[TEK] Allereerste keer pastel, portret Wanadoo.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

[TEK] Allereerste keer pastel, portret Wanadoo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:18

Zoals de titel al zegt mijn allereerste pastel. Het was een verjaardagscadeau voor iemand, een portret van zijn paard. :)

Oeh's en ah's zijn natuurlijk altijd leuk maar ik hoop ook op een paar goed onderbouwde posts met veel opbouwende kritiek en tips om mijn techniek te verbeteren. Afkrakers merken vanzelf hoe goed ik ben in negeren.

Heb ongeveer 2 uurtjes er over gedaan. Eerst een grote witte grondlaag die ik met de vinger 'ingewreven' en in langs de lijntjes met de doezelaar gedaan heb. De algehele belijning in de tekening is nagetrokken met een zwart pastelpotlood en die verdoezeld. De foto had veel scherper gemogen en laat helaas niet alle details correct zien maar ach je kan nooit de exacte tekening op foto zetten. Ik had haast en zal mijn volgende tekening helemaal correct op de foto zetten.

Mijn eigen punten:

* Veel beter op het tekenen van ogen gaan oefenen, had veel beter gekund.

* De doezelaar meer gebruiken.

* Meer kleuren mengen om het gewenste resultaat te verkrijgen.

* Altijd en eeuwig door blijven oefenen op de correcte anatomie van het paardenhoofd. (bv hier de kaak te kort, het linkeroog te hoog)

De foutjes die ik vond in de tekening:

* De vlek op de hals vergeten af te werken, dom dom dom.

* Geen zichtbare opening van de mond, die er met bit wel is normaal.

* De anatomie van de musketonhaak klopt niet. :+

Heb erg van het tekenen genoten, vind het fijn makkelijk materiaal om mee te werken. Je kunt makkelijk in detail gaan. Veel sneller en makkelijker dan potlood, je hebt minder verfijning, tijd en geduld nodig om mooie vlakken te creëeren.
Ik ga in de toekomst zeker nog een paar pasteltekeningen maken.

Hier de foto die ik heb gebruikt als voorbeeld, heb de eigenaar even onherkenbaar gemaakt:
http://i122.photobucket.com/albums/o260 ... C00748.jpg

En hier dan het werk zelf:

'Wanadoo'

Afbeelding

Zoals ik al zei, tips zijn welkom! Mocht de foto toch niet goed genoeg zijn voor [UK] dan gelieve te verplaatsen. :)

Groetjes Lara
Laatst bijgewerkt door Mireille op 04-05-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [UK] > [TEK]

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:30

Allereerst wil ik zeggen dat ik het knap vind dat je de tekening zo'n positieve draai hebt gegeven als je naar de foto kijkt.

Het oog vind ik te groot. Het is ook niet echt een paardenoog.
Probeer zoals je zelf al aangeeft lekker te mengen met kleuren. Je kan ook andere kleuren toevoegen.

Lekker blijven oefenen dan komt het zeker goed. Het ziet er al netjes uit. :)

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:34

Je TAG klopt niet ;)
ik vind het touwhalster erg mooi, en ik vind het knap dat je vanaf die foto dit kan tekenen. Dat krijg ik namelijk niet voor elkaar, ik heb echt een goed voorbeeldfoto nodig.
Er mag van mij wel wat mee kleur in, daardoor krijg je meer diepte. Nu is het geheel nog een beetje plat. Er mogen van mij ook meer details in, maar dat kan ook aan de foto liggen.
En ja, dat oog. Ik ben er niet weg van. Sterker nog, ik vind dat het afbreuk doet aan de rest van de tekening. flink oefenen dus!
maar dan gaat het vast lukken :j succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:38

@SIEMxFunny: Dankje voor je post! Ja het oog vond ik echt moeilijk. Ik moet wel erbij zetten dat het paard ook daadwerkelijk een zogenaamd mensenoog heeft, dus dat je randen oogwit ziet. Maar voor de rest gelijk, bedankt voor je tips!

@koetje10: Ja het touwhalster ik doe er dagelijks 1 om dus weet hoe de knoop gaat enzo. Diepte creëeren heb je gelijk in, had meer gemogen. De foto vertekend wat dat betreft een beetje maar ook weer niet extreem veel. Bedankt voor de tips! edit: wat is er mis met de tag?

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:47

volgens mij moet je TAG niet [UK] zijn, maar [TEK] ;) Kleinigheidje ;)
edit: o, grapje, het is al aangepast zie ik :P

Lara_Silver

Re: [TEK] Allereerste keer pastel, portret Wanadoo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:48

Ah ok! En het is al veranderd zie ik. :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:54

Op zich ben je erg goed op weg maar hij voelt voor mij nog niet af, ik zie meer een eerste basislaag. De anatomie van het paard heb je al goed te pakken, de oortjes staan alleen nog wat te ver naar voren en het oog is wat cartoony. De mond had bij het bit idd een 'lusje' er omheen moeten maken en misschien nog een stukje van het mondstuk zichtbaar maar verder vind ik dat niet eens zo storend. Ogen vind ik verder ook niet op de verkeerde plek staan. Het stukje musketon had je misschien beter weg kunnen laten, er zit geen touw aan dus dat heeft verder ook geen meerwaarde.

Wat betreft het kleuren mis ik nog wel een hoop, meer kleur, meer diepte. Niet bang zijn om het dik op te zetten of donkere kleuren te gebruiken, juist dat contrast brengt er meer leven in. Omlijnen ben ik niet zo fan van maar dat is misschien persoonlijk.

Probeer eens op een los blaadje meer te experimenteren met het pastel, gewoon zonder iets te willen maken uit proberen wat het doet, maak het bijvoorbeeld eens nat, breek stukjes af zodat je scherpe randjes hebt waarmee je kleine details kunt tekenen, pak er een penseel bij, of stempelen met een kneedgum. Pastel is heel erg mooi en helder van kleur, als je het teveel gaat mengen kan het snel viezig eruit gaan zien, maar je kunt er ook veel meer mee dan alleen maar het pigment 'uitsmeren', het is heerlijk divers materiaal.

Dus in ieder geval een goed begin en ik zie absoluut potentie :) .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:10

Heel erg bedankt voor je uitgebreide post, heb ik heel veel aan! Een fijne motivatie voor mij om ermee door te gaan. Ik teken maximaal een keertje per maand, vind er de tijd en de zin niet zo vaak voor maar nu is die motivatie er meer.

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:40

Je bent al goed op weg!
Het oog van een paard is ovaal vormig, jij hebt hem te rond getekend waardoor het niet echt lijkt. Probeer op losse blaadjes gewoon een paar paardenogen uit, oefening baart kunst! Maar super knap hoor, dat jij van zo een foto dit heb gemaakt! Ga zo door!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:46

Idd dat was mijn idee ook al na deze tekening ook. Dankje! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:49

Leuk gedaan! Ik zou het hoofdstel wat donkerder maken en de achtergrond ook een andere donkere kleur, zodat je de lijn van het hoofd niet hoeft te tekenen, maar het als het ware naar voren komt door de achtergrond.
Zeker met een wit hoofd geeft dat een heel mooi effect.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:01

Helaas heb ik de tekening zelf niet meer, misschien dat ik hem één dezer dagen even bij kan werken. Maar ik ga die tip zeker onthouden voor volgdende tekeningen. Heb zelf een schimmel, dan kan ik mooi oefenen op een portret van hem! Dankje voor je tips! :)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:11

ik zou met meer laagjes gaan werken, nu dekt het niet zo goed, ben nu zelf bezig met mn 2e pasteltekening en heb er zelf ook moeite mee :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 00:20

Dankje voor je post, klopt ook daar moet ik de volgende keer op letten. Dat zal ook wat meer 'body' aan de tekeningen geven, die hier nog ontbreekt, het is nog een beetje plat.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:08

Tips/cometaar is hierboven al gegeven :)
Vind het wel erruuug mooi gemaakt!
Voor mij mag je ook wel zo'n portret maken :+

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:13

Mooie tekening! Zeker als je de foto bekijkt.
Alleen vind ik jammer van het oog, het heeft wel wat weg van een poppenoog :P, maar
daar heb je geloof ik al genoeg commentaar over gehad.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 19:20

@bumper: dankjewel voor het compliment. Oh als ik de tijd eens zou hebben geen probleem maar in tegenstelling tot wat ik eerder zei in het topic niet meer getekend sinds deze...

@Kaula: dankje! Maakt niet uit hoor want het klopt, ik zat me net sowieso er weer op te ergeren. :+

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:11

je zou meer contrast in de tekening kunnen brengen om het wat realistischer te maken. Ook zou ik de schaduwen wat dikker aanzetten en er wat meer details in door laten schemeren als in bijvoorbeeld wat glinstering op de metalen delen, de lichtinval op het hoofd en het hoofdstel. Ook is het zo dat de manen van een paard meestal niet een kleur zijn, maar dat er een speling van kleur is in het haar, lichtere plukjes, wat donkere plukjes etc. Dat hoeft dan niet per se overeen te komen met de foto, maar dat geeft een realistischer effect. Als ik nog meer zie dat laat ik het je weten, maar je bent al goed op weg!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:41

Dankje voor je post en voor de handige tips! Ik ga het zeker in de praktijk brengen als ik weer eens aan een volgende tekening begin. :)