[FOTO]Mirthe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

[FOTO]Mirthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:25

Vandaag foto's gemaakt van Mirthe, friese merrie. Conclusie; foto's maken van een zwart paard valt niet mee :P

Tips zijn welkom ;)
Camera; Cybershot DSC H50

1;
Afbeelding

2;
Afbeelding

3;
Afbeelding

4;
Afbeelding

5;
Afbeelding

6;
Afbeelding
Jammer van dat stukje boom rechts onder, kan dat op de computer helaas niet bijwerken

Andere foto's;
7;
Afbeelding

8;
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lontje op 08-05-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] in hoofdletters gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:35

Ten eerste: nooit uploaden bij Mijnalbum, dit verpest de kwaliteit van je foto's echt erg!

Foto 1: Hij oogt totaal niet scherp, tevens vind ik het halster afleiden en kijkt het paard de andere kant op.
Foto 2: Deze oogt ook niet scherp en het paard is erg uit verhouding door de manier waarop de foto genomen is. Het hoofd is zo veel te groot in vergelijking met het lichaam.
Foto 3: Leuk idee, maar de foto mist contrast en het paard z'n benen zijn zó wazig dat het lijkt alsof het sprietjes zijn.
Foto 4: Het paard kijkt de andere kant op, tevens mist deze óók scherpte. Hij is ook erg donker...
Foto 5: Deze vind ik geloof ik nog het beste van de serie, had alleen liever wat meer body van het paard willen zien. Tevens ook niet 100% scherp. Ook weer wat donker.
Foto 6: Het paard kijkt erg suf en hij is ook erg donker.
Foto 7: Deze foto doet mij niks, mijn aandacht wordt meer naar de hals getrokken dan naar de manen, en het lijkt me dat dat niet de bedoeling was.
Foto 8: Leuk, maar de achtergrond stoort me nogal. Tevens vind ik het mooier als je de voorkant van het oog op foto zet.

Hopelijk heb je hier wat aan, gewoon lekker blijven oefenen :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:43

Bedankt voor je reactie :)
De onscherpte bij de eerste foto's was me nog niet opgevallen.

MilesNF

Re: [FOTO]Mirthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:58

Ten eerste zou ik zonder halster fotograveren, dan is je paard al gelijk een stuk mooier.
Verder vind ik alle foto's van het friese paard onscherp en ook weinig bijzondere poses van het paard. Het haalt niet het mooiste in het paard naar boven en is ook niet artistiek. Ook lijkt er een ruis te zitten over foto 4 tm 6
Foto 3 is op zich wel een leuk idee, maar niet zo goed uitgevoerd. Het bloemetje op de voorgrond moet iig een stuk scherper.
De eerste foto van de haflinger vind ik wel leuk met dat licht wat door de manen schijnt.
Bij de oogfoto stoort de weerspiegeling nogal. Ook zou ik kiezen voor een rustige en egale achtergrond.

Probeer echt goed na te denken over wat voor beeld je op de foto wilt zetten, hoe je het paard er het voordeligst opzet. Dat begint dus al met het kiezen van de omgeving, het (niet) omdoen van een halster en het kiezen van een dag waarop de zon schijnt, dan is het vaak makkelijker foto's maken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 08:18

Ook jij bedankt voor de reactie :)
Wat bedoel je met de ruis? Wat zie je dan?

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:23

1. Onscherp, ik vind ook de compositie niet goed. Nu heb ik het gevoel dat het paard een standbeeld is en er bijna geen leven in zit.
2. Deze is al iets scherper maar het is spijtig van het halster. Dit lijd enorm af. Voor zo foto's neem je het best een mooi wit halster dat goed zit.
3. Ik snap jouw bedoeling niet? Het zou mooi geweest moest die bloem vanvoor scherp zijn geweest. Hij is nu maar gedeeltelijk scherp en hij doet me niets.
4. Deze is te donker. Het is moeilijk om onderscheid te maken tussen het hoofd van het paard en waar de hals begint.
5. Deze is al iets beter maar het hoofd lijkt te groot. Ik merk dat je veel foto's van onderen neemt. Probeer eens op gelijke hoogte met het paard te staan.
6. Deze foto doet me niets, de verhoudingen van het paard zijn weer totaal weg.
7. Deze foto doet me ook totaal niets...
8. Dit is niet bepaald origineel en de achtergrond stoort me ook.

Eerlijk? Met zo foto's zou ik niet tevreden zijn... Veel oefenen.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:32

1 en 2 vind ik nogal standaard. Het paard staat heel centraal en de achtergrond vind ik te scherp. Experimenteer eens met je diafragma en met verschillende standpunten. Hier staat uitleg over wat je allemaal kan doen met je diafragma.

3 vind ik al veel leuker en origineler :j Ik denk dat hij leuker was geweest als het paard volledig zichtbaar was, of als er meer pluisjes en minder paard opstonden.

Op 4, 5 en 6 vind ik het halster storend. Leuk dat je eens iets anders probeert, maar ook deze poses vind ik nogal standaard.

7 is al veel origineler en mooi scherp. Rechts is hij nogal donker, wat ik jammer vind omdat de andere kleuren wel allemaal zacht zijn.

8 heeft en erg storende achtergrond. Ook de reflectie in het oog vind ik niet mooi.

Toen ik de eerst twee foto's zag, dacht ik dat het allemaal standaard foto's zouden zijn, maar vanaf foto 3 vind ik ze al veel origineler. Als je foto's wilt met het paard er volledig op, experimenteer dan. Ga eens op de grond liggen, zak door je knieën, kruip ergens op, trek een foto als je op het paard zit, ...
Ook met je diafragma en sluitertijd kan je eens spelen. Dan krijg je minder of meer scherpte, minder of meer licht, minder of meer beweging en dat kan leuke resultaten geven.
Kijk voor je afdrukt door de lens en bekijk alles wat je ziet. Is er niet iets dat stoort, dat de foto beter kan maken als je jezelf een beetje verzet, dat onscherp moet zijn?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:25

Bedankt voor de reacties, mooi duidelijke link ook :j

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:31

Zie dat alle tips die ik wilde zeggen al zijn gezegd. Wil alleen even zeggen: Lekker verder oefenen en proberen, dan kun je als het goed is straks grote vooruitgang zien :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:18

Ik had vanochtend een tweede poging gedaan, ben benieuwd wat jullie hier van vinden;
1;
Afbeelding

2;
Afbeelding

3;
Afbeelding

Achtergrond wazig houden vond ik lastig, paard was dan wel heel snel bewogen. Iemand hier tips voor?
En ja, dr zitten vliegen op Mirthe dr neus; deze trokken zich niets aan van de gebruikte vliegenspray ;)

In het algemeen had ik het gevoel dat het lastiger was om Mirthe mooi scherp op de foto te krijgen, vergeleken met de haflingers. Klopt dit, of is dit puur mijn gevoel geweest? Iemand hier tips voor?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:33

Vele malen beter! Het zijn leuke foto's om naar te kijken. Het halster wat ze nu om heeft voegt wel wat toe itt het eerder groene halster.
Gewoon lekker door blijven oefenen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:48

Bedankt :)