[FOTO]Eerste foto's met spiegelreflex!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

[FOTO]Eerste foto's met spiegelreflex!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:21

Sinds 3 dagen heb ik eindelijk mijn Canon eos 450d met 18-55 mm IS kitlens. Hiervoor had ik een Canon ixus 80IS. Ik ben er super blij mee en heb vandaag er lekker mee gespeeld.

en dit is er uit gekomen.
Ik wil graag commentaar, op wat ik beter kan doen en andere dingen.

1. bloem (gemaakt met omgekeerde lens)
Afbeelding

2. bloem (gemaakt met omgekeerde lens)
Afbeelding

en m'n hamster die niet stil wou zitten :P

3. (dit vond ik de mooitste)
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

EarthFocus

Re: [FOTO]Eerste foto's met spiegelreflex!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:22

ik vind het mooie foto's, alleen zal ik je hamster niet op een geel doekje fotograferen, dat vloekt nogal hahahaaha :P
en de bloemen zijn beetje te vaag gemaakt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:27

Dan met je lens omkeren wil ik ook nog es proberen. :j Elessar op bokt kan op die manier erg mooie plaatjes schieten.

Vind de kleuren bij 1 wat flets, ik zou wat contrast willen zien. Tevens vind ik de omgeving wat storen, is teveel aanwezig.

2 vind ik helemaal niets. Ik zie te weinig en daardoor is de foto niet boeiend genoeg.

3 vind ik leuk, niets op aan te merken. Geen storende achtergrond en wel aardige compositie. Scherp ook wel.

4 is idd minder door dat doekje en vind de houding van de hamster niet geweldig. :+

5 vind ik rechts wat te krap geschoten of te krap gecropt.

En ik zou alle foto's op 600x800 posten, dat is makkelijker beoordelen. ;) En persoonlijk vind ik je witte kader te dik maar goed, dat is mijn mening. :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:57

Mooie foto's voor een eerste keer :)

1 is net verkeerd scherp gesteld, op een stengeltje links ipv. de bloem.

4 en 5 vind ik niet veel aan, het gele doekje is storend.

Vind trouwens de nagels van je hamster behoorlijk lang := Op wat heb je hem staan?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:32

Ik vind het knap dat je je hamster zo goed erop kreeg. Het is een rust? Of een campbelli? Als het een echte rus is, is het een echte klus!! Mijn rusje zit nooit stil! Geen enkele seconde. Zo'n gedoe is het om haar te fotograferen. Respect!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:38

bedankt voor alle reactie's :)

hier kan ik wel wat mee!

ja haha het is een rus :P en het is inderdaad lastig. ik heb m'n andere ook nog geprobeerd maar die foto's waren allemaal onscherp of bewogen of wat dan ook :}

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:22

Werk je op automatisch?
Dan kan ik natuurlijk niks zeggen over de foto zelf alleen de compositie, daarbij vind ik de 1e leuk, 2e geen mooie scherpte diepte verhouding (zet je diafrafma dan wat meer open) en de rest, mooi licht gebruikt van een vensterraam (??) lijkt me iig geen kunstlicht. Gebruikt zoiezo zo veel mogelijk daglicht, ga bij een raam staan oid.

Verder raad ik je aan om als je serieus bezig bent om een mooie foto te maken ipv een kiekje je camera op m te zetten, zodat je zelf je sluitertijd en diafragma in kan stellen.. Plus dat je dan in RAW schiet en dat is een must, het eerst wat ik doe als ik me foto's op je pc zet is je JPEG weggooien, heb je niks aan, dan gaat er zoveel verloren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:36

ik fotografeer ook niet in RAW hoor := dan is mijn kaartje zo vol :P

Ik vind foto 2 erg leuk, ik doe zelf ook vaak dat lensje keren. De foto´s van je hamster vind ik niet speciaal en je had het beste een A3 vel kunnen gebruiken met een lamp :P had je wat scherpere foto´s en daarbij ook een goede witte achtergrond :j

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 09:55

bedankt voor de reactie's.

ik zet m'n camera niet op automatisch en prober zelf zo veel mogelijk zelf in te stellen. (heb hem ook op raw staan_

lifaya: dat ga ik is proberen :)

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:35

lifaya schreef:
ik fotografeer ook niet in RAW hoor := dan is mijn kaartje zo vol :P

Ik vind foto 2 erg leuk, ik doe zelf ook vaak dat lensje keren. De foto´s van je hamster vind ik niet speciaal en je had het beste een A3 vel kunnen gebruiken met een lamp :P had je wat scherpere foto´s en daarbij ook een goede witte achtergrond :j

Oke, dit moet je me toch even uitleggen. Ik zie dat je fotoshoots aanbiedt, voor geld.
Als jij met een fotoshoot bezig bent geweest dan is de nabewerking net zo belangrijk als de shoot zelf, er gaat gewoonweg TE veel van te foto verloren als je in jpeg werkt. Of bewerk je helemaal niet na? en stuur je ze gewoon zo op????

Ik heb 2 kaartjes van 2GB, en een van 16GB. Maar op die van 2GB kan je gewoon 100 foto's schieten hoor als je jpeg+raw. En aangezien je niet veel meer nodig hebt vor een gewone schoot (op je site zeg je dat je 20 foto's geeft, dan mogen er 4 van de 5 mislukken, lijkt me voldoende..)
En als je voor je foto's geld vraagt moeten je genoeg matteriaal hebben, dus als je dan een extra kaartje van 20 euro nodig hebt, heb je die gewoonweg nodig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:53

Ik merk zelf helemaal niet dat de kwaliteit verloren gaat, en RAW is eigenlijk alleen noodzakelijk voor grote afdrukken in mijn ogen maar ik heb 1 x in RAW gefotografeerd en merkte eigenlijk zelf helemaal geen verschil :) het kan persoonlijk gebonden zijn, Maar geloof me, er zijn genoeg professionele fotografen die gewoon in JPEG schieten :) Ik zeg bijvoorbeeld dat ze 20 foto's krijgen ja, maar dat is een selectie uit een groter aantal , ik probeer wel zo'n gevarieerd mogelijk aantal foto's te maken.

Ik heb zelf een 8GB kaartje, 4GB onderweg, maar ik ga gewoonweg niet in RAW schieten omdat het teveel plek inneemt en meer tijd kost :) En ik vind niet dat mijn foto's eronder lijden. Maar zoals ik al zei, het kan persoonsgebonden zijn.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:34

Het kost juist minder tijd, het bewerken dan.
En zo op het bloten oog is het verschil niet merkbaar maar las je hem idd groot uitprint (misschien willen je klanten dat wel een grote afdruk, dat moet gewoon kunnen). Kijk maar eens bij 'curven' in photoshop nadat je hem hebt bewerkt, als jpeg en eens als je hem hebt bewerkt als raw.
Je kan zo makkelijk die kleine dingen snel verbeteren, wat contrast, kleur, helderder, alles, noem het en raw doet het. Raw is geen foto opsich dat is een codering, pas als je de foto hebt geopend dan is het een foto, zo kan je dus net als je op de camera de belichting aanpast dat ook nog op de computer doen. Snapje?

Ben trouwens toch erg benieuwd welke fotografen dan niet in RAW schieten, kan het me echt niet voorstellen. Iedere fotograaf die ik ken schieten niet eens in jpeg, die gooien z meteen weg, onbruikbaar zeggen ze dan.