[FOTO] Pegasse, oefenfoto's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

[FOTO] Pegasse, oefenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 12:38

Hoi,

dit is de eerste keer dat ik met mijn Canon 450D foto's op aanvraag heb getrokken. En ik kan tips gebruiken :D De eigenaresse van het paard is op de hoogte van het gebruik van de foto's met oog op verbetering in de toekomst.

Ik ben niet helemaal tevreden van de kwaliteit. Vind ze precies nogal overbelicht, had de zon achter me, en de compositie is niet wat het hoort te zijn. In het begin was ik zeer tevreden van de foto's, maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer foutjes ik vind :D

Het is wel een zeer fijn paard om te fotograferen, hij weet zijn poses mooi te nemen en geeft me tijd om de foto er ook op te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mijn eigen aandachtspunten zijn:

- letten op stand van de zon
- letten op achtergrond

mijn vragen zijn:

hoe krijg ik dus een mooie compositie?
bij de laatste foto was het zeer bewolkt en krijg ik de foto er dus moeilijk 'mooi' op, welke stand kan ik best gebruiken en welke iso-waardes?

Voor de rest, wijs mij op mijn fouten en geef gerust tips! Ze zijn meer dan welkom :D

Ik dacht misschien om een extra statief bij te kopen, vooral voor het rijwerk, is dit handig om mee te werken?

Faelivrin

Re: [FOTO] Pegasse, oefenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:31

Statief bij rijwerk is niet makkelijk, je zult constant moeten verplaatsen en dat word een hoop gezeul en gestress. Niet echt handig dus.

Vooral bij de laatste foto zou ik het paard meer centraal op de foto willen zien, dit houd in meer inzoomen of dichter bij het onderwerp komen en een betere timing van moment van foto maken (mooie sprong in de galop, achterbenen op grond en voorbenen van de grond) dit timen vergt wat oefening maar dan heb je ook wat.

De portret foto's zijn teveel gecropt en de omgeving is niet echt je-van-het. Foto's zijn overbelicht waardoor je een rare kleur en structuur krijgt in de foto. Tevens zijn ze deels vervormt, waarschijnlijk omdat je heel dicht op het paard stond. Probeer iets verder vandaan te gaan staan en het zelfde resultaat (iets ruimer mag wel zoals ik al zei) te bereiken door in te zoomen, hierdoor ga je de vertekening uit de weg en krijg je een paard wat in proporties is, nu heb je nl. een enorm hoofd en een klein lijfje op je foto's. Probeer verder met de +/- bijbelichting functie op je camera de overbelichting wat tegen te gaan of kies voor een lager ISO (ik kan nu niet zien welke je hebt gebruikt dus heb hier verder geen tips voor)

Met nabewerking in Photoshop of een ander programma kan je trouwens ook al een heleboel doen met je foto's, zeker met een spiegelreflex zo je dit bij al je foto's moeten doen.

Qua ISO waardes kan ik je alleen maar aanraden een zo laag mogelijk getal te kiezen, als je onscherpte door beweging in je foto krijgt zet je ISO dan wel omhoog.

Succes!

Mi_Amore

Re: [FOTO] Pegasse, oefenfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:49

dank je, hier heb ik héél wat aan :D Bij mij staat de ISO altijd op 1600. Omdat ik dus vooral bewegingsfoto's maak.

Bedankt voor de tips ivm compositie en overbelichting :D