[TEK][WIP] Paardenhoofd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Aniek

[TEK][WIP] Paardenhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:53

Hoi!
Een paar dagen geleden had ik zin om te tekenen.
Ik ben nu bezig met een tekening van het hoofd van een paard. Ik teken nog maar net en vind vooral de schaduw nog erg moeilijk. Dus tips zijn heel erg welkom! :D
Andere tips natuurlijk ook :) Ik heb het mezelf eerlijk gezegd ook niet erg makkelijk gemaakt omdat ik een wit paard ben gaan tekenen. De manen vind ik ook nog erg lastig.
Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn. :)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Leonyr

Re: [TEK][WIP] Paardenhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:03

Hee! Nu zie ik eindelijk wat werk van jou hand. :)
Ik vind het goed gelukt! Ondanks het feit dat het paard wit is, kan je wat meer schaduwen toepassen. Met welk potlood teken je? Ik vind het namelijk een beetje krasserig. Dit kan je verhelpen met een zachter potlood.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:53

Dankjewel! :D
Oke, maar waar moeten die schaduwen dan ongeveer komen?
Ik tekende dit met een diddlepotlood :+ En met een potlood die ik al heel lang heb, een HB potlood van heutink(?) Kan het niet zo goed meer lezen wat erop staat.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:02

Ten eerste, complimenten! Zeker voor een beginnende tekenaar vind ik dit erg mooi +:)+
Probeer te letten op de verhoudingen:
- Neus is nu erg kort/klein
- Hals is zeer dik

Van schaduwen e.d. heb ik totaal geen verstand, dus daar kan ik je geen tips over geven :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:19

_Aniek schreef:
Dankjewel! :D
Oke, maar waar moeten die schaduwen dan ongeveer komen?
Ik tekende dit met een diddlepotlood :+ En met een potlood die ik al heel lang heb, een HB potlood van heutink(?) Kan het niet zo goed meer lezen wat erop staat.

Heb je dit nagetekent van een foto? Zo ja, dan kun je de foto z/w maken. (Zwart/Wit) Zo niet, dan kan je er een voorbeeld bij pakken. Dan kan je de schaduwen zoiezo goed zien. Als je wat langer tekent weet je ongeveer waar de spiergroepen zitten, zodat schaduwen wat makkelijker gaan.

Van welke hardheid is dat Diddlepotlood? Ik raad je aan om naar de boekwinkel of tekenwinkel te gaan, en daar een ander potlood te kopen. Ikzelf heb, zoals je op ponykamp heb gezien, veel verschillende. Toch vind ik de 6B en de 4B het fijnst tekenen. Welk merk maakt weinig uit, zeker voor een nog wat beginnende tekenaar. De prijzen zijn niet zo duur. Meestal rond de 2.50. Verder kan je een hompje écht tekenaars kneedgum kopen. Dit is sterker dan het goedkope spul dat ze op de basisschool hebben. Je kant het vinden in echte tekenwinkels. Schetspotlood is niet zo belangerijk, heeft niet zoveel eisen. Mijn enige eis, is dat het goed in de hand ligt. Hopelijk heb je hier wat aan. :)

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:33

Szan schreef:
Ten eerste, complimenten! Zeker voor een beginnende tekenaar vind ik dit erg mooi +:)+
Probeer te letten op de verhoudingen:
- Neus is nu erg kort/klein
- Hals is zeer dik

Van schaduwen e.d. heb ik totaal geen verstand, dus daar kan ik je geen tips over geven :)

Dankje! :D Oke ik zal nog eens proberen om er wat aan te veranderen. Want eerlijk gezegd had ik het nog niet eens echt door dat de hals zo dik was :o

casperzot schreef:
Heb je dit nagetekent van een foto? Zo ja, dan kun je de foto z/w maken. (Zwart/Wit) Zo niet, dan kan je er een voorbeeld bij pakken. Dan kan je de schaduwen zoiezo goed zien. Als je wat langer tekent weet je ongeveer waar de spiergroepen zitten, zodat schaduwen wat makkelijker gaan.

Van welke hardheid is dat Diddlepotlood? Ik raad je aan om naar de boekwinkel of tekenwinkel te gaan, en daar een ander potlood te kopen. Ikzelf heb, zoals je op ponykamp heb gezien, veel verschillende. Toch vind ik de 6B en de 4B het fijnst tekenen. Welk merk maakt weinig uit, zeker voor een nog wat beginnende tekenaar. De prijzen zijn niet zo duur. Meestal rond de 2.50. Verder kan je een hompje écht tekenaars kneedgum kopen. Dit is sterker dan het goedkope spul dat ze op de basisschool hebben. Je kant het vinden in echte tekenwinkels. Schetspotlood is niet zo belangerijk, heeft niet zoveel eisen. Mijn enige eis, is dat het goed in de hand ligt. Hopelijk heb je hier wat aan.

Oke dat word dus nog even oefenen met die schaduwen :D
Ik heb eigenlijk geen idee welke hardheid dat potlood is. Het is natuurlijk ook niet echt een tekenpotlood. Bedankt voor je tips :) Hier in de buurt is wel een boekhandel waar ze ook veel teken/schilder spullen hebben dus daar kan ik wel een keer gaan kijken.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:42

Die potloden met versieringen (zoals Diddle ed.) zijn (bijna) altijd HB.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:44

LeonieL schreef:
Die potloden met versieringen (zoals Diddle ed.) zijn (bijna) altijd HB.

O oke! Wist ik niet :)

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:54

Ik denk dat hij zo wel klaar is :)

Afbeelding

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:59

heel mooi al, maar ik zou proberen om er nog iets meer contrast in te brengen.
nu is het best licht allemaal om te zien. het wordt ook een stuk mooier als je met verschillende tinten potlood werkt!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:50

Nette opzet :j maar ik denk dat je er nog meer uit zou kunnen halen/ nog wat preciezer te werk zou kunnen gaan. Zoals Walzer ook aangeeft; meer contrast zal de tekening sprekender maken. Je hebt nu een paar punten stevig aangezet: neusgat en oogje; maar er zitten vast nog meer donkere momenten in het origineel (oren/ onder de kaak?) als je die erin weet te verwerken gaat het totaal meer spreken denk ik. Vraag is of dat gaat lukken met een HB-potlood ;) (2b is dan al een stuk plezieriger)
Daarnaast zou een stukje meer nauwkeurigheid denk ik een hoop goed doen; ik neem als voorbeeld even de manen; je hebt de contouren van de manen met een lijntje aangegeven, maar vervolgens volgt de invulling deze niet (oogt wat krasserig) ik denk dat daar ook nog een hoop te winnen valt :)

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 18:44

Heel erg bedankt voor de tips! :D
Ik ga er dan toch nog maar wat aan werken :) Ik denk ook dat ik binnekort wat potloden ga kopen.
Nogmaals bedankt voor jullie tips heb ik zeker wat aan!

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:51

Afbeelding
Je kan niet zo heel goed zien dat er iets is veranderd, maar dat komt denk ik door de kwaliteit van de foto.
De manen willen nog niet echt lukken :o

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:03

Als je alleen een HB potlood hebt is het erg lastig om de donkerste stukken goed te krijgen - je zou een 2B en 6B erbij kunnen kopen. 6B voor het aller donkerste, 2B voor de rest.

Voor de manen - het lijkt alsof je nu elk haartje apart getekend hebt?
Manen : het is een beetje een slechte kwaliteit video maar hier kan je wel zien hoe ik teken. Manen eerst in wat kleinere plukken verdelen, en die dan invullen - en daarbij in redelijk korte streepjes - niet de haren apart tekenen en ook niet alles zo lang als de manen echt zijn maar vloeiende streepjes over elkaar heen.
Je kan met je potlood een paar keer over hetzelfde streepje heen gaan wat donkerder te krijgen. En op je foto goed kijken waar het heel donker en heel licht is en dat op je tekening ook zo doen

http://www.youtube.com/watch?v=1qOxNsU34yo.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:30

Oke :) Ik heb nu wel een 2B en een 4B potlood gekocht. Alleen meer potloden hadden ze niet in de winkel jammer genoeg. Maar ik zal zeker nog een keer kijken of ik zo'n potlood kan vinden :)

Bedankt voor de tips en het filmpje! Ik tekende inderdaad de manen met lange strepen.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:39

4B moet ook wel lukken ;) 6B is nog iets zachter maar erg veel verschil zal er niet tussen zijn.

Je kan voor de donkerdere stukken het best wat meer laagjes 4B over elkaar maken en/of iets harder drukken zodat je het papier op sommige plekken echt opvult (kleine stukjes, want je wilt ook weer geen groot zwart gat hebben).
Voor donkere stukken die niet zwart zijn kan je de 2B gebruiken.
En je kan ook met 2B heel licht over de HB heen gaan de donkere-iets lichtere stukken, of HB over HB om het iets donkerder te krijgen. En dan HB voor de rest.
En dan met een kneedgummetje de highlights op het eind.
Dan komt er wat meer contrast in je tekening.

Je kan deze manen nog makkelijk verbeteren trouwens - of erover heen tekenen en je lange strepen als de 'plukken verdeling' nemen, of even gummen (het hoeft niet helemaal weg) en overnieuw beginnen :)

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:51

Dankjewel!
Ik heb eigenlijk niet zo veel schaduwen gebruikt omdat het een wit paard is. En ik dacht dan dat het paard niet meer wit lijkt als ik meer schaduwen zou tekenen. Ik heb het paard van een bureaumat nagetekend en daar was het paard ook al overbelicht dus was het heel lastig om te bedenken waar de schaduwen moesten komen.

Bedankt voor de tips :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:23

Voor een beginner heb je al een goed gevoel voor de volumes en verkortingen, dwz de vorm van het paardenhoofd, erg knap.

Het oog zit iets te hoog in het hoofd. Bij de halsaanzet zou je nog eens goed naar de spieren kunnen kijken, hoe die vastzitten en hoe de overgang van het hoofd naar de kaak precies loopt want dat is nu te vlak.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 18:31

randalinpony schreef:
Voor een beginner heb je al een goed gevoel voor de volumes en verkortingen, dwz de vorm van het paardenhoofd, erg knap.

Het oog zit iets te hoog in het hoofd. Bij de halsaanzet zou je nog eens goed naar de spieren kunnen kijken, hoe die vastzitten en hoe de overgang van het hoofd naar de kaak precies loopt want dat is nu te vlak.

Dankjewel voor de tips! :)
Ik ben net terug van de vakantie en ben nog niet verder gegaan met de tekening. De laatste keer was ik bezig met de manen. De hals ga ik zeker nog proberen te verbeteren. Maar ik vraag me af of ik het oog ook opnieuw moet tekenen. Omdat je zei dat het oog iets te hoog zit. Maar ik ben bang dat als ik nu het oog uit ga gummen je altijd nog iets blijft zien dat het oog daar heeft gezeten. En dat ik het dan een beetje verpruts.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:37

Nou je kan het oog best zo laten zitten zo hoor en je nog wat meer concentreren op het stuk boven het oog en de aansluiting van het oor op de schedel.

Boven het oog van het paard zit nog een hele ingewikkelde structuur van spieren en schedel en dat vergeten beginnende tekenaars vaak. :)

Ik denk dat je in je volgende tekening weer wat meer gevoel zult krijgen voor het paardenhoofd, gewoon een kwestie van veel doen. ;)

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 20:20

Oke bedankt :)