[TEK] Penny, kleurplaat, wat is het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

[TEK] Penny, kleurplaat, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:29

Ik heb ik heel lang getwijfeld of ik het wel kon plaatsen. Ik ben bang voor reactie's dat het een kleurplaat zou zijn. Maar aan de andere kant ben ik toch wel benieuwd of ik hiermee iets kan? Stel je iets voor als voor een tijdschrift strips maken. Maar ben ik daar goed genoeg voor? Het inkleuren zou dan op de computer gebeuren. Bedankt voor het lezen, en ik hoop op je tips. :)

Afbeelding

Ik hoor het graag,
Liefs,
Leonie

Anoniem

Re: [TEK] Penny, kleurplaat, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:32

Leuk! Echt heel leuk! Inderdaad goed geschikt voor een strip o.i.d.
Die arceringen vind ik echt 'penny' (is niet negatief bedoeld). :Y)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:34

ik vind juist zoals het is al supermooi! zoiets zou ik wel aan de muur hangen ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:35

Hele leuke tekening en imo ook prima als kleurplaat. Maar of je goed genoeg bent om complete strips te tekenen is vanaf dit plaatje imo niet te beoordelen ;) Dan moet je zoveel houdingen en uitdrukkingen ed weten vast te leggen in steeds dezelfde stijl en met hetzelfde karakter, dat lijkt me heel moeilijk :j Maar ben er wel benieuwd naar, hoe je dat gaat doen! :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:51

Ik zou hier zeker mee doorgaan. De verhoudingen zijn nog niet helemaal harmonisch (ik zie hier een paard/pony met ernstig overgewicht) en je zou je eens kunnen verdiepen in diverse arceertechnieken zodat je goed leert diepte in je werk te creëren (texturen e.d.) Het neerzetten van gevoel en uitdrukkingen is iets dat je ontwikkelen moet en het is moeilijk te zeggen in hoeverre je dat nu al in de vingers hebt op basis van 1 (eenvoudige) tekening. Om nu al te roepen of je ergens goed genoeg voor bent is deze tekening én te karig én te makkelijk wat betreft compositie en opzet. Maar, het is zeker een techniek om je verder in te verdiepen en het toont dat je goed aan het oefenen bent geweest met het neerzetten van schetsen.

Zeker doorgaan dus. :) :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 18:58

Wauw, bedankt allemaal voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee. :D

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:01

:) Het doet mij denken ook aan style van de penny, vind het een mooie tekenstyle. Voor een "kleurplaat" heeft hij echt teveel invulling :) maar weet niet of ik het met inkleuren mooier vind. Zo heeft ie namelijk ook iets mooi's.

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:02

mooi getekend hoor!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 06:05

8Eveline schreef:
:) Het doet mij denken ook aan style van de penny, vind het een mooie tekenstyle. Voor een "kleurplaat" heeft hij echt teveel invulling :) maar weet niet of ik het met inkleuren mooier vind. Zo heeft ie namelijk ook iets mooi's.

Bedankt. :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:09

casperzot: misschien is het ook een idee eens te kijken naar pen en inkt technieken, victoriaanse pen en inkt illustraties, de illustraties van Lena Furberg en klassieke illustraties in pen en inkt.
Ik geef je alvast een paar links:
http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=159831

http://www.dmvi.cf.ac.uk/

Zo kun je zien dat er diverse technieken zijn; van basic tot heel gedetailleerd, waarbij er dus ook technieken zijn waarbij er eigenlijk geen kleur meer hoeft te worden toegevoegd (voor Penny misschien minder geschikt, maar het goed beheersen van de technieken kan zorgen dat je een streepje voor hebt en ook voor het echte werk kunt gaan) :)

Als je die basis onder de knie hebt kun je je verdiepen in verteltechnieken, het opzetten van storyboards en composities+pagina indelingen.
Het goede aan bijv. Lena Furberg is dat zij een grote anatomische kennis heeft van o.a. paarden, waardoor ze heel natuurgetrouwe (doch simpel ogende) illustraties weet te maken in een aantal lijnen. Ook weet ze goed te vertellen met een zo klein mogelijk aantal scenes.
Houd er overigens wel rekening mee dat tijdschriften als de Penny nogal te kampen hebben met chronische bezuinigingen en vooral hergebruiken ipv goede illustratoren/geillustreerde verhalen aankopen. Je moet er dus vooral niet vanuit gaan dat je hier een leuk zakcentje aan over kunt houden. Die markt is in het buitenland wel iets groter, maar eigenlijk ook een beetje om te huilen. :o
Als de basis erin zit kun je je verdiepen in verdere aspecten van striptekenen. En bij die laatste moet je niet vergeten dat de lezer maar enkele seconden kijkt naar elke pagina.

Maar, bovenal vooral veel plezier erin hebben. :j Ik ben benieuwd naar meer.
Veel succes. :) :)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:36

ik vind hem heel mooi gelukt!
naar ik vind de manen nog niet helemaal 'af' op de een of andere manier, er zit wat weinig arcering in in vergelijking met de rest,
maar in ieder geval, heel erg mooi!

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:25

Wauww! ik zou zeggen je kan het echt wel :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:40

ik vind hem erg leuk ik herken de haflinger in t aanvraagtopic er in :D

alleen het oog vind ik wat minder realistisch, ik zou hier zeker mee door gaan.

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:14

Ik vind dit een ontzettend leuke en frisse stijl. Het oog in deze stijl vind ik ook helemaal leuk. :j
Ik zou er niets aan veranderen en lekker mee doorgaan.
Zo zonder kleur is hij al erg karakteristiek, ik vind een kleurtje niet direct nodig.

Het overgewicht dat eerder genoemd worden vind ik hem iets heel schattigs geven, maar let erop dat je het niet teveel overdrijft.
Of je er iets mee kan durf ik niet te zeggen omdat ik er zelf weinig verstand van heb, maar zo te zien heb je er plezier in, dus zeker verder mee gaan! :D

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 06:13

JoSav schreef:
casperzot: misschien is het ook een idee eens te kijken naar pen en inkt technieken, victoriaanse pen en inkt illustraties, de illustraties van Lena Furberg en klassieke illustraties in pen en inkt.
Ik geef je alvast een paar links:
http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=159831

http://www.dmvi.cf.ac.uk/

Zo kun je zien dat er diverse technieken zijn; van basic tot heel gedetailleerd, waarbij er dus ook technieken zijn waarbij er eigenlijk geen kleur meer hoeft te worden toegevoegd (voor Penny misschien minder geschikt, maar het goed beheersen van de technieken kan zorgen dat je een streepje voor hebt en ook voor het echte werk kunt gaan) :)

Als je die basis onder de knie hebt kun je je verdiepen in verteltechnieken, het opzetten van storyboards en composities+pagina indelingen.
Het goede aan bijv. Lena Furberg is dat zij een grote anatomische kennis heeft van o.a. paarden, waardoor ze heel natuurgetrouwe (doch simpel ogende) illustraties weet te maken in een aantal lijnen. Ook weet ze goed te vertellen met een zo klein mogelijk aantal scenes.
Houd er overigens wel rekening mee dat tijdschriften als de Penny nogal te kampen hebben met chronische bezuinigingen en vooral hergebruiken ipv goede illustratoren/geillustreerde verhalen aankopen. Je moet er dus vooral niet vanuit gaan dat je hier een leuk zakcentje aan over kunt houden. Die markt is in het buitenland wel iets groter, maar eigenlijk ook een beetje om te huilen. :o
Als de basis erin zit kun je je verdiepen in verdere aspecten van striptekenen. En bij die laatste moet je niet vergeten dat de lezer maar enkele seconden kijkt naar elke pagina.

Maar, bovenal vooral veel plezier erin hebben. :j Ik ben benieuwd naar meer.
Veel succes. :) :)

Wauw ongelofelijk bedankt allemaal! Echt super! :D