[TEK] Beginnerspaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Loje

[TEK] Beginnerspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:42

Hallo!

Tot nu toe heb ik veel huis- tuin en keukentekeningen gemaakt omdat ik het erg leuk vond om te doen. Echter ben ik er niet zo mee verder gegaan omdat ik een beetje vast liep na het neerzetten van de hoofdlijnen en ik het 'inkleuren' met schaduwen en in lagen werken erg moeilijk vond (en vind :D)

Twee weken geleden heb ik weer eens goede potloden, gummen en wat schetspapier gekocht en ben ik weer wat gaan proberen. Dit is het resultaat :D Het is nog lang niet naar mijn zin en ik kan ook zeker niet tippen aan de prachtige tekeningen die ik altijd voorbij zie komen op bokt, maar het is een beginnetje.

Hebben jullie wat tips om verder te oefenen met schaduwen, diepte en 'inkleurtechnieken'? Alle commentaar op deze tekening is welkom, want ik hoop er iets van te leren.

Afbeelding

Afbeelding
Op de foto's lijkt de tekening watlichter dan in het echt.

Mijn eigen commentaar:
-Ik heb wat moeite bij het bepalen welke lijnen ik wel en niet moet benadrukken
- Geen idee hoe ik de manen moet aanpakken, maar ik ben er nu niet tevreden over
- Het oog mag wat sprekender
- De vachtstructuur vind ik niet zo mooi naar voren komen, maar ook nu weet ik niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.

Deze foto uit het aanvragentopic heb ik als voorbeeldje gebruikt. Het was niet mijn doel dat de tekening erop zou lijken, dat is wat te hoog gegrepen ;)

http://img830.imageshack.us/img830/6430/paard1.jpg

Hebben jullie tips?? :D

thoraklover

Re: [TEK] Beginnerspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:27

Ziet er goed uit hoor! Ik zou alleen wat mee details tekenen, en meer contrast :) .

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:31

ik vind het best mooi geworden,
ik vind het oog ook wel sprekend :j , maar voor de vacht kun je misschien korte streepjes zetten op de plek van de schaduw?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:04

Ik vind 'm eerlijkgezegd prachtig!
Er zijn nu nog wat 'lege vlakken' op het hoofd, misschien dat je daar nog wat meer diepte/details in aan kunt brengen? Maar je bent zeker op de goede weg!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 01:16

hij heeft nog wat weinig kaak.. op de foto zie je de kaak duidelijker hoger doorlopen, tot op de hoogte van waar de bles uit zicht verdwijnt. bij jou tekening stopt die lijn al veel lager.

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:42

Bedankt voor de reacties! Ik zie idd dat de kaak een iets andere vorm hoort te hebben dan wat ik heb getekend. Dat zal ook een van de redenen zijn dat mijn tekening niet op het paard op de foto lijkt.

Ik vind hem idd ook nog wat 'leeg' en weinig contrast hebben, ik durf alleen niet zo goed met heel donkere kleuren te werken, dat moet ik echt meer gaan doen. :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:57

Heey die had ik ook getekend :P
Ursi, als ik het me goed herinner.
Dit is zeker een mooie tekening.
Over de manen wat jij aangaf,
Dat is zeker zo slecht nog niet. Je hebt mooi de donkere en lichte plekken laten zien.
Natuurlijk als je dit vaker doet, zul je er handiger in worden.
Wel vind ik het plukje achter het oor wat pluizig.
Dit mocht wat meer gedetailleerder. (dus meer details :P )
Het contrast mag ook wel flink omhoog.
Als je net begint met tekenen teken je vaak 'veilig'.
Maar naarmate je meer gaat tekenen, durf je ook meer en gaat het contrast vanzelf omhoog.
Neem bijvorbeeld om een keer te oefenen een simpele foto,
En maak daar het contrast wat van omhoog.
Zo kun je je tekening bekijken en kun je zelf oordelen of je het met meer contrast mooier vind. Als je dan een volgende tekening zou tekenen, zul je zien dat je al wat meer contrast gaat gebruiken.
Over het oog, die ziet er al goed uit. Wel mocht de pupil wat duidelijker zijn. Nu is het zeg maar een zwarte bol. Wel zou ik de wimpers wat meer laten zien, dan lijkt het niet zo'n witte streep op het oog.
Over de vachtstructuur heb je gelijk, het ziet er nu niet slecht uit. Maar bij de grote vlakken ziet het er kaal uit. Als je gewoon streepjes zet in de richting van de haren kijkt het al een stuk anders.
Verder vind ik dat het hoofd wel wat meer detail mag hebben. Bij de onderlip heb je zeg maar ook nog van zo'n puntjes en lijntjes zitten, die jij er niet hebt bijgetekend. Dit zou een mond al wat levendiger maken. Ook goed kijken naar waar schaduw is en licht. Als je dit tekent, komen er vaak ook de vormen uit die je wilt hebben. Ook die halve cirkel onder het hoofd (weet ff niet meer hoe het heet) zou wat minder rond mogen. En ook wat minder ver doorlopen. Dit alles geld ook voor de rest van het lichaam. Als je meer details en contrast tekent, oogt je tekening al veel anders.
Over hoe je je paard op papier hebt gezet, is goed. Wel vind ik dat het paard nog niet af lijkt, doordat je de lijnen nog ziet van de rest van het lichaam. Je had bijvoorbeeld die lijnen weg kunnen halen (de schoft zou misschien nog wel kunnen blijven staan) en dan misschien nog een klein stukje doortekenen. Dit zou wat mooier eruit zien.
Hopelijk heb je hier wat aan, en hoop meer tekeningen van jouw te kunnen zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:41

Ik vind dat je al erg mooi aan het tekenen bent! Het paard op je tekening lijkt misschien ook iets minder op het paard op de foto omdat je de hals wat breder hebt getekend. Bij het paard op de foto zie je de hals schuin van voren, bij jou lijkt het alsof je naar de zijkant van de hals zit te kijken. Maar dat geeft helemaal niet, want het lijkt wel heel erg te kloppen zo :j

Klein puntje: kijk nog eens goed naar het oog op de foto. Als je een lijntje trekt van de ene ooghoek naar de andere en kijkt hoe dit lijntje ten opzichte van de .. uhh.. :o het gedeelte tussen de voorpluk en de neus staat, dan zie je dat het oog behoorlijk schuin staat ten opzichte van deze lijn. Op jouw tekening loopt het lijntje van ooghoek tot ooghoek vrijwel parallel. :)
Maar je bent al goed op weg, erg mooi! Ik vind ook dat je de manen erg knap hebt gedaan. Ga lekker zo door :D

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 08:19

ontzettend bedankt voor de reacties! Erg nuttig!
De afgelopen dagen heb ik niet zoveel tijd gehad en daarom niet meer gereageerd. Ik ben van plan nog even verder te gaan met deze tekening en jullie tips te gebruiken. Als hij af is volgt er nog een foto :D

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:00

Vandaag nog even wat verder getekend, en heb nu het gevoel dat hij af is. De rest van de tips ga ik in de volgende tekening toepassen :D
Ik zie nu ook wat er bedoeld werd met dat de hals door mij van opzij is getekend. De draai in de hals van het paard op de foto was mij niet opgevallen met tekenen, niet goed gekeken :o

Afbeelding

Wat ik heb aangepast:
- Contrast verhoogd
- Wat bij de neus en kaaklijn gefrutseld
- De overbodige lijnen van de rest van het lichaam verwijderd
- Het pluizige stukje manen bovenaan wat scherper gemaakt

Ik vind het zelf een geslaagde eerste 'echte' tekening na zo'n lange tijd :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:30

Suuupermooi gedaan!!

Anoniem