[TEK] Het begin van een nieuw avontuur...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

[TEK] Het begin van een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:14

Namelijk, het aquarelavontuur!
Toch wel spannend hoor, om hier een topic te openen tussen al die goede aquarellers. Maar ik doe het toch maar, omdat ik er alleen maar van kan leren :D

Een paar dagen terug heb ik een reissetje Winsor en Newton aangeschaft.
Wat een heerlijk ding is dat zeg. En dat moest natuurlijk meteen getest worden xD Dus het eerste probeerseltje is een boekenlegger.
Alles wat ik hier laat zien is getekend op een goedkoop blokker aquarelblok van 220 gram oid. Ik weet dat dat niet goed is. Maar gewoon om te oefenen gaat het prima (en het moet toch op, want ik heb het in geen jaren meer gebruikt xD)

Afbeelding
De roos, Ik had helemaal een idee, maar het wou er niet echt uitkomen. Maar ik had dit nog nooit gedaan, en het was ook raar om met die napjes te werken xD Dus gewoon om er eventjes in te komen zeg maar :D

-----------vandaag--------------
Vandaag heb ik mijn spullen er weer bij gepakt, en heb een leuke site gevonden met een heleboel tutorials. Super leuk!
Ik heb het natuurlijk gelijk geprobeert
Afbeelding
dat was/is nog best lastig om dat te krijgen zoals ik wil. Overal heb ik wat bij geschreven. Bij het groene vakje staat :
Moest 1 tint blijven. Redelijk gelukt voor de eerste keer.
Bij bruin merkte ik iets raars. als ik heel weinig water had kreeg ik licht, en heel veel water kreeg ik donker bruin. Maar dat kan aan mij liggen xD Ik zal dat nog eens proberen :D

Daarna vond ik zelf dat ik wel genoeg vakjes had ingekleurd. Dus toen heb ik een paar tutorials overgeslagen (ook omdat ik die materialen niet heb xD) En kwam ik iets tegen over spettertjes maken. en dat is LEUK!
Haha.
Afbeelding
tegelijkertijd heeft mijn mobiel ook een makeover gekregen(lag naast dit papier, dus daar zitten ook allemaal spetters op ) Maar ach. Het was érg leuk om te doen

weer een paar tutorials later gingen ze een achtergrond maken. Ook dat heb ik even geprobeert
Afbeelding
Die 'witte' vlekken heb ik expres gedaan. in het echt zit daar ook nog wel kleur. Maar dat is heel slecht te zien.

En toen vond ik dat ik wel aan een wat grotere oefening mocht beginnen.
Snel een plaatje opgezocht van een papegaai, en snel wat lijnen op papier gezet (nog geen 5 minuten schetswerk) dus links en rechts zal er wel heel veel niet kloppen.
Afbeelding
De achtergrond vond ik erg leuk om te doen. De papegaai zelf ook wel. Maar ik wist niet zogoed wat ik daar mee aan moest. ik durfde nog niet echt te mengen met de kleuren die ik heb. en weet van heel veel niet hoe ik de kleuren moet maken (of welke kleuren ik er uberhaupt in zou kunnen doen).
En tja. ik had de moeite niet genomen om de veren te tekenen. dus dat heb ik maar heel simpel gehouden.

Afbeelding

Nou, Je kan veel zeggen, maar niet dat ik vandaag niet productief ben geweest (Jaja, is het nog te volgen? xD)
Ikzelf vind dat er al best veel verschil is tussen de roos, en de papegaai. In positieve zin.

xxx LeonieL

VERAx

Re: [TEK] Het begin van een nieuw avontuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:20

Leoniee!,

Erg mooi al :)
Alleen zit er om de onderwerpen (papegaai en roos)
een witte rand.. Misschien de volgende keer daar ook wat verf doen? :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:12

Waarom durf je niet te mengen? Gewoon lekker doen!

Ik heb met een glimlach je topic zitten lezen. Echt leuk dat je eerst wat tuts hebt uitgeprobeerd en die hier ook neerzet. Lekker eerst wat oefenen met het materiaal en dan weer verder.

Ben wel nieuwsgierig naar die site. Heb zelf nooit echt les gehad in aquarellen, dus ik kan er ook nog zeker genoeg van leren! Vooral met die achtergrond enzo. Vind dat al heel leuk gedaan!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:01

W&N werken inderdaad heerlijk vind ik, ik gebruik ook zo'n pocket box. :j Ik zou je wel aanraden om met goed aquarelpapier te gaan werken ook al is het maar om te oefenen, dan zie je veel beter wat je verf doet. :)

Lekker doorgaan zo en veel blijven uitproberen! Je kunt je 'oefenblokken' best wat groter maken, neem rustig een half vel en werk met een wat bredere penseel. Dan krijg je sneller het gevoel te pakken en zie je beter wat er gebeurt. :)
Citaat:
Bij bruin merkte ik iets raars. als ik heel weinig water had kreeg ik licht, en heel veel water kreeg ik donker bruin.

Dat klopt, want met veel water verdun je de verf en wordt de tint dus lichter. Daar kun je heel veel mee variëren en mee spelen.

Wat ook een leuke tutorial is als je met texturen wilt leren werken: http://dragonsdust.deviantart.com/art/Watercolour-Textures-V-2-70786578 Dit vond ik ook een aardige: http://siluan.deviantart.com/art/Watercolour-tutorial-124858841

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:43

elanor schreef:
W&N werken inderdaad heerlijk vind ik, ik gebruik ook zo'n pocket box. :j Ik zou je wel aanraden om met goed aquarelpapier te gaan werken ook al is het maar om te oefenen, dan zie je veel beter wat je verf doet. :)

Lekker doorgaan zo en veel blijven uitproberen! Je kunt je 'oefenblokken' best wat groter maken, neem rustig een half vel en werk met een wat bredere penseel. Dan krijg je sneller het gevoel te pakken en zie je beter wat er gebeurt. :)
Citaat:
Bij bruin merkte ik iets raars. als ik heel weinig water had kreeg ik licht, en heel veel water kreeg ik donker bruin.

Dat klopt, want met veel water verdun je de verf en wordt de tint dus lichter. Daar kun je heel veel mee variëren en mee spelen.

Wat ook een leuke tutorial is als je met texturen wilt leren werken: http://dragonsdust.deviantart.com/art/Watercolour-Textures-V-2-70786578 Dit vond ik ook een aardige: http://siluan.deviantart.com/art/Watercolour-tutorial-124858841

Dankje voor die sites, ik ga ze zo eventjes doorlezen. En ja. Het werkt écht fijn. Zoóveel beter als die goedkope potloodjes die ik had. En op echt aquarelpapier is wel belangrijk (waar dit op is gemaakt is ook aquarelpapier) Maar gewoon dit soort oefeningen (hoe je alles 1 kleur kan houden ed. ) vind ik dat een beetje onnodig, en erg zonde van het papier.

Duke schreef:
Waarom durf je niet te mengen? Gewoon lekker doen!!

Tja. Ik weet eigenlijk niet waarom, op één of andere manier vergeet ik dat steeds te doen xD
Later ging het wel beter. Maar elke keer als ik iets mengde was het paars :P
Maar ik zal zker meer proberen te mengen. (Hoeveel regels kun je onnodig vuil maken aan mengen ? XD)
De site zal ik eventjes weer voor je opzoeken. Ik heb hem niet opgeslagen geloof ik...

edit; Dit is de site: http://www.watercolorpainting.com/water ... orials.htm
Ik mag die hier toch wel gewoon plaatsen?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 16:08

---------------14 maart-----------------
Afbeelding
Als eerst een kleurenwiel om een beetje uit te proberen. Het is zo slecht nog niet vind ik!

Afbeelding
En het zoutexpiriment

Ik kwam weer veel leuke tut's tegen over texures maken met aquarel ! Leuk Leuk!
Bedankt dat jullie weer eventjes gekeken hebben :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:20

Haha, leuk dat je zo aan het experimenteren geslagen bent, Leonie!
Voor een begin lijkt het me al prima zo :) Zeker goed dat je bezig bent met tut's enzo :)

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:50

O ik voel me nu zo dom }:0 :+
Waar werk je nu eigenlijk mee ?? met aqaurel potloden en dan water eroverheen of gewoon verf ?8)7
Ik wil eigenlijk even wat meer info over tekenen en schilderen opdoen en dan zelf ook wat gaan doen , maar ja ik moet nog veel :o

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:13

Priscilla. Dom ben je niet hoor.
Dit is met een reissetje gedaan. met napjes verf.
Dus een 'doosje' waar allemaal kleine bakjes inzit, met een soort van waterverf. (natuurlijk wel wat anders xD)

Je kan ook wel met aquarelpotloden werken, maar persoonlijk vind ik dit fijner, maar dat moet je gewoon uitproberen!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:38

Erg leuk Leonie! Je bent de laatste tijd erg creatief, haha.
Ik ga nog een keer een opdrachtje bij je plaatsen. :o

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:01

Oke :D dankje voor de info :)

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:52

wat leuk om te zien hoe je aan het werk gaat!

ik heb geen commentaar op de tekeningen zelf, heb totaal geen verstand van aquarel, maar echt leuk dat je lekker uit durft te proberen, niet bang voor mislukking en om tips durft te vragen.