Bij dit schilderij heb ik gewerkt met de volgende bgrippen:
-Spanning
-Lijden
-Onzekerheid
Het lijden spreekt denk ik wel voor zich, maar een groter doel van mij was om spanning en onzekerheid op papier te zetten. Of nouja, eerder spanning door onzekerheid.
Ik heb het geprobeerd uit te beelden door spanning op te roepen dankzij de onzekerheid die aan beide kanten merk en voelbaar moet zijn.
Spanning vanuit de toeschouwer:
Als toeschouwer kijk jij de wezens aan. Het is niet zeker of jij zelf in gevaar bent, of deze wezens juist in gevaar brengt. Ben jij het monster voor hen? Of ben jij juist degene die in gevaar is? Wat zijn het voor wezens? De windsels kunnen staan voor lijden en pijn, maar ze verbergen tegelijkertijd ook hun identiteit? Wat is het?
Spanning vanuit het onderwerp 'de wezens':
Wat is het verhaal er achter? Hebben ze geprobeerd een vijand aan te vallen, en worden zij nu op hun beurt verslagen? Of zijn ze volledig onschuldig, en wachten ze onterecht op hun doodvonnis? Overleven ze wel? Wat kunnen ze ook doen..alleen smekend de toeschouwer aan kijken, en kijken wie de volgende wordt. Vluchten is te laat, daar zijn ze te zwak voor.
Kort samengevat, wie is nou het werkelijke slachtoffer? Dit schilderij hoort een bepaalde spanning op te wekken door de vragen die het op moet roepen bij de toeschouwer.

Ik heb twee foto's gemaakt omdat ik de kleur er niet geheel realistisch opkreeg. De werkelijke kleuren zijn een stuk feller.
Dit is het geheel:

Maar deze komt iets meer overeen met het werkelijke kleurgebruik:

Helaas zie ik dat hij door de fletse kleuren en het kleine formaat op de computer een stuk minder pakkend is. In het echt is hij op A2 formaat, en steekt het rood heel sterk af tegen het geel. De rode bloedspetters zijn er echt dik op gekwakt, waardoor er relièf op zit, en het hierdoor ook wat meer 'splasht'.
Nou, laat jullie horen.

Dit schilderij is trouwens ook onderdeel van mijn kunstacademie portfolio, dat ik net heb ingeleverd in de hoop dat ik word toegelaten.

Want het talent heb je!

)
De grote splatter in het midden vind ik wel wat centraal, waardoor je schilderij meer naar de zijkanten wat leeg lijkt. De zwaarden van het wezen aan de rechterkant doen voor mij qua kleur en 'simpelheid' een beetje af aan de rest van schilderij.