Analoge Spiegelreflex

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Heavenknows

Analoge Spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:27

Hallo!

Weet niet precies of het hier mag of kan (of dat er al een topic is?) Maar heb geen idee waar anders :D

Wie hier heeft er allemaal een analoge spiegelreflex? Mijn moeder heeft van het weekend een oude Pentax Spotmatic F, samen met 8 lenzen voor 5 euro op de kop getikt! Leuk speelgoed voor naast mijn DSLR.

Nu vroeg ik me af of er meer mensen met zo'n oude SLR zijn, hoe gaan jullie om met de instellingen enzo? Met mijn DSLR maak ik eerst een test-foto en pas ik me daar op aan, maar ik heb nog niet gevonden hoe je (als dat uberhaupt kan) fotos terug kun bekijken.
Hier twee foto's van mijn nieuwe oude spulletjes:
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd :D

boooo

Re: Analoge Spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:36

Super gaaf joh!
Maar nee, geen ervaring mee.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:41

Wij hebben er hier nog 4 staan.
Maar die gebruiken we niet meer eigenlijk.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:46

__Elizabeth schreef:

Zozo, 4? Dat is niet mis!
Wel zonde, tegenwoordig verdwijnen alle foto's op de hardeschijf, vin dhet tof dat je nu wel gedwongen wordt ze te laten ontwikkelen :D

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:47

Wow, voor 5 euro en dan ook nog eens 8 lenzen erbij! Heeft je moeder goed gedaan! :))

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:52

Heavenknows schreef:
__Elizabeth schreef:

Zozo, 4? Dat is niet mis!
Wel zonde, tegenwoordig verdwijnen alle foto's op de hardeschijf, vin dhet tof dat je nu wel gedwongen wordt ze te laten ontwikkelen :D

Haha nee hoor :))

WIj hebben een scanner die de negatieven scant ;)
dan komen ze dus alsnog digitaal op de pc.
Hebben wij gedaan omdat mijn vadert eerst niet over wou op digitaal en dit veel goedkoper is.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:53

Lydia_ schreef:
Wow, voor 5 euro en dan ook nog eens 8 lenzen erbij! Heeft je moeder goed gedaan! :))

Haha ja eh! Ga nog een adapter kopen zodat ze ook op mn DSLR kunnen ^^

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:59

Ik heb een Canon ae-1 (lijkt zo op het eerste gezicht veel op de jouwe) en vind het echt heel leuk om mee te fotograferen!
Als het goed is zit er een (analoge ;)) lichtmeter in je camera waarmee je (uiteraard) je licht kunt meten. Foto's terugkijken gaat niet, omdat het rolletje nog ontwikkeld moet worden ;) Dat is juist het leuke eraan! Je weet niet wat je krijgt en je krijgt het ook niet meteen!
Scherpstellen is ook even iets wat je onder de knie moet krijgen trouwens!
Ik vind het ook leuk om er wat meer autonome foto's mee te maken.
Hier wat foto's van de mijne:
http://i68.photobucket.com/albums/i34/A ... 000023.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i34/A ... 000001.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i34/A ... 000025.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i34/A ... 000034.jpg

Bij de blokker heb je trouwens goedkope (200 asa rolletjes)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:13

Koop zwartwitrolletjes en ga de doka in, da's echt leuk :j

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:14

Just_Me schreef:
Ik heb een Canon ae-1 (lijkt zo op het eerste gezicht veel op de jouwe) en vind het echt heel leuk om mee te fotograferen!
Als het goed is zit er een (analoge ;)) lichtmeter in je camera waarmee je (uiteraard) je licht kunt meten. Foto's terugkijken gaat niet, omdat het rolletje nog ontwikkeld moet worden ;) Dat is juist het leuke eraan! Je weet niet wat je krijgt en je krijgt het ook niet meteen!
Scherpstellen is ook even iets wat je onder de knie moet krijgen trouwens!
Ik vind het ook leuk om er wat meer autonome foto's mee te maken.
Hier wat foto's van de mijne:
http://i68.photobucket.com/albums/i34/A ... 000023.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i34/A ... 000001.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i34/A ... 000025.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i34/A ... 000034.jpg

Bij de blokker heb je trouwens goedkope (200 asa rolletjes)

Ahja die heb ik pas even gegoogeld, lijkt er bets op ja :D
Waar zit die lichtmeter dan? Ö (foto?)
Vind het trouwens coole fotos :j
Is scherpstellen echt zo lastig? Ik stel met mijn DSLR ook regelmatig manueel scherp, dat gaat me vrij goed af. :)

Ik heb bij het kruidvat vandaag 2 rolletjes gekocht (200asa en 400asa, weet het verschil alleen nog niet zo goed (behalve dat de 400asa lichtgevoeliger is? Maar snap niet wat je er mee opschiet haha. Asa=iso? maar de asa op m'n cam kan gewoon tot 3200 oid?))

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:14

Shadow0 schreef:
Koop zwartwitrolletjes en ga de doka in, da's echt leuk :j

Er zit een zwart-wit stand op de camera, dus dat je niet nodig dan toch?:D
En wat is een doka? (lol)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:22

Ik vond scherpstellen niet lastig, stukken makkelijker dan met de modernere camera's op manual.

Asa / iso is inderdaad de lichtgevoeligheid, echter, hoe lichtgevoeliger, hoe groter de 'korrel' (een soort ruis), en hoe makkelijk je dan onscherpte hebt. Ikzelf vond 400 echter fijn fotograferen, geeft je wat meer speling in avondlicht en binnensituaties.
3200 kun je volgens mij nauwelijks krijgen, ik heb 10 jaar terug nooit meer kunnen vinden dan 1600 (kleur, misschien dat zw nog wel te vinden is). Ik gebruikte het voor theaterfotografie.

En het gaat niet om het zwartwit (ik ben zelf echt iemand van kleurenfotografie) maar de donkere kamer (=doka) is zo leuk: zelf afdrukken en vergroten, en dan de afbeelding op zien komen in de ontwikkelaar :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:26

Heavenknows schreef:
Ik heb bij het kruidvat vandaag 2 rolletjes gekocht (200asa en 400asa, weet het verschil alleen nog niet zo goed (behalve dat de 400asa lichtgevoeliger is? Maar snap niet wat je er mee opschiet haha. Asa=iso? maar de asa op m'n cam kan gewoon tot 3200 oid?))

200asa= iso 200, 400asa = iso 400 als ik het goed heb, op je digitale kan je je isowaarde veranderen, op een analoog kan dat niet dus moet je je rolletje er aan aanpassen zeg maar :+ de 200 gebruik je bijv. in de zomer, gok ik :P

Mijn moeder had ook een analoge, ook een pentax geloof ik, helaas is de sluiter nu kapot maar ze wil hem niet laten maken.
Dr vriend heeft ook 1 die al wat meer automatisch is ik geloof van olympus.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:43

Shadow0 schreef:
Ik vond scherpstellen niet lastig, stukken makkelijker dan met de modernere camera's op manual.

Asa / iso is inderdaad de lichtgevoeligheid, echter, hoe lichtgevoeliger, hoe groter de 'korrel' (een soort ruis), en hoe makkelijk je dan onscherpte hebt. Ikzelf vond 400 echter fijn fotograferen, geeft je wat meer speling in avondlicht en binnensituaties.
3200 kun je volgens mij nauwelijks krijgen, ik heb 10 jaar terug nooit meer kunnen vinden dan 1600 (kleur, misschien dat zw nog wel te vinden is). Ik gebruikte het voor theaterfotografie.

En het gaat niet om het zwartwit (ik ben zelf echt iemand van kleurenfotografie) maar de donkere kamer (=doka) is zo leuk: zelf afdrukken en vergroten, en dan de afbeelding op zien komen in de ontwikkelaar :j

Ah oke :D

Dus jij doet al je afdrukken zelf? Cool, is dat niet hardstikke veel werk?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:10

veel analoge lenzen kan je toch ook op digitale spiegelreflex camera's gebruiken heb ik ooit gelezen?
dan heeft je moeder wel een hele mooie deal gedaan :D

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:12

sharonalover schreef:
veel analoge lenzen kan je toch ook op digitale spiegelreflex camera's gebruiken heb ik ooit gelezen?
dan heeft je moeder wel een hele mooie deal gedaan :D

Met een adapter kan ik deze idd gebruiken ja :D
Deze hebben allemaal een screwmount (M42) En de adapter heeft aan de andere kant een gewoon canon-baljonet. :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:15

De doka in, echt een aanrader:) Ik werk grag met analoge camera (weliswaar geen spiegel), heb op dit moment een agfamatic (met een soort cardridge erin, waarvan ik hoop dat ik die in de doka leeg kan halen en kan vullen met 35mm film :P anders is het daarna uit met de camera want dit is de enige cartridge die ik nog kon vinden :P )

Een oude ik geloof olympus, heb ik wel foto's van maar dus niet digitaal (zal ze ooit inscannen) en ik heb ook nog een lomocamera :)

Tja, je moet wat... en dat terwijl ik een hekel had aan het vak fotografie op school :))

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:23

Hoe werkt dat doka gebeuren dan? lol

Grappig dat je het vak helemaal niet vind KDS, misschien niet zo into al die moderne dingen (en regeltjes?)? XD

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:28

*meld zich* :wave:

Ik heb ook een tijd met een analoge SLR gefotografeerd, tot ie kapot ging.. (Nu heb ik een digitale)
Ik heb toen ook in de doka gewerkt en dat is inderdaad heel leuk,
het is vooral gaaf dat je zo'n foto dan echt van begin tot eind zelf maakt.
En dat je zo'n foto langzaam op het papier ziet verschijnen.

Edit; ik moet zeggen dat ik het wel jammer vind dat dat niet meer hoeft met een digitale..
Maar aan de andere kant is het soms ook juist wel erg handig, kost veel minder tijd en het ontwikkelen kan niet fout gaan etc.
Bovendien was die doka op school en kan ik daar nu niet meer in, dus echt veel zin zou het nu niet meer hebben,
maar anders had ik misschien nog wel een nieuwe-oude analoge gekocht..
Laatst bijgewerkt door TE5 op 17-05-10 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:29

Ik heb een Canon analoge spiegelreflex, een hele oude van mijn vader. Camera van het jaar 1964 :D. Echt een klassiekertje dus! Ik gebruik hem niet heel vaak, maar het is wel heel leuk af en toe. Het geeft iets meer karakter aan de foto's vind ik. Ik heb nog nooit zelf ontwikkeld in een doka, maar dat lijkt me wel gaaf. M'n vader deed vroeger niet anders haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:30

Heavenknows schreef:
Dus jij doet al je afdrukken zelf? Cool, is dat niet hardstikke veel werk?

Nee, ik heb het een tijdje gedaan maar er zelf de middelen niet voor en heb al meer hobby's dan tijd :) Het afdrukken is veel werk maar ook erg leuk.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:37

Aaah leuk :))
Heb geen analoge spiegelreflex, maar bijna alleen maar analoge lenzen.
De meest linkse heb ik ook, alleen gebruik hem nooit :+
Heb ook een gewoon analoog toestelletje, heb ik nog gebruikt met bevrijdingsdag.
Moet alleen nog een stuk of 10 foto's maken om het rolletje vol te maken, dat vind ik wel irritant. :\

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:12

5 euro voor 8 lenzen? Hoe heeft ze dát in vredesnaam gedaan.
Wat analoge camera's betreft, hier heb ik een minolta en een revueflex liggen waar ik soms nog wel eens mee speel. Alleen heb ik er geen andere lenzen voor dus dat is wel heel erg balen.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:16

holy cannoly goeie deal!! :wow:
ik heb ook een analoge, maar das lomografie. vind je wellicht ook leuk als je dit leuk vindt :j

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:22

Courses schreef:
5 euro voor 8 lenzen? Hoe heeft ze dát in vredesnaam gedaan.
Wat analoge camera's betreft, hier heb ik een minolta en een revueflex liggen waar ik soms nog wel eens mee speel. Alleen heb ik er geen andere lenzen voor dus dat is wel heel erg balen.

Ik had 5 lenzen voor 0 euro :') (incl verrotte tas)
Gewoon een advertentie op marktplaats zetten dat je op zoek bent naar oude lenzen
& wie weet reageert er dan wel iemand die het voor niks geeft. :')