[SCH][!] The Victims

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

[SCH][!] The Victims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 15:02

Allereerst: Ik wist niet zeker of ik hier ook een [!] bij moest plaatsen, dit is namelijk in een andere stijl en 'schokkendheid' dan die van me gewend is. Beeldend en qua voorstelling is het ook niet zo schokkend, maar gezien het onderwerp doe ik het toch maar wel! :)

Bij dit schilderij heb ik gewerkt met de volgende bgrippen:
-Spanning
-Lijden
-Onzekerheid

Het lijden spreekt denk ik wel voor zich, maar een groter doel van mij was om spanning en onzekerheid op papier te zetten. Of nouja, eerder spanning door onzekerheid.
Ik heb het geprobeerd uit te beelden door spanning op te roepen dankzij de onzekerheid die aan beide kanten merk en voelbaar moet zijn.

Spanning vanuit de toeschouwer:
Als toeschouwer kijk jij de wezens aan. Het is niet zeker of jij zelf in gevaar bent, of deze wezens juist in gevaar brengt. Ben jij het monster voor hen? Of ben jij juist degene die in gevaar is? Wat zijn het voor wezens? De windsels kunnen staan voor lijden en pijn, maar ze verbergen tegelijkertijd ook hun identiteit? Wat is het?

Spanning vanuit het onderwerp 'de wezens':
Wat is het verhaal er achter? Hebben ze geprobeerd een vijand aan te vallen, en worden zij nu op hun beurt verslagen? Of zijn ze volledig onschuldig, en wachten ze onterecht op hun doodvonnis? Overleven ze wel? Wat kunnen ze ook doen..alleen smekend de toeschouwer aan kijken, en kijken wie de volgende wordt. Vluchten is te laat, daar zijn ze te zwak voor.

Kort samengevat, wie is nou het werkelijke slachtoffer? Dit schilderij hoort een bepaalde spanning op te wekken door de vragen die het op moet roepen bij de toeschouwer. :)

Ik heb twee foto's gemaakt omdat ik de kleur er niet geheel realistisch opkreeg. De werkelijke kleuren zijn een stuk feller.

Dit is het geheel:
Afbeelding

Maar deze komt iets meer overeen met het werkelijke kleurgebruik:
Afbeelding

Helaas zie ik dat hij door de fletse kleuren en het kleine formaat op de computer een stuk minder pakkend is. In het echt is hij op A2 formaat, en steekt het rood heel sterk af tegen het geel. De rode bloedspetters zijn er echt dik op gekwakt, waardoor er relièf op zit, en het hierdoor ook wat meer 'splasht'.

Nou, laat jullie horen. :)

Dit schilderij is trouwens ook onderdeel van mijn kunstacademie portfolio, dat ik net heb ingeleverd in de hoop dat ik word toegelaten.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:06

* volg jou schilderijen best wel heel erg vaak..

Dit vind ik alleen een van de minste die ik heb gezien van je.. Ik weet niet goed waar ik moet kijken, hoe de lijnen lopen.. Maar toch spreekt hij me weer aan.. Bij het linkse poppetje snap ik alleen niet de gele dingen die hij in de handen heeft..
Het rare is bij jou schilderijen is dat ik er naar blijf kijken.. Wat ik net al zei. sommige dingen vind ik niet fijn kijken in dit schilderij, maar toch spreekt het me aan ;)
Ik hoop ook dat je word aangenomen :j Want het talent heb je!

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:07

Ik reageer hier nooit, maar ik moet zeggen dat ik dit werk echt geweldig vind. Ik moet toegeven dat ik het niet in de woonkamer zal hangen, maar dat maakt het schilderij niet minder mooi. Ik heb vaker werken van je bekeken, maar dit spreekt me veel meer aan. Ik zal voor je duimen dat je aangenomen wordt, met dit soort mooie werken moet dat wel lukken.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 15:14

Dankjulliewel voor het reageren!

Tsja, ik denk dat dit veel verschillende reacties gaat geven. De een vind dit mijn minste werk, de ander weer mijn betere. Voor mij is het ook helemaal nieuw, dus ik weet zelf niet eens wat ik ervan moet denken. :))

@JodieR: het is nogal wat chaotisch schilderij, ik denk dat dit je misschien niet helemaal lekker zit? het loopt nogal wat onlogisch, misschien ligt het daaraan? Ik heb ook echt ontzettend zitten spelen met de compositie. Toch grappig dat het je dan toch aanspreekt! :D

@Botjes: Mijn werk is meestal niet decoratief opgezet (al heb wel een paar keer een poging gewaagd :D), toch fijn om te horen dat het toch op een andere manier 'mooi' wordt gevonden!

En jullie allebei heel erg bedankt voor het meehopen! Ik ben er zelf ZOO zenuwachtig voor! (nogal een strenge academie :=)

JodieR

Re: [SCH][!] The Victims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:49

Komt wel goed :j

ik denk inderdaad dat het is, vond het moeilijk te omschrijven ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:20

Mooie uitgebreide toelichting in je OP, leuk om eens te lezen wat je met dit soort schilderijen uit wil drukken. :j

Qua uitwerking spreekt deze mij eigenlijk niet zo aan, maar dat komt denk ik ook omdat het effect en de impact van een A2-formaat nogal verloren gaat als je het ziet op een paar vierkante cm. :+ De grote splatter in het midden vind ik wel wat centraal, waardoor je schilderij meer naar de zijkanten wat leeg lijkt. De zwaarden van het wezen aan de rechterkant doen voor mij qua kleur en 'simpelheid' een beetje af aan de rest van schilderij.

Is het voor jou een uitdaging om eens een schilderij te maken dat het tegenovergestelde uitdrukt van wat je in veel van je andere schilderijen stopt? Ik ben heel benieuwd hoe een schilderij in jouw stijl eruit zou zien als je vreugde/hoop/dromen uit zou willen drukken - zonder al te zoetsappig te worden. ;)

Seven

Re: [SCH][!] The Victims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:52

verwarring is wel het eerst wat mijn gevoel waarneemt, maar niet zoals jij zo mooi duidelijk verwoordt hebt.
Ik denk aan een bom/granaat die onploft in het midden van vrouwen/kinderen met sluiers/burka. Ik krijg een soort aanslag idee.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:19

@elanor: Ja klopt van die impact,ik vind het zo jammer dat op de computer het effect er zo snel vanaf gaat! Maarja, het is niet anders.
Het was misschien inderdaad interessanter geweest als ik de splash ergens anders heb geplaatst. Ik heb veel uitgeprobeerd qua compositie, oa ook een waar de splash meer rechts zat. Moet zeggen dat dat ook redelijk interrssant was! Maar uiteindelijk heb ik heb toch in het midden gedaan omdat het schilderij opzich al redelijk chaotisch is.

En ja, dat zou inderdaad een uitdaging zijn. Dit komt denk ik vooral omdat mijn dooel eigenlijk nooit is om iets te maken wat mooi moet worden gevonden, ik schilder altijd naar min eigen gevoel en het is altijd iets persoonlijks.
Wil niet zeggen dat ik het niet leuk vind om juist het tegenovergestelde uit te proberen. Hier een kleine poging http://fav.me/d2qt96b .

@vagolijntje: Dat van die aanslag heb je goed gedacht! natuurlijk hoort iedereen er zijn eigen verhaal bij te verzinnen, maar ik heb dit geschilderd onder de gedachte van oorlog. :)