RAW fotografie... Onhandig, maar waarom dan wél?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

RAW fotografie... Onhandig, maar waarom dan wél?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 11:07

Ik heb deze week al bij 4 mensen (waaronder 2 bokkers) de vraag beantwoord (c.q. mijn mening opgedrongen :+ ) over waarom ze toch écht in RAW moeten gaan fotograferen. Vanochtend kreeg ik een aantal bruidsfoto's te zien die eigenlijk een witbalanscorrectie nodig hebben.. maar ze zijn in JPEG geschoten, dit maakt het altijd een stuk lastiger.
Daarnaast zag ik op een tweetal foto's het wit van de bruidsjurk echt wit zijn, dat wil zeggen: overbelicht-wit.

Dames (en een paar heren): Het RAW-bestand dat je camera maakt is écht een digitaal negatief!

Genoeg technisch gepraat, gewoon een sterk voorbeeld:

Ik schiet veel evenementen en heb hierbij al een grote verzameling smsjes vastgelegd. De reden dat ik dit doe is dat mensen in smsjes vaak aan hun vrienden, vriendinnen of geliefden vertellen hoe zij een klein detail, het moment of zelfs het hele feest ervaren. Een simpel "hee schatje, het is gezellig hier! zie je straks en hou van jou!" vind ik gewoon leuk om zo nu en dan in een shoot te hebben. Een probleem waar je meteen tegenaan loopt bij het fotograferen van een GSM is een reflecterend én lichtgevend schermpje. D.w.z.: flits je 'm in, dan krijg je hoe dan ook een wit of iig contrastloos scherm, maar schiet je 'm met aanwezige licht, dan moet je óf snel genoeg zijn om een belichtingscompensatie in te stellen, óf je hebt last van het scherm dat plaatselijk veel meer licht geeft dan je belichtingsmeter aan de hele foto toekent.

Dit is het gevolg (een geresizede RAW, maar zoals ie gemeten is door de camera en op auto-witbalans):
Afbeelding

Nou... die kan je wel weggooien. Schermpje overbelicht, achtergrond véél roder dan in werkelijkheid, klopt geen fluit van... tenzij je op RAW schiet. Wat kleine correcties (minuutje werk) in Photoshop later blijkt ineens dat er bóven uiterst wit nog meer dan 1,5 stop aan beeldinformatie te vinden is:
Afbeelding

Het is dan geen mooie foto, maar wel doeltreffend: het vertelt iets over wat de dame die dit smsje typte op dat moment meemaakte. Ook de witbalans is nog heel wat opgeknapt, die kan je namelijk achteraf nog gewoon verschuiven.. Niet alleen boven uiterst wit, maar ook onder uiterst zwart zit nog informatie (met als nadeel dat als je een foto gaat oplichten je ook ruis mee oplicht). Ruisonderdrukking, sharpening, vignettering, chromatische aberratie, het is allemaal te corrigeren of bij te stellen met een goede RAW converter.

Ik geef toe, het kost even wat tijd om een goede workflow te krijgen met RAWs en het kan heel bewerkelijk zijn (al heb ik me laten vertellen dat vooral met Lightroom nog leuke tijdswinsten te behalen zijn. Gebruik het zelf niet dus kan er weinig over zeggen). Ben wel erg benieuwd wie er nu nog steeds vindt dat RAW schieten geen voordelen heeft...
Laatst bijgewerkt door Mireille op 24-05-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [INFO] tag is niet nodig, slechts voor centrale informatieve topics.

monique1983

Re: [INFO] RAW fotografie... Onhandig, maar waarom dan wél?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:11

ik schiet zelf ook nog in jpeg wil wel over gaan na raw

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:40

Goeie uitleg! Mij heb je omgepraat!
Kan alleen niet met photoshop werken :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 12:44

Hehe, leuk :D Waar werk je dan mee?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:48

Met een picasa programmatje, cs3? Ik weet het niet.
Had eerst photofiltre, maar da's tegenwoordig betaald.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 13:01

Hmm, ik zou zeggen kijk even tussen de bewerkingsprogramma's in de topics hier.. durf zo niet te zeggen of Picasa met RAW om kan gaan. In ieder geval is er een leerweg te doorlopen op het moment dat je overstapt... dus misschien ook qua software?

Bij je 450D is trouwens een goed programma geleverd voor conversie van RAW naar JPEG: DPP!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:03

Ik schiet alles in RAW (vaak met basis JPG erbij), vind het zelf super handig.
Alleen lijkt het soms dat de JPG's qua kleur/scherpte wat beter voor elkaar zijn, wat mij totaal onlogisch lijkt, dus het zal wel vertekenen :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:05

Ik schiet alles in JPEG + RAW. Als ik wil kan ik het dan makkelijk gebruiken, maar kan ook eventueel nog bewerken :j. Het is dan wel handig om een grote geheugenkaart te hebben als je de JPEG ook nog in maximale kwaliteit wil hebben.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 13:08

Yucca schreef:
Alleen lijkt het soms dat de JPG's qua kleur/scherpte wat beter voor elkaar zijn, wat mij totaal onlogisch lijkt, dus het zal wel vertekenen :+

Dat is zeker niet onlogisch!
Als je niet uit je RAW haalt wat erin zit kan het nog eens zomaar zijn dat die camera je RAW beter bewerkt heeft en omgezet naar JPEG, dan jij zelf gedaan hebt. RAW vereist dus zeker wel meer aandacht..

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:22

Yucca schreef:

Inderdaad dit doe ik ook altijd!
Het met het omzetten van raw naar jpeg gaat de kwaliteit soms zichtbaar iets achteruit maar dat is minimaal :)

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:40

Leuk voorbeeldje zeg, goed uitgelegd. :j

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:12

goed uitgelegd!
ik heb ook nog wel een voorbeeldje, toevallig tijdens digitale beeldbewerking in de les gekregen :j
foto heb ik dus niet zelf gemaakt.

maar idd, ook ik schiet op raw en jpeg, niet altijd bijv bij kiekjes en weet ik wat, maar opdrachten e.d. wel altijd! je kunt er zoveel meer mee, ook dingen terug halen enzo :j

begin foto
Afbeelding

resultaat door camera-raw en photoshop
Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:22

wow := Mariska!!!!!!

Nou ik ga voortaan RAW schieten hoor :') maar wel met JPEG erbij, want het is natuurlijk niet altijd nodig

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:26

nee tis niet altijd nodig, en raw bestanden zijn echt heel groot := maar bij opdrachten en shoots raad ik echt iedereen aan om raw en JPEG te schieten :j

ik switch vaak tussen alleen jpeg en raw+jpeg :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:46

Daar is flink aan gesleuteld Zoetje! :D

Ik schiet simpelweg alles RAW, loop alles na, ik ben toch nooit direct tevreden... er zit altijd meer in.

Dan heb je met de 12- of 14-bits kleurruimte van een RAW altijd een beter resultaat dan met JPEG.. JPEG is imho alleen een aanrader als je écht niks gaat veranderen behalve resizen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:48

Leuk om gewoon wat plaatjes te schieten en op internet te knallen (Hyves oid) :j.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:48

ja idd HLPhoto, en voor huis,tuin en keuken gebruik :Y)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:50

Ik schiet ook altijd in Raw, maar heb het idee dat ik nog niet alles eruit haal wat eruit te halen valt. Dus als iemand tips heeft, ik hou me aanbevolen! Bewerk ze overigens met photoshop cs4, heb ook lightroom maar daar heb ik me niet in verdiept :-)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:51

Zelfs dan sleur ik het door de RAW-converter. Kan ik ook niet vergeten om 'm van JPEG op RAW te zetten.. :)

@AngelofLove: Wat er met Lightroom kan kan ook met CS4. Tips genoeg, maar misschien verwerk ik die nog ooit naar een cursus Photoshoppen :) Als je specifieke vragen hebt wil ik weleens een pogingkje wagen..

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:55

@HLPhoto, ik hou me aanbevolen voor een cursus photoshop :D

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:55

Ik merk wel aan mijzelf dat ik wat lakser wordt door het schieten van RAW bestanden... omdat het zo makkelijk bewerkbaar is. Het maakt niet zo veel meer uit of je iets overbelicht, of onderbelicht. Je kan het nog altijd op de computer corrigeren. Vind het eerlijk gezegd wel zonde, je kijkt niet meer zo goed op dat moment van de foto maken en de instellingen.

Alleen maar lof hoor voor RAW, maar er zitten wat ongemakken bij :D Computer raakt overvol....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 15:49

Lipydo schreef:
Ik merk wel aan mijzelf dat ik wat lakser wordt door het schieten van RAW bestanden... omdat het zo makkelijk bewerkbaar is. Het maakt niet zo veel meer uit of je iets overbelicht, of onderbelicht. Je kan het nog altijd op de computer corrigeren. Vind het eerlijk gezegd wel zonde, je kijkt niet meer zo goed op dat moment van de foto maken en de instellingen.

Da's niet helemaal waar. Sterk afhankelijk van wat voor eisen jij aan jezelf stelt. Ik eis van mezelf dat ik eruit haal wat erin zit... Daarom is het soms ook leuk om een niet zo belangrijk opdrachtje te schieten met een EOS 10D, een 18-55 objectiefje en een manuele flitser :)

Lipydo schreef:
Alleen maar lof hoor voor RAW, maar er zitten wat ongemakken bij :D Computer raakt overvol....

Daarover 2 dingen:
a) Gooi weg wat je niet nodig hebt. 8 dezelfde frames en maar één bewerkt en gebruikt? Die andere 7 kunnen in de prullenbak! Als je met Photoshop werkt is wat je niet gebruikt hebt heel gemakkelijk te herkennen... daar is namelijk geen .XMP-bestand van. Gebruik je ook nog Bridge, dan filter je gewoon op ongebruikte bestanden. Hoe het in Lightroom zit weet ik niet precies, maar ik verwacht vergelijkbaar aan Bridge.
b) Frank Doorhof gaf me een tip die ik met genoegen gebruik en waar ik 'm echt even wil crediten: De Sharkoon SATA Quickport! Dingetje kost 26 euri en je kan er een losse SATA hardeschijf indrukken, die dan gezien wordt als een externe hardeschijf. Ik bewaar nu dus externe hardeschijven van op dit moment 1TB (prijstechnisch het interessantst) in hun plastic hoesje in m'n kluis als backup (van zowel RAWs als m'n administratie als muziek/IT-dingen die ik doe). Is ie bijna vol? Dan bestel ik een nieuwe. Voordat je 1 TB vol hebt met RAWs die je echt moet bewaren heb je ook wel weer 60 euri bij elkaar gespaard... met een Canon 5DII zijn dat namelijk ongeveer 44000 foto's.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:52

Dat ding is cheap :\. Zo dat is wel de moeite waard inderdaad. En zo'n schijf voor erin is een stuk goedkoper dan een 'echte' externe harde schijf. Wow goede tip :)).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 15:54

Manon_ schreef:
Dat ding is cheap :\. Zo dat is wel de moeite waard inderdaad. En zo'n schijf voor erin is een stuk goedkoper dan een 'echte' externe harde schijf. Wow goede tip :)).

Het verschil valt mee, een externe schijf is goedkoper en makkelijker.. tot 1 externe schijf ineens niet meer genoeg is. Dan moet je namelijk op zoek naar exact hetzelfde merk en type óf heel erg goed zijn in het bij elkaar houden van adapters en schijven. Bij Studio FD is al ooit een externe schijf in rook opgegaan omdat de verkeerde adapter erbij gepakt werd, en ik heb dezelfde ervaring... daarnaast hoef ik nu geen verzameling adapters bij te houden in m'n kluis - losse schijven zijn veel compacter! :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:56

Zo heb ik mijn cardreader al eens gesloopt. Verkeerde adapter :(. Heb nu zo'n externe schijf zonder voeding voor belangrijke bestanden. Is 320 gb geloof ik, maar dat is voorlopig genoeg.