Citaat:Noah stapte uit bed en schudde haar lange donkere haren voor haar ogen weg, het was nog maar half acht, maar de paarden moesten wel worden gedaan. Snel trok ze haar oude broek, en een dikke trui aan. Ze liep naar de stallen en liep gelijk door naar de zadelkamer, daar hingen alle halsters. Ze pakte er twee en zette de eerste twee paarden in de wei. Een kwartiertje later stonden ze allemaal buiten. Haar fjord Heaven draafde rondjes door de wei. Heaven mocht dan wel een fjord zijn, maar hij had wel pit. Noah bleef bij het hek van de wei staan kijken naar de paarden. Toen ging ze bezig de tallen uitmesten. Op zaterdag werden ze altijd helemaal leeg gemaakt en schoongespoten, en dan weer nieuw vlas er in. Het was best veel werk en best zwaar, maar Noah had dat wel voor de paarden over. Anderhalf uur later was ze klaar, en ze gooide voer in de bakken. Noah liep naar het hek van de wei en floot hard op haar vingers. Alle paarden kwamen naar het hek aandraven die vol hing met halstertouwen. De paarden gingen naar binnen, vanmiddag mochten ze op de grote wei.
Toen alle paarden binnen stonden liep Noah naar binnen. Er was verder nog niemand beneden behalve haar hond, die haar kwispelend tegemoet kwam. Zal ik jou eens een uitlaten Levi? Vroeg ze aan de bruine labrador. Noah liep naar buiten, en Levi rende kwispelend voor haar uit. Noah gaf een rukje aan de riem. Levi aan de voet! Beveelde ze. De hond kwam naast haar lopen. Een stukje verder mocht Levi even los. Een half uur later was ze weer terug bij de boerderij en er was nog niemand beneden, dus sprong Noah eerst even onder de douche, en trok haar rijkleren aan. Nu was haar moeder al wel beneden en Noah propte snel een boterham in haar mond. Ze bedacht welke paarden ze vanochtend zou rijden en welke vanmiddag. Er waren in totaal 20 paarden, twee er van hebben een veulen, een is kreupel, en eentje is al heel oud dus daar word niet meer op gereden. Het is nu 10 uur, dus al die paarden rijden vandaag lukt nooit. Noah was de enige uit het gezin die paardreed, haar vader kon het niet meer vanwege zijn rug. Noah bedacht zich dat ze best haar vriendin kon bellen die ook paardreed. Snel liep ze naar binnen en belde haar. Ze kon wel, maar kon pas over een halfuurtje komen. Noah pakte alvast Felo en Zazou, de twee kleinste pony’s die ze hadden. Het waren twee highlandpony’s, ze waren klein maar stevig van bouw dus Noah paste er makkelijk op. Ze begon beide pony’s al vast te poetsen en te zadelen, toen ze bijna klaar was kwam Noah’s vriendin Yelle de stal binnen lopen. Ik ben net klaar, roept Noah vrolijk. Oke! Noah pakte Zazou bij de teugels en nam de kleine ruin mee naar de binnenbak.
Tegen een uur stopte ze om te eten, samen hadden ze 4 pony’s gedaan, nog 12 te gaan. Onder het middageten kwam Noah’s vader met een voorstel. Meiden, jullie werken hier vaak zo hard op zaterdag en jullie zijn oud genoeg dus wat vinden jullie er van dat dit een soort baantje word voor jullie? Dat zou geweldig zijn pap! Riep Noah blij uit. Als jij ook mag? Noah kijkt Yelle vragend aan. Vast wel! Oke, begon Noah’s vader weer. Dan verwacht ik van jullie dat jullie woensdag ’s middags, en zaterdag de hele dag hier komen helpen, en dan krijgen jullie 20 euro per week, per persoon. Dan wil ik wel graag dat jullie en alle paarden hebben gereden, en de stallen uitgemest. Dus jullie zullen waarschijnlijk woensdags soms ’s avonds door moeten gaan, en dan kan Yelle hier altijd blijven eten. Maar, dan moet Yelle hier zaterdag ’s ochtends wel vroeg zijn… Dat is geen probleem hoor, knikte Yelle. Maar pap, wij gaan weer bezig met de paarden. Noah en Yelle liepen naar de gang, en Noah’s moeder kwam ook binnen. Hee meiden! Yelle wil je vanavond blijven eten? Dan kunnen jullie nu nog rustig bezig met de paarden. Graag mevrouw, als het mag van mijn moeder. Antwoordde Yelle beleefd. Je mag haar wel even bellen hoor, daar staat de telefoon.
Een halfuurtje later zaten ze alweer op het paard. Ze gingen vlot door, want ze hadden niet zo heel veel tijd. Ze reden elk paard een halfuurtje, anders konden ze het niet redden. Noah zag haar broer Lars thuiskomen. Lars en Noah konden goed met elkaar opschieten, en Lars kan ook paardrijden. Lars! Riep Noah hard. Wil jij alsjeblieft een helpen anders redden we het niet om op tijd alle paarden te hebben gedaan! Jahoor! Riep Lars terug en hij liep naar de stallen. Laat alsjeblieft Heaven en Angel staan want daarmee willen wij vanavond een buitenrit maken! Oke, riep haar broer terug. Even later kwam haar broer de bak binnen met Jack, het grootste paard wat ze hadden.
Lars en Noah leken erg op elkaar, allebei zwart, steil haar en blauwe ogen. Noah weet dat Yelle Lars leuk vind, en Lars Yelle ook. Maar ze weten het niet van elkaar, en Noah moet eigenlijk wel lachen om ze, want het is toch echt wel duidelijk dat ze elkaar leuk vinden. Lars, ga je vanavond mee een buitenrit maken? We willen naar het strand gaan. Is goed, knikte Lars. Eigenlijk was hij wel blij dat zijn zusje hem mee heeft gevraagd.
Toen ze eindelijk alle paarden hadden gedaan, mochten ze de grote wei op. Die was niet zo heel ver, maar om nou steeds heen en weer te lopen, dus ze pakte alle 3 een niet al te groot paard en gingen er met halster zonder zadel op zitten. Zo reden ze de paarden in een kudde naar de grote wei, behalve Heaven, Angel en Star, de 3 fjorden die ze bij die stal hadden.
Bij het avondeten schoof Noah expres een plek op zodat Yelle naast Lars zat. Toen Lars de eetkamer in kwam keek hij eerst even verbaasd, en toen raar naar zijn zusje, en hij schoof aarzelend aan tafel. Pap, mogen wij vanavond een strandrit maken? Begon Lars snel. Jahoor, welke paarden nemen jullie? Vroeg hij. De drie fjorden, goed? Vroeg Noah met een volle mond. Jahoor, prima. Lars, ik heb nog een vraag aan jou, begon vader. De meiden die mogen hier werken op woensdag en zaterdag, en ze krijgen die paarden allemaal nooit in een dag klaar. Du wil jij ook helpen voor 20 euro in de week? Jahoor, leuk!
Na het eten stoven de 3 kinderen van tafel op weg naar de stallen. Ze borstelden de fjorden goed en zadelde ze op. Noah zat als eerste in het zadel en stapte een rondje. Toen iedereen zat vertrokken ze, Noah voorop, daarachter Lars en Yelle sloot de rij. Ze kwamen een stuk door het bos en toen ze op een breder stuk kwamen gingen ze naast elkaar rijden. Een stuk verder moesten ze weer achter elkaar rijden, en Noah draaide zich om in het zadel. Ze zag Lars totaal niet opletten en dreef Heaven iets aan zodat ze in draf ging. Lars glee bijna van de brede fjord af omdat die achter Heaven aandraafde. Noah ging in stap over en keek met een grijns achterom. Haar broer keek kwaad terug, maar echt boos was hij niet. Draf! Riep Noah, en ze dreef Heaven aan. De pony’s draafde rustig door de duinen.
Op het strand aangekomen zette ze een gallopje in, en Star lag voorop, tot de strandtent! Riep Noah hard. Er zaten ongeveer 3 paardenlengtes tussen Star en Heaven, tot Noah Heaven helemaal liet gaan. Ze denderden over het strand en op een gegeven moment gingen Star en Heaven gelijk op. Maar toch won Heaven het net, en ze stapte terug met 3 dampende pony’s.
Terug op stal was het al half 9. Toen ze afgestegen waren keek Yelle op haar mobiel. Is het al half 9? Ik moet naar huis anders kom ik echt te laat. Noah keek haar broer Lars aan en hij wist al wat ze bedoelde. Geef Angel maar, ik zadel haar wel af. Zei Lars verlegen. Heel erg bedankt! Zegt Yelle.
’s Avonds zitten ze met zijn allen op msn.
Noahh zegt:
Hi!
Lars zegt:
Haay.
Yelleee zegt:
Hoihoi
Noahh zegt:
Strandrit net was gaaf he?!
Yelleee zegt:
Echt wel!
Lars zegt:
Jaa echt wel!
Noahh zegt:
Yelle, wil je morgenavond mee naar de ponyclub?
Yelleee zegt:
Jahoor, leuk. Hoelaat moet ik dan bij jullie zijn?
Noahh zegt:
Kom maar om 7 uur, dan kan je helpen inladen.
Yelleee zegt:
Oke, prima
Lars zegt:
Ik ga even wat drinken pakken, BRB.
Yelleee zegt:
Okee!
Noahh zegt:
Yelle, wil je morgenavond blijven logeren? Dan kunnen we overmorgen een lange buitenrit maken!
Yelleee zegt:
K zal het even vragen.
Lars zegt:
Ben er weer.
Yelleee zegt:
Jaa ik mag, als jou ouders me niet lastig vinden.
Noahh zegt:
Nee johh.
Lars zegt:
Noah, wij moeten naar oma.
Noahh zegt:
Ohw jammer
Byee!
Lars zegt:
Ciauww!!
Yelleee zegt:
Doeiiii
hou er rekening mee: ik ben 12!