[FOTO] Mijn eerste échte opdracht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sissie

[FOTO] Mijn eerste échte opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 18:54

Ik ben een rasechte hobbyfotograaf en maak zo nu en dan eens wat foto's van/voor mensen die ik ken. De schoonzus van een vriendin van me wilde wel graag foto's van haar kindjes. U vraagt, wij draaien :D En dus ging ik met mijn spulletjes op pad, naar een (overigens hele lieve) dame met twee kindjes. Wel een beetje spannend natuurlijk, want het is altijd hopen dat er mooie plaatjes uitkomen natuurlijk!

Ik zou graag meningen/tips/opmerkingen krijgen over de foto's (heb er overigens enkele geselecteerd). Ze zijn geüpload met Photobucket, gemaakt met een Canon EOS 350D met twee verschillende lenzen. Sommigen met een 50mm f1.8, en sommigen met een 70-200mm f2.8.

Brand los ;)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Na het eten van een chocoladekoekje ;-)
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

Ik heb toestemming gevraagd om de foto's te plaatsen

Maaikee43

Re: [FOTO] Mijn eerste échte opdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:56

Alle foto's zien er toppie uit.
Echt schattig.
foto 8 is echt lief!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:32

Wat een prachtige kinderen! Voor je eerste opdracht vind ik de foto's heel geslaagd :) Vooral foto 7 & de laatste zijn erg mooi!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:27

foto 1,2 en 5 spreek mij niet echt aan, maar foto 7 vind ik echt geslaagd, de rest zij ook erg leuk.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:32

Ligt het aan mij of zijn 1 en 2 niet 100% scherp? :o

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:02

Alwiene schreef:

Komt denk ik omdat d'r diafragma te laag (f1.8 of 2.8) stond, ik zie het wel op meerdere..
Jammer, want verder zijn het hele leuke foto's geworden! :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:10

Heavenknows schreef:
Alwiene schreef:

Komt denk ik omdat d'r diafragma te laag (f1.8 of 2.8) stond, ik zie het wel op meerdere..
Jammer, want verder zijn het hele leuke foto's geworden! :D

Ik was er ook niet zeker van dat er niet nog meer waren maar 1 en 2 vielen me op. Bij foto 3 lijkt me vooral dat diafragma verhaal te kloppen, door de zeer geringe scherptediepte waarbij een deel hoofdje al onscherp wordt, maar op 1 en 2 zie ik zo snel niet één punt 100% scherp, ligt het dan tóch aan het diafragma? (Ben beginner, dus correct me if I'm wrong please ;) )
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 26-07-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:13

Wat mij inderdaad opvalt is dat het gros niet scherp is (op het juiste punt/het gezicht). Als ik het zo zie komt dit doordat een groot diafragma is gebruikt, in combinatie met het middelste autofocuspunt (of misschien "alle" AF-punten?).

Oplossing: zelf een autofocuspunt kiezen en nauwkeurig scherpstellen op het punt dat jij (het meest) scherp wil hebben!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 02:17

vindt het jammer dat 1 tm 8 allemaal uit ongeveer dezelfde hoek zijn genomen.
Sluit mij verder aan bij het diafragma verhaal.
De laatste twee foto's vindt ik wel echt super leuk gedaan! :j

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 06:45

Zodiacje: dit is een selectie uit "de beste" foto's :j Het is me nog niet opgevallen dat ze allemaal ongeveer uit dezelfde hoek zijn genomen. Maar er zijn er dus ook andere bij ;-)

Nouks, bedoel je dat je de AF afzet en zelf manueel focust? Want daar ben ik nog een beetje bang van. Ik zit altijd met de angst dat er dan namelijk geen enkele scherpe foto uitkomt!

Bedankt voor jullie tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:29

foto 7,8,11,12 spreken mij aan.
Straalt onwijs veel liefheid uit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:51

Nee, juist niet! Ik zeg alleen dat je de autofocus beter moet gaan gebruiken. Je camera heeft 7 autofocus-punten, gebruik die dan ook! :)

Er zijn twee manieren om het fout te doen:
- Alle autofocuspunten selecteren. De camera kiest dan dát autofocuspunt, waar het onderwerp het meest dichtbij is.
- Alleen het middelste autofocuspunt gebruiken. OF je composities worden verschrikkelijk amateuristisch (als je plek van het hoofd van je onderwerp laat afhangen van de plek van je autofocuspunt), OF je onderwerp of überhaupt de foto wordt op de verkeerde plek scherp. Dat laatste zie je in jouw foto's veelvuldig.

Paar screenshotjes:

http://img.skitch.com/20100728-naajer6a ... c38jg6.jpg
http://img.skitch.com/20100728-t8nthuw9 ... 47164k.jpg
http://img.skitch.com/20100728-ruirukmj ... 873446.jpg

Foto 1:
Stel ik had het middelste AF-punt gebruikt. Dan was haar schouder prachtig scherp geweest, en haar gezicht met dank aan de kleine scherptediepte bij lange na niet.
Stel ik had alle AF-punten geselecteerd. De compositie is er niet naar, maar was de compositie iets anders geweest dan had de camera waarschijnlijk haar haar of haar arm gepakt omdat die dichterbij zijn dan haar gezicht. Gevolg: onscherp gezicht.

Foto 2:
Met het middelste AF-punt had ik een prachtig scherp been gehad. Haar gezicht zou dan onscherp zijn.
Met 'alle' AF-punten had de camera mooi haar skate uitgezocht om op scherp te stellen en was haar gezicht hopeloos onscherp geworden.

Foto 3:
Met het middelste AF-punt was de achtergrond prachtig scherp geweest.
Met 'alle' AF punten had de camera mooi één van de punten op de begeleider gekozen. Die staat tenslotte dichterbij dan het jochie, dus dan zal dat toch zeker wel je onderwerp zijn? Fout....

Hoop dat 't zo een beetje duidelijk is?

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 10:42

Bedankt voor je uitleg! Ik heb het ooit eens gelezen in de handleiding van mijn camera, dus dan ga ik die weer eens opdiepen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:44

Knopje aan de achterkant van je body, rechtsboven :D