[TEK] Gullit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

[TEK] Gullit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:34

Vandaag heb ik weer een nieuwe tekening afgemaakt waar ik al een tijdje mee bezig was.

Afbeelding

Gullit en Vera
Derwent Coloursoft

De tekening is gemaakt op ets papier, dat is heel dik papier gemaakt van stof.
Op zich werkte dat erg fijn, doordat het zo onwijs dik is beschadigd de tekening ook minder gemakkelijk.
Maar ik had wel het idee dat dit papier een beetje werkt als schuurpapier voor mijn potloodjes. :(
Ook kun je er niet op gummen, omdat het papier dan beschadigd, hier kwam ik dus pas later achter lalala materiaal kennis en toen was het al te laat voor de lijnen die nog op bepaalde plaatsen staan en waarover mijn kleurtje dus niet dekt.
Jammer, maar helaas, dat weten we weer voor de volgende keer.

ojaa dit is de eerste keer dat ik een paard teken met mijn nieuwe potloden en ik moet zeggen, ik ben erg tevreden :)

mijn eerdere tekening met dit materiaal:
[UK] [TEK] Are we human or are we dancers..

Omdat het zo moeilijk is om de kleuren echt op de foto te krijgen zoals ze zijn hier nog even een foto met flits
Afbeelding
en *klik* voor een grotere foto.

Alle tips en commentaar is welkom :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:24

Ik vind de kleuren in de vacht van het paard erg fijn. :j Misschien had je ook iets meer kleur kunnen toevoegen aan de bles, die nu wel erg 'wit' is. Het haar van het meisje bovenop haar hoofd ziet er al goed uit, in het onderste deel lijken de kleuren wat willekeurig. Er zit bijvoorbeeld wel blauw in maar dat zit in strengen, in plaats van op de plaatsen waar er schaduw zou moeten vallen. Op haar huid en shirt kun je misschien nog wat meer kleur gebruiken? Het is nu volgens mij alleen huidskleur en alleen blauw, terwijl je op de vacht van het paard juist zo goed kleuren combineert door schaduwen blauw aan te zetten.
Qua compositie had ik het denk ik mooier gevonden als je het meisje iets hoger had geplaatst of de borst van het paard tot wat lager door zou tekenen. Nu heb je een 'dubbele afhakking', één van het paard en één van het meisje. Door en eentje van te maken wordt het wat meer een geheel in plaats van twee losse figuren. :)

Ik ken de papiersoort trouwens niet, werk je hiermee voor een speciale reden in plaats van op 'normaal' papier? :)

Edit: hee, het is je eigen paard! :D Je herkent hem zeker met dat typische tuigershoofd. :j

CaPrIoLe`79

Re: [TEK] Gullit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:29

Dat stel komt me erg bekend voor :D

Leuk portret! Je kan al goed met die potloodjes overweg.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:31

Bedankt voor je commentaar.
Je kunt wel zien dat ik met mensen nog heel wat te oefenen heb :)) Het shirt ben ik ook nog niet echt tevreden over, ik ga eens kijken wat ik daar nog aan zou kunnen veranderen, het was ook vrij lastig omdat er een heel patroon op het shirt zit (zie profiel voor voorbeeldfoto), waardoor je de lichtinval niet helemaal goed kunt zien. Eerst had ik dat hele patroon getekend, maar het werd wel heel lastig om daar omheen te kleuren :))
Voor haar moet ik denk ik maar eens een tutorial opzoeken op Deviantart, want oh wat blijft dat moeilijk.

je commentaar op de compositie ben ik het ook mee eens, hij is nu wel onwijs langwerpig.

ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie ook weinig aandacht besteed heb aan de schets, omdat ik gewoon zin had om even iets in te kleuren met mijn nieuwe potloodjes. Maarja, als je dan eenmaal begonnen bent en het ziet er een beetje mooi uit dan ga ik altijd wel lekker door :))

Papiersoort was eigenlijk even 'bij gebrek aan beter'. Mijn ma doet aan etsen en wij hebben dit soort papier dan ook gewoon thuis liggen, ik zelf had alleen nog papier met een tintje en kon mijn witte tekenpapier niet vinden. Ik koop zeg maar altijd van die grote losse vellen en die snijd ik dan in stukken. Dus toen had ik dit maar gepakt, even kijken hoe dat zou gaan. :)

edit: Dankje Laura!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:40

Getint papier had voor deze tekening ook goed gekund!
Is het bij dit papier niet juist een voordeel dat er meer pigment wordt opgenomen? Worden de kleuren er niet beter op? Ben benieuwd als je straks papiersoorten gaat vergelijken.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:45

Ik vond bij dit papier de kleuren een stuk helderder dan bij mijn vorige tekening. Daarvoor had ik mi teintes gebruikt.
Het dekte ook gelijk veel beter, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat dat papier vrij donkerbruin was en dit wit.
Eigenlijk is er gewoon teveel keuze aan papier! :))

Voor grafietpotlood gebruik ik altijd het liefste erg glad papier.
Voor dit een beetje ertussen in :j

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:50

Wat een onwijs gave tekening Veer :j Jullie zijn zo'n ontzettend leuk duo!!
Je kan wel zien dat je al behoorlijk overweg kan met je nieuwe potloodjes :))

Wat betreft de compositie ga ik mee met Elanor; hoewel ik ook wel weer benieuwd ben naar hoe het lijkt als je Gullit wat verder door zou tekenen waardoor de lijn in de tekening anders gaat lopen (dus wat meer 'om jou heen' zeg maar)
Een tintje op de achtergrond had het totaal een wat meer warmere uitstraling gegeven denk ik, maar het stoort mij niet. Vind het sowieso onwijs knap dat je het aandurft een mens op papier te zetten ;) :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:06

Ik ben het helemaal eens met het commentaar van Fnanne en Elanor wat betreft de compositie en afbreking. Ik vind ook dat Gullig ineens wat abrupt eindigt aan de rechterkant (voor de kijkers). Moet dat een deken voorstellen wat daar begint? Dat kan je ook wel verder door mogen tekenen om het meisje (jij?) heen, zeg maar. (Edit: echt precies dezelfde woorden als Fnanne, had ik nog niet gelezen :o )

Ik vind het witte papier juist mooi voor deze knallende plaat! Mooi kleurgebruik. +:)+ Ik kan trouwens helemaal geen mensen tekenen, dus ik vind het superknap van je. ;)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:13

Bedankt voor de reacties.
Het is geen deken wat daar begint, daar ben ik gewoon gestopt met tekenen, ik zal even kijken hoe het wordt als ik er zowel rechts als aan de onderkant nog iets bij kleur!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:29

Mooi plaatje Veer!
Ik denk ook dat het er voor het oog wat mooier uitziet als je Gul aan de rechterkant wat verder door tekent :)