ze nam grote afstand van Nely want ze vond der echt eng. Brenda zag het en ging samen met haar der aan werken, door dat ze grapjes maakte met Nely en Nicole. Nely kon namelijk goeie kusjes geven en liggen en zitten. Dit deed ze dan ook erg graag voor een paar snoepjes. Dus brenda zei wil jij een kusje van Nely waarop nicole zei’hahaha jij bent gek Nely kan helemaal geen kusjes geven”toen gaf nely een kusje aan Nicole. Nicole was harstikke trots en blij want ze had een kusje gehad van Nely. Toen werd nely haar lievelings pony. Haar moeder stond nog steeds te wachten ondertussen was het al half 5 en nicole kwam nog steeds niet. Ze had Nely helemaal schoon gemaakt. Je kon geen plekje meer zien. De manen mooi in knotjes. Ze was helemaal trots. Toen ging nicole samen met nely naar haar moeder toe. De moeder zei wowww heb jij dat gedaan goed zeg. Brenda zei nicole doe je cap maar even op. En gaf Nicole een pootje om op Nely te gaan zitten. Nicole was zo trosts als ze maar kon zijn en ging samen met brenda een rondje op het erf. Toen ze bij haar moeder aan kwamen vroegen ze en Nicole wat vond je er van. Nicole was zo blij en zei’Mama mag ik hier elke dag heen om de paarden te poetsen dat vind ik leuker dan rijden. Ik vind rijden een beetje eng.

de moeder van nicole zei. natuurlijk mag dat nicole. je hoeft niet te rijden alleen als je het leuk vind dan mag het. Brenda zei dat komt helemaal goed zullen we afspreken dat je in ieder geval 1 keer per week gaat rijden nicole op Nely. ja hoor is goed zei nicole maar dan niet zo lang dat durf ik niet hoor. brenda antwoorde daar weer op Nicole dat is helemaal prima we doen het net zo langzaam als jij nodig hebt.

De moeder van nicole vroeg en ga je nu wel mee naar stal. Nicole zei ja wacht even ,even Nely op stal zetten en mijn spullen pakken. Snel liep ze naar de stal van Nely gaf haar een appel en een aai pakte haar spullen en rende naar haar moeder. Brenda riep er nog achter aan Nicoleeeee Niet rennen. Nicole hoorde het niet en rende door.

Toen ze thuis kwamen vertelde nicole dat ze het zo leuk had gehad samen met brenda. Dat ze een kus had gehad van Nely en loog er over dat ze zo goed kon rijden dat ze de volgende keer al mee in de groep mocht rijden. De moeder vond dit natuurlijk geweldig en zei wooww dan gaan we morgen maar weer lekker rijden. Nicole dacht o wow maar dan ziet ze het dat ik het niet kan en dat ik het niet durf wat nu?’Nicole bedacht van als ik nou vraag of ze mij daar alleen wil afzetten en daarna weg wilt gaan zodat ze niet de hele tijd hoeft te wachten kan ik lekker nely poetsen. Nicole stelde dit voor en de moeder zij maar natuurlijk nicole dat is goed. Als er iets is moet je dan wel even bellen. Nicole was zo opgelucht.

Toen gingen ze eten Nicole was zo blij dat ze zelfs de spinazie op at. Dit had ze nog nooit gedaan want ze vond het eigenlijk heel vies. Toen ze het later zag moest ze bijna over geven. Wel had ze een lekker stukje vlees dus dat maakte alles weer helemaal goed. Haar vader zei tegen nicole nou nicole je mag nog een uurtje op blijven en daarna gaan we lekker douchen en naar bed. Je hebt al een lange dag achter de rug. Nicole ging de saddle club kijken en stelde zich voor hoe het daar was dat zou ze wel willen. Zo goed kunnen rijden en helemaal niet bang zijn voor paarden. Dat was iets waar nicole nog van kon dromen. Al snel moest nicole naar bed want het was alweer 8 uur en dat was echt al laat. Nicole ging snel douchen tekende een paardje op het douchedeur. En deed geluidjes na.

Na het douchen ging ze snel naar bed want owow als der moeder dit zou zien dat ze nog om half 9 op was mocht ze morgen niet naar de manege. Nicole ging snel in bed liggen en ging slapen. Ze droomde over alle mooie paarden die ze daar ging poetsen. Alle paarden knotjes in doen. En dan vooral nely die haar kusjes gaf. Ze was zo blij en sliep al snel heel vast.

De volgende ochtend probeerde de moeder van nicole haar al wakker te maken om 8 uur maar ze wou niet wakker worden. De moeder dacht nicole zal wel moe zijn en het is toch zondag dus later kan ook wel. Om 12 uur was nicole nog steeds niet wakker dus de moeder maakte haar nu wel echt wakker. Nicole was heel warm en heel erg rood.
De moeder schrok en pakte snel de termo meter. 38,3 pff nicole had koorts. Ze zei tegen nicole blijf maar lekker in je bed liggen en vanmiddag kijken we wel even of je nog even naar de manege kan voor je paardrijles.

Om 2 uur was de koorts helemaal verdwenen en ging nicole samen met haar moeder naar de manege. brenda zei welkom ben je er weer nicole. Nicole antwoorde ook vriendelijk ( aangezien ze niet helemaal lekker was was ze erg stil). Brenda pakte blacky uit stal en zadelde hem op. Nely was niet zo lekker geworden vanochtend dus die mocht lekker op stal blijven. Blacky stond netjes te wachten en Nicole zei mag ik hem poetsen, in plaats van rijden. Brenda antwoorde daar op nee nicole kom we gaan nu even lekker rijden. Waar op Nicole….
Laatst bijgewerkt door nicoletjee op 02-09-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Re: [VER] Leuk verhaaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:07

heb de helft gelezen en ben dan gestopt :)
je hebt namelijk heel veel leestekens 'vergeten' en heel veel op de verkeerde plaats (zoals aanhalingstekens) en dat leest écht niet fijn. Verder vind ik je stijl van schrijn ook niet zo leuk, wat best jammer is want het verhaal op zich zou leuk kunnen worden! :j

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:09

hallo joce wat vind je dan vervelend van manier van schrijven

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:11

gewoon er wordt weinig aan detail gedacht. is eigenlijk de ene na de andere gebeurtenis die je omschrijft.. Verder heb je op verschillende plekken ook gewoon 3 zinnen vlak na elkaar zonder leesteken ertussen en dat leest verschrikkelijk irritant :)

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:21

oke bij het volgende stuk ga ik er op letten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:35

Wat ik een beetje jammer vind van dit verhaaltje is dat het allemaal heel erg omschrijvend geschreven is. Het is geschreven alsof iemand naar alles kijkt, en precies opschrijft wat er gebeurd, maar verder niets. Als je het had geschreven vanuit bijvoorbeeld het meisje dan had je veel meer kunnen vertellen over wat ze denkt enz. Alleen omschrijvingen zijn vaak saai om te lezen, als ik een schooldag omschrijf als:
Gerda ging naar school toe. Op school ging ze naar de lessen. Oh wat waren de lessen saai. Tijdens de pauze zij Lotte 'wat was de les saai he?' 'ja' zij Gerda. Na de pauze hadden ze gym. Ze gingen voetballen. Dat vond Gerda stom. Na de gym ging ze naar huis. Dan weet je wat ze gedaan heeft, en wat ze ervan vond, maar het is niet boeiend om te lezen. Probeer je te verplaatsen in wie het leest. Wat wil je als lezer weten wat er gebeurd? Als ze valt is dat boeiend, daar mag je best wat meer over schrijven, over hoe ze valt (voorover? Op haar bips? Op haar hoofd? Heeft ze zich pijn gedaan? Staat ze zelf weer op of moet de juf haar helpen? Klopt ze het stof van zich af?). Probeer dingen levendig te omschrijven. Een goede methode is iets voor je zien als een soort filmpje (dus alsof jij kijkt naar een filmpje van iemand die bijvoorbeeld van zijn paard valt) en dan op te schrijven wat je ziet.

Ook denk ik dat je beter moet letten op je hoofdletters en je leestekens. Je vergeet vaak namen met een hoofdletter te schrijven, of zet hele zinnen tussen aanhalingstekens terwijl er maar een klein stukje is wat echt verteld wordt, de rest zijn weer omschrijvingen. Je gebruikt aanhalingstekens alleen (maar wel altijd) als iemand iets zegt.

een stukje zoals dit:
Toen ze thuis kwamen ging Nicole gelijk haar kleren aan doen. 'Ze vroeg gelijk aan haar moeder wanneer ze naar de manege gingen ze wou heel graag paardrijden'. De moeder van Nicole zei sorry Nicole we moeten eerst een manege zoeken. Toen zagen ze een stal namelijk Manege den toom dit was een hele luxe en dure manege waar veel kwaliteit en zorg werd besteed. De moeder ging samen met Nicole op manege den toom kijken. Nicole was helemaal blij “yeeeeeeeeeeeehhh ik ga bij de paardjes kijken, toen ze daar aankwamen ging Nicole gelijk naar de stallen. Daar zag ze allemaal prachtige paarden staan. En Nicole aaide ze allemaal.

Zou je ook zo kunnen opschrijven:
Toen ze thuis kwamen ging Nicole gelijk haar mooie nieuwe paarden kleren aan doen. Ze bekeek zichzelf van alle kanten in de spiegel. Toch wel jammer dat de bodyprotector zwart was, dat stond niet zo mooi bij haar roze t-shirt. Misschien kon ze hem wel gewoon niet aandoen. Ze vroeg gelijk aan haar moeder wanneer ze naar de manege gingen, ze wilde heel graag paardrijden. Helaas zei haar moeder dat ze eerst nog opzoek moesten naar een goede manege. Nicole rende naar de deur 'kom dan mam, dan gaan we direct opzoek naar een manege!'. Lachend trok haar moeder haar schoenen aan, en stapte ze in de auto. Nicole klom snel in haar stoel, met haar cap nog op haar hoofd. Toen ze eventjes gereden hadden zagen ze een stal waar een groot bord buiten hing 'Manege den Toom'. 'Kijk Nicole' zei haar moeder 'deze manege heb ik op het internet gevonden en daar gaan we kijken'. Nicole haar moeder parkeerde de auto op de parkeerplaats van de manege, en Nicole rende de auto uit 'yeeeeeeeeeeeehhh ik ga bij de paardjes kijken!' 'Hoooo Nicole, terugkomen, je kunt niet zomaar ergens naar binnen rennen! We gaan netjes eerst naar de kantine toe om te vragen of ze ons kunnen helpen.' Toen ze het gebouw binnen liepen ging Nicole gelijk naar de stallen. Daar zag ze allemaal prachtige paarden staan. En Nicole aaide ze allemaal, ze rende van stal naar stal om ieder neusje eventjes te aaien. Een paard keek een beetje lelijk, met zijn oren in zijn nek, die sloeg ze toch maar eventjes over..

Op de 2de manier is het wat gestructureerder (In jouw versie zijn ze het ene moment thuis en het andere moment op de manege). Probeer na te denken over dat soort dingen, mensen kunnen niet zomaar ineens ergens anders zijn.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:47

dank je ik denk dat dat een beetje komt vanwege mijn dislexie zie die fouten niet maar ik ga er even goed naar kijken dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:53

De tekst leest niet zo lekker, het loopt wat 'hakkerig'. Beetje teveel 'en toen en toen en toen'-stijl. Ook het foutieve leestekengebruik maakt het erg lastig leesbaar. Ik ben halverwege afgehaakt.
Maar ik vind het wel stoer dat je ondanks je dyslectie een verhaal schrijft en PABO-ambities hebt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:00

nicoletjee schreef:
dank je ik denk dat dat een beetje komt vanwege mijn dislexie zie die fouten niet maar ik ga er even goed naar kijken dank je

Dyslectie heeft niets te maken met wel of niet met hoofdletter schrijven en aanhalings- en leestekens vergeten... Juist als je weet dat je hier moeite mee hebt moet je er beter op letten, desnoods door iemand anders over laten lezen.

Als je wilt wil ik het volgende stuk wel lezen voordat je het post?

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 20:46

hallo allemaal

Dank jullie wel voor jullie comentaar dit ga ik natuurlijk aan pakken bij het volgende stukje. De punten die jullie geven kloppen ook wel het verhaal loopt niet geheel soepel dus daar ga ik zeker wat aan doen.

Sonja dank je wel gelukkig kan je door goed oefenen een stuk beter worden in de taal. En het verhaal is ook echt eeen moeilijk punt geweest vond het namelijk heel leuk om te doen maar nooit gedaan ivm dat ik bang was voor ontiegelijk veel comentaar