Opdracht voor school help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa_92

Opdracht voor school help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:03

Ik moet voor de laatste periode op school met beeldende vorming een keuze thema opdracht doen.
Mijn onderwerp is: Zo machtig en zo kwetsbaar! Hier moet ik dus een collectie van 3 werkstukken van maken.
Het moet dus wel bij elkaar passen maar ook weer verschillen qua materiaal, techniek en kijk op het thema.
Ik mag alles doen wat ik wil dus ook fotografie, etsen, collage etc.

Nu is mijn vraag of iemand een goed idee heeft bij dit onderwerp? Ik zit zelf een beetje vast.. ik kan opzich
wel losse onderwerpen verzinnen maar ze passen dan weer helemaal niet bij elkaar. Dus als iemand me een
beetje op weg kan helpen heeeeeel graag!

Ideeen die ik al had waren oorlog (maar hoe/wat dan..), paardenkudde, ziekte, huilend belangrijk persoon (wie?) en bijvoorbeeld iets van een mooi hert in de koplampen van een auto.
Ik kan trouwens alleen goed natekenen dus ik heb echt wel een voorbeeld foto nodig. En ik teken het liefst gewoon heel realistisch.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:08

Zo machtig en zo kwetsbaar..

Ik denk dan meteen aan paardenbenen. Niets is mooier dan een paard in volle galop.. Tot ie natuurlijk struikelt in een kuil in de weide, dan besef je weer plots hoe kwetsbaar onze geliefde viervoeters zijn..

En om dan 3 werkstukken te maken, die bij elkaar moeten passen, kun je eens rondneuzen naar andere dieren, die al even machtig, maar ook kwetsbaar zijn..

*Denkt even diep na, maar weet niets meer te bedenken.*

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:13

Paarden inderdaad, en een groot hert met een enorm gewei voor de koplampen van een auto :j
En wat dacht je van olifanten? Ontzettend machtige dieren, maar ook zo kwetsbaar doordat ze gewild zijn voor hun slagtanden...

purny

Re: Opdracht voor school help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:14

Tijgers?

EngeltjeS

VinAx heeft inderdaad gelijk.
Je kan ook de aarde nemen, zo groot, zo kwetsbaar (door de mens.)
Of een tijger, en de jacht op hun uitsterving...

SarahLynn

Ik denk dan aan iets wat er gewoon staat met grote gevolgen, maar als dan 1 dingetje weggepakt wordt, is er helemaal niks machtigs meer aan, want de gevolgen gebeuren niet meer.

Denk maar aan dominosteentjes :+

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:15

Saar___ schreef:
Ik denk dan aan iets wat er gewoon staat met grote gevolgen, maar als dan 1 dingetje weggepakt wordt, is er helemaal niks machtigs meer aan, want de gevolgen gebeuren niet meer.

en een musje :P

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:20

Wat mij te binnen schoot bij bekende mensen, is de toespraak van Beatrix na de 'aanslag' in Apeldoorn vorig jaar.
En zij rijdt graag paard (is algemeen bekend,meestal een schimmel) dus kan je die paardenbenen doen.
Dan moet je zelf nog een ander iets bedenken.

Misschien idd dat hart in de koplampen. Als je in de vrije natuur rijd kom je die ook tegen.

Misschien wat vergezocht, maar indirect hebben ze toch een link met elkaar.
En is beatrix niet een beschermvrouwe van een of andere natuurorganisatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:25

EngeltjeS schreef:

Daar dacht ik ook meteen aan :j . Ze zou dan bijvoorbeeld aan de ene kant van je papier de wereld kunnen tekenen, vervolgens je papier doormidden scheuren en aan de andere kant iets als gekapte bomen, de olievlek, fabrieken, etc. kunnen doen.

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:30

Dankjewel allemaal! De meeste denken dus eigenlijk aan wilde dieren en dan daar een collectie mee maken. Dat is natuurlijk wel het makkelijkste en eerste waar je aan denkt en daarom niet echt origineel.. dus ik probeer nog even verder te denken en als ik niks beters heb wordt t denk ik zoiets!

Saar___ schreef:

Hahaha ja maar ik vind dominosteentjes dan juist helemaal niet machtig :P

Juud87 schreef:
Wat mij te binnen schoot bij bekende mensen, is de toespraak van Beatrix na de 'aanslag' in Apeldoorn vorig jaar.
En zij rijdt graag paard (is algemeen bekend,meestal een schimmel) dus kan je die paardenbenen doen.

Misschien idd dat hart in de koplampen. Als je in de vrije natuur rijd kom je die ook tegen.

Ohh dat is wel een goed idee idd.. ik ga even kijken of ik er goeie foto's van kan vinden! bedankt:D

Emmaa_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:33

loveshadow schreef:
EngeltjeS schreef:

Daar dacht ik ook meteen aan :j . Ze zou dan bijvoorbeeld aan de ene kant van je papier de wereld kunnen tekenen, vervolgens je papier doormidden scheuren en aan de andere kant iets als gekapte bomen, de olievlek, fabrieken, etc. kunnen doen.

Ja de aarde en natuur en natuurrampen had ik ook al aan gedacht! Maar dan moet het wel een collectie van 3 worden en dat zou misschien wel van groot naar klein kunnen (dus van wereld, natuurramp en dan nog iets kleins), maar ik weet dan niet zo goed hoe ik een natuurramp zo kan tekenen of schilderen dat het er heel machtig en tegelijk kwetsbaar uitziet..

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:15

Juud87 schreef:

Even aanvulling, kon het niet meer wijzigen:
Hier is een overzicht waarvan ze beschermvrouwe is. http://www.allesopeenrij.nl/index.html?page=http://www.allesopeenrij.nl/lijsten/monarchie/erefuncties_beatrix.html Hier staat dat ze dat ook is van de reumastichting. Denk aan je handen. Ze zijn zo gewoon, maar als de reuma daar toeslaat kan je nog vrij weinig op een gegeven moment.
En ze is beschermvrouwe van de dierenbescherming.
Dan doe je een drieluik over de koninging.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:25

Ik denk aan portretten van grote persoonlijkheden die iets betekend hebben in de wereld, bijvoorbeeld Nelson Mandela?

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:31

Bij zo machtig, zo kwetsbaar moet ik direct denken aan zwangerschap/bevalling. Een pasgeborene is zo kwetsbaar, maar het is ook zo'n machtig moment als een vrouw bevalt. Dat kun je ook vertalen naar dieren natuurlijk. Een geboorte is machtig, nieuw leven, maar ook zo kwetsbaar.
Verder ben ik nou niet bepaald creatief, dus hoe je dit dan kunt verbeelden zou ik niet weten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:33

een bloem?

is voor mensen erg machtig.. trouwerij, bruiloft, 1e liefde.. mensen hebben vaak bloemen om zich heen..
maar ook een bloem verwelkt!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:36

Ik denk dan meteen aan natuur/milieu. Natuur is ontzettend machtig, denk aan orkanen, hittegolven, moessons, tsunami's. Maar ook zo kwetsbaar: Three Gorges dam in China, kap van regenwouden, palmolieplantages in Borneo, de olieramp nu in Amerika... :)

Voor een opdracht als deze zou ik trouwens niet alleen (of helemaal geen) foto's enkel natekenen, dan beperk je jezelf wel heel erg. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 06-06-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:42

Wat dacht je van een mierenkolonie?Die zijn zelf zo sterk en zo'n machtige samenwerking,maar zo klein en kwetsbaar...
Of denk aan bv een sekte,haal je de leider weg valt heel de sekte uit elkaar.
Of maak een bouwwerk met speelkaarten,als je de onderste weg haalt valt het hele spul om.Kom je weer wat verder dan alleen foto collages.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:45

Moeten het drie dingen zijn die bij elkaar 'passen'?
Zoals een net geboren veulen dat probeert op te staan, detail van paardenbenen en een springpaard dat in de hindernis spring?

Die protretten die hier geopperd worden lijkt me ook leuk! Maar wel moeilijk om verschillende technieken gebruiken.

ambre schreef:
Of maak een bouwwerk met speelkaarten,als je de onderste weg haalt valt het hele spul om.Kom je weer wat verder dan alleen foto collages.

Ik neem aan dat ze alleen 2D mag gebruiken? Ik mocht in ieder geval geen 3D gebruiken..

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:49

Die van elanor en vinAx vind ik erg goed :j De mens heeft de toekomst van de aarde in zijn handen maar is uiteindelijk zo kwetsbaar als er weer eens een natuurramp gebeurt.. Ik vind het trouwens een erg leuk onderwerp!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:51

Misschien voor natuurrampen..
een (oude) auto op de voorgrond en op de achtergrond een soort wereld waarin je het broeikaseffect uitbeeld?
Warmte, overstromingen, smeltend ijs, dieren in verkeerde omgevingen?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:43

Ik werk met mensen met kanker. Moest gelijk aan hen denken.
Die mensen hebben zon sterke persoonlijkheid hun geest gaat ervoor maar hun lichaam is zo kwetsbaar.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:31