[TEK] Fries.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

[TEK] Fries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 14:28

Om een of andere redenen heb ik de laatste weken echt een drang om iets te tekenen. Ging een leuk plaatje zoeken, maar had ik eenmaal een plaatje gevonden. Had ik geen zin meer, nou ja. Nu toch iets getekend. Wilde eens iets anders dan een paard tekenen, maar helaas een Fries behoort toch onder de categorie "paard". Dus besloten om maar eens ras typische paarden te gaan tekenen, nu een Fries en ga beginnen (wil beginnen :') ) met een Fjord (en daarna Haflinger, etc.).

De tekening is helemaal getekend met 2B grafiet potlood, mijn andere potloden zijn namelijk foetsie.
Ben er ongeveer 20/30min mee bezig geweest, de tekening klopt hier en daar nog niet helemaal. Denk dat er ook vooral meer contract in moet, maar een zwart paard geeft mij altijd het idee ook donker te moeten tekenen. Terwijl het dus schijnt dat dit absoluut niet hoeft. :o
Manen zijn een ramp (altijd al geweest en ik kan er nog niks van). En toch, ben ik best te vrede. Heb al een behoorlijke tijd niets meer getekend. Afbeelding is een foto, hierdoor is de tekening aan de rechter kant wat lichter en aan de linker kant wat donkerder. Maar toch zit er niet veel verschil in met de tekening, dus aardig kloppend! Tekening is getekend met wat referentie foto's van google, wel grootste gedeelte uit mijn hoofd.

Afbeelding

Tips zijn zeker welkom! Zeker voor het tekenen van een zwart paard, zonder donker te tekenen en toch te laten lijken op een zwart paard. Ow en hoe je manen moet tekenen, zelfs na 10x tutorials kijken op youtube lukt het nog niet. :')
Contrast zal makkelijker worden als ik weer meerdere hardheden qua potloden heb.

ingeb0rg

Re: [TEK] Fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:30

Ik vind het onwijs mooi getekend! ik doe het je niet na ;)
Het enige wat ik wel vind is dat ik het een mooi getekend paard vind, maar niet echt een karakteristieke fries!

En je manen zijn niet slecht hoooor! :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:57

Ik vind hem heel leuk gelukt hoor. :j Je kunt inderdaad nog meer contrast toevoegen. Ook (juist) op een zwarte vacht heb je glansplekken, die zijn in feite wit. Je hebt nu je hele tekening ingekleurd, maar de glansplekken mag je best een stuk lichter maken. Dat gaat wel makkelijker als je die bijvoorbeeld met een H-potlood doet of bijvoorbeeld met een kneedgummetje wat kunt 'deppen'. Als je de schaduwplekken dan juist nog een paar laagjes geeft, krijgt je tekening veel meer diepte. Je hebt het oog nu eigenlijk veel meer aangezet dan enig deel van de rest van het paard, probeer dat ook elders te doen.
Je lijkt nu de manen haartje voor haartje te tekenen, maar de haartjes zijn daarvoor eigenlijk veel te dik. Probeer de manen in plukjes te verdelen en die dan per stuk te schaduwen/highlighten. In het tips-voor-tekenaars topic heb ik pas geleden nog een link geplaatst naar een hele fijne tutorial om haar te tekenen, misschien heb je daar nog wat aan. :)

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:19

leuk gedaan!
ik mis een beetje de oogbol, wat diepte bij het oog (en in het oor), ook vind ik het oog wat aan de kleine kant?
het oog opzich vind ik wel mooi gedaan!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:20

Bedankt allemaal voor de reacties/tips!

Ingeborg, ik denk dat de neus iets te fijn is voor een Fries en daardoor niet echt typisch een Fries is. Ik zie in ieder geval wel wat je bedoeld. :)

Elanor, dus eigenlijk gewoon veel meer stukken wit laten (dus nu de lichtere stukken, een stuk lichter laten)? Ga ik proberen als ik nieuwe potloden gehaald heb! Moet wel zeggen dat alleen 2B ook lastig is (vind ik), omdat ik dan een licht stuk per ongeluk te donker teken en dan dus eigenlijk alles weer donkerder te moeten maken. :o
Ik ga in ieder geval het topic eens zoeken en de tutorial kijken! Misschien dat ik hier wel wat wijzer van word, de plukjes probeer ik (maar waarschijnlijk veel te groot), voor pluk is namelijk 3 plukken.

Lisette1987, dat de diepte in het oor en bij het oog mist klopt wel. :j In het oor kreeg ik het niet meer echt donkerder in het midden en dus de rest was eigenlijk al te donker. Oog mist inderdaad diepte er vooral om heen.
Friezen hebben vaak kleine oogjes, dus daarom geprobeerd een klein oog te tekenen. Misschien dat die dus wel wat groter zou kunnen.

Allemaal bedankt! Ik ga er in ieder geval mee aan de slag en ik kan er ook echt wat mee! :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:09

Netjes! Probeer voordat je gaat invullen wat meer de anatomie en verhoudingen onder de knie te krijgen. Ik zie aan de hand van de tekening dat je nog erg veel in lijnen denkt ipv vormen. Gevoel voor vormen kun je ontwikkelen door veel te schetsen en pas later aandacht te gaan besteden aan het invullen van de schets/tekening. Het geheel is nu anatomisch niet correct en mist veel diepte omdat je te weinig anatomische kennis hebt of kunt vertalen naar vormen (in plaats van lijnen).
En oefenen met zo min mogelijk referentiemateriaal is de beste oefening die er is, maar kennis van bespiering en verdere anatomie zal je veel verder helpen.
Je tekening belooft wel wat, want je hebt er aardig gevoel voor. Nu dat gevoel verder ontwikkelen en aan je anatomische kennis werken (want natekenen kan iedereen wel). Veel succes!