[FOTO] jonge Bordercollie in het water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

[FOTO] jonge Bordercollie in het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 17:20

Ik ben heel beginnend met fotografie + bewerkingen, dus graag opbouwende kritiek en tips.
Ik fotografeer met de Canon 300D digital met een standaart 18-55mm lens en eigenlijk snap ik nog niet heel veel van alle instellingen :o (behalve contrast / scherpte en witbalans)

Bewerken doe ik met het gratis programma GIMP, daar snap ik al redelijk veel van maar wat ik wil met deze foto's lukt me toch niet helemaal, vandaar dat ik ze onbewerkt plaats.

Izzy blue merrle Bordercollie 8 maanden in het water

Afbeelding

wat ik zelf goed vind aan de foto:
de focus en eye wat de hond laat zien en het "uiterlijk" van het water met de mini golfjes.

wat ik minder vind aan de foto
hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik lijk te denken dat de hond toch niet helemaal scherp er op staat (of ligt dit nu aan mij??)

wat ik wilde bewerken maar wat niet lukt:
de foto is redelijk donker, ik wilde de witbalans iets aanpassen maar dan pakt hij heel de foto en lijkt het water net een spiegel en dat wil ik dus niet, Ik wil dus eigenlijk alleen de hond net iets feller uit de foto laten springen, nu nog even uitvogelen hoe dat moet.

Afbeelding

wat ik goed vind aan de foto:
de compositie met de voorste hond die naar de achterste hond toe loopt, waarbij je een mooi silhouet van de achterste hond hebt maar dat hij niet scherp is (dit was dus de bedoeling)

wat ik minder vind:
wederom mijn onderwerp niet scherp ipv de hond is het water scherp. Dit lijk ik redelijk vaak te hebben en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit kan verbeteren (iemand tip??)
Laatst bijgewerkt door Mireille op 29-08-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [foto] > [FOTO]

Stopcontact

Re: [FOTO] jonge Bordercollie in het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:51

Ik vind ze niet geslaagd. Foto's zijn niet scherp, zeker de laatste niet en daar is ook je horizon scheef.

Eerste foto is ook erg donker, misschien kan je die nog wat oplichten? Het is zonde, want de hond heeft een mooie kleur en mooie ogen, maar die vallen nu helemaal weg.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:19

ik heb al vanalles geprobeerd om ze lichter te maken, maar tot nu toe maak ik ze daarmee alleen maar slechter.

Op de een of andere manier heb ik "moeite" om mijn foto's scherp te krijgen. Ik heb een camera waarbij ik door een oog moet kijken (ouderwets) als ik daardoor kijk zijn ze scherp en als ik later terug kijk op de pc dan niet.

zat al te denken misschien ligt het aan mijn eigen ogen, want ik stel de camera zelf scherp, dus misschien moet ik wel een bril:S

Stopcontact

Re: [FOTO] jonge Bordercollie in het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:23

Als het echt aan je ogen zou liggen, zouden ze nu ook niet scherp moeten zijn denk ik.. misschien ligt het aan de scherpstelling, aangezien je die ook kan aanpassen. (ik weet niet of dat bij die van jou ook zo is, maar bij mijn DSR wel)