Stap 1: Ik ben begonnen met een raster omdat ik echt de goede verhoudingen wou! Dit is volgens mij redelijk gelukt!

En wat details van de schets:

Stap 2: Ik ben nu begonnen met het begin van de manen.

Stap 3: Je ziet misschien het verschil niet zo ontzettend goed, maar ik heb nu de details in de manen een beetje aangebracht!

Ik hoop dat jullie tips hebben. Vooral voor de manen, want die lijken nu dus echt eigenlijk nog nergens op! Ik krijg er gewoon geen diepte in!? Iemand wat tips daarvoor?

Manen zijn inderdaad lastige dingen
, gewoon veel oefenen. Vaak lukt het beter om ze er realistisch uit te laten zien als je ze niet in losse haartjes, maar in plukjes haren tekent. Als je goed naar de manen van een paard (of naar je eigen haar) kijkt, zie je ook dat zijn manen in plukjes zitten. Die plukjes bevatten donkere en lichtere plekken, kijk maar weer naar je eigen haar. Probeer dus het plukje niet één kleur/tint te geven, maar schaduw aan te brengen op bepaalde punten en door bepaalde punten juist niet of nauwelijks in te kleuren. Verder kun je wat haartjes binnen die plukjes suggereren met wat korte streepjes, de een langer dan de ander en een beetje speels. Dus niet allemaal exact parallel aan elkaar en ook niet over het hele plukje tekenen. Verder zitten die plukjes manen vaak niet allemaal in dezelfde richting, maar een beetje door en over elkaar heen
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel met mijn lange plukjesverhaal.