) met een Fjord (en daarna Haflinger, etc.).De tekening is helemaal getekend met 2B grafiet potlood, mijn andere potloden zijn namelijk foetsie.
Ben er ongeveer 20/30min mee bezig geweest, de tekening klopt hier en daar nog niet helemaal. Denk dat er ook vooral meer contract in moet, maar een zwart paard geeft mij altijd het idee ook donker te moeten tekenen. Terwijl het dus schijnt dat dit absoluut niet hoeft.
Manen zijn een ramp (altijd al geweest en ik kan er nog niks van). En toch, ben ik best te vrede. Heb al een behoorlijke tijd niets meer getekend. Afbeelding is een foto, hierdoor is de tekening aan de rechter kant wat lichter en aan de linker kant wat donkerder. Maar toch zit er niet veel verschil in met de tekening, dus aardig kloppend! Tekening is getekend met wat referentie foto's van google, wel grootste gedeelte uit mijn hoofd.

Tips zijn zeker welkom! Zeker voor het tekenen van een zwart paard, zonder donker te tekenen en toch te laten lijken op een zwart paard. Ow en hoe je manen moet tekenen, zelfs na 10x tutorials kijken op youtube lukt het nog niet.
Contrast zal makkelijker worden als ik weer meerdere hardheden qua potloden heb.

Je kunt inderdaad nog meer contrast toevoegen. Ook (juist) op een zwarte vacht heb je glansplekken, die zijn in feite wit. Je hebt nu je hele tekening ingekleurd, maar de glansplekken mag je best een stuk lichter maken. Dat gaat wel makkelijker als je die bijvoorbeeld met een H-potlood doet of bijvoorbeeld met een kneedgummetje wat kunt 'deppen'. Als je de schaduwplekken dan juist nog een paar laagjes geeft, krijgt je tekening veel meer diepte. Je hebt het oog nu eigenlijk veel meer aangezet dan enig deel van de rest van het paard, probeer dat ook elders te doen.