[TEK] Pastel Phoebe (paard)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

[TEK] Pastel Phoebe (paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 12:33

Hierbij weer eens een topic van mij. Ik heb nog niet zo heel veel pastels gemaakt (ben meer met acryl bezig geweest). Maar ik vind zelf dat het steeds beter gaat. Ik heb nu in opdracht van een bokker (wie weet ik niet, want ken alleen haar echte naam omdat ze me via e-mail heeft benaderd) een paard getekend. Het is een kado voor Moederdag.

Ik vind het moeilijk om het goed op foto te krijgen, dus even twee foto's van dezelfde tekening.

A3, Mi-teintes canson met pastelkrijtjes (verschillende merken).

Zonder flits:
Afbeelding

Met flits:
Afbeelding

Zoals altijd ligt de werkelijke kleur en contrast ergens in het midden.

Ik ben nog niet helemaal klaar, want nog niet helemaal tevreden over vooral linksonderin de nek en deel van de buik die je nog ziet.
En uiteraard hoop ik dat ik eventueel nog wat met het commentaar kan doen, maar het papier is al aardig verzadigd. Zitten behoorlijk wat lagen op, dus echt veel kan ik niet meer veranderen. Maar ik heb wel wat vragen aan de criticasters en pastelervaringsdeskundigen.

Pluspunten:
- Ogen en neus zijn over het algemeen niet echt een probleem en ben ik ook vaak wel tevreden over.

Minpunten:
- Ik doe iedere keer weer met donkere kleuren het contrast aanzetten (Bij ogen, neus en oren vooral), maar als ik dan weer bezig ben geweest en er weer lichter pastelstof overheen 'waait', komt er weer een lichte waas overheen. Hoe doen jullie dat?
- Zoals ik al schreef ben ik niet tevreden met de aanzet van de nek linksonderin. Op de foto is dit door schaduw best donker, maar het paard zelf is veel bruiner. Ik krijg dit niet zo goed als ik zou willen. Probeer toch de oorspronkelijke kleur te laten zien, maar feit is dat op de foto dit deel erg donker is. Wordt toch zo onnatuurlijk als ik dan wel wat lichtere kleuren toevoeg.
- Op de foto heeft het paardje een halster. En die loopt precies over de kaaklijn, dus ik moest even gokken. Vraag me af of de haak zo goed loopt.

Vraagje:
Dit is een A3-formaat papier. Ik heb alleen nog nooit een A3-pasteltekening via de post verzonden. Zeker omdat deze nogal veel lagen heeft, ben ik zoooo bang dat hij beschadigd met de verzending. Hoe pakken jullie (degene die hier ervaring mee hebben) dat aan?

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:06

Mooi gemaakt! :j
Maar wat me trouwens wel opviel is die soort bobbel (denk de kaak) een beetje te breed is maar dat kan op de foto ook zijn ;)
Wat je zelf al zegt ben ik ook mee eens en de kaaklijn lijkt goed te zitten :)
Dat pastelstof blaas ik altijd heeel erg hard weg, als het goed is blijft het dan niet hangen :)
Zelf verzend ik nooit tekeningen maar volgens mij kun je je tekenen tussen 2 bubbeltjesplastic stukken doen en daarboven nog bijvoorbeeld karton, en daarom heen kun je het inpakken met adres etc. :D

SarahLynn

Re: [TEK] Pastel Phoebe (paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:26

Super!

Enige is dat je veel details hebt op de neusbrug, ik zou graag nog meer details willen zien over het hele hoofd.
Maarja, dat is natuurlijk mijn mening :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:17

Hoi hoi!

Hier de bokker voor wiens moeder het een cadeau is *D

Ik denk dat je qua kleur nu inderdaad goed zit!!
Wij (pap, broertje en mijn vriend) zijn nu al erg gelukkig met het resultaat en
we weten haast wel zeker dat ze dit ge-wel-dig gaat vinden!! :D

PS voor TS, verkoop jij ook lijsten??

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:32

Om te beginnen....TOP!
De kaak komt idd wat storend over, het vormt geen geheel met de rest van het hoofd.

Dat stukje nek en buik waar je het over had had ik in dit geval weggelaten, vind het zelf eigenlijk ook wle een beetje storend.

Maar buiten die 2 dingetjes vin dik het echt weer een super werkje!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 12:09

Bedankt voor het reageren! :)

Kwestie van heel hard blazen dus. :D

De bobbel van dat bot is volgens mij zo wel goed, gezien de foto.

Details op de neus meer dan rest van het hoofd... dat vind ik zelf wel meevallen, maar kan ook wel door de foto komen dat dat zo lijkt.

Ik ga nog eens naar de kaak kijken. Ik denk dat de kleur ook niet klopt.

Buik weglaten was misschien beter geweest, maar dat is achteraf. Maar ik denk dat als ik de juiste kleur heb gevonden, het wel mooi is.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:13

Prachtig portret, met een sprekende blik. Ogen en neusje zin er schitterend uit, en ook de vachtkleur, heel levendig.

Wat betreft die buik, met wijsheid achteraf had je die inderdaad beter gewoon weg kunnen laten. Het is nu alleen 'opvulling' van het stukje papier tussen de hals en de kin. Voor het verzenden zou ik een goedkoop lijstje gebruiken, desnoods met plexiglas. Zo zorg je dat er niets tegen het pastel aankomt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:34

De manier van inkleuren en kleurgebruik vind ik erg leuk. Het brede voorhoofd stoort mij wel (geen idee of het model dat ook heeft overigens). Ik vind het ook jammer dat de oren te klein zijn. Daarentegen vind ik ze wel prachtig ingekleurd!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:56

Wuis schreef:
Het brede voorhoofd stoort mij wel (geen idee of het model dat ook heeft overigens). Ik vind het ook jammer dat de oren te klein zijn.

Het is een gelderse merrie met een breed voorhoofd en kleine oren haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:03

Ik vind het een heel sprekende tekening. Mooi gedaan. De 'bobbel' onder het rechteroog (links op de tekening) is naar mijn idee echter veel te groot. Het staat niet in verhouding tot de andere kant. Als dat stukje wel goed is dan zit de fout waarschijnlijk in het perspectief van de neus. Die is dan waarschijnlijk te veel naar rechts (links op de tekening) gedraaid. Het snebje dat uit het midden staat helpt daar dan ook nog eens aan mee.

Misschien is het een idee om ook links op het papier naast het hoofd nog wat te kleuren? Dan stoort de opvulling tussen hals en hoofd wat minder. Verzenden doe ik opgerold in een koker (net als posters). Zo'n koker (kan er ook een stuk regenpijp oid voor gebruiken) is een stuk steviger dan een plat pakketje. Die bolle vorm kan veel meer druk hebben. De tekening moet daarna alleen even met iets zwaarders weer voorzichtig plat gedrukt worden. Als hij achter glas gaat dan is het direct weer netjes en heb je geen last van de lichte bolling die er in zit. Neem geen hele smalle koker. Houd de bolling in het papier zo licht mogelijk.

vanPrinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:38

Ziet er goed uit, kaaklijn stoort wel een beetje aan de li kant en idd de rug is miss overbodig, maar ik zou ook erg blij zijn met zo'n portret van een paard!
Knap gedaan :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:44

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb de kaaklijn aan de linkerkant iets aangepast. Ik had niet door het dat zo storend was, en daarom is zo'n topic zo fijn! Ik hoop dat het nu wel beter is.

Hij is klaar. Gefixeerd en ik ga hem vandaag of zaterdag op de post doen.

Oprollen in een koker moet ik niet aan denken... hoewel hij gefixeerd is, denk ik toch dat de rand van het papier de tekening erg zal beschadigen.

Maar dat van een goedkoop lijstje vind ik een topidee! +:)+ Dat ga ik doen! En ik heb ook bubbeltjesplastic gekocht om eromheen te wikkelen dan. Moet goedkomen.

Afbeelding

Voor dezelfde bokker Selka heb ik ook haar prachtige Selma in Z/W mogen tekenen. Dit is een combi van potlood en zwart pastelpotlood. Ook A3.

Heerlijke plaat om te tekenen. :)
Afbeelding

Deze is ook al gefixeerd. ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:13

Jaa ik dacht mijn mooierd moet ook vereeuwigd zijn!! *D

Ik ben stiekum toch fan van de zwart-wit <3 , maar dat is puur omdat ie voor mezelf is haha!!

TS super bedankt voor je tijd en inzet, ze zijn zo op het scherm al mooier geworden dan ik had durven hopen.
Nu nog in een mooi lijstje en aan de muur! Ik weet zeker dat ze voor altijd aan de muur blijven hangen!

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:19

Veel beter zo! :D
En leuk nog eentje :))
Ziet er goed uit allebei! :D