eline1991 schreef:ziet er ook leuk uit, hoe doe je dat precies?
foto's op internet zetten werkt even niet, maar misschien kan ik het zo uitleggen,
bij voorbaat sorry voor de lange uitleg, maar ik zal proberen nog foto's te plaatsen.
je hebt in ieder geval veel vierkante 'kaarten' nodig. ik heb een oud set speelkaarten gebruikt en daarvan zoveel als ik nodig had vierkant gemaakt.
(o ja, je hebt zo veel kaarten nodig als je frontriem draadjes breed moet worden
dus wil je 10 draadjes breed naast elkaar, wat ik heb gedaan, dan heb je 10 kaarten nodig)
daar maak je gaten in (in elke hoek één).
vervolgens doe je draad door de gaatjes, boven twee van de zelfde kleur (zeg maar lichtblauw) en onder twee van de andere kleur (donkerblauw bijvoorbeeld)
dan moet je een knoop in de draadjes maken, aan beide kanten van de kaarten in alle draadjes tegelijk.
dan heb je papier en een pen nodig en moet je bedenken wat voor een patroon je wilt.
het handigst is om bijv. op ruitjespapier de breedte van je werk af te meten (elk draadje is een hokje, heb je 10 draadjes, dan is het 10 hokjes breed)
dan kun je een patroon tekenen.
ik heb ruiten gedaan, omdat het patroon een beetje uitgerekt wordt als je het gaat maken.
je hebt trouwens ook nog een lang draad nodig dat tussen de draadjes door gaat (als bij weven, dan gaat hij boven- onder- boven- onderdoor, als je het snapt tenminste
)
nu komt het weven.
ik houd de kaarten zo dat er één draad boven zit (lichtblauw bijv.) en één draad onder. dat betekent dat er twee in het midden zitten.
dus met de punt omhoog.
dan ga je met de lange draad erdoorheen, eerst tussen de bovenste en de middelste draden door, en dan tussen de middelste en de onderste draden door.
als je dat één keer gedaan hebt moet je alle kaarten een kwartslag draaien, dus heb je een lichtblauw boven, en dat moet volgens je patroon nog een keer, dan draai je de andere lichtblauwe boven, en moet je een donkerblauwe boven hebben, dan draai je een donkerblauwe boven.
tips
gebruik dezelfde soort draad, en het is handig om redelijk dikke te gebruiken (wol of zo)
trek alles gelijkmatig en goed aan, anders ziet het er rommelig uit, het moet echt heel strak zijn, dan is het net zo stevig als leer.
als je een stukje van de patroon niet meer heel goed kunt zien kun je het draadje met een naald naar boven halen
als het helemaal goed gaat (is mij tot nu toe nog niet gelukt
) zie je je patroon omgekeerd aan de achterkant, donker is licht en licht is donker
als er nog vragen zijn, mag je me natuurlijk ook gewoon een PB sturen.