Fotoshoots? wie kan helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cicigirly

Fotoshoots? wie kan helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:57

Halooo,

Ik zal even uitleggen waar het om gaat.

Ik maak supergraag foto's, en ik kan er geen genoeg van krijgen , al vanaf klein kind wijkt de camera niet vaak van me zijde :P
Nu heb een Nikon D60 spiegelreflex camera aangeschaft, en wil ik toch wel een beetje kijken of fotoshoots wat zijn, om als hobby en mischien later als eigen bedrijfje ofzo te doen. En ik ben vooral geitresseerd in het fotograveren van paarden.
Nou wil ik dus vragen hoe kan ik het het beste aanpakken?
Ik zat zelf te denken om een tijdje te oefenen , door gratis fotoshoots te gaan doen.
Omdat ik natuurlijk nog niet zoveel ervaring ermee heb, wil ik er nog geen geld voor gaan vragen.

Maar hebben jullie nog wat tips hoe ik het aan kan pakken , en hoe ik nog beter kan worden , en kan blijven verbeteren?

Groetjes Cici

SSDesign

Re: Fotoshoots? wie kan helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:02

Ik zou in ieder geval beginnen bij bekenden en mensen die dicht bij wonen. Of eventueel oefenen met eigen paarden :) Je moet in ieder geval op het begin het een en andere leren, voornamelijk hoe je je camera bij diverse omstandigheden in moet stellen. Ook moet je oefenen op welke momenten je foto's moet maken bij actie. Dat valt vooral op het begin nog niet mee ;)

Daarna moet je gaan nadenken of je geld wil, zo ja hoeveel geld je gaat vragen. Wat de klant uiteindelijk krijgt, of je een website gaat maken en wat je nog meer gaat doen om naamsbekendheid te krijgen. Zo is het bij mij begonnen een jaar of 4 geleden :P

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:07

Jah , bij bekende mensen heb ik inderdaad al veel gedaan , ook staat me laptop bomvol met oefensessie's op m'n eigen paarden ,

Maar bedankt, idd ik weet af en toe nog niet helemaal wat ik waar moet instellen , vooral me de actie foto's , of de sluitertijd is te langzaam, of er zit een veeg in de beweging, gelukkig heb ik ook vaak genoeg dat hij wel lukt, maartoch:P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:08

Zodra je echt in opdracht gaat werken (en dan met name betaald) zul je toch wel redelijk goed de momenten moeten kunnen pakken en ook de camera goed moeten kunnen instellen.

Ik raad aan om dan toch nog even door te oefenen bij bekenden en op je eigen paarden. Hier op Bokt bieden zoveel mensen gratis fotoreportages aan, dat je zelfs als het gratis bijna geen klanten meer krijgt. :) En dan kun je denk ik wel direct betaalde fotoreportages aan gaan bieden. Gewoon een onkostenvergoeding vragen. Begin met een laag bedrag en bouw dat op.

Heb je wat voorbeeldfoto's toevallig :) ?

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:10

Jah ik zal even wat foto's opzoeken :)

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:17

Ik moet ze even op mijnalbum zetten :P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:17

Cicigirly schreef:
Ik moet ze even op mijnalbum zetten :P

Dat zou ik dus niet doen ;) Kwaliteit gaat dan denderend achteruit, zonde. Upload eens op www.tinypic.com :)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:21

ik weet niet waar je woont, maar ik wil wel mijn pony's aanbieden als oefen pony's :).

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:26

Ow, haha, ik heb ze al op MA
Maar goede tip!, in het vervolg uploed ik ze daar.

Dit zijn een paar foto's, gemaakt van paarden van een vriendin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn er inderdaad op achteruit gegaan...

Edit : Dit zijn echt mijn foto's , ik ben er achter gekomen dat iemand gewoon met mijn foto's haar eigen porto gevuld heeft.
Die heeft ook zeker van mij gehoord !

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:30

enige tip is oefenen meer kunnen we niet zeggen. gewoon mensen vragen. meeste zijn toch wel geintreseerd. zou er alleen nu op dit moment niets voor vragen

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:32

Zijn ze zo slecht dan..?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:12

Cicigirly schreef:
Zijn ze zo slecht dan..?

Niet zo zeer slecht, maar je zegt zelf dat je nog wel eens fouten maakt met het instellen van de camera. En bij foto 2 bijvoorbeeld zie je gewoon een schaduw over het paard, dat zijn van die kleine puntjes ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:49

Mag ik je misschien wat tips geven?
Dit zijn namelijk niet echt foto's die mensen graag willen zien als ze een fotoshoot van hun paardje laten maken.

Kwalitatief zijn het geen slechte foto's, maar mensen willen graag hun paard mooi laten uitkomen op foto's en meestal wat minder creatieve plaatjes. Zoals de onderkant van de mond van het paard kunnen ze zelf ook wel.

Kijk eens op de site van www.hypofocus.nl of portfolios van andere fotograven. En dan goed letten op compositie en houdingen van het paard. Als je die standaard plaatjes gewoon súpergoed kan krijgen, dan ben je denk ik klaar voor echte shoots. Ik ben ook al een jaar flink aan het oefenen, en het gaat steeds beter! In het begin kan je denk ik het beste proberen plaatjes van echte fotograven zo goed mogelijk na te maken. Slechts om te oefenen en je camera te leren kennen, als je bep. effecten goed na kan doen, kan je ze zelf ook toepassen! Naarmate je alles snapt en kent, kan je zelf je eigen creativiteit erin gaan verwerken, door te gaan fotograveren naar een van te voren bedacht plaatje, gevoel of concept.

Ook moet je vooral heel kritisch zijn op je eigen werk. Deze fotos zou ik zelf nooit gepost hebben omdat foto 1 met een te laag standpunt heeft, iets hoger en het oog gecentreerd zou een veel mooiere compositie zijn.

Foto 2 vind ik een mooi standpunt en een mooie compositie, ook zijn de kleuren heel geslaagd! Als je wat kritischer kijkt, zie je onderaan de foto een heel grote schaduw, zonde van de foto!

Foto 3 heeft een beetje een storende achtergrond en is een beetje te krap genomen. Het was mooier geweest als de paarden mooi poseerden, de achtergrond rustig was geweest en je wat verder weg had gestaan, zodat de paarden gecentreerd in de foto zouden staan en wat losser kwamen van de achtergrond.

Foto 4 vind ik eerder gewoon een ''grappige'' foto, geen fotografisch hoogstandje.

Heel veel succes met oefenen, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:21

Ik kan niks meer toevoegen aan wat hierboven geschreven staat :+ Ik begon eerst ook met vooral voor mezelf oefenen en begon pas met shoots toen ik mijn camera snapte. (al heb ik zo nu en dan nog steeds ruzie met mijn trouwe 50D :D ). Ik heb een jaar lang maar 15 euro per paard gevraagt, en fotografeer nu pas 2 jaar. In elk geval moet je echt véél leren en oefenen voordat je ook maar (betaalde) shoots kan aanbieden omdat het ook voor jou wel fijn is om te weten dat je goed werk leverd en niet dat je bang bent om het fout te doen :D Want wat is er nou leuker dan een blije klant? :D

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:26

Heel erg bedankt voor de tips !

Ik heb er zeker wat aan !

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:42