Ik vind het moeilijk om het goed op foto te krijgen, dus even twee foto's van dezelfde tekening.
A3, Mi-teintes canson met pastelkrijtjes (verschillende merken).
Zonder flits:

Met flits:

Zoals altijd ligt de werkelijke kleur en contrast ergens in het midden.
Ik ben nog niet helemaal klaar, want nog niet helemaal tevreden over vooral linksonderin de nek en deel van de buik die je nog ziet.
En uiteraard hoop ik dat ik eventueel nog wat met het commentaar kan doen, maar het papier is al aardig verzadigd. Zitten behoorlijk wat lagen op, dus echt veel kan ik niet meer veranderen. Maar ik heb wel wat vragen aan de criticasters en pastelervaringsdeskundigen.
Pluspunten:
- Ogen en neus zijn over het algemeen niet echt een probleem en ben ik ook vaak wel tevreden over.
Minpunten:
- Ik doe iedere keer weer met donkere kleuren het contrast aanzetten (Bij ogen, neus en oren vooral), maar als ik dan weer bezig ben geweest en er weer lichter pastelstof overheen 'waait', komt er weer een lichte waas overheen. Hoe doen jullie dat?
- Zoals ik al schreef ben ik niet tevreden met de aanzet van de nek linksonderin. Op de foto is dit door schaduw best donker, maar het paard zelf is veel bruiner. Ik krijg dit niet zo goed als ik zou willen. Probeer toch de oorspronkelijke kleur te laten zien, maar feit is dat op de foto dit deel erg donker is. Wordt toch zo onnatuurlijk als ik dan wel wat lichtere kleuren toevoeg.
- Op de foto heeft het paardje een halster. En die loopt precies over de kaaklijn, dus ik moest even gokken. Vraag me af of de haak zo goed loopt.
Vraagje:
Dit is een A3-formaat papier. Ik heb alleen nog nooit een A3-pasteltekening via de post verzonden. Zeker omdat deze nogal veel lagen heeft, ben ik zoooo bang dat hij beschadigd met de verzending. Hoe pakken jullie (degene die hier ervaring mee hebben) dat aan?

, maar dat is puur omdat ie voor mezelf is haha!!